Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubermoeder
02-09-2015 om 20:09
Ludieke manier gezocht om dingen duidelijk te maken
Zoals ws in veel huishoudens met pubers hebben wij ook wel eens last van irritaties m.b.t onze 3 pubers. Soms is het tijdelijk, soms duurt het langer. Vaak lukt het wel om dingen te doorbreken, maar met 1 irritatie lukt het niet. Misschien denken jullie: maak je je daar nou druk om? Ja op dit moment is het mijn nummer 1 ergernis: wc rollen.
Wij hebben in de badkamer een wc met aan de ene kant een werkblad met wastafels en aan de andere kant het bad. Er staat een losse toiletrolhouder. Als het wc papier op is moet er even een nieuwe rol opgehangen worden, maar dat gebeurt dus niet. Wc rollen worden op het werkblad gezet, op de grond en vooral op de badrand. Gevolg: vaak een natte wc rol, overal los slingerende lege rollen etc. Ik ben er zoooooo klaar mee. Daarom zoek ik een goede manier om gezin duidelijk te maken dat ze de nieuwe wc rol gewoon moeten ophangen en de lege weggooien. Op internet vond ik al een heel grappig filmpje van een vader die les geeft in wc-rol vervangen. Mijn kinderen moesten er wel om lachen, maar nu maanden later is er nog niks veranderd. Ik ben dus op zoek naar een andere manier. Heeft iemand een goed idee? Of moet ik me er maar bij neer leggen en elke dag zelf de zooi opruimen? Manlief doet vaak ook mee met de pubers. Ik ben het echt zat.

Arawen
02-09-2015 om 21:09
Ken 'm..
.. hoewel mijn irritatie-niveau misschien wel wat lager ligt dan dat van jou..;-)
Een ludieke manier zeg je.. eens denken.. wat als je nu een WC rol puur voor privé gebruik ergens in de badkamer verstopt (kastje?) en die rolhouder vult met iets anders met een gat erin.. bollen wol of zo.. ('Maaam!!) Misschien wordt je punt dan duidelijk?

Emma
Sinterklaas
Schrijf een mooi gedicht met veel humor en zelfbeklag op een mega-wc-rol. Hang die aan een nog grotere wc-rol-houder en bevestig die aan het werkblad of aan de badrand. Alles binnen handbereik. Ook de voorraad nieuwe rollen: naast de wc.
Hang naast de surprise een echte wc-rol-houder die je laat hangen. Doe de staande houder weg, lijkt me een onhandig ding.
Beloon man en kinderen vervolgens elke week met iets vreselijk lekkers als het goed gaat (maar dan ook iets echt lekkers, een lemon-cheescake ofzo, doen wij een moord voor). Zorg vooral dat het iets is dat je zelf ook heerlijk vindt, anders heb je er ook niks aan. Eet het op op een moment dat iedereen er is, dat vergeten ze nooit meer. Houden ze zich er niet aan? Eet je het lekker zelf op, of trakteer je collega's, heeft iedereen wat.
Zoiets?

Moni
Ik snap het ophangen niet helemaal
Heb je zo'n staande stang waar een rij toiletrollen opgestapeld zijn.
Of bedoel je echt een houder waar één toiletrol op kan.
Waar is de voorraad dan?
Het meest praktisch lijkt mij een staander met veel rollen, die desnoods tegelijk gebruikt kunnen worden. Dan is er geen enkele reden om losliggende rollen te hebben.
Wat je overhoudt is dat niemand de lege rol weggooit, maar dat is veel minder irritant.

mariab
foto's in gezinsapp
Ik trof hier telkens remsporen aan in het toilet, wat ik heel irritant vond. (naast nog heel veel andere puberslordigheden natuurlijk)
Ik heb er toen een poosje foto's van gemaakt en samen met een verdrietige selfie in onze gezins-groepsapp gezet.... Flauw maar het werkt tot nu toe wel

Pubermoeder
Hihi gaat goed
Leuk dat jullie zo snel reageren. Hier kan ik al wat mee. Even extra uitleg. Wij hebben een losse staande wc-rol houder met bovenin een wc-rol en daaronder staat de borstel. We hebben geen muur waar een houder aan kan. Onder het werkblad zitten kastjes waarin dus ook nieuwe wc rollen zitten.

vlinder72
02-09-2015 om 22:09
je bent niet de enige met een toiletrol probleem
hierboven staat een link naar een hilarische instructievideo van een vader met een toiletrol probleem thuis.

Pubermoeder
Ja die bedoelde ik
In mijn eerste post had ik het over een filmpje. Dat was dus deze. Die hebben ze al gezien en heeft geen indruk gemaakt. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.

helga
Ik heb genoeg ergernissen, daar niet van. Maar dit is toch echt max 2 minuten per dag voor jou, toch? Jij vindt het belangrijk dat ze netjes hangen, de rest blijkbaar niet...

Boontje
02-09-2015 om 23:09
En weghalen?
En anders toch met iets minder humor en rigoreuzer aanpakken. Als het me zo zou storen, dan zou ik zo duidelijk mogelijk (pubers!) mededelen dat de eerstvolgende rondslingerende wc rol (de nieuwe dus, die niet wordt opgehangen maar op de badrand gezet, of op de grond, getver) voor jouw eigen gebruik is en in beslag genomen wordt. Vanaf dat moment geen nieuwe voorraad meer bij de hand, maar ieder z'n eigen rol geven, mee te nemen naar badkamer als ze 'moeten', zoals op de camping. En als ze die vergeten zijn? Pech gehad . En als ze 'm laten staan in plaats van ophangen? Jammer dan, die zijn ze kwijt. Wel nog even nadenken over een beloning voor degene die geheel vrijwillig en uit eigen beweging een nieuwe rol ophangt. De lege rolletjes die blijven liggen, zou je aan elkaar kunnen rijgen, met de datum erop. Ketting in het zicht ophangen. Wordt meteen inzichtelijk hoeveel er nou eigenlijk echt blijft liggen.
En verder... hou voor ogen dat er een dag komt dat ze het huis uit zijn en je misschien wel snakt naar een kleffe wc-rol die van de rand in het bad is gerold....

Peultje
02-09-2015 om 23:09
ja Boontje
dacht ik ook aan. Bij moeder om toestemming voor een rol vragen en dan een afgemeten stuk meegeven
Ik denk dat het uitzitten wordt in real life. Een soort aftelkalender in het zicht hangen tot ze het huis uitgaan :-)

Fruitella
03-09-2015 om 09:09
Wat hier goed werkte
Ludiek is het niet maar wij hebben een systeem dat motiverend werkt voor een 9 en 10 jarige zonder al teveel moeite (van ons). Hier ging het onder meer om doortrekken (hoe laat je de wc achter). De eerste keer hebben een grote jampot gevuld met briefjes (met een beloning erop) maar je kan ook blokjes of stenen gebruiken (of geld). Ik denk niet dat het leeftijdsafhankelijk is.
De pot werkt andersom: je moet iets doen om aan het eind iets te verdienen, gezamenlijk. Die pot geldt voor iedereen, ook de ouders. En de beloning dus ook die wordt eerlijk gedeeld. Het gaat er niet om om iemand te straffen of te kijk zetten maar om gezamenlijk iets voor elkaar krijgen. Als je van de pot zakgeld maakt of iets individueels of iets alleen voor de kinderen, ondermijnt dat het systeem (en het doel). Daarmee is de samenwerking minder want het gezamenlijke is weg.
Dus, elke keer als er niet was doorgetrokken, werd er iets uit de jampot gehaald en aan het eind van de periode (week, 2 weken, maand?) kijk je (samen) wat er over is. Afhankelijk van je afspraak bespreek je gezamenlijk wat je doet met wat er over is. Iedereen moet het er mee eens zijn. Aan de andere kant wil je ook dat jullie iets verdienen, hoe klein ook in het begin, anders is de motivatie ook minder. Bedenk dus goed wat je in de pot doet.
Dit werkte niet alleen motiverend, ieder voor zich, maar ze herinnerde elkaar er ook aan ('s nachts zelfs, als een opstond, vroeg de ander slaperig om te denken aan ..). Voordeel is ook dat ze niet alleen hun eigen troep opruimen maar ook niet meer zeuren om dat van een ander op te ruimen. Ze corrigeren elkaar voornamelijk.
Wij hebben aan het eind een pot gehad met nog over een papiertje voor een snoepje (werd na bespreken een rolletje drop waar elk er 2 of 3 van kreeg (wij dus ook). Van kauwgom houden we niet allemaal). De week erna, zelfde pot en opnieuw gevuld, hielden we meer over (dat werd een ijsje, samen op 't terras van de italiaanse ijsboer). Dat was een motivatie om de week erop nog beter je best te doen. Er was namelijk wel veel de pot uit gegaan, die week. De laatste keer van die sessie werd een (zelfgebakken) taart.
De laatste keer (het ging om opruimen) wilden de kinderen graag voor pizza sparen dus was er een pot gevuld met 50 cnt munten en ging er elke keer 50 cnt uit De lat lag iets hoger omdat je voor iedereen uit het gezin voor pizza moet sparen (gingen ook een paar weken overheen). Dan moet wel iedereen van pizza houden.
Je kan natuurlijk vanalles in de pot doen, van geld om uit eten te gaan, bioscoop bezoek, terrasje, speciaal toetje) als het maar iets is dat je gezamenlijk kan doen (want opruimen, wc goed achterlaten dat doe je voor jezelf en voor elkaar).

kenfan
03-09-2015 om 11:09
Haal je gram op 5 december
Voor de grootste ergernissen maakte ik SInterklaasgedichten waar de honden geen brood van lusten. Niet dat dat in de praktijk iets oploste, maar mijn ergernis was ik dan kwijt.
De inspiratie begint al te borrelen bij jouw verhaal. Sint die in jullie huis bij zijn tocht over de daken noodgedwongen een sanitaire stop moet maken, dat vindt hij belabberd want dat is een heel gedoe met het ophijsen van zo'n tabberd, de oude bisschop heeft last van obstipatie en na de grote boodschap volgt grote consternatie, al het wcpapier is drijfnat, hoe reinigt nu de oude baas zijn gat, de pieten doorzoeken het hele huis voor een droge rol, etc (waar rol oprijmt kun je zelf wel bedenken, thuis ga ik helemaal los, maar hier pas ik nog enige zelfcensuur toe)
De ErgstevanAllemaal is inmiddels het huis uit, en ik druk dan wel geen hele koeken achterover en ik lach niet om mijn eigen winden,maar wat betreft slordigheid ben ik helaas een goede kandidaat om zijn positie over te nemen.Vandaar dat ik ook wel weet dat het niet perse onwil of onverschilligheid jegens jou is. Zo'n ingewikkeld beloningssysteem zou hier ook niet werken. De selfies op de gezinsapp houd ik nog even in mijn achterhoofd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.