Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ella2007
30-03-2014 om 13:03
logeren opa en oma
Puberzoon, bijna 14, heeft aangegeven aan ons niet meer bij opa en oma te willen logeren. Jongere dochter bijna 11, heeft aangegeven niet zonder haar broer te willen logeren. Tot nu toe zijn ze in de zomervakanties en in een van de andere vakanties altijd wel een paar dagen geweest. De oudste met steeds minder zin. Opa en oma wonen 200 km verderop. We zien ze met verjaardagen en zo af en toe tussendoor. Gemiddeld eens per twee, drie maanden. Er is in het verleden behoorlijk wat voorgevallen, en deze frequentie is voor ons haalbaar.
Oma heeft nu gebeld en tijdens het gesprek zei ze dat ze ervan uitging dat de kinderen weer een paar dagen kwamen deze zomer. Ik vond het lastig om zo aan te geven dat puberzoon niet meer wil (het zijn mijn schoonouders), dus heb aangegeven dat gezien de andere plannen (onze eigen vakantie, ponykamp en zeilkamp) dat nog zeker niet zeker was. En dat ik ook de wensen van de kinderen daarin mee wilde nemen. Oma gaf aan dat zij bij de vorige logeerpartij de kinderen had gevraagd en dat die hadden aangegeven dat ze dat wel wilden. Dat kwam op mij wat drammerig en dwingend over. Alsof ik niet zou weten wat mijn kinderen willen, en als ze nu van gedachten veranderd blijken te zijn, dat alvast aan mij ligt. Ik heb dat bij de kinderen gechecked: aan puberzoon heeft ze niets gevraagd, hij gaf aan dat hij dat echt niet zou zeggen. Dochterlief heeft gezegd dat ze dat wel een leuk idee zou vinden (ook om lief te zijn voor oma), maar die wil nu niet als haar broer niet mee gaat.
Oma klonk best heel teleurgesteld toen ik aangaf dat ze daar maar niet teveel op moest rekenen. Ik vind het niet eerlijk om puberzoon te dwingen: hij heeft zich al een aantal keer erover heengezet, maar nu wil hij echt niet meer. Hij heeft steeds meer problemen met opa (moeilijke man).
Mijn plan is nu om manlief te laten bellen, om dit aan te geven. Als koude kant ( en met een aanvaring van twee jaar geleden) lijkt het me verstandig dat ik dat niet doe. Maar ik wil wel dat er naar de wensen van puberzoon gehandeld wordt en dat hij niet overruled wordt.
Ik voorzie echter weer gedoe, dat wij de kinderen bij ze weghouden etc. Tips om dit gedoe te "handelen" , zijn welkom. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Ella2007
31-03-2014 om 13:03
Tonny/Sanne
Sanne legt het uit zoals ik het bedoel. Ik vind niet dat de 'ouders van vader' per definitie op een ander treetje staan dan de 'ouders van moeder'. Helemaal niet ! Maar omdat in ons geval de band met mijn schoonouders met veel meer gedoe gepaard gaat dan de band met mijn ouders, wordt het wel vaak zo uitgelegd door mijn schoonouders. Mijn man, zijn zus en ik zitten hierin zeker op één lijn.
Ik waardeer zeker dat de kinderen eerlijk zijn en ik moedig dat ook echt aan: uit wat jezelf zou willen, zonder daarbij perse de voorrang te geven aan wat een ander van je verwacht. Natuurlijk kun je wel rekening houden met wat een ander zou willen, maar dat alles tot een bepaalde hoogte: je moet je eigen wensen ook geen geweld aandoen.
Vriendinnetje mee voor dochter is een optie die ik nog niet de revue had laten passeren. Aan de ene kant misschien wel leuk idee, aan de andere kant weet ik niet of ik een buitenstaander dit gedoe ook wil laten doormaken. Nichtjes/neefjes zijn er niet, mijn schoonzus heeft geen eigen kinderen en de kinderen van haar partner zijn midden twintig.

tonny
31-03-2014 om 19:03
vriendinnetje mee en eventueel gedoe
het zou best eens kunnen dat opa zich anders gedraagt als er een 'vreemde' bij is. Dat het gedoe dan meevalt.
Jullie komen vast tot een bevredigende oplossing ;)

Dalarna
02-04-2014 om 12:04
één nachtje
Visite en Visch blijven drie dagen Frisch ofzo was het toch?
Ga eens voor 1 nachtje en dan wel beide kinderen. Het handigste is dan dat het ene stel ze 's ochtends haalt (400 km) en het andere stel ze de dag erop 's avonds weer ophaalt. Het lijkt dan wel kort maar ik vind op die leeftijd meerdere dagen logeren snel een bezoeking worden als ze alleen zijn (dus zonder ouders). Ik merk het aan mijn puber van net 15 die eens per jaar logeert bij zijn neef van dezelfde leeftijd en daarna of daarvoor zijn ze ook een paar nachtjes hier. Dat is gewoon te lang. Gaan we dit jaar dus niet meer doen. Twee nachtjes daar (zoon moet zelf reizen en 4 uur enkele reistijd en 4 uur terug de dag er na is een beetje te veel van het goede) en pas een paar weken later andersom.

Ella2007
09-04-2014 om 14:04
beren op de weg, spinsels in het hoofd
Manlief is laatst een uurtje bij ze op bezoek geweest en heeft (amongst other things) verteld dat de logeerpartijtjes waarschijnlijk afgelopen zijn. Kinderen worden groter, meer behoefte aan eigen omgeving vriendjes etc.etc. Ze gaven aan dat ze dat wel begrepen en dat ze het eigenlijk al een beetje gemerkt hadden bij de laatste logeerpartij. Nou breekt mijn klomp: tegen mij hield oma echt vol dat ze wist dat de kinderen het wel weer wilden.....Maar goed, waarschijnlijk is ze tot een ander inzicht gekomen, of was het hopen tegen beter weten in. Of ze accepteren het nu wel omdat hun zoon het zegt (en die kan dingen altijd vrij stellig poneren, dusdanig dat dat niet uitnodigt tot een discussie: ook een kwaliteit hoor).
In hetzelfde gesprek heeft hij wel een aantal andere "aanbiedingen" gedaan , een weekendje hier, en in de zomervakantie een paar afspraken gemaakt voor bezoek, en dat vonden ze allemaal prima. Het lijkt dus opgelost, maar ik ben er nog een beetje voorzichtig mee. Het is niet voor het eerst dat er dan na een aantal maanden/jaren nog verwijten komen. We gaan het zien, Voor nu bedankt allemaal voor jullie tips en inzichten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.