Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liegen

Mijn zoon van 13 heeft gelogen over zijn rapport. Hij heeft allerlei smoesjes verzonnen p een hele slimme manier, zodat we zijn rapport niet kregen te zien. Vervolgens heeft hij ervoor gezorgd dat het gesprek met zijn mentor niet doorging.
Hoe pak ik dit aan, wie heeft dit ook gehad??
Mcdl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mentor bellen

Ik zou de mentor bellen/mailen en alsnog een gesprek aangaan. Maar wat misschien nog belangrijker is, waarom heeft je zoon gelogen over zijn (waarschijnlijk niet zo beste) rapport? Worden jullie heel boos als er onvoldoendes opstaan? Staan er sancties tegenover? Ik denk dat je dat eerst moet oplossen. Gr Suus

koentje

koentje

18-12-2009 om 09:12

Misschien

oordeel ik te snel als ik bij het lezen van jouw berichtje denk 'je laat je ook makkelijk inpakken door je zoon' maar.... ik vraag me wel af: hoe kun je het laten gebeuren je weet dat er een rapport komt... je kunt toch ook schoolresultaten op de school site naijken of kan dat nog niet? En hoe doet hij dat: jou ervan weerhouden een afspraak met de mentor na te komen?

Koentje en mcdl

Koentje, inderdaad, ik vind dat je te snel VERoordeelt. Bovendien gaat de vraag niet over hoe het zo heeft kunnen komen, maar over hoe nu te handelen. Jammer zo'n reactie, want reken maar dat deze moeder zich al rot genoeg voelt.
Mcdl, vandaag nog bellen met de mentor, hoor! Niet op deze manier de kerstvakantie ingaan! Dan maar per telefoon de exacte gegevens boven water krijgen en vooral hoe de school tegen jouw kind aankijkt. Mocht de mentor al niet meer bereikbaar zijn, dan vraag je maar naar de brugklascoordinator. Deel je schrik en zorgen en maak een voorlopig gezamelijk plan hoe deze jongeman aan te pakken...
Sterkte!
Onyx

Jij kent je zoon het best

Waarom heeft hij gelogen? Geen zin in gezeur, schaamte, angst? Hoe heeft hij zich gevoeld toen hij het zo regelde dat de mentor omzeild werd? Ben het met de anderen eens dat je met de mentor moet spreken, maar ook met je zoon?

Mijn dochter (12, 2e klas gym) heeft laatstelijk ook een dergelijke stunt uitgehaald. Had een paar keer haar wiskunde huiswerk niet gemaakt, maar ons iets anders onder onze neus geschoven. Toen de leraar iets in haar schrift noteerde wat wij moesten ondertekenen, heeft ze heel doortrapt een brief over het schrift gedrapeerd, met een stukje uitgeknipt waar onze handtekening zogenaamd op de brief moest komen. Jammer (of gelukkig) voor haar ken ik die trucjes en ritste meteen het schrift eronder vandaan.

Eerste reactie was boosheid, niet omdat ze het huiswerk niet had gemaakt, maar om het feit dat ze ons zo geniepig om de tuin probeerde te leiden. Daarna heb ik haar gevraagd waarom ze dat gedaan had. Haar huilende antwoord was angst voor onze reactie. Toen we beiden waren afgekoeld hebben we er over gesproken. Hoe eenzam ze zich voelde over dat geheim, en hoe ze in paniek was geraakt toen de leraar haar schrift nam.

Ze zag in dat ze liever gezeur en gemopper van ons had dan zich weer zo eenzaam te moeten voelen.

Ik zou zeggen, eerst het liegen en bedriegen en de consequenties ervan bespreken, met hem en met de mentor. Dan zijn de schoolprestaties aan de beurt.

Sterkte en succes!
Fély

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2009 om 11:12

O ja bah

Mijn zoon vergat vorig jaar perongeluk-expres het briefje in te leveren waarmee je als ouder de afspraken met de leraar kunt maken. Dat moet je voor een bepaalde datum terug inleveren en dan krijg je een brief met de afspraken thuis. En die brief kwám maar niet, terwijl zoon bij hoog en laag beweerde het echt ingeleverd te hebben. Tja, dat is ook een kwestie van niet overzien hoe het werkt, een telefoontje naar de administratie bracht aan het ligt dat het hele briefje nooit ingeleverd was. Tjonge, ik was buiten mezelf. Niet eens zozeer dat hij het niet had ingeleverd, maar dat hij er zo glashard over heeft staan liegen. Vreselijk.

Waaróm je zoon dit heeft gedaan - tja, dat is wellicht leuk om te weten maar tegelijkertijd zinloos om te weten. Er kunnen zulke rare kronkels en gedachten in puberhoofden omgaan, daar kun je toch niet zo bar veel mee. De consequenties (voortaan ga je hem strikter controleren) en je gevoel (teleurstelling) overbrengen, proberen hem aan de praat te krijgen zoals Fely beschrijft en hem "klem" zetten door alsnog met de mentor te praten lijkt mij de te bewandelen weg.
Sterkte, want het is níet leuk.

Tirza

Consequenties

Wat bij mijn dochter goed aankwam was duidelijk maken dat ons vertrouwen in haar was geschaad. Inderdaad, haar beter controleren. Maar in een puberbrein kan dat ook averechts werken in de zin dat ze nog minder trek hebben in nog meer "gezeur" en vervolgens nog meer gaan verbergen. Ik weet dat van mezelf nog als de dag van gister. Voor mij een voordeel want ik merk het meteen.

Maar hebbn jullie nog een "passende" straf ingezet? Dat vond ik ook lastig.

Fély

Yta Chalne

Yta Chalne

18-12-2009 om 15:12

Hier ooit iets dergelijks meegemaakt, maar niks met klem zetten en teleurstelling. Ik vond het voornamelijk sneu voor Kind dat het zo druk was geweest school en ons uit elkaar te houden, want waar zou kind bang voor zijn? Schijnbaar zou er in kind's hoofd dan iets vreselijks gebeuren. Gewoon simpelweg uitleggen dat het jammer is dat hij je zelf niet op de hoogte heeft gehouden, en dat je best snapt dat het vervelend is om met slechte cijfers aan te komen maar dat het alleen maar lastiger wordt als je niets zegt (want extra stress, alles komt uiteindelijk toch uit én hij stond er nu helemaal alleen voor met z'n slechte cijfers terwijl jij er gewoon samen met hem aan had kunnen werken en de cijfers beter waren geweest...)

Ik vind het echt voornamelijk sneu, om jezelf zo in de narigheid te werken als puber. Een aai over de bol werkt dan prima. En je niet te druk maken. Hij is nu niet voorbestemd eeuwig te gaan liegen, of altijd slechte cijfers te halen. Integendeel, hij is bepaald niet onverschillig voor de meningen van school en jullie schijnbaar.

reina

reina

18-12-2009 om 18:12

Mcdl

Ik zou ook even de mentor bellen en vragen of je een gesprek kunt hebben, misschien dat het dan ook gelijk duidelijk is waarom hij niet wil dat je het rapport ziet en de mentir spreekt.

Jade

Jade

19-12-2009 om 15:12

Wij hebben....

...een brief in de bus gekregen, waarin werd vermeld dat wij werden verwacht op die-en-die datum i.v.m. de resultaten van zijn rapport.

Mijn zoon had de dag ervoor het rapport al gekregen, maar het voor ons verzwegen (en ik onthou ook niet alles meer).

Wij hebben hem ermee geconfronteerd, en gezegd dat hij het niet voor ons verborgen hoefde te houden, omdat deze school de ouders als het ware `waarschuwt` dat er iets aan zit te komen;-))

E.e.a. wordt ook op Teletext gezet......de school kent zijn pappenheimers dus;-))

Stoetel

Stoetel

19-12-2009 om 22:12

En hier

... staat in de schoolgids (en vast ook wel op de website van de school) wanneer de rapporten komen, wanneer de brieven meegegeven worden en wanneer de gesprekken zijn. Dat zet ik dus ook in mijn agenda.
En tja dan gebeurt het nóg wel eens dat ik rapportendag vergeet en dochter ook, en het rapport dus al 3 dagen in haar tas zit voor ik het zie. Vreemd, want ik herinner me van vroeger dat ik dat toch altijd als eerste werk thuis uit mijn tas haalde. Onvoldoendes of niet.
Maar briefjes vergeten doet ze niet meer, dat is ons 1x overkomen (echt per ongeluk vergeten overigens, en ik had het die eerste keer ook nog niet in mijn agenda staan) en daar was ik zo boos over dat ze daar voortaan wel aan denkt. Met een beetje hulp, dat wel

Dag,
Stoetel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.