Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vera*
25-06-2014 om 14:06
Leuke boeken
In het draadje over het wel of niet overgaan werd er ook gesproken over boeken die onze pubers moesten of konden lezen. Ik dacht maar een nieuw draadje te starten omdat het altijd leuk is om tips te krijgen.
Mijn dochter is naar de film Divergent geweest en is nu bezig in de trilogie (door Veronica Roth).
Voor de vakantie krijgt ze nog the Fault in our stars en de godinnentest van Aimee Carter.
Mijn zoon mag ook nog leesvoer uitzoeken maar dat zal ik nog wel horen.
Welke boeken vinden jullie pubers leuk?

Flanagan
25-06-2014 om 17:06
Hoorspelen
Juist voor leerlingen waarbij lezen niet zo snel gaat, adviseer ik boeken te kiezen waarvan een hoorspel of een verfilming van verkrijgbaar is. Niet om het boek niet te lezen maar om tijdens het lezen te begrijpen waar het verhaal over gaat. Zo is van de populaire schrijver Arnon Grünberg het boekje een aapje dat geluk pakte een hoorspel in de bieb en is het boek extremely loud and incrediblely close een film. (Trouwens ook een vertaling) kind merkte meteen de verschillen tussen boek en film. Er ontstond een soort van zoek de verschillen zodat het lezen van 350pag meer een spel werd. Verder zijn de boeken van de grijze jager (mijn favoriet) in Engelse versie, geschikt voor op de boekenlijst.

lisbeth
26-06-2014 om 11:06
dochter
mijn net tiener heeft voor haar verjaardag de noorderlicht trilogie gekregen. ze heeft hem nog even opzij gelegd voor de vakantie. Verder heeft ze de drie boeken van hungergames net uit. die bevielen wel al had ze het na deel 3 wel weer gezien

skik
26-06-2014 om 12:06
Mijn jongste dochter (14) leest boeken uit het Young Adult segment. De Hongerspelen serie, Divergent, City of Bones etc., de serie Gone, alles van John Green. Oudste (17) houdt van engelstalige grotemensenliteratuur, Jane Austen e.d. Mijn zoons (11) lezen momenteel Harry Potter in het Engels. De ene leest graag weetjesboeken en de boeken van David Walliams, die zijn reuze grappig. De ander verslindt avonturenverhalen, zoals de Grijze Jager en Broederband en is ook begonnen in City of Bones.
Als je op zoek gaat naar leuke boeken is het handig om op bol.com een boek uit te kiezen dat je kind al gelezen heeft, dan geeft de site aan wat klanten die dat boek kochten nog meer uitkozen. Je kan ook googlen op 'wat te lezen als je ... leuk vond'/'what to read after...' of op youtube een kanaal van booktubers te bekijken.
skik

Engelandvaarder
26-06-2014 om 14:06
meer tips
Onze puber heeft onlangs Animal Farm en 1984 van George Orwell gelezen (leidde tot interessante discussies!). Verder heeft hij de nodige Terry Pratchett's verslonden en de 100-jarige man. Verder natuurlijk Hunger Games, de Divergent trilogie, Northern Lights.
Overigens allemaal als luisterboek, hij is erg dyslectisch en heeft nog nooit een boek van enig formaat uitgelezen. Daar gaan wij maar eens aan werken deze vakantie.

Marieke
26-06-2014 om 15:06
boek
Oorlog zonder vader van Martine Letterie
Nog steeds: oorlogswinter van Jan Terlouw en kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman

Flanagan
26-06-2014 om 18:06
Marieke,
Ken je ook het boek 'de gouden dolk' van Thea Beckman, het is de opvolger van kruistocht met opnieuw een heilige reis van de Europeanen naar het oosten waarbij de westerlingen op de oosterlingen neerkijken. Hoe de hoofdrolspeler ontdekt dat de Europeanen elkaar bedriegen terwijl de heidenen veel menselijker zijn dan wordt beweerd. Een boek van deze tijd. Persoonlijk vindt dit boek beter dan de kruistocht, vanwege de actualiteit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.