Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Leerplicht en werken

Mijn zoon van 17 (jarig op 22 april) is zojuist geslaagd voor zijn Havo-diploma. Omdat hij nog niet precies weet wat hij wil met verdere studie, is hij van plan om een jaartje te gaan werken om "lekker geld te verdienen". Daarna pakt hij een studie op.
Nu kreeg ik een paar weken geleden een brief van de Sociale Verzekeringsbank over het bijverdienen van een kind van 17 jaar. Hij mag per kwartaal tot 1.240 euro netto bijverdienen en in de zomervakantie 1.200 euro netto meer, dus bovenop die 1.240 euro. Als de inkomsten meer zijn, krijgen wij voor dat kwartaal geen kinderbijslag (= 278,55 euro).
De kinderbijslag komt op de gezamenlijke rekening van mijn man en mij binnen, dus als deze vervalt, merkt mijn zoon daar verder niets van.
Mijn zoon heeft nu nog geen baantje, maar gaat in ieder geval vakantiewerk doen in een verzorgingstehuis (is hiervoor nu nog niet opgeroepen). Hij hoopt dat het werk hem goed bevalt en dat hij daar dan mogelijk langere tijd kan blijven werken.
Maar wat ik me nu ineens bedenk is: mag hij eigenlijk wel een jaar gaan werken ook al kost ons dit de kinderbijslag? Hij is tenslotte pas 17 jaar. Is hij dan niet leerplichtig? Hij gaat wel na het komend schooljaar een studie volgen, dat staat vast, maar mag hij dan toch een jaar gaan werken of wat dan ook doen in plaats van naar school gaan?
Wie heeft hier ervaring mee? Mijn zoon zit er best over in. En zelf begin ik nu ook te twijfelen of hij wel zomaar een jaar iets anders mag gaan doen dan naar school gaan...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-06-2009 om 10:06

Nog simpeler

Omdat hij zowle 16+, als in het bezit van een havodiploma, valt ze zoon niet meer onder de leerplicht.

Tinus_p

Tinus_p

24-06-2009 om 11:06

Pandia

pandia:
"hoe ze het omschrijven idd, 12 schooljaren is 16. Maar zonder diploma ben je tot je 18e leerplichtig...dat is niet hetzelfde maar zou allebei gelden :-S"
Je moet het zo lezen: de leerplicht houdt op, als je aan 1 van de volgende 2 voldoet:
-je bent 18 of ouder
-je hebt een 'startkwalificatie' (mbo/havo/vwo diploma)

Zo is het

Zoon is ouder dan 16 (leerplicht is vervallen) en heeft een startkwalificatie (kwalificatieplicht is ook vervallen).
Hij mag dus een jaar lekker bijverdienen. Maar de kinderbijslag stopt wel. Dat geeft helemaal niet, want als hij lekker bij verdient, dan kan hij zelf zijn kosten betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Cinnamon53

Cinnamon53

24-06-2009 om 23:06 Topicstarter

Gelukkig!

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Ik ben echt opgelucht -en zoonlief ook- dat er dus niets aan de hand is. Hij heeft vandaag bericht gehad van het verzorgingstehuis en kan er de komende 6 weken aan de slag.
Ben benieuwd hoe het daarna verder gaat, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.