Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ef
08-04-2016 om 23:04
Lange puber
Omdat mijn zoon van 13 alweer te groot is voor zijn fiets, en dus (weer) aan een nieuwe toe is, heb ik hem vanavond maar weer eens gemeten: 185.5 cm. Vorige week nieuwe schoenen gekocht; maat 47. Zijn er meer ouders met zulke lange pubers? Hij is altijd de langste van de klas geweest, de basisschool heeft in groep 8 al speciaal voor hem meubilair moeten aanschaffen, maar nu lijkt het wel heel hard te gaan. Hij zit al volop in de puberteit, ook lichamelijk, omdat hij zo vroeg is, zal hij er dan ook eerder vanaf zijn?

mijk
09-04-2016 om 08:04
dat heb ik nooit
Dat de mijne kleiner is. Maar nu wel! 13 1.81 schoenmaat 45. Schoenen lijkt stabiel. Zijn lijf gaat maar door! En er zit bij vlagen nog best een klein jongetje in dat enorme lijf!

Elfje65
09-04-2016 om 09:04
Waarschijnlijk ook eerder uitgegroeid.
Mijn oudste zelfde verhaal. Maar groeide eigenlijk na zijn 15e niet meer noemenswaardig. Mijn jongste daarentegen was altijd de kleinste en begon op zijn 15e pas met groeien.

Triva
09-04-2016 om 12:04
natuurlijk
is hij straks al uitgegroeid als de kleine klasgenoten nog moeten beginnen met groeien. Mijn neef was ook zo lang, in de brugklas leek hij een eindexamenleerling. Nu trekken mijn zoon en hij meer naar elkaar toe in lengte. Mijn jongste was altijd wel bovengemiddeld maar de echte groeispurt bleef uit. Hij is nu 14,5 en begint eindelijk meer te eten en groeide in maart een hele cm.
Het schijnt ook dat eerst de voeten groeien vaak vlak voor een groeispurt dus ik verwacht bij jouw zoon nu ook niet nog grotere voeten.

Marjoleine64
Inderdaad
Mijn oudste was ook altijd één van de langsten, hoewel niet zo extreem als deze... Hij mocht pas gaan beugelen van de othodontist als hij aan zijn groeispurt zou zijn begonnen, en ik heb echt moeite gehad om ze ervan te overtuigen dat dat al begin groep 8 was toen hij nog geen 12 was. Hij groeide toen 2 schoenmaten in een jaar. Maar hij is nu 18, en (al enkele jaren ) ca. 180 cm lang, met schoenmaat 44. Veel van zijn vrienden zijn hem langzaam voorbij gegroeid intussen. Hij is denk ik vanaf zijn 15e niet meer in de lengte gegroeid, maar wel nog steviger geworden, echt een volwassen postuur nu ipv een slungelige puber. Dat komt natuurlijk ook door de 35 km fietsen per dag en de stapels brood die hij verslindt.

mijk
zoon is sinds vorig jaar deze tijd
20 centimeter gegroeid dus dat moet wel eerder stoppen -- dan met 18!

Ef
09-04-2016 om 13:04
Wel grappig
Thuis heb ik vaak niet eens in de gaten dat hij zo groot is, voor mij blijft het een jochie van 13.... Voor anderen is het vaak lastig om hem als 13 jarige te zien, maargoed daar heeft hij altijd al last van gehad, dat hij (veel) ouder werd geschat dat dat hij is. Als ik hem met leeftijdgenoten zie, van de voetbal, vrienden uit zijn klas, valt me pas op hoe groot hij eigenlijk is. En zijn er ook andere ouders die dat tegen hem en mij zeggen. (Tot boze ouders van de tegenstander bij voetbal aan toe, die niet geloven dat hij net zou oud is als hun eigen bloedje) Ik vind het prima, hij is goed zoals hij is, maar ik hoop wel dat zijn voeten niet meer groeien, na maat 48 wordt het echt lastig om bijvoorbeeld voetbalschoenen te vinden.

Triva
09-04-2016 om 14:04
sport
Met sport is het lastig maar dat moet je ook gewoon vóór zijn door zijn idbewijs mee te nemen en even naar de coach van de tegenstanders lopen. Het is ook gewoon zo dat veel teams even iemand van een hoger team inzetten en laten spelen als iemand anders. Wij hadden ook een groot en sterk persoon in het team (geen voetbal) en met 12/13 jaar ongeveer was dat een groot voordeel maar de coach zei al dat hij over vier jaar nergens meer is. Dan is iedereen net zo groot en lukt zijn techniek niet meer.
In een ander team speelde ook zo'n reus en die moeder liet dus gewoon even vooraf het idbewijs zijn. Dat kweekt begrip en sport een stuk leuker.

Ef
Puberen
Wat ik soms wel lastig vindt, is dat hij de laatste tijd volop aan het puberen geslagen lijkt. Met de bekende humeurige buien en discussies over bedtijd, gametijd, na het avondeten nog de deur uit en zo ja; tot hoelaat, huiswerk.. Aan de ene kant is het nog een kind van 13, maar sta ik echt niet meer met een kind te discussiëren, maar met een puber die meer vrijheid wil. Daar moet ik nog wel echt aan wennen...

Ef
Spelerspas
Bij voetbal hebben ze spelerspassen, die van tevoren overlegt moeten worden, dus dat is gewoon geregeld. De coach is geen probleem, maar soms wel andere ouders, die bijzonder vervelend kunnen reageren, en de lengte van zoon als vrijbrief zien om aan te moedigen om "die lange onderuit te schoppen". Komt gelukkig niet altijd voor hoor, maar tegen onbeschofte mensen ga ik me niet lopen verantwoorden.

Stenna
10-04-2016 om 17:04
Wij hadden er ook zo een. Altijd al overal de langste, als peuter al, en met 11 jaar de langste van de hele basisschool inclusief alle leerkrachten. Ook heel vroeg in de pubertijd, dat was erg lastig omdat het samenviel met de eerste tijd in de brugklas, toch al moeilijk voor hem. Met sporten ken ik dat ook, coaches van de tegenstander en scheidsrechters die altijd zijn spelerspas wilden controleren en ouders die bepaald akelig en aggresief kunnen doen inderdaad.
Soms eenb eetje zielig (veel dorpsgenoten gaven vanaf zijn 8e ofzo met st maarten geen snoep meer aan zo'n "grote lummel", terwijl hij gewoon met zijn klasgenoten samen liep, of niet meer op het springkussen mogen bij evenementen omdat maar "tot 12 jaar" was, of aangezien worden voor achterlijk omdat je nog niet zo spreekt en reageert als je eruit ziet, etc) maar vaak ook juist wel heel leuk.
Hij was met 16/17 wel echt uitgegroeid, zijn voeten ook. Het is 1.98 geworden en maat 48.
Schoenentip (voor leuke jonge nikes en allstars, en daarnaast ecco's en echte herenschoenen, alles VANAF maat 47 tot ver achterin de maat 50+++): http://grotemaatschoenen.nl/vanwonderen/
Heeft ook twee winkels, een in haarlem en een in hilversum. En online shop (wat ik voor schoenen lastiger vind, dus wij rijden er 2x per jaar heen)

Stenna
10-04-2016 om 17:04
voordeeltje van de vroege pubertijd: hij was er al weer uit tegen de tijd dat hij in de eindexamenklas havo zat. En dus stukken gemotiveerder en minder dwars dan een flink aantal van zijn vrienden toen.

lennest
10-04-2016 om 21:04
te groot of te klein?
In het rugbyteam van de zoon van onze vrienden, speelt een knul van 14 die ook 1.85 of zo is. Zoon van vrienden is ook 14 en maar 1.50, redelijk klein maar bijzonder massief jongmens, zijn speelmaatje is daarentegen een gespierde spijker. Zet ze eens naast elkaar en niemand gelooft dat ze even oud zijn. De spijker heeft het voordeel van zijn lengte, maar de ander heeft het voordeel van zijn kracht! De een begon op 11-jarige leeftijd te groeien en de ander begint nu net.
Wil je het echt zeker weten, dat kun je botfoto's laten maken; die geven een behoorlijk nauwkeurige voorspelling van de eindlengte.
Maar dan, dan weet je dat je zoon 1.93 of zo wordt? Wat ga je dan doen? Voor een man is dat wel lang, maar niet extreem lang. Ik ken ook mannen van meer dan 2 meter! Ook vrouwen van 1.88, zoals mijn buurvrouw met schoenmaat 38 terwijl ik 42 heb!

Christel
10-04-2016 om 22:04
Mijn zoon
is 2 meter en 3 centimeter, schoenmaat 45 (dus dat valt mee) en inmiddels 18. Hij had zijn puberjaren idd achter de rug toen hij vorig jaar eindexamen deed, dat vond ik een heel voordeel.
Toen hij 5 was werd mij verteld dat hij ruim 2 meter zou worden, met de vraag of ik daar iets aan wilde doen. Eh, nee, ik kon me niet eens voorstellen dat mijn kleuter zo groot zou worden, al was hij toen ook alijd de grootste. Bij een meisje had ik het misschien wel overwogen. Overigens ben ik 1,75 en vader 1,82, niet erg lang dus.
Het lastigste is broeken kopen, maat 30/38 is niet zo gangbaar.

Moni
11-04-2016 om 10:04
Over het voordeel van puberen vóór het eindexamen
"Hij had zijn puberjaren idd achter de rug toen hij vorig jaar eindexamen deed, dat vond ik een heel voordeel."
Grappig om die redenering vanuit een andere kant te zien.
Mijn zoon is versneld. Mijn redenering was dat het voordelig is dat hij de piek van het puberen dan ná de 3e klas heeft. Dan zijn ze een hoop vakken kwijt waarvoor ze minder gemotiveerd zijn.

Triva
maar
Meisjes puberen gemiddeld twee jaar eerder, dus volgens mij zo 13/14 jaar (psychisch puberen bedoel ik dus) en jongens zo rond 15? Meisjes zouden dan in de brugklas een groter probleem moeten hebben terwijl het volgens mij vooral de jongens zijn die afstromen. Wel gek.
Moni en Stenna: jullie vergeten dat er ook jongens met 15/16 jaar examen doen Wanneer mogen die dan puberen?

Moni
Gewoon nooit toch :-)
Wat Stenna en ik doen is voordelen bedenken bij een lastige situatie die zich voordoet. Zodat je positief blijft denken. "Elk nadeel heb zijn voordeel"
Voor de jongens die met 16 jaar examen doen is vast ook iets te bedenken :-)

Triva
mooi
dan ben ik op de goede weg. Ik heb mijn jongens verboden om te puberen ;)

Christel
11-04-2016 om 11:04
Kijk Triva
dat is pas echt slim: puberen verbieden! Die had ik eerder moeten bedenken.

Stenna
11-04-2016 om 12:04
natuurlijk
zijn er ook jongens die eerder examen doen. Ik deed dan ook geen algemene uitspraak maar had het alleen over het voordeel voor mijn (havo) zoon.
Zoals Moni al zegt: ieder voordeel heb ze nadeel.
Voor afstromen in de brugklas spelen veel meer factoren mee dan vroeg/laat puberen, denk ik.

Yura
11-04-2016 om 13:04
Christel
En heb je ze ergens kunnen vinden die broeken maat 30/38? Dan hoor ik het graag. Die van mij is iets kleiner nog (1.90) dus 30/36 kan nog net met een hoge schoen eronder, maar hij is nog niet uit gegroeid ondanks zijn 18 jaar (volgens artsen), dus die 30/38 gaat toch echt nodig worden.
Voor TO sommige kinderen beginnen heel vroeg aan hun groeispurt en dat kan in de puberteit enorme verschillen opleveren. Mijn zoon was altijd de langste van de klas (soms was er eentje langer) op de basisschool, maar opeens haalde iedereen hem in en was hij jarenlang een onderdeurtje te noemen eigenlijk, tot hij in 4 vwo ook opeens begon te groeien. Hij is nu weer bijna overal de langste en is nog niet uitgegroeid. Dus ik vermoed dat jouw zoon gewoon eerder klaar is met groeien en uiteindelijk zo over een jaar of 4 zullen er ook wel een paar bij zijn die nu misschien wel 20 cm kleiner zijn, die dan langer zijn dan hij.

Christel
11-04-2016 om 14:04
Yura
Nee, helaas. Als er als een winkel is die lengtemaat 38 verkoopt dan begint de breedtemaat bij 36.
Cars valt lang en smal, dat wil nog wel eens lukken. Pas heeft zoon via Wehkamp bij C&A een grijze jeans gekocht die hem ook paste. Lengtemaat 36, maar viel ook lang. Het is een kwestie van geluk hebben. Die C&A-broek heeft hij in diverse kleuren besteld.

Yura
11-04-2016 om 14:04
Christel
Ja cars hoorde ik hier ook op het forum en inderdaad handig om te weten dat C&A langer valt, gaan we eens kijken.
Mag ik vragen wat jouw zoon weegt dan dat hij zo smal is? Mijne weegt 61 kilo bij 1.90 m. Ik vind hem er niet abnormaal dun uit zien (die periodes heeft hij ook wel gehad hoor, ook wel bij een dietiste gelopen) ofzo maar blijkbaar is dit nogal uitzonderlijk dat die maat bijna niet te krijgen is. Misschien bij winkels voor lange mensen, maar dat zal ook wel kassa zijn dan. We gaan binnenkort op zoek naar een pak voor de diploma-uitreiking. We hebben daarover al overleg gehad met mijn man zijn vaste pakkenleverancier, hoe we dat gaan aanpakken. Als we een afspraak maken dan laten zij uit diverse filialen pakken in maat 47 over komen, maar die zullen daarna nog flink ingenomen en verlengd moeten worden.

Triva
11-04-2016 om 16:04
lengte en broeklengte
De lengte van een kind en zijn broeklengte is natuurlijk niet 1 op 1 gerelateerd. Sterker nog: mijn man is 15 cm langer dan ik en voor ik zwanger werd kon ik zijn broeken aan en het viel amper op. Hij heeft dus in verhouding wat kortere benen en ik wat langere. Iets breder in de taille maakt het meteen een stuk makkelijker met iets kortere benen en ze groeien eens een keer een beetje de breedte in. Het is dus niet dat ze altijd veroordeeld zijn tot 30/38

Christel
11-04-2016 om 20:04
Yura
Hij weegt 75 kilo, dus een te laag bmi. Hele brede schouders en hele smalle heupen. Een deuk op de plaats waar een buik hoort te zitten (dat maakt me lichtelijk jaloers).
Hij heeft een pak, broek volgens mij maat 48 en dan met een riem is dat net te doen.
Ik heb even gekeken bij Wehkamp, het was de skinny clockhouse jeans, inmiddels uitverkocht helaas.

Yura
11-04-2016 om 21:04
Triva
Nee als ze in de lengte uit gegroeid zijn zullen ze ook wel de breedte in gaan, maar voor nu zit je toch maar met die lastige maat. En ik denk dat je met meer dan 2 meter toch echt wel aan een lengtemaat 38 zit hoor, zelfs met verhoudingsgewijs korte benen. Dat mijn zoon met iets meer dan 10 cm minder ook aan lengtemaat 38 zit, ondersteunt inderdaad wat je zegt dat het vooral van de beenlengte af hangt.
Ja, dat is ook niet veel inderdaad Christel, 75 kilo, maar goed uiteindelijk zullen ze wel wat uitdijen denk ik. Skinny jeans draagt zoon meestal ook inderdaad, dat is wel het mooiste.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.