Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Laatste loodjes examens

Hoi,
Hier in België nog volop examenstress. Oudste dochter van bijna 14 jaar moet er hard voor werken, maar doet het ook niet graag. Alle dagen zeuren en klagen dat ze moet leren. Is driekwartier boven aan het leren en hopla, ze staat al beneden. Vindt het normaal dat je tijdens examenperiode maar 3uurtjes per dag studeert. Gek word ik ervan. Ze heeft heel wat in haar mars, maar gebruikt het te weinig. Is heel snel tevreden, denkt vlug dat ze alles wel kent, maar niets is minder waar. Ik ben dan ook erg zenuwachtig voor haar rapport. Misschien moet ik het gewoon loslaten. Zij is tenslotte zelf verantwoordelijk of ze nu hard of weinig studeert... Ze mist gewoon die gedrevenheid van er tegen aan te gaan... Wat doe ik hieraan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

20-06-2009 om 19:06

Wat je er aan doet?

Niets. Ik vind drie uur per dag studeren erg erg erg veel, daar komen mijn kinderen in een week nog niet aan. Examens (of proefwerken of repetities, zoals ze hier genoemd worden) zijn tenslotte herhalingen van dingen die je al eerder hebt gehad. Toch? Eitje. Volgens mijn kroost.

Tirza

neteret mut

neteret mut

20-06-2009 om 20:06

Hier ook

ik woon ook in Belgie en mijn kinderen zitten dus ook middenin de examens. En idd er wordt niet veel gedaan op een dag en je kunt er uiteindelijk niets aan doen. Je kunt overhoren en ze terugsturen naar hun boeken maar ze zullen het toch zelf moeten doen. Welke richting doet jouw dochter ? Ik heb een dochter van bijna 14 in klas 2 aso. Met haar gaat alles goed naar wens Maar de zoon van net 16 in klas 3 aso is een ander verhaal, zal wel een b-attest worden en dat is z'n eigen schuld. Weet hij ook wel, en toch niets doen. 30 juni weten we meer.

Lhena

Lhena

20-06-2009 om 21:06 Topicstarter

Neteret mut

Dochter zit op 2aso. Vind het enorm spannend. Ze had tot nu toe nog geen vaktekorten, maar wel altijd met hakken over de sloot. Geen overschot dus... Hier is het dus echt wel afwachten. Zij ziet alles heel rooskleurig in, ik weet niet of ze de ernst er van in ziet. Ze denkt dat ze veel studeert maar volgens ons kan ze beter. Moeilijk hè.

neteret mut

neteret mut

20-06-2009 om 23:06

Het blijft afwachten

ik vind ook dat die zomerexamens zo zwaar meetellen in het eindcijfer/overgangscijfer. Mijn zonen zijn ook zo makkelijk en het gaat niet altijd goed. Zo heeft zoon 2 vorig jaar een b attest gehad, het hele jaar door af en toe onvoldoendes gehad omdat hij dan werkstukken niet inleverde en toen een paar niet helemaal goed gemaakte examens ....Zoon 3 hetzelfde verhaal, je zou toch denken dat hij geleerd had van zijn oudere broer. Nou ja 30 juni weten we het en dan misschien op zoek naar een andere school. Waar zoon 3 nu zit is alleen aso

Hier ook 2aso

Hier ook een dochter in 2aso. Ze kan het wel als ze zou willen maar ze studeert echt niet graag. Heeft zelfs als ze de volgende dag van 2 vakken examen heeft nog gedaan tegen het avondeten. Moet wel zeggen dat ze problemen heeft qua concentratie. Het lukt haar moeilijk om de gedachten bij de boeken te houden.
3 uur studeren is voor de hoofdvakken echt niet genoeg. Gelukkig hadden ze wiskunde en frans na een weekend. Daar studeert ze wel wat langer aan maar toch niet grondig genoeg.
Wij hebben de beslissing genomen haar volgend jaar tso te laten doen. Het heeft geen zin als ze zelf niet wil. Ze gaat vanaf september hotelschool doen in Mechelen. Koken is een van de weinige dingen wat haar kan boeien (naast gsm en PC) dus we hopen dat ze daar weer zin in school krijgt.

An

neteret mut

neteret mut

21-06-2009 om 20:06

Grappig

mijn kinderen zitten ook op scholen ( 3 verschillende secundair en dan nog 1 lagere) in Mechelen.

Ook coloma, neteret mut?

@neteret mut:
Gaat een van je kinderen naar Coloma? Dat is waar onze dochter de hotelopleiding gaat volgen. Ik vroeg me af of de school en specifiek de hotelopleiding goed aangeschreven staat? Qua bereikbaarheid is het voor onze dochter de beste oplossing.

neteret mut

neteret mut

21-06-2009 om 23:06

Nee , andere

Pitzemburg, TSM en KTA. En ik zou eigenlijk niet weten of Coloma goed aangeschreven staat. Ik denk wel dat het in Mechelen de enige is die deze richting heeft. En Mechelen is natuurlijk wel een centrale stad met veel trein en busverbindingen. Ik zou me ermaar geen zorgen over gaan maken, het is de richting die jullie dochter wil gaan doen en kwa bereikbaarheid een goede/enige keus. Je kunt volgend jaar of over 2 jaar als ze de volgende graad bereikt er nog eens opnieuw over nadenken. Ik heb geen idee waar evt andere scholen met deze richting zitten en of die ook een internaatoptie hebben. Dan zou je dat later misschien kunnen doen, als ze 2 jaar ouder is.

neteret mut

neteret mut

30-06-2009 om 21:06

Hoe is het gegaan?

lagere school kids hadden 87% en 85%. Meisje klas 2 heeft een a-attest, net als 2 broers. De dede broer heeft een c-attest, niet helemaal onverwacht al hadden we toch anders gehoopt.
En bij jullie?

Lhena

Lhena

01-07-2009 om 18:07 Topicstarter

Tevreden

Hier a-attest, wel op het nippertje denk ik, maar goed. Volgend jaar gaat ze naar andere school, kunstonderwijs waarvoor ze vorige zaterdag een oriënteringsproef heeft moeten afleggen. Na afloop konden de leerkrachten haar vertellen dat ze haar graag zien komen in september. Haar zelfvertrouwen kreeg plots weer een geweldige boost. Heerlijk toch?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.