Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnaXel

AnaXel

27-07-2019 om 13:07

Laag IQ toch 6 vwo

Rode krullenbol

Rode krullenbol

30-07-2019 om 22:07

Hmm ...

Sterker! Wordt misschien niet het hele begrip 'IQ' veel te serieus genomen?

Precies bicyclette

En dan meet een IQ-test ook nog eens een beperkt deel van je 'intelligentie', namelijk alleen je analytisch vermogen. Terwijl er zo veel meer is dan dat.

AnaXel: goed dat jullie niet hebben vastgehouden aan de mening van 'deskundigen', maar hebben gekeken naar wat je kind zelf kan en wil!

Biebel

Biebel

31-07-2019 om 08:07

Het is een raar ding, zo'n iq test

Het maffe van de IQtest: als de score hoger is, dan is het een wondermiddel. Want dan moet het schooladvies aangepast worden, moeten kinderen toch op Vwo/HAVO/wat dan ook blijven want "De IQ test zei het". Wanneer we dan hier op OO daar een kritische kanttekening bij zetten, onderschatten we de waarde van de IQ test en geven het kind te weinig credits.

Toch zie je in deze discussie precies wat de iQ test is: een momentopname, afhankelijk van omstandigheden bij diegene die het afneemt (verschijnselen van depressie is zo al -20, geen zin, bokkig of niet kunnen poepen is ook al -5). Plus de omstandigheden van diegene die hem afneemt (kan die overweg met de handleiding van de geteste: +5, is er veel geluid/afleiding: -10). Vandaar dat we de topic starter met zijn allen geruststellen: want wat je dochter nu laat zien op HAVO en VWO is veel waardevaster dan die IQ test.

En dat meen ik ook. Laten we die test zijn wat het is: een middel om te meten wat het vermogen van het kind om bepaalde opgaven te maken is - maar alleen op dat moment in die situatie. Dus geen voorspeller van de hele intellectuele toekomst van het kind in kwestie.

Ofwel: good bezig Anaxel, door te kijken naar wat je kind wil!

Ely

Ely

31-07-2019 om 19:07

Ik zie het zo:

Als ik een testrapport van mijn auto krijg waarop staat dat hij niet in staat is harder te rijden dan 100 km/u en ik rij er al jaren (probleemloos) 120 km/u mee dan geloof ik dat mijn auto 120 kan en niet 100.
Als ik altijd 100 rij en vervolgens een test rapport krijg waarin staat dat auto 120 moet kunnen zal ik dat zeker gaan uitproberen 😊

Basje

Basje

31-08-2019 om 00:08

Zegt niet zo veel

Zo'n iq test zegt niet zo veel, behalve wat iemand minimaal kan..
Ik zit in een forum voor ouders van begaafde kinderen en daar zin voorbeelden van kids die de ene x 80 scoren op een iq test en de andere x 145..

Begeleiding

Ik weet niet of het aan de test zelf ligt of aan de begeleiding tijdens die test.
Toen de kinderen getest werden ( onderdeel dyslexie- onderzoek), vernam in van andere ouders hoe hun zoon zo gestresst was dat hij eerst een half uur had zitten huilen, wat van zijn tijd afging. Ze vond de uitslag ook onbetrouwbaar en de school mocht er niets mee doen.
Ik vroeg aan mijn kinderen hoe zij het beleefd hadden. Ja, ze waren ook onzeker maar hadden niet hoeven huilen. Ze probeerden de test zo goed mogelijk te maken; hadden niet een naar gevoel bij de vraagstelling zelf, maar wel hoe ze er naar toe gebracht werden door de begeleiding.

Een paar jaar werd één kind, gezien houdbaarheid test, opnieuw getest. Uitslag lag 15 punten hoger. Kind zat opdat moment in een heel moeilijke tijd op school. De begeleiderwilde wel eens weten wat kind eigenlijk in zijn mars had en heeft goed opgelet hoe kind op de vraagstelling reageerde. Of kind de vraagstelling begreep etc. Dat is niet hetzelfde als aan juiste antwoord helpen maar een indruk krijgen hoe de hersenen van het kind ‘werken’.
Kind voelde zich zodoende ‘veilig’ genoeg om op zijn eigen manier keuzes te maken.

Alleen was de school niet blij met dat resultaat. Oh, als hij dan zo slim is, waarom heeft onze aanpak dan geen effect. Grr. Alsof dat bij voorbaat aan het kind lag.

Dus ja, grote verschillen bij één kind bestaan bestaan. Maar of dat aan de test ligt, valt te betwijfelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.