Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lijkt eerder dan even te accepteren dubbeltje
31-05-2015 om 19:05
kruimeltjes
Hoe doen jullie dat met een dwarse puber? Mijn zoon is nu al een aardige periode zeer onaangenaam in zijn gedrag; daarbij heeft hij het specifiek op mij gemund. Het lijkt alsof alles wat ik zeg of vraag met het tegenovergestelde beantwoord moet worden.
Langzamerhand merk ik dat ik door mijn energie heen zit; bijna alsof ik echt minder van hem ga houden. Waar ik me tegelijkertijd weer heel verdrietig over voel.
Er zijn soms momenten dat hij bijv. wel vraagt of ik nog even bij hem kom; als hij in de avond naar bed gaat. Als een treurende geliefde ben ik dan blij met een kruimeltje. Eigenlijk is het momentje dat ik dan bij hem ben nauwelijks heel fijn. Hij lijkt eigenlijk alleen even toe te staan dat ik hem over zijn bol aai en welterusten wens en soms praten we nog ergens over, alleen als ik dingen vraag.
Ik heb soms zo het gevoel dat ik maar een beetje blijf trekken terwijl ik me nu ook af begin te vragen of ik er niet beter aan doe om die momenten aan een ander gevoel toe te geven: namelijk 'Barst jij nu ook maar'. Zou het goed zijn om eens te laten merken dat ik me er niet voor leen om constant afgesnauwd te worden en eens in de zo veel tijd een kruimeltje liefde mag komen halen?
Anderzijds is hij ook heel onzeker en sprak hij vn de week in een gesprek uit dat hij soms het idee heeft dat ik hem haat... Terwijl ik tussen de ruzies door toch heel duidelijk zeg en laat merken dat ik van hem houd.
Dus hem dan af te wijzen op die momenten dat hij even mijn aandachtvraagt. Ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe....

Moni
31-05-2015 om 19:05
Zoek Volkskrantmagazine van vorig weekend
Daarin stond een interessant artikel over ouders die een soort liefdesverdriet hebben als hun puber steeds meer afstand neemt.
Gaf hier leuke gesprekken met puber.

Suze
31-05-2015 om 20:05
Beetje herkenbaar
Ik zou op een goed moment, als hij aanspreekbaar is, met hem erover praten wat zijn gedrag en opmerkingen met jou doen.
Ik zou hem niet laten barsten op momenten dat hij behoefte heeft aan jou uit "wraak".
Ik hou daar niet van. Verkeerde motivatie die misschien alleen zorgt voor een negatieve spiraal.
Als je het echter op een dergelijk moment niet kunt opbrengen, gewoon moe bent of aan je taks zit, dan kan je zeggen dat je nu te moe bent. Andere keer weer. Ook jij hebt je grenzen.
Sterkte.

Cat
01-06-2015 om 11:06
oplossen
Ik zou iedere situatie proberen op te lossen. Dus als hij over jouw grenzen heen gaat dat aangeven, op een manier dat het voor jou klaar is. En dan een nieuwe lei, dus geen wrok meer koesteren. Die kruimeltjes, tsja, misschien ben je het goed gewend? Kinderen hier zijn veel jonger en toch heb ik dat gevoel al. Dochter is nog geen 12, laatst met haar paar daagjes weg geweest, voor het eerst met twee. Heb me vaker bedacht dat ik dat echt eerder had moeten doen, toen dochter nog veel 'leuker' was (voor mij dan he!) en meer sprake van tweerichtingsverkeer. Dochter vliegt duidelijk uit en ik ben niet meer belangrijk voor haar. (Soms wel natuurlijk) maar goed, dat hoort toch ook? Met je kind heb je nu eenmaal geen gelijkwaardige relatie, misschien als ze volwassen zijn. Maar als ouder ben je er voor je kind, niet andersom. Kan zijn dat je zoon erg veel energie kwijt is aan andere dingen nu, en gewoon geen oog meer heeft voor jou. Zorg je goed voor jezelf? Zorg je voor andere, spannende, leuke dingen in je leven?

tonny
soort liefdesverdriet
slik. Heb geen pubers meer, maar ik voel wel aan wat er wordt bedoeld.
Het komt denk ik ook doordat ouders veel meer 'vrienden' met hun kinderen (willen) zijn dan de ouders van vroeger. Veel delen, meebeleven. Op een dag verandert dat, en dat schrijnt.
De opa's en oma's van nu die veel delen in het dagelijks leven van hun kleinkinderen krijgen die beleving straks nogmaals. Want hoe bijzonder het contact ook is, kinderen maken zich los, leven hun eigen leven. Ouders (en grootouders) blijven als het goed is een veilig nest bij calamiteiten (bijvoorbeeld bij volwassen boemerang-kinderen die na een relatiebreuk even terug thuis komen) maar dat is het.
Het leven zit vol verrassingen.

Cat
ha Tonny
Mijn dochter gedraagt zich bij opa en oma veel gezelliger dan thuis! Met oma gaat ze regelmatig winkelen, ik sta dan met mijn oren te flapperen! Wil ze met mij echt nooit meer doen. En zelfs een hoop activiteiten die ze thuis verschrikkelijk saai vindt, daarvan lijkt het bij opa en oma wel alsof ze ze leuk vindt!(ik weet wel beter, ze speelt gewoon lieve kleindochter, maar goed)
Liefdesverdriet, ja, dat heb ik ook wel een beetje. (Mam, ik heb liever niet dat je je opgeeft als fietsouder bij kamp..)ik mis de vele gesprekjes, geknuffel en gegiechel (Maar sinds kort mag ik weer voorlezen, mocht ik een poos ook al niet meer)

Mussie
02-06-2015 om 20:06
Verwend
Ik herken het helemaal. Ik krijg daarbij ook nog zoveel kritiek van m'n oudste zoon, niks wat ik doe is goed. En hij hing zo aan me vroeger....wilde niets liever dan tegen me aan lekker een film kijken of samen iets ondernemen. Hij is er zo aan toe om me los te laten en ik ben dat nog totaal niet. Maar het is wel goed he, dat knoop ik mezelf steeds in m'n oren. En zo'n ontzettend hechte relatie veranderen, tsja, dat gaat nu eenmaal niet zonder slag of stoot. Ik probeer met man en macht me maar gedeisd te houden, we zullen toch samen een ander soort relatie op moeten bouwen. Het beste werkt het als ik me zo neutraal mogelijk opstel, heb ik gemerkt. Geen oordelen, geen meningen, gewoon op een ietwat afstandelijke, licht-ongeïnteresseerde manier met hem omgaan. Dan krijg ik de meeste respons. Vreselijk!

Katniss
02-06-2015 om 20:06
Geen last van
Volgens mij is het het lot van een moeder om weinig waardering te krijgen van kinderen in de puberleeftijd. Dat wordt daarna vast wel weer een keer beter. Ik trek het me ook niet persoonlijk aan want ik weet dat ik het beste doe wat ik kan, en zij zijn niet verantwoordelijk voor mijn geluksgevoel.

Suze
02-06-2015 om 22:06
Oeps
Ik geniet nog erg van zoon die met zijn 12 jaar nog erg knuffelig is. Kan soms wel onaardig doen, maar maakt dat vervolgens weer ruimschoots goed.
Ik vrees met groten vreze de dag dat hij niet meer wil knuffelen of dat het een stuk minder wordt. Kan er nu al verdrietig om worden, maar doe dat maar niet. Ik ga hem nu maar even snel knuffelen - is volgens mij nog wakker.

Tixa
03-06-2015 om 11:06
zelfde
Heeft hier een jaar of 9 geduurd en nog kunnen ze hard zijn.
De ene mocht ik niet knuffelen, de ander mocht ik niet aanraken of naar kijken of wat aan vragen.
En nog zijn het de makkelijkste niet.
Zoiets neem je bijna als vanzelf persoonlijk.
Nee, je kinderen zijn niet verantwoordelijk voor je geluk, helemaal mee eens.
Maar het tonen van genegenheid is een fijn iets voor de meeste mensen en als alles wegvalt is dat toch wel eenzaam, zeker als het zo lang duurt.
Ik zie volwassen kind nog vaak op de tong bijten of het er nog uitfloepen.
Ik zie dat de ander het onbegrijpelijk vindt als ik het niet met ze eens ben in een discussie, maar dat ik dat accepteer en verder kan gaan ipv elkaar proberen in het negatieve te overtuigen.
Het is moeilijk, het kan soms langer duren of misschien nooit helemaal slijten als ze anders opdrogen dan je denkt of als het iadh-kinderen zijn. Dan moet je je verwachtingen bijstellen op dat gebied.

AnneJ
03-06-2015 om 12:06
Narrig
Als zoon honger heeft of gestresst is wordt hij weleens narrig en al te persoonlijk aanvallend naar mij toe. Daar maakt hij dan ook weer excuus voor en weet het steeds beter te voorkomen.
Hoe belangrijk het is om een ander te 'bevestigen' en een goed gevoel te geven en kritiek op een goed moment, apart even, neutraal te brengen, vragen kan al veel helpen, praten wij al heel lang over.
Maar ook over elkaar vergeven en elkaar met rust laten als dat nodig is. Ze kunnen er ook om vragen, laat mij maar even met rust.
En dat betekent echt geen woord meer zeggen of iets proberen er uit te krijgen. Zelfs even uit de buurt blijven en niet voor iemand heen en weer blijven wapperen.
Verder gelukkig wel complimenten. Bij het eten of als ik zoon even op gang help. "Je bent de CEO van dit gezien en dat doe je goed. Hopelijk laat ik je genoeg merken hoe ik dat waardeer."
En als ik of de kinderen een knuffel willen dan vragen we erom. En dat wordt tot nu toe altijd gehonoreerd. Spontaan gaat dat niet maar het voelt even goed.
Het is ook vaak wat formeel. Dochter neemt s'avonds afscheid als ze naar bed gaat met 'ik houd van jou'. Daar moet ik dan wel weer een houden van antwoord op geven anders lukt het haar niet om gerust te gaan slapen.

Ippel
04-06-2015 om 12:06
wat jammer voor je
Bij ons is dit helemaal niet aan de orde. Ik heb pubers die goed in hun vel zitten en graag verhalen delen en ook nog graag geknuffeld worden. Ik kan je dus geen advies geven als 'ervaringsdeskundige'. Nou ja, wij hebben natuurlijk ook wel een (heftig) puberaal-gedoe hoor! Maar dat gaat altijd weer (snel) over. Het gaat bij ons ongeveer zo:
Wat me belangrijk lijkt is dat je je grenzen aangeeft. Ik zou, op een rustig moment, vragen wat jouw zoon zo dwars zit, dat je graag mee wilt denken (als hij wil) om hem te helpen. En ik zou hem vertellen wat jou zo raakt in zijn gedrag, wat jou kwetst. Maar ik zou me er zeker niet voor lenen om afgesnauwd te worden! Ik zou wel mee willen zoeken naar andere manieren om zijn onvrede/boosheid kwijt te raken. De oorzaak weg nemen? iets vermijden? of dat hij als hij boos gaat sporten, gamen of voor mijn part onder de douche alles van zit af laat spoelen? Hij moet zelf achter een goede manier komen.
En ja, hij mag gerust boos zijn, zich rot voelen en hoeft niet perse gezellig te doen. Maar... jij wilt niet dat hij zich op jou afreageert! Dat accepteer je niet.
En als hij zich rot voelt, laat jij jouw moment of dag daar niet door verpesten. Zoveel macht geef je hem niet (dat probeer je te vermijden in elk geval).
Dus... hij is boos.., maar jij gaat toch fijn iets leuks (of gewoons) doen. Ik zou zeker niet aan hem blijven trekken zoals je schrijft.
Laat jouw geluk niet afhankelijk zijn van zijn buien. Dat klinkt misschien makkelijk dan gezegd, maar maakt jullie relatie wel 'losser' en makkelijk denk ik.
Als hij om een knuffel vraagt zou ik die zeker geven als ik dat zelf ook zou willen, en niet 'uit wraak' niet geven. Maar.. als we een vervelende toestand hadden gehad en ik er geen zin in zou hebben zou ik dat gewoon zeggen: 'luister zoon, ik voel me erg vervelend door wat er vandaag gebeurd is, ik voel me verdrietig en ben helemaal niet in de stemming om te knuffelen'. En dan draai je om en loop je weg.
Daarmee laat je drie dingen zien:- ik vind het erg, - je ging mijn grens over, - en door weg te lopen laat je het verder bij hem en ga jij 'jouw' ding doen = hij zoekt het maar even uit, jouw leven/avond gaat verder!
En dat alles op een liefdevolle, rustige, heldere manier. O, verhip, het valt lang niet altijd mee! Sterkte en succes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.