Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marieke
20-07-2015 om 16:07
koken door 14-jarige in de vakantie
Het duurt nog twee weken voor ik vakantie heb en ik heb mijn dochter van 14 gevraagd of zij voor ons wil koken. Ze is alleen thuis, heeft (nog) geen baantje behalve af en toe oppassen. Veel afspreken met vriendinnen doet ze niet. Er wordt geknutseld, gelezen, telefoon/Ipad/Wii/tv, hangen, uitslapen, ze heeft echt vakantie. Dat vind ik niet erg, in tegendeel, als zij dit fijn vindt, prima. Maar om dan ook nog te verwachten dat wij alles nog doen als wij thuis komen van ons werk, hmm, jij kunt toch ook een keer koken? Of stofzuigen of de was ophangen of de was vouwen of een boodschap doen? Eh, nee, dat lag niet in de planning; duhh, ik heb toch vakantie? Toen heb ik haar gevraagd hoe / wat / wie / wat gaat doen als we met vakantie zijn? Elke dag uit eten is financieel geen optie, er moet dus gekookt worden, bovendien zal de de caravan op geruimd moeten worden, de afwas gebeurt ook niet vanzelf, drie weken zonder te wassen lukt ons echt niet; er moet ik de vakantie ook wat gedaan worden. Maar schijnbaar is het logisch dat wij dat allemaal doen.
Vraag ik te veel? Ze hoeft geen drie sterrendiners te koken, maar aardappelen bakken, groenten koken, een rundervink of kippenpootje dan wel macaroni moet toch kunnen? En het zal best een keer mislukken of een planning die in de soep loopt, maar daar leert ze van. Toch??

Jamie
20-07-2015 om 16:07
Tuurlijk
Hier hebben de kinderen ook allerlei kleine taakjes in de vakantie (wie als laatste ontbijt ruimt de tafel af, maakt de afwasser leeg en stopt de spullen er weer in bijv).
Eten koken hoort er ook bij. Vorig jaar had ik ook lange werkdagen in de vakantie en was dat een stuk normaler dan nu maar in dat geval hoort het er bij.
Als ze niet willen hebben met eten koken geef ik ze altijd een keuze: of jullie betalen voor het eten en koken óf jullie koken en wij betalen
Luie pubers op de bank die geen taakje willen doen accepteer ik niet, er zitten echt meer dan genoeg uren in de dag om te luieren.
Mijn moeder deed dat vroeger al en kreeg na een paar jaar door dat ze voor mijn broer, die de oudste was een lijstje moest maken en die 's ochtends moest geven. Mijn broer werd namelijk telkens boos dat als hij klaar was met A ze weer met B kwam en pas daarna met C. Vanaf toen kregen wij dus elk 's ochtends een klein lijstje met taakjes want ja een moeder (en vader) hebben ook een beetje vakantie ook al moeten ze werken!

Amare
20-07-2015 om 17:07
Toch niet de eerste vakantie?
Maar dit is toch niet de eerste vakantie die je metje puber meemaakt? Hoe deed je dat de afgelopen jaren dan? Als ze altijd gewend was dat alles voor haar gedaan werd, is deze nieuwe aanpak natuurlijk wel wat vreemd voor haar.

Carole
20-07-2015 om 17:07
Ze wil vast ooit het huis uit, toch?
En dan is het heel handig als je kunt koken. Ik laat mijn kinderen naarmate ze ouder worden steeds meer helpen in het huishouden. Vinden ze niet leuk, maar zij zien ook wel in dat het niet eerlijk zou zijn als ze straks 18 zijn en hier nog wonen, pa & ma de enige twee volwassenen zijn die alles doen. Naar mijn mening is het mijn taak om te zorgen dat de kinderen mij straks niet meer nodig hebben, en daarvoor moet je ze laten oefenen toch
Koken is natuurlijk ook een kans op eten wat je zelf lekker vindt. Hoewel ik hier dan weer de eis heb dat er groente bij is...

Lilian1
20-07-2015 om 18:07
ja hoor
hier moeten ze (18 en 16) ook al jaren elke vakantie wat doen.
Ik zeg smorgens als ik ga werken wat ze moeten doen of geef ze een keuze: stofzuigen of grasmaaien bv.
Koken moeten ze allebei een dag.
Puber had bami gemaakt...en appte al: mam...eet maar op je werk, het is mislukt

tsjor
20-07-2015 om 18:07
Huishouden
Alle dingen die je noemt moesten ook gebeuren toen zij naar school moest. Dus de overgang van niets naar alles is wellicht erg groot, als ze niet al iets gewend was.
Koken kun je leuker maken door haar uit te laten zoeken wat ze wil eten, eventueel een kookboekje kopen of de allerhande halen. en dan samen boodschappen doen. Of om-en-om: een dag zij, een dag jij, waarbij zij dan wel moet helpen.
Tsjor

Krullevaar
20-07-2015 om 21:07
Vind het ook een abrupte overgang voor dochter hoor. Toen er nog school was kookte en werkte jij ook gewoon toch? Dus is snap de paniek niet zo en wellicht je dochter ook niet.
Als ze niet gewend is om te koken en je geen ongelukken wilt, kan je haar beter boodschappen laten doen of de was opvouwen o.i.d.

Moni
20-07-2015 om 23:07
Afspraken moeten groeien
Hier een 17-jarige en een 13-jarige.
Oudste is gewend om in de vakanties één dag per week te koken. Jongste is daar net mee begonnen, meestal nog onder begeleiding. We koken dan samen één gerecht en de bedoeling is dat hij hetzelfde gerecht een week erna zelfstandig maakt.
Daarnaast hebben ze allebei klusjes om te doen op vakantiedagen. Oudste werkt nu een aantal dagen per week, die doet nu minder. Ik leg inderdaad in de ochtend een briefje neer en dat werken ze af. Dat werkt prima.

Pirata
21-07-2015 om 10:07
toen ik 11 was
Toen ik 11 was bereidde ik thuis al regelmatig een maaltijd als mijn ouders werkten.
Aardappelen opzetten, groente koken, slavink bakken. Heel eenvoudige dingen in het begin. Mijn moeder legde een briefje neer wat ik moest doen en later een recept (of ik koos er zelf 1).
Dus ik denk niet dat dit teveel gevraagd is voor een 14-jarige. Gewoon doen.

Vera
21-07-2015 om 14:07
Koken en andere zaken...
Wat is normaal en wat is niet normaal? Een vraag die gesteld kan worden als reactie op het bericht. Jullie dochter komt in een leeftijdsfase dat zij steeds meer zelfstandig wil worden en daarbij horen taken en klusjes in/om het huis ook bij, koken ook. Wat inderdaad wel waarheid is, is dat als het plots uit de lucht komt vallen als taak vanuit de ouders, dan kan de 14-jarige gaan ageren en inderdaad lang leve de lol willen. Praat er ook over met jullie dochter waarom er ook taken gedaan moeten worden, koppel dit ook aan de toekomst als zij weer een jaartje ouder is, of wanneer zij op zichzelf wilt gaan wonen. Aan de hand daarvan kun je wellicht samen beslissen welke taken zij wanneer doet, haar kamer opruimen, bed opmaken enzovoorts, horen daar natuurlijk ook bij! Geef haar wel daarin de ruimte, zorg dat het haar verantwoordelijkheid wordt. Ook het koken kun je interessant maken door het gerecht zelf te laten kiezen, haar eerst nog te helpen en daarna zelfstandig laten doen. En let op: mislukken mag!

Marieke
21-07-2015 om 19:07
koken
Door het jaar heen, wil ik dat ze in het weekend ook kookt of op z'n minst mee helpt met koken. Tafel dekken en afruimen zijn standaard taken. Net zoals: kamer bijhouden, 1x per week stofzuigen, was in de wasmand, op verzoek de droger vullen en aanzetten, de weekendboodschappen, zelf zorgen voor de schoollunch, eigen ontbijt klaarmaken, dat soort dingen. Maar ineens de kont tegen de krib: ik heb vakantie! Da's bedoeld om te chillen, uit te rusten, leuke dingen en zo, dus geen huishoudelijke dingen. Wat ze normaal miet doen, is héél wat anders want dan zijn wij thuis. Puberlogica noemen we dat?

Theekopje
21-07-2015 om 20:07
Puberlogica
Haha, ik vind het wel een grappige vorm van puberlogica. Eerlijk gezegd herinner ik het me van mezelf nog wel. Als kind was vakantie ook echt vakantie, en dan hoefde je helemaal niks. Nou ja, afdrogen en je kamer opruimen, maar verder was de mindset: Ik Hoef Niks.
Best even een zure reality check als dan blijkt dat het huishouden gewoon doordraait, en dat al die taken ook gewoon doorgaan, en dat je ouders verwachten dat je juist méér doet.
Ouderlogica: jij bent vrij en ik werk de hele dag, dus jij moet iets extra's doen.
Puberlogica: ik ben vrij en dat geldt op alle fronten, dus ik mag de hele dag lekker niksen.
Ik zou het niet te zeer gooien op haar toekomst en dat ze later ook moet kunnen koken. Die horizon is nog zó verschrikkelijk ver weg voor een puber. Maar blijven uitleggen over de taakverdeling. Dat sommige dingen gewoon moeten gebeuren en dat het niet fair is dat de ene bewoner alles doet en de andere bewoner helemaal niks hoeft. En ik vind het alleszins redelijk hoor, wat je vraagt.

Fiorucci
22-07-2015 om 15:07
Ik vind het heel redelijk hoor. Hier een vijftienjarige, ze helpt mee met huisdieren verzorgen, vaatwasser legen, soms koken, of een boodschap doen. Daarbij, ik heb geen zes weken vakantie, en werk gewoon door, dus een beetje hulp van de vier pubers/studenten hier in huis vind ik redelijk.

zebra
26-07-2015 om 18:07
diverse mogelijkheden
misschien kun je je dochter een paar keer per week laten koken ipv elke dag. Of een combinatie van koken en simpele klusjes (was ophangen, vouwen, stofzuigen). Of misschien vindt ze het wel leuk om zelf iets te bedenken, zelf de boodschappen hiervoor te halen en het dan zelf of samen met een vriendin te koken?
Natuurlijk heeft ze vakantie maar naast een kleine taak blijft er nog genoeg tijd over om te luieren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.