Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Egel
28-01-2017 om 11:01
kleedgeld, zakgeldverhoging en zo
Binnenkort wordt mijn dochter 15 en wij willen zakgeldverhoging geven. Ook wil ze graag kleedgeld, dat vinden we goed. Nu kopen we niet vaak kleding en ze vraagt er ook zelden om dus ik weet niet precies waarom ze dat nu zo graag wil. Volgens mij vooral omdat anderen het ook hebben. En misschien om het niet te hoeven vragen.
Nu peinzen we over het bedrag....en over de nieuwe verantwoordelijkheden / wat ze er wel en niet van moet doen.
Dat vind ik lastig. We hebben voor het vorige bedrag (6 euro per week, sinds haar 12e) slechts 1 verantwoordelijkheid: cadeaus voor ouders, deel van andere familie, paar vrienden.
Alle rest betalen wij: mobiele telefoon (zonder abonnement, maar ze belt vrijwel nooit - de smartphone wel op verjaardag gekregen, schermreparatie betaalden wij ook als leuke verrassing), openbaar vervoer als ze dat heel af en toe gebruikt, een uitje (niet zo vaak want meestal met ons, maar in andere gevallen betalen wij), vervoer naar een vriendin die een flinke treinreis verderop woont (slechts heel af en toe doet ze dat).
Ze komt er tot nu toe mee uit want ze heeft altijd een prima cadeau en koopt verder nog wel eens een boek voor zichzelf. Ze koopt geen make-up (doet ze niet aan), volgens mij zelden snoep of eten of andere dingen voor zichzelf. Dus volgens mij vrijwel alleen cadeaus en voor zichzelf een boek.
Ze heeft geen baantje, alleen school en hobby. Komend half jaar zal ze ook vrijwel zeker geen baantje hebben.
Gezien bovenstaand verhaal, wat zouden jullie geven
- aan zakgeld + welke dingen zou zij daarvan dan moeten gaan doen?
- en (apart) aan kleedgeld?

maan.
02-02-2017 om 08:02
40+10
Hier ook veertig kleedgeld en tien zakgeld (met de mogelijkheid om daartussen te schuiven). Jas, schoenen en sportkleding valt daar niet onder. Beltegoed is zo weinig dat krijgen ze ook gewoon.

Tuinstoel
02-02-2017 om 09:02
seriously??
Een tiener die 10 euro zakgeld per *maand* krijgt? Ja natuurlijk gaan ze dan schuiven met kleedgeld. Maar waarom benoem je het dan apart?
Ik zou zeggen: geef een reëel bedrag aan zakgeld of gooi het op één hoop.
Mijn 11 jarige krijgt 5 euro per week, maar hier moeten ook kadootjes van gekocht worden. Beltegoed kopen wij en kleedgeld is nog niet aan de orde. Ik verwacht dat zakgeld jarenlang zo blijft en wij een abonnementje voor hem gaan aanschaffen. Ik wil wel dat hij de centjes heeft om voor iets groters te kunnen sparen.

Vesta
02-02-2017 om 10:02
Tuinstoel
De gemiddelde 11 jarige krijgt volgens het nibud 2-2.50 euro per week.
Die van mij krijgt € 7.50 per maand en dat blijkt meer dan voldoende. En daar moet ze dan voor het gezin kadootjes van kopen. Vader, moeder, stiefmoeder en 2 zusjes.
Het wordt heroverwogen als ze naar het middelbaar gaat.
Denk dat wij dan naar € 15 per maand gaan aan zakgeld. Kleedgeld wil ze niet aan, en beltegoed betaalt haar vader op dit moment al.

Tuinstoel
02-02-2017 om 11:02
leren sparen
Maar hoe wil je een kind ook leren sparen met zulke kleine bedragen? Dat is toch onhaalbaar?
OK ik heb een zoon, maar bijv. een Playstation kostte toch 400 euro en daarvan hebben wij de helft betaald. Door te sparen en zijn verjaardagsgeld in te leggen lukt zoiets, maar anders...
Ik wil hem in elk geval wel leren dat sparen loont.
Zoon gaat volgend schooljaar naar het VO en op de Nibud site staat voor een brugklasser 15-20 euro per maand, dus dan zitten we goed.

Vesta
02-02-2017 om 13:02
Sparen
sparen doet ze van verjaardagsgeld, rapportgeld, en geld dat ze krijgt voor niet standaard klussen als oppassen op haar neefjes.
En van haar zakgeld, want als ze al een keer geld uitgeeft is dat meestal niet zo veel. Kadootjes is ze heel creatief mee: ze koopt iets in de kringloop of maakt zelf iets of geeft een set bonnen voor bv oppassen of samen een spel doen of (erg slim) je koffer dragen op vakantie (haar zusjes zijn wat lui aangelegd af en toe)

Egel
02-02-2017 om 22:02
bedankt iedereen, het is besloten!
Erg leuk dat er discussie op volgde!
Wij hebben een besluit genomen. Daar hebben de adviezen goed bij geholpen. Op haar verjaardag maken we het voor het eerst over en daarna iedere maand: 35 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld.
Van het zakgeld moet ze dan telefoonkosten betalen, alle cadeaus, kapper (doet ze toch bijna nooit), uitjes met vrienden. En wat ze wil / sparen.
Wij betalen dan nog schoolkosten, toiletspullen, uitjes met ons + museumjaarkaart, evt. OV-kosten als dat niet voor een eigen uitje is.
Van het kleedgeld hoeft ze geen jassen en schoenen te kopen (behalve extra onnodige).
Het is wel de bedoeling dat ze iets heeft voor concerten en begrafenissen (stemmige kleding). Schoolsportkleding mag ze ook zelf voor gaan zorgen.
We gaan de bedragen apart overmaken maar gaan verder geen regels opstellen dat ze niet zou mogen schuiven of zo.
Ik heb echt zin om haar het blad met de nieuwe 'afspraken' binnenkort, op haar verjaardag, te geven! Ze krijgt natuurlijk ook nog een echt cadeau.
Nogmaals dank iedereen!

Lou
03-02-2017 om 08:02
Mooi
Ziet er goed uit Egel. Ik denk dat ze er prima mee rondkomt en nog kan sparen ook. Mooi nieuw stukje zelfstandigheid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.