Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pien

Pien

25-08-2010 om 11:08

Kleedgeld

Dochters (12 en 13) zijn toe aan kleedgeld, op de site van Nibud al richtbedragen kunnen vinden. Maar nu; jongste dochter krijgt met enige regelmaat kleding van een kennis. Goede kleding, merken die ze van mij nooit heeft gekregen en die ze wrs ook niet kan betalen van het maandbedrag wat ik in mijn hoofd heb.
Hoe ga ik dit verrekenen? Iemand ervaring?

Jongste dochter heeft al aangegeven dat wanneer ze hierdoor minder kleedgeld zou krijgen ze die kleren niet meer wil. Ze wil zelf kunnen uitkiezen. Ik vind dat zonde want het zijn goede kleren die ze ook altijd met plezier draagt. Ons budget voor kleding is niet al te groot dus de kleding was altijd meer dan welkom. Ik kom er even niet uit, wie heeft een tip?

Pien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

25-08-2010 om 12:08

Geef dochter gelijk

Extra kleding is altijd leuk, als je daarbij zelf je eigen kleding ook uit mag zoeken. Ze heeft gewoon geluk dat de kleding van kennisje in haar maat valt. Tis dus een extraatje en dat zou ik ook zo houden.

Wave

Wave

25-08-2010 om 12:08

Mening

Geen tip maar wel een mening. Ik zou je beide kinderen gewoon hetzelfde geven. Ik ben het met je dochter eens, als ze minder zou krijgen dan de andere dochter dan zou ik als ik haar was die gratis kleding ook niet meer hoeven.

Onze dochter krijgt 50 euro in de maand, ondergoed, sokken en winterjas wordt door ons betaald en 1 paar schoenen per seizoen.

Jade

Jade

25-08-2010 om 13:08

Mijn mening:

"Hoe ga ik dit verrekenen?"

Niet dus. Ik geef jouw dochter groot gelijk: zij treft het nu ze kleren kan krijgen van een kennis. Ik vind niet dat ten koste moet gaan van haar kleedgeld.

Ik snap je wel hoor, daar niet van......het voelt ook een beetje "oneerlijk" naar je oudste dochter toe: zij kan alleen kleren kopen van het geld wat ze krijgt, maar jouw jongste krijgt daarnaast nog meer kleren.....

Misschien dat je voor je jongste dochter eens iets extra´s koopt?

Best lastig

Minder kleedgeld is natuurlijk in de ogen van je dochter oneerlijk, kan ik me best indenken. Maar onnodig geld uitgeven aan kleding als er genoeg (gekregen) in de kast ligt is ook zonde.
Ik zou hetzelfde kleedgeld geven als aan zus. Dan mag ze zelf kijken en sorteren wat ze van de gratis kleding leuk vindt.
Misschien is het een idee om het geld wat ze dus kan uitsparen op haar spaarrekening/spaarpot te zetten? Misschien voor de aanschaf van iets groters, nuttigers? Of zelfs voor een aankoop waar beide zussen plezier aan hebben? Een (computer)spel, modeaccessoires, iets leuks voor op haar slaapkamer?

Pien

Pien

25-08-2010 om 22:08

Evenveel

Het zelf kunnen kiezen is wel het grootste voordeel van kleedgeld, gaf dochter eigenlijk al aan en blijkt ook uit de meeste reacties. Een evengroot bedrag lijkt dan ook redelijk, ook al omdat je er niet vanuit kunt gaan dat de tweedehands kleding blijft komen.
Vandaag toevallig weer een tas vol gekregen, zaten toch 8 leuke t-shirts tussen waar ze heel blij mee was (Pelle voor de oudste 145 cm is het allemaal juist te groot, jongste is 165 cm, totaal andere bouw er kan jammergenoeg niets doorgeschoven worden).
Vriendin opperde dat dochter kiest uit de gegeven kleding en daar een tweedehandsprijs(je) voor betaald. Voelt ook raar, maar ik zou dat geld dan idd kunnen gebruiken voor de spaarpot of voor iets gezamelijks.
Ik slaap er nog maar eens een paar nachtjes over!
Pien

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 00:08

Voelt niet goed

Ik zou het toch raar vinden als je moet betalen voor kleren die geschonken zijn. Ook in armere tijden hebben mijn dochters altijd hetzelfde kleedgeld gekregen zodra de kinderbijslag gestort was. Als er daarnáást voor de een een mazzeltje was in de vorm van doorschuiverdjes van een nicht of kind van vrienden (gebeurde zelden) dan was dat gewoon méér mazzel dan voor de ander. Bij ons was de mazzel voor de oudste en de pech voor de jongste. Zeker toen ze in de puberteit kwamen kon mijn jongste niets meer overnemen van de oudste omdat ze een totaal andere bouw en lengte hebben. Het leven is niet altijd eerlijk.

Pien

Pien

26-08-2010 om 07:08

Klopt

dat gevoel heb ik ook, raar om te betalen voor gegeven kleding. Maar ik heb het nog eens nagekeken. Het is meer dan af en toe een extraatje/mazzeltje wat dochter krijgt het is een hele garderobe. Afgelopen jaar bijv. een winter- en zomerjas, 3 goede spijkerbroeken, 4 vesten, 3 korte broeken, 15 t-shirts, 2 jurkjes, 3 truitjes, spijkerjasje. En ze draagt het nu allemaal met plezier.
Het leven is niet altijd eerlijk klopt, best lastig zeker omdat ze dicht op elkaar zitten probeer je alles zo eerlijk mogelijk te verdelen zeg maar.

Pien

'zelf kunnen kiezen' is niet de hoofdreden voor kleedgeld

al zullen de pubers zelf dat zo zien. Het gaat om het leren dragen van verantwoordelijkheid voor je uitgaven en die dingen kopen die inderdaad hun geld waard zijn.

Voor je dochter die kleding krijgt, gaat dit nu niet op. Ze leert niks, alleen maar dat ze veel gratis kleding krijgt (én ook nog eens geld.)
Misschien alleen kleedgeld geven voor dingen die ze níet krijgt (zoals ondergoed, sokken, schoenen?)

Of gewoon nog een jaartje wachten?
Deze leeftijd is heel veranderlijk; degene van wie ze nu de kleding krijgt, kan van smaak veranderen - of besluiten haar kleding voortaan op MP te verkopen - of wat dan ook.

Annet

Annet

26-08-2010 om 12:08

Alleen de oudste kleedgeld geven

Ik zou alleen de oudste kleedgeld geven. Inderdaad om hiermee om te leren gaan.
Met jongste zou ik nog zeker een jaar wachten, niet om de leeftijd maar om de situatie.
Want anders moet jij meer geld uit gaan geven dan nu, omdat zij net zoveel kleedgeld zou moeten krijgen als zus. Nu heb jij het voordeel (financieel gezien) van de doorschuifkleding.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 13:08

Pelle

Omdraaien zou de oplossing kunnen zijn. Ik vraag me alleen af of dat voor een puber van die leeftijd acceptabel is. Kleren van je jongere zusje of broertje... Dat is niet cool. Maar ik zou het zeker voorstellen en uitproberen.
Mijn dochters kunnen elkaars kleren trouwens nooit van elkaar aan. Dus ook niet met een jaartje wachten. De een is gewoon veel smaller gebouwd dan de ander. Dus als mijn jongste groter was dan mijn oudste, zou de oudste haar kleren niet kunnen overnemen. Zij heeft broeken nodig die wijder zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 17:08

Te laat

Ik denk dat het bij Pien inmiddels te laat is om het kleedgeld voor de jongste weer terug te draaien. Ik ben er mee begonnen toen de kinderen naar het voortgezet onderwijs gingen. Niet gelijkertijd dus. Ik denk alleen dat zolang de jongste van Pien kleren past van het kind dat eruit gegroeid is en daar ook blij mee is de ongelijkheid blijft en je kunt niet al die tijd blijven zeggen dat de jongste daarom geen kleedgeld hoeft.
Ik ben heel erg (te erg denk ik) van gelijke verdeling. Bij Sinterklaas was dat wel erg merkbaar, iedereen evenveel pakjes. Dat ontaarde in dat ik steeds moest bijstellen omdat ik voor de een weer iets leuks gevonden had en voor de ander dus gelijk moest trekken. Maar ook met andere zaken, de oudste dit.. dan de jongste ook. Zo dus ook met kleedgeld, allebei evenveel op dezelfde leeftijd. Maar wat ik wel acceptabel vind ondanks mijn gelijkheidsgedoe, is dat je tegen de jongste kunt zeggen dat ze geld wat overblijft op moet sparen voor een goede winterjas of een paar schoenen die iets meer kosten. Het is natuurlijk niet nodig dat ze gaat kopen om het bedrag van het kleedgeld maar op te maken. En wat de jongste niet hoeft te weten is dat je bij de oudste eventueel wel eens wat bijdraagt aan de aankoop van een kledingstuk als dat zo uitkomt. Je mag soms best kleine geheimpjes hebben met ieder kind apart.

"ik zou dat geld dan idd kunnen gebruiken ..." pien

Ik bedoel dus niet dat jij dat geld gaat gebruiken voor andere aankopen dan kleding, maar je jongste zelf. Misschien het geld besteden in overleg, maar het komt op haar rekening.
Helemaal terugdraaien zal idd moeilijk zijn, je hebt al beloofd dat ook jongste kleedgeld krijgt....

rubens

rubens

30-08-2010 om 18:08

Waarom kleedgeld?

Ik merk dat in Nederland heel vaak deze manier wordt toegepast.Zie er eigenlijk niet echt het nut van in.Ja,missschien leren omgaan met centjes,maar ik heb zelf dochter van 14 en merk hoe duur alles is en dan spreek ik niet over echte merkkledij.Het lijkt me zo moeilijk om daar een bedrag op te plakken.
Ben onlangs pas gaan shoppen met dochter (nieuwe spulletjes voor najaar en winter).Wanneer ik samen met haar ga krijg ik toch de indruk om alles zelf een beetje onder controle te houden wat aankopen betreft.Schoenen alleen al werd een bedrag van 75 euro (nog niet de duursten),kledij zoals jeans,truien,sokken,ondergoed...maakten mijn bankrekening zo'n 175 euro lichter.

Het nut

'Zie er eigenlijk niet echt het nut van in.Ja,missschien leren omgaan met centjes,maar ik heb zelf dochter van 14 en merk hoe duur alles is en dan spreek ik niet over echte merkkledij.Het lijkt me zo moeilijk om daar een bedrag op te plakken.'

Dat is nu juist het nut! Dat je kind zelf gaat leren zien wat alles kost, wat waarde heeft, wat niet. Als je bv een jaar bijhoudt wat je uitgeeft aan haar kleding kun je dat als basis nemen voor het kleedgeld.

Leren omgaan met geld, budgetteren, da's een van de belangrijkste dingen om te leren onderweg naar de volwassenheid!

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2010 om 01:08

Rubens

Mijn dochter krijgt 150 euro van ons per seizoen. Doordat ze nu werkt kan ze dit budget aanvullen als ze meer kleren wil kopen, maar voorheen moest ze creatief met haar budget van 150 euro omgaan. Mijn dochter houdt van dure sneakerachtige schoenen. 75 euro is inderdaad niet ongewoon. Dat betekent dus dat ze de helft van het budget kwijt is aan schoenen en dus moet ze met 75 euro puzzelen voor de rest. Daar is ze erg goed in. Ook omdat ze heel praktisch inkoopt. Veel unikleuren die gecombineerd kunnen worden. Weinig écht uitgesproken mode-grillen, waardoor ze in ieder geval twee zomers met haar jurkjes, bloesjes, broeken e.d. kan doen.

Puck

Puck

31-08-2010 om 15:08

Rubens

Als je niet weet wat voor bedrag je moet geven aan kleedgeld dan kun je kijken op sites zoals van het Nibud. Die geven richtlijnen aan. En het nut van kleedgeld voor ons is om idd om te leren gaan met geld. Kind wil het liefst dure merk-t-shirts terwijl ik dat helemaal niet nodig vindt. Met kleedgeld kan hij dus zelf de keuze maken of hij 3 merkloze shirts koopt of 1 Nike-shirt. En doordat ze zien dat het budget eindig is worden ze zich ervan bewust dat je niet alles lukraak kunt kopen.
Als jij het nut van kleedgeld niet ziet: hoe leer jij je kinderen dan omgaan met geld en hoe leer je ze budgetteren?

Misvatting rubens

*Wanneer ik samen met haar ga krijg ik toch de indruk om alles zelf een beetje onder controle te houden wat aankopen betreft.*

en dat is nu juist de kunst,niet Jij moet onder controle houden wat er gekocht wordt,het is belangrijk dat je kind leert om die controle te krijgen over haar financieen,ook dat is een stukje opvoeden.
hoe leert zij anders met geld omgaan en vooral: uitkomen met het geld wat je hebt?.
Als ouder ga ik die controle loslaten,en laat het aan mijn kind over om die controle te krijgen,dat is voor mij het nut van kleedgeld.

rubens

rubens

01-09-2010 om 08:09

Andere manieren

Begrijp dat het belangrijk is je kind te leren omgaan met geld en geloof me,mijn kinderen weten best hoe dit moet.Ze kopen echt niet altijd de duurste kledij of schoenen en leren wikken en afwegen wat het beste en voordeligste uitkomt kunnen ze prima.De oudste die nu zelf gaat werken en dus haar eigen kledij en dergelijke moet bekostigen,heeft ook nooit kleedgeld gekregen (omdat dit hier blijkbaar minder wordt toegepast)en springt héél zuinig om met haar centjes.Merkkledij interresseerd haar eigenlijk niet.
Kinderen hoeven echt niet altijd kleedgeld te krijgen om met geld te leren omgaan,dit kan ook op andere manieren.
Af en toe vinden ze't wel leuk om eens te gaan shoppen met vriendinnen natuurlijk en dan krijgen ze wel wat extra centjes indien ze echt iets nodig hebben,maar dit gebeurt ook niet elke maand.Verder krijgen ze maandelijks hun zakgeld de jongste 15 euro,de tweede 50 euro.Wat ze daarmee doen is hun zaak uiteraard en op = op.Het is nooit de gewoonte geweest hier om kleedgeld te geven en ik ben ook niet van plan om dit in te lassen.

Puck

Puck

01-09-2010 om 09:09

Goede tussenweg voor "beginners"

Onze oudste kreeg toen hij net 11 was kleedgeld. Niet zomaar handje contantje maar een soort van virtueel. We gaan nog steeds samen shoppen, dat vind hij ook veel gezelliger en overleggen nog wel en ik betaal gewoon zijn aankopen. Maar we houden in excel een overzicht bij met wat hij ieder kwartaal krijgt en wat hij iedere keer aanschaft. En op is op, ik laat me niet overhalen om wat voor te schieten. Dat zal zijn baas namelijk later ook vast niet doen.

emma43

emma43

02-09-2010 om 12:09

Geen kleedgeld

Had ik vroeger ook niet en op het moment dat ik ging werken,heb ik nooit problemen gehad met teveel geld uitgeven.
Afgelopen zomer hebben we het geprobeerd en het is MIJ niet gelukt.Dochter kocht zo goedkoop mogelijke kleding en alleen basic shirtjes.Voor we op vakantie gingen heb ik haar meegenomen naar de stad voor leuke topjes,jurkjes enz.

Vera*

Vera*

02-09-2010 om 12:09

Emma43

Het was dus niet háár probleem maar jóúw probleem????

emma43

emma43

02-09-2010 om 16:09

Vera,

Klopt,mijn dochter verzet zich enorm tegen merkkleding.Geeft niet,maar er is ook een middenweg.Dochter had afgelopen zomer zwarte leggingspijkerbroeken,die vind ik leuk als er iets langs op gedragen wordt,maar dochter draagt daar een basic Hema shirtje op.Ze is niet mager,dus het tekent enorm boven haar heupen en de broek zakt steeds iets af en zit dan vreemd bij haar billen.Kippevel krijg ik ervan.Ik heb dit heel de zomer zo gelaten tot we een paar weken terug op vakantie gingen.Als ze schoenen had ze linnen gymschoenen en plastic teenslippertjes,ook van de Hema geloof ik.
Ik heb voor haar een korte witte broek,2 jurkjes en een paar tuniekjes gekocht.En eenmaal op vakantie gaf ze toe dat ze toch wel heel erg blij was met haar nieuwe kleren.

Vera*

Vera*

03-09-2010 om 10:09

Emma43

Maar dan is het jouw taak toch om te 'sturen'? Met je dochter overleggen wat ze nodig heeft en dan (samen) gaan shoppen, zou dat wel werken? Dochter van vriendin (15) is errug zuinig, koopt dus bijna niets, en de regel is nu dat als ze het geld niet 'opmaakt' dat ze he terug kan betalen. Wat ik ervan gehoord heb werkt dat best goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.