Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

osje15
15-09-2009 om 22:09
Kleedgeld
Wij overwegen onze zoon van 13 kleedgeld te geven. Maar nu vinden we het moeilijk om te bepalen wat hij daar zelf allemaal van moet kopen en wat wij nog voor hem gaan kopen. Laten we hem alles zelf kopen van dat geld, van ondergoed tot sokken en jassen en schoenen, of doen we de echt grote duurdere dingen, zoals schoenen en jas, nog zelf.
Ben benieuwd hoe andere ouders daar mee omgaan.

Me jane
30-09-2009 om 16:09
Niet sneu
Dag Maggietel e.a.
Laat ik niet de suggestie wekken dat we alles bij de Zeeman/Wibra halen, dat is echt alleen de onderbroeken en sokken. Toen ze heel klein waren, kocht ik er wel eens iets, maar die ritsen van die kleding van de Zebra, daar heb ik zulke slechte ervaringen mee.
Voor de rest gaan wij ook langs V&D, We, H&M en Coolcat, soms outlets van scapino of duitse winkels vlak over de grens bij ons. Hij loopt er echt niet sneu bij, in tegendeel, hij loopt er gewoon hip bij - vindt hij wel belangrijk - en heeft een eigen smaak die ik herken uit duizenden (en als hij iets niet wil, breng ik het terug, maar ik zit er zelden naast).
Maar ik zie niet wanneer mijn zoon zelf op pad zou moeten gaan om te sneupen (als hij het al zou willen). Door de week is het toch vaak half zes voor hij klaar is met school en huiswerk en het weekend is hij altijd actief met andere zaken (vrienden bezoeken, scouting, dat soort dingen).
Me Jane

maggietel
01-10-2009 om 08:10
Me jane
Ik kan in onze regio geen markt ontdekken waar ik bijv. voor 15 euro twee spijkerbroeken (laat staan leuke spijkerbroeken) zou kunnen kopen voor 15 euro. Ik kijk heus wel rond maar echt goedkope kleding kom ik dan vaak alleen maar bij zeeman/wibra/textiel bij hans etc tegen. Koop ik ook wel eens iets, maar dan nog heb ik lang niet genoeg aan 100 euro per jaar. Succes verder met sneupen (brr, dat woord kan ook in off-topic in het rijtje vreselijke woorden, maar misschien is het wel streektaal).

Charlot1
03-10-2009 om 15:10
Misschien zijn jongens wel heel makkelijk en zijn die van jou niet anders gewend maar 100 euro per jaar lijkt mij onmogelijk voor normale en leuke kleding. Daarbij zijn jongens vaak veel makkelijker dan meisjes.
Sokken en ondergoed kan prima bij de goedkope winkels maar ik zou daar nooit broeken of shirts halen. En scapino is prima voor sportkledig maar de gewone kleding ziet er vaak toch een beetje armoedig uit (maar dat is persoonlijk natuurlijk). Ik zie het verschil wel degelijk tussen echte super goedkope kleding en de kleding die iets meer kost. Over het algemeen kost kwaliteit toch gewoon geld. Heb zelf ook wel eens kleding van H&M en het goedkope merk van V&D gehaald en die kleding is qua pasvorm, materiaal en kwaliteit echt stukken minder (dat merk je zeker na een paar keer wassen).
Goedkope kleding kan misschien als aanvulling maar voor kinderen wil ik wel een paar goede basisstukken hebben (en dat hoeft echt geen super dure merkkleding te zijn). Daarbij waarom zou je je kind altijd in het goedkoopste van het goedkoopste willen steken? Als je financieel niet totaal aan de grond zit lijkt mij dat niet echt nodig maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Op school is ook een gezin dat rond moet komen van heel weinig en ja dat zie je gewoon echt aan de kleding. Kleding uit de super goedkope winkels oogt gewoon anders dan de wat betere winkels.

Sue Ann
04-10-2009 om 15:10
Kleedgeld en bijbaantje
Kleedgeld geven heb ik ook een poos geprobeerd maar daar ben ik snel weer vanaf gestapt. Dochterslief van 12, 14 en 15 kregen zakgeld, beltegoed èn kleedgeld. De één lukte het wel, de ander niet. De dames zijn dol op truitjes, topjes, vestjes maar een spijkerbroek… uh… die zijn dúúr Mam.. en dan hebben we hebben we het ook maar niet over schoenen en laarzen want topjes zijn leuker en veel goedkoper om aan te schaffen.
De oplossing kwam eigenlijk vanzelf. Ze krijgen zakgeld en beltegoed ad 40 euro per maand en daarnaast hebben de meisjes een aantal folderwijken. Dat doen ze nu anderhalf jaar en dat levert per persoon ongeveer 50 euro per maand op. Ja, die van 12 loopt ook gewoon mee, doet een wijk van haar zus. Tot dusver een inkomen van 90 euro per maand. Dat mogen ze besteden zoals ze willen. Kleding, make-up, snacks en ze houden nauwlettend via internetbankieren bij “hoeveel er nog op staat”. Ook dat is een sport en af en toe een zorgenpunt voor ze. Maar de folders betalen tweewekelijks uit dus er komt regelmatig weer wat binnen. Ik vind dat super! En ook een hoop geld voor kinderen van die leeftijd.
Dan komt 4 x per jaar de kinderbijslag. Daar worden in eerste instantie jassen, schoenen en laarzen voor gekocht en daar hou ik toezicht op. Laarzen tot een bepaald bedrag en als ze per se UGGs willen, prima, maar dan leg je de overgrote rest zelf bij. Dat doen ze zonder mopperen. Leren jas met bontkraag (dat mág schijnbaar tegenwoordig weer??), zelf bijleggen. Is je jas van vorig jaar nog helemaal goed, dan geen jas maar een paar spijkerbroeken extra. We doen het in overleg en het onderhandelen is gewoon leuk.
Ondergoed, sokjes en bh’s betaal ik. Speciale merken? BB? Beetje van mij en een beetje van hen. Dat het hun EIGEN verdiende geld is, maakt, althans voor onze dochters, een groot verschil met het moeiteloos verkrijgen van kleedgeld. Ze overwegen alles. Dan sparen ze en kopen ze alle drie Nikes, in grijs, wit en zwart, maten 38, 39 en 40 maar dat deert niet, met wat ijzeren wil kunnen ze ze alle drie aan.
Zoonlief is inmiddels 18 maar die had vanaf zijn 15e een baantje, plus zakgeld en beltegoed, daarmee kwam hij wel rond. Geen verdere behoefte aan kleding. Twee paar schoenen en een zwembroek per jaar was genoeg. Spijkerbroeken kopen was een mannending met zijn vader, de shirts (yep, ook zwarte bandshirts etc.) kochten wij samen. Nu is ie weer into hardcore maar roze polo’s kunnen ook.
Ik lees dat iedereen hier kinderen rond de 13 tot 16 jaar oud heeft maar ik lees maar weinig over eigen baantjes c.q. inkomsten?
Sue