Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

osje15

osje15

15-09-2009 om 22:09

Kleedgeld

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Christientje

Christientje

24-09-2009 om 23:09

Hier dochter van 13

Onze dochter van 13 krijgt ook kleedgeld. Ze krijgt 50 euro p.maand. Ik betaal een winterjack en een zomerjas, een paar winterlaarzen en een paar zomerschoentjes. De rest betaald ze allemaal van haar kleedgeld. Is goed te doen !
Christientje

reina

reina

25-09-2009 om 09:09

Yelle

Wij hanteerden de regel dat ze bij 12 jaar kleedgeld kregen. Grote aanschaffen als jas en schoenen betaalden wij in het begin nog, maar al snel wilden ze dat ook zelf doen, dus werd het kleedgeld verhoogd. Het is een goede leerschool, ze moeten met niet te veel geld toch leuke kleding zien te krijgen. Mijn zoon zag het op z'n 12e helemaal niet zitten, die had allang door dat de kans dat je van je moeder net die trui, die eigenlijk te duur is, wel krijgt groot was, maar helaas voor hem, hij moest eraan geloven Vanaf dat moment is kleding (of een bon voor een kledingzaak) ook een geliefd kado voor hen geworden, ik neem nog altijd iets van kleding voor m'n zoon mee als ik op vakantie ben, dat vindt hij het leukst om te krijgen.

reina

reina

25-09-2009 om 09:09

Yelle

Nog even, wij telden inderdaad ook op wat we in een jaar uitgaven aan kleding en deelden dat door 12, met de mededeling dat ze moesten zorgen dat ze in de winter wat overhadden voor de duurdere warme truien etc. En ja, soms werden die te dure schoenen gekocht en was er te weinig over voor de rest, betere leerschool is er niet.

Maylise

Maylise

25-09-2009 om 22:09

Yelle

Niet elke ouder geeft kleedgeld. Bij ons is het er nooit echt van gekomen. Met mijn tweede dochter hebben we het wel geprobeerd maar ik moet zeggen dat ik het niet consequent heb volgehouden. Ik kocht te vaak tussendoor wat voor haar en we zijn het kleedgeld ook een keer een half jaar vergeten.
Mijn andere kinderen hebben nooit om kleedgeld gevraagd en dus ook nooit gekregen behalve mijn jongste dochter nu. Zij is nu 13 en ik ga het sowieso nog minstens een jaar uitstellen.
Ik heb niks tegen kleedgeld maar ik vind het prettig de controle te houden over wat ze kopen, wanneer ze het kopen en voor hoeveel geld.
Als mijn dochter het volgend jaar nog steeds graag wil dan wil ik het experiment wel aangaan.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2009 om 01:09

Maylise

Waarom wil je zo graag de controle houden over wat ze kopen? Mijn ervaring is dat als je het een kans geeft er best verstandig wordt gewinkeld. En bepaalde keuzes hebben bepaalde consequenties. Met een dure smaak kun je minder kopen of als je het slim aanpakt kun je veel combineren.
Je zou haar komende week/maand kunnen verrassen door haar met 20 euro de stad in te sturen met de opdracht daar iets leuks van te kopen waarvan ze weet dat jij dat wel goed zou keuren. Het is een beginnetje.

reina

reina

26-09-2009 om 16:09

Maylise

Mijn kinderen vroegen niet om kleedgeld, mijn kinderen kregen kleedgeld! Ze moeten toch leren hoe met kleding-kopen om te gaan, kleedgeld is een goede leerschool en als je wilt kun je best afspreken dat ze van tevoren overleggen waar ze het wel en niet aan uit mogen geven, toch?

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 00:09

Reactie

Door geen kleedgeld te geven kan ik zelf meer sturen wanneer er kleren gekocht worden en welke kleren. Zolang ik betaal wil ik wel de controle houden of er wat er gekocht word zodat ze niet met rare dingen thuis komen. Ik vind het niet erg als ze van hun zakgeld allerlei onzin kopen want dat gaat maar om kleine bedragen maar kleding vind ik te duur voor allerlei experimenten.
Ik heb namelijk wel bepaalde eisen aan hun garderobe dus ik wil daar wel controle over houden. Ik wil bijvoorbeeld ook dat ze nette kleren en schoenen hebben naast dagelijkse kleren. Die dragen ze misschien weinig maar ze moeten het wel hebben want er zijn elk jaar wel gelegenheden waarbij ze netjes gekleed moeten verschijnen.

Daarnaast vind ik het niet fijn om aan een vast bedrag per maand vast te zitten voor kleedgeld. Ik heb niet elke maand evenveel inkomsten en dus wil ik zoveel mogelijk speling behouden en zo weinig mogelijk verplichtingen aan gaan.

Ik vind het dus fijn dat mijn oudste kinderen die interesse in kleedgeld niet hadden. Echter als mijn dochter het echt graag wil dan krijgt ze het wel. Ik wil dan wel tot volgend jaar wachten als ze naar de tweede klas gaat. En inderdaad ik moet dan nog een bedrag bedenken en regels over wat ze moet kopen en zo.
Ik vind dat alleen zo onhandig. Of ik moet het helemaal los laten maar dan koopt ze misschien allerlei dingen niet of ik moet alsnog gaan vertellen wat ze moet kopen en dan heeft het hele kleedgeld geven ook geen nut meer.

Maylise

Bastet

Bastet

27-09-2009 om 13:09

Inderdaad lara

Same here,mijn jongens dragen zwart en badshirts.Als we ergens heengaan,een verjaardag ofzo,de nettere variant,maar dat is ook de enige concessie,en ik vind dat geen probleem.Ik vind mijn smaak er niet toe doen,eigenlijk.Ik was ook erg blij als puber dat ik mocht dragen wat ik wilde.
Groetjes,bastet

Fatima

Fatima

27-09-2009 om 14:09

Voor maylise

Als je kleedgeld geeft wil dat niet zeggen dat je je kind geen kadootjes meer mag geven. Je kunt dus nog steeds die nette kleding voor ze kopen. Het kleedgeld is dan voor de dagelijkse kleding.

Hetzelfde dus als dat anderen in dit draadje een jas of schoenen voor hun kinderen kopen los van het kleedgeld. Al vind ik dat niet logisch. Zolang een kind de jas van vorig jaar nog aankan heeft het kind toch een jas. Laat het lekker zelf bepalen of ze een jas kopen van het kleedgeld of niet.

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 15:09

Nette kleding

Met bepaalde gelegenheden (Kerstmis, huwelijksfeesten, begrafenissen, communies enzovoorts) zou ik niet willen dat ze in een spijkerbroek en een gewoon shirt verschijnen. Dat is prima in het dagelijks leven maar soms is dat gewoon niet toepasselijk.

En als ze zich emo, gotic, alto, punk, hip hop of weet ik veel willen kleden in het dagelijks leven mag dat best. Echter als we naar een wat meer ceremoniele aangelegenheid gaan dan zouden ze die kleren absoluut niet aan mogen.

En al te grote excessen zou ik sowieso niet willen financieren.

Maylise

reina

reina

Fatima

Zolamg je pubers hebt die nog superhard groeien zullen ze elk seizoen een nieuwe jas moeten hebben en omdat ik dat een must vond (anders zouden ze echt zonder jas naar buiten gaan, wat soms toch wel erg koud was )heb ik die een poosje buiten het kleedgeld gehouden.

reina

reina

Maylise

Als jouw kinderen die nette kleding echt niet aan zouden willen zou je hen dan dwingen? Ik heb geen kinderen gehad met extreme kledinggewoontes ( dochter had zelfs een wat nette kledingsmaak), maar ik zou er geen ruzies door willen hebben. Overigens zijn er hier ook weinig gelegenheden waar nette kleding vereist is. En ze hadden allebei nette kleding voor hun opleiding, dus dat was een uitkomst voor de keren dat ze ( meestal voor school) op chique moesten )

Bastet

Bastet

27-09-2009 om 17:09

Tuurlijk

Mijn zoons trekken niet hun meest heftige bandshirts aan naar een trouwerij,en uiteraard is alles schoon en heel,maar dat is het altijd,overigens.
Maar zeker dames-gothics hebben toch heus zeer feestelijke kleding!:)
Bastet

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 18:09

Gelegenheden

Hier hebben we toch wel meerdere keren per jaar een gelegenheid waarbij ze geacht worden er netjes uit te zien. En wat netjes is kan natuurlijk weer per gelegenheid verschillen. Bij een bruiloft in mijn mans familie is toch wel min of meer de verwachting dat manspersonen in een pak verschijnen. Bij begrafenissen natuurlijk ook. Gelukkig hebben we daar niet veel van. Bij gelegenheden in de kerk en feesten ed. mag kleding best wat vlotter zijn. Dan is voor jongens een nette broek en overhemd bijvoorbeeld wel voldoende. En bij andere feesten is een spijkerbroek en net shirt ook goed. Dat verschilt natuurlijk per gelegenheid.

Dit jaar hebben we bijvoorbeeld twee bruiloften gehad, een besnijdenis feest en een priesterwijding. Dat zijn dus al vier gelegenheden waarbij we echt netjes gekleed moesten zijn. Daarnaast hebben we nog wat kerk dingen gehad, een 25jarig huwelijksfeest en nog wat dingen waarbij semi netjes ook goed was.

Echt dwingen doe ik niet maar wel stimuleren. Of misschien wel eens dwingen. Ik heb een keer een dwarse zoon geweigerd mee te nemen naar een bruiloft (waar hij op zich wel heen wilde) omdat hij zich niet om wilde kleden. Hij had toen een beetje een hip hop look (weet niet of het echt zo heet) en dat was gewoon niet netjes genoeg voor die bruiloft. Hij wilde zich niet om kleden en dus mocht hij niet mee. Dus dat was toen wel min of meer dwingen. Verder hebben we het altijd amicabel op kunnen lossen. Beetje onderhandelen en geven en nemen van alle kanten.

Maylise

reina

reina

28-09-2009 om 09:09

Maylise

Het hangt er inderdaad van af wat je omgeving gewend is, hier worden jongens nooit geacht in pak te komen, mannen trouwens ook niet Grote bruiloften hebben we zelden, in mijn familie woont tot nu toe al het jongere grut samen en als er getrouwd gaat worden, verwacht ik geen 'opgeprikte' (niet negatief bedoeld )toestanden. Ik begrijp dat dat in jullie familie anders is.

emma43

emma43

28-09-2009 om 13:09

Kleedgeld

Mijn dochter is ook een poosje gothic geweest.Wit met zwart haar,brede zwarte broeken en bijbehorende shirtjes,spikes om haar pols en nek enz enz,zo mocht ze ook mee naar familie en feestjes,zo was ze nu eenmaal.Toen had ik haar ook gerust kleedgeld gegeven.Nu is ze weer een andere richting op met kleding en heeft eigenlijk de leeftijd om kleedgeld te krijgen,maar dat geef ik haar nu niet.Het moet nu zo uitdagend mogelijk en daar ga ik niet mee akkoord.Ze heeft een paar keer geld meegekregen om kleding te kopen samen met vrienden,maar dat mag ze ook niet meer.zolang ze deze fase niet door is,ga ik mee winkelen.

Maylise

Maylise

28-09-2009 om 17:09

Reina

Mijn man komt uit een grote zeer trouwlustige familie die enorme trouwfeesten geven ook al moeten ze zich er diep voor in de schulden steken. Het zou ook niet mijn keuze zijn maar goed als ze dan toch op die manier willen trouwen moeten wij er natuurlijk ook wat feestelijk uit zien.

Maylise

Bastet

Bastet

28-09-2009 om 18:09

Maylise

Maar juist een goth kan er zeer feestelijk uitzien!:)
Groetjes,bastet

emma43

emma43

28-09-2009 om 20:09

Inderdaad bastet

Schitterend die gothic jurken.Laatst zag ik een gothicmeisje op een feestje met een kort lief zwart jurkje en daar weer stoere laarzen onder,machtig mooi!!!!

me jane

me jane

29-09-2009 om 12:09

Kleedgeld is duurder

Aan kleding voor mijn oudste zoon van 12 geef ik minder dan 100 euro per jaar uit (exclusief schoenen en jas). Als ik in de stad aan het sneupen ben en in de aanbieding iets leuks voor hem zie, neem ik het mee en het is eigenlijk altijd goed. En ik probeer veel met vriendinnen te ruilen (is dus tweedehands). Hij ziet er altijd leuk (en volgens zichzelf en vrienden ook best hip uit.
As je de stad in gaat om samen te shoppen (in plaats van regelmatig te sneupen), ben je toch altijd veel meer geld kwijt?
Trouwens, voor mezelf doe ik het net zo! En ik probeer veel mooi spul tweedehands te scoren.

Ik zie daarom ook niet zoveel in kleedgeld, tenzij je een kind 8,33 euro per maand (100 euro gedeeld door 12 maanden) zou geven. Toch?

Me Jane

Me jane?

ik denk dat jij het wel iets te rooskleurig inschat hoor,als mijn puber ondergoed en sokken koopt ( 1x per jaar)dan is hij/zij al 60 euro kwijt.
tel daarbij 2 spijkerbroeken en 2 shirts, a 10 euro per stuk( en dat is heel goedkoop,) en dan zit je al aan de 100 euro.
en daar heb je echt niet genoeg aan voor een heel jaar.

Me Jane

Me Jane

29-09-2009 om 13:09

100 euro is echt genoeg

Dag,
Ik red het met 100 euro. Maar ik koop ook echt geen t-shirts van 10 euro (5 euro o'p z'n hoogst, maar vaker rond de 1,50. ben een echte sneuper). En ondergoed en sokken kopen we gewoon goedkoop bij de Zebra.... Op de markt koop je met gemak twee broeken voor 15 euro.
Echt, het kan best. MAar je moet er wel lol in hebben. Het is trouwens niet eens uit financiële noodzaak dat we het zo doen. Het is meer de sport.
Me Jane

reina

reina

29-09-2009 om 15:09

Maar me jane

Je zoon kan toch ook op de koopjes uitgaan, dat deed mijn dochter juist heel fanatiek nadat ze kleedgeld kreeg, des te meer kon ze er van kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2009 om 00:09

Me jane

Ik vind het leuk dat het een sport voor je is om te sneupen (brrr) maar ik heb toch het gevoel dat je hierin wat doorgeschoten bent. Zeker nu hij naar het voorgezet onderwijs zal gaan (als ik zijn leeftijd lees neem ik dat aan)stel ik me zo voor dat hij toch ook wel eens iets anders zou willen dan Wibra of Zeeman. Het komt op mij een beetje sneu over. Ik benadruk dat ik niets tegen Zeeman, Wibra of de markt heb.

Mode/merken/brugklassers

Onze zoon hoeft niet persé dure merken wat zijn kleding betreft maar hij heeft wel degelijk een eigen smaak. En daar behoren sinds een paar jaar de standaard broeken van de zeeman of wibra niet meer bij. Laatst nog wel leuke spijkerbroeken bij c en a gekocht voor hem (rond de 25 euro per stuk). Hij krijgt van mij geen broeken van 100 euro aan zijn lijf maar een beetje inspraak mag toch wel. Zo ook voor de rest van zijn kleding. Van de zomer veel bij cool cat weggehaald voor hem, leuke kleding voor een redelijke prijs. Zo nu en dan een koopje is uiteraard meegenomen maar dan moet ik daar wel tegenaan lopen, ga niet op zoek naar alleen maar koopjes voor de kinderen. Ze dragen hier dus allerlei merken en merkloze kleding door elkaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.