Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

osje15
15-09-2009 om 22:09
Kleedgeld
Wij overwegen onze zoon van 13 kleedgeld te geven. Maar nu vinden we het moeilijk om te bepalen wat hij daar zelf allemaal van moet kopen en wat wij nog voor hem gaan kopen. Laten we hem alles zelf kopen van dat geld, van ondergoed tot sokken en jassen en schoenen, of doen we de echt grote duurdere dingen, zoals schoenen en jas, nog zelf.
Ben benieuwd hoe andere ouders daar mee omgaan.

Nausicaa
15-09-2009 om 22:09
Mijn kinderen
krijgen kleedgeld, waar ze alle kleding van moeten kopen, behalve een jas en schoenen. Hiervoor krijgen ze twee keer per jaar € 50,=. Als de jas of de schoenen duurder uitvallen, moeten ze dit aanvullen van hun kleedgeld. Dit om te voorkomen dat zoon of dochter met peperdure schoenen aankomt, die moeders mag betalen, ;-)

ayla
16-09-2009 om 11:09
Nausicaa
ben even verbaasd. Je kinderen krijgen 2 keer per jaar 50 euro om jassen en schoenen van te kopen, dat is 100 euro per jaar als ik het goed begrijp, daar kunnen ze toch nooit 2 paar schoenen (minimaal) en 2 jassen van kopen. Zelfs als ik naar dolcis ga ben ik nog rond de 50 euro kwijt voor ene paar schoenen en dan heb ik het over kleine maten

Bomen28
16-09-2009 om 11:09
Ons kleedgeld
Ik heb twee dochters een van 14 en een van 12 (die sinds deze maand voor het eerst kleedgeld krijgt).
Ik heb de afspraak dat ik in sept en in juni ze voorzie van een basis ondergoed en sokken, een jas en een paar schoenen. Ik loop dan met beide hun kast door om te kijken of de kleren die ze hebben nog passen, de jongste wilde dit keer de kleren van haar zus wel (had ze gelijk een stapel kleren erbij). En kijk of ze met wat er is een start kunnen maken of er nog dingen nodig zijn. En dan zeg ik wat "nodig" is.
Ze zijn erg verschillend, de oudste is merkgevoelig en heeft dus naast de twee jasjes (Adidas) die ze heeft ook nog een roze "nodig". Dat mag ze dan van haar kleedgeld doen. De jongste is erg bewust met haar kleedgeld bezig, ze heeft al twee jaar kunnen kijken hoe haar zus het deed. En is apentrots op het feit dat ze nu mag laten zien dat ze er mee om weet te gaan. Ze is afgelopen woensdag naar de markt gegaan, dat scheelt mam. Ook denkt ze over hoeveel ze voor duurdere dingen moet sparen.
De oudste krijgt 50€ kleedgeld per maand en de jongste 40€.
Daarnaast heb ik vorig jaar gemerkt dat we als we een keer samen gaan "shoppen", met z'n vieren we ze ook wel iets extra's geven.
Soms kom ik ook in het dilemma. De oudste wil al een aantal jaren UGGS (iedereen heeft ze) haar harde werken is erom vragen, ze spaart er niet voor. Ze hoopt dat ze na al die keren vragen we ze zullen geven. Ik vind de les van zelf sparen belangrijk.
Ik heb een lijst gemaakt met wat ze zelf van hun kleedgeld moeten kopen en wat ze van ons krijgen. Dat geeft duidelijkheid.

Anke3
16-09-2009 om 16:09
En hier
Onze oudste krijgt vanaf vorig schooljaar, hij was toen nog 14, kleedgeld. Hij krijgt van ons per kwartaal, als de kinderbijslag binnenkomt, 180 euro. Hij moet daar alles van kopen, behalve schoenen en jassen. En dan ga ik uit van 2 jassen en 2 paar schoenen per jaar. Wil hij meer, dan moet hij dat zelf betalen. Sportkleding voor school betalen wij ook. Hij is gelukkig niet merkgevoelig, alleen de broeken moeten van Cars zijn. Voor de rest redt hij zich er prima mee.

Nausicaa
16-09-2009 om 19:09
@ ayla
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Als het paar schoenen of de jas duurder uitvalt dan € 50,=, moeten ze de rest bijleggen van hun kleedgeld. Als mijn zoon een paar sportschoenen van € 150,= wil kopen, krijgt hij dus € 50,= van mij en € 100,= legt hij bij van zijn kleedgeld.

ayla
16-09-2009 om 20:09
Dat had ik idd begrepen
ik vind 50 euro alleen vrij weinig als basisbedrag (nu heb ik wel een dure smaak;-)) Zelfs een goedkope jas kost minimaal 50 euro dan is het toch onmogelijk om schoenen ernaast te kopen?

Nausicaa
16-09-2009 om 20:09
Ohhh, nu begrijp ik het.
Mijn kinderen krijgen twee maal per jaar 50 euro voor een jas en twee maal per jaar 50 euro voor schoenen, meestal als de kinderbijslag binnen is. Ik heb het in mijn eerste bericht inderdaad niet goed beschreven.

Kaaskopje
17-09-2009 om 00:09
Bomen28
Ik begrijp het onderscheid tussen je oudste en jongste niet zo. Waarom moet de jongste het met 10 euro per maand minder doen? Een t-shirt kost voor de een een tientje maar voor de ander ook.

ijsvogeltje
17-09-2009 om 08:09
Waarom?
Het valt mij op (ook in eerdere draadjes hierover) dat veel kinderen blijkbaar een apart budget krijgen voor jassen en schoenen. Waarom is dat? Ik begrijp heel eerlijk gezegd de gedachte erachter niet goed. Ik bedoel dit niet negatief hoor, maar ben hier oprecht nieuwsgierig naar.
Ik lees hier ook geregeld dat kinderen een apart bedrag aan zakgeld en een apart bedrag aan beltegoed krijgen, dat is eenzelfde soort constructie. Is het niet veel leerzamer om een kind zelf te leren 'budgeteren'? En te leren sparen voor een wat grotere uitgave? En dus te leren dat geld niet alleen maar 'voor de leuk is', maar dat je er vooral ook dingen van 'moet'?

ijsvogeltje
Aanvulling
Wat ik dus bedoel te zeggen: waarom geen hoger maandbedrag, en de verantwoordelijkheid ervoor bij je kind zelf neerleggen?

albana
Jassen en schoenen
Wij betalen de jassen en schoenen voor 15-jarige die al jaren nu 60 euro zak/kleedgeld p.m. krijgt ook 'appart'. En wel om de reden dat ze 45 minuten met de fiets naar school moet, door regen en wind en ik wil dat ze daar een beetje op 'gekleed' is. Ze is in staat om anders midden in de winter op ballerina's naar school te gaan en jassen zou ze op prijs/mooiïgheid uitzoeken. Niet op hoeveel wind gaat er doorheen en is ie waterdicht? En omdat ik niet zit te wachten op afgevroren voeten of de hele tijd een snipverkouden kind kopen we die gezamelijk. En tot die tijd blijft het geld in onze knip. Ik kijk of de schoenen/jas voldoen aan mijn normen qua praktisch en zij let op de mooiïgheid en is ie in de mode.
Verder bemoei ik me niet met haar geld. Hoewel we ooit hebben afgesproken dat 40 euro kleedgeld is en 20 euro zakgeld(=inclusief evt. beltegoed). Maar in praktijk check ik dat nooit.
Ik vermoed dat ouders dat beltegoed ook 'appart'doen omdat ze willen dat hun kind bereikbaar is.
groeten albana

Yta Chalne
Niks
Hier niks apart. Als het echt nodig is dat ik bijspring dan doe ik dat (bh's zijn bijvoorbeeld bovenbegrotelijk, net als een ski-jack voor wintersport), verder betalen ze extra dure uitgaven maar van hun bijbaantjes.

Annet
IJsvogeltje
Dochter zit net in de brugklas en krijgt sinds deze maand kleedgeld. Ze krijgt geld voor broeken/shirts/truien. Ondergoed, jassen en schoenen krijgt ze nog van ons. De reden is dat het op deze manier beter te overzien is voor het eerste jaar. Jassen en schoenen zijn duur en ze zit midden in de groeispurt. Dat is wat lastiger inplannen. Volgend jaar gaat ze dan meer zelf kopen/budgetteren.
Dochter krijgt inderdaad kleedgeld, zakgeld en beltegoed. Ze houdt dat geld nog apart om grip te krijgen op wat ze uitgeeft. Uitgaven in kleding houdt ze precies bij. Kleedgeld mag niet besteed worden aan iets anders dan kleding.
Beltegoed krijgt ze apart benoemd maar dat is zodat ik kan eisen dat ze mij gewoon belt als ze later komt. Smoesjes als: bellen is duur, mijn beltegoed is op, etc. kunnen dan niet. Ik betaal die telefoontjes immers zelf. Ze heeft niet voldoende aan het beltegoed dat ze van ons krijgt maar dat vult ze dan zelf aan uit haar zakgeld.
In de loop van de jaren zullen de regels wel losser worden.

elleke
17-09-2009 om 12:09
Hier
Onze kinderen (13,16 en 18 jaar) krijgen 70 euro per maand kleedgeld. Daarnaast in de herst 100 euro voor jas/schoenen en ook in de lente 100 euro. Ondergoed/sokken/bh's/ sportkleding betalen wij, willen ze duurdere spullen dan ik in m'n hoofd heb dat betalen ze zelf het verschil.
Elleke

Brianna F
17-09-2009 om 15:09
Hier
Hier is het kleedgeld 45 euro per maand en daar moeten ze alles van kopen. Ook schoeisel en jassen.Ik vind het grote onzin om elk jaar een nieuwe zomer of winterjas te willen kopen. Vooral omdat deze na 1 seizoen nog als nieuw zijn. Ze zouden het wel willen, maar ja ik wil ook zo veel :-)

Kaaskopje
17-09-2009 om 15:09
Oudste en jongste
Pelle, mijn dochters hebben zo'n andere bouw dat doorschuiven al op de basisschool geen zin meer had. En een tientje minder heft het doorschuifprincipe niet op. Eigenlijk zou je het dan om moeten draaien. Het kleedgeld is 50 euro, maar omdat de oudste álles nieuw moet kopen krijgt die meer. Ik begin daar niet aan. Ze kregen beiden 150 per kwartaal. Onderbroeken kopen ze daar ook van, want daar worden dure eisen aan gesteld die ik niet extra sponsor. Als ze daardoor tekort komen moeten ze dat zelf aanvullen met eigen verdiend geld. Sportkleding betalen we wel apart, sokken en bh's ook als dat moet.
Dochter van 18 krijgt in principe geen kleedgeld meer, maar ik zit hier toch met een dilemma. Als ze geen werk heeft, heeft ze ook geen kleedgeld. Ze krijgt deze maand nog een flink bedrag van haar vakantiebaan en daar gaat ze o.a. kleren van kopen, maar dan is het weer op. Hoe gaan jullie daarmee om?

Kaaskopje
17-09-2009 om 16:09
Pelle
Je hebt gelijk, haar en mijn situatie is anders. Ook zonder smiley bedoelde ik het niet knorrig hoor. Maar dan nog zie ik niet waarom de een minder zou moeten krijgen dan de ander. Het is gewoon mazzel als de kleren van de ander nog passen en in de smaak vallen, dan hoeven ze nog niet in de zak van het Leger des Heils. Maar dat is míjn mening.

osje15
17-09-2009 om 22:09
Groei
Dank allemaal voor jullie reacties. Heel leerzaam en ik lees dingen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
Alleen wat ik nog wel wil zeggen dat de discussie over elk jaar een nieuwe jas en schoenen in het voor- en najaar niet helemaal opgaat. Ik ben het er mee eens dat ze in principe niet ieder jaar een nieuwe jas hoeven want die zal niet af zijn.
Maar het probleem is natuurlijk, en dat geld ook voor de schoenen, dat ze er op deze leeftijd vrij snel uitgroeien. En dan kan het voor hen wel duur worden natuurlijk. Dus daarom denk ik zelf ook in het voorjaar en najaar een goede jas, ook al omdat je er dan inderdaad zelf nog enige invloed op uit kan oefenen wat ze kopen zoals al opgemerkt, qua kwaliteit.

Bomen28
18-09-2009 om 08:09
Oudste en jongste
Naast het feit dat de jongste kleren van de oudste krijgt zijn er andere overwegingen geweest om het verschil te maken. Oudste van 14 € 50 en de jongste van 12 € 40.
1.Ze krijgen beide al jaren zakgeld en dat is met een bepaalde leeftijd en bedrag gestart. De afspraak was om vanaf de middelbare kleedgeld te krijgen. Het start bedrag voor de oudste was 40 €. Dus nu de jongste op de leeftijd komt krijgt ze dat bedrag. We vinden dat een mooi startbedrag om te wennen.
2. We raadplegen de site van Nibud om te kijken wat een bedrag kan zijn voor welke leeftijd. Daar werd verschil gemaakt tussen jongen/meisje en leeftijd.
Verder is het idee van Kleedgeld en zakgeld dat ze leren omgaan met geld. Wij zijn er als achterban.

elissa
18-09-2009 om 11:09
Nibud - jongens/meisjes?
Maakt het Nibud verschil tussen jongens en meisjes? Dat zie ik helemaal niet op de site. En waarom dan? Wie zou er dan meer moeten krijgen? Meisjes omdat ze bh's moeten kopen?
Ik meen dat ik wel eens heb gelezen dat het in de praktijk zo is dat jongens gemiddeld meer krijgen dan meisjes. Maar om dat ook als richtlijn te geven lijkt me erg vreemd.

Bomen28
18-09-2009 om 21:09
Nibud jong
Op de site van Nibud jong kan je als kind jouw leeftijd en geslacht invullen. De reden waarom dat onderscheid er is weet ik niet. Interessante vraag. Ik heb gezien dat voor sommige leeftijden er geen verschil is en met 12, 16, 17 en 18 wel. Er wordt een gemiddeld bedrag genoemd.

Kaaskopje
19-09-2009 om 00:09
Boom28
Voor je in 1 genoemde argument ben ik wel gevoelig:-) Ik hou ook vast aan leeftijds'mijlpalen' omdat dat duidelijk is.

vrouw1
22-09-2009 om 21:09
Studiefinanciering/kleedgeld
Hier heeft de oudste pas geld gekregen (buiten zijn zakgeld en zaterdagsbaantje) toen hij ging studeren. Dit is ong 90 euro. Hiervan moet hij dus zijn kleding kopen, maar ook de sport en de studievereniging.
Middelste zoon (toen 15 jr) is meer op kleding gericht en kreeg vanaf toen ook kleedgeld. Wij hebben van die 90 euro de sport en studievereniging afgetrokken en kwamen op 50 euro. Dit krijgt zoonlief dan ook per maand.
Hiervan koopt hij alle kleding en toilletartikelen. Soms neem ik wel eens een stel onderbroeken mee of potten dure gel/deo. De tandpasta komt gewoon van de grote hoop.
Ik moet wel zeggen dat ik het makkelijker vind nu ze grotendeels uit de groei zijn en dus niet zoveel elk seizoen nodig hebben. Ook jongens vind ik makkelijker dan meiden. Tenminste die van ons. Zij dragen eigenlijk alleen maar spijkerbroeken (hebben er dan ook een aantal verschillende) maar meiden (heb ook nog een jonger meisje zonder kleedgeld en nog in de groei) hebben gewoon veel meer nodig. Overal leuke sokken/leggings ed bij. De jongens altijd dezelfde soort sportsokken ;-)
En dus zeker geen geld apart voor jassen en schoenen!
Ik moet ook zeggen dat voornl de middelste die erg voor mooie kleding (niet perse merkkleding) ging nu veel meer op de prijs let. Schoenen in de uitverkoop en trots dat het hem gelukt is ze nu voor 35 euro te bemachtigen ipv 90 euro. Gaat bij C&A voor een trui van 20 euro en koopt dan nog een leuke nike erbij van 55 euro.
Ze leren er wel echt van, maar geef ze dan niet teveel...Denk maar aan de studiefinanciering die ze later krijgen en wat je dan zowiezo allemaal nog zelf moet betalen.

yelle
24-09-2009 om 08:09
Geen kleedgeld
Heb de indruk dat in Nederland het een gewoonte is om je kinderen kleedgeld te geven.Is het niet moeilijk te bepalen welk bedrag je moet geven?
Hier krijgen ze per maand wel zakgeld,maar dit dient dan om gsm-kaarten,uitstapjes enzo van te betalen.Hoeveel ze krijgen hangt af van de leeftijd.
Kleding wordt er aangekocht wanneer dit nodig is.Meestal ga ik mee,zeker met de jongste van 13,zodat ik zelf kan bepalen hoeveel er wordt uitgegeven aan jas,broek,schoenen enz...Op die manier heb ik zelf een beetje controle en gaan ze niet afkomen met schoenen van 150 euro bv.

Tirza G.
24-09-2009 om 15:09
Heel eenvoudig
Kleding die ik samen met mijn dochter kocht, betaalde ik met mijn pinpas. Ik heb over een heel jaar al die pinbetalingen bij elkaar opgeteld, dat gedeeld door 12 en afgerond naar boven (omdat ik ook wel eens dingen contant betaal).
Je weet toch in een gezin (per persoon) wat je per jaar aan kleding uitgeeft ongeveer? Nou, dat bedrag gedeeld door 12. Het mooie is juist, dat ze dan meteen schoenen van 150 euro gaan kopen en daar dan mee leren dat ze vervolgens 2-3 maanden niets meer kunnen kopen.
Dat is nou budgetteren
Tirza