Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

kleedgeld 17-jarige jongen geen succes

o en

Blijkbaar is je zoon niet in alle opzichten wat initiatiefloos. Als je meedoet met het jeugdparlement dan kun je echt wel wat.:-)

Stenna

Stenna

26-11-2013 om 21:11

precies!

Die gedachte had ik ook: ik vind hem behoorlijk zelfstandig, helemaal naar Litouwen en in een gastgezin. En het jeugdparlement. Misschien was hij gewoon niet zo met die broeken bezig.

Jutta

Jutta

27-11-2013 om 12:11 Topicstarter

leuk!

Leuk die complimenten. Natuurlijk zijn we ook wel trots op hem.
Hij kan heel veel maar zal later misschien wel een secretaresse of vrouw (m/v) nodig hebben voor de organisatie en planning van bepaalde dingen. De praktische en gewone dingen vind hij moeilijk, terwijl hij straks misschien wel het parlement staat toe te spreken.
In hoeverre moeten we ons erbij neerleggen? In hoeverre moeten we hem nog dingen leren op zijn 17de?

groet, Jutta

Jaina

Jaina

27-11-2013 om 13:11

Jutta

Met 17 kan je er zelf waarschijnlijk niet zoveel meer aan bijschaven maar jij bent uiteraard niet de enige invloed in zijn leven. Als hij straks zelfstandig woont dan zal hij wel moeten en dan zal hij met enig vallen en opstaan heus allemaal wel zelf kunnen. Sommige kinderen moeten echt zelf ervaren om dingen te leren. Voor zo'n jongen is een poosje zelfstandig wonen heel heilzaam als hij straks volwassen is; dan leert hij ook de meer praktische aspecten. Het is natuurlijk vaak ook een vorm van luiheid. Als het moet dan verzint ie heus wel manieren om de meer praktische zaken uit te voeren.

En natuurlijk kan je proberen in de komende jaren hem wat meer zelf uit te laten zoeken bijvoorbeeld en wat meer de aandacht te verleggen naar zelf leren zaken te organiseren en te plannen maar goed in de praktijk zal het beperkt zijn wat je nu nog echt kunt veranderen.

druif

druif

27-11-2013 om 14:11

zeker nog zes jaar

Je hebt zeker nog zes jaar.
Laatst was ik op een symposium van balans over executieve vaardigheden. En daar werd duidelijk dat de hersenen zeker nog tot iemand 23 jaar is, enorm veranderen. Juist op die gebieden.

Dus je hebt nog even....

Op een gegeven moment willen kinderen/jong volwassenen natuurlijk niet meer dit soort dingen van hun moeder of vader leren. Maar het leren gaat gewoon door, dus....

Isabella Caramella

Isabella Caramella

27-11-2013 om 16:11

doen!

Ja zeker, zijn hersenen zijn nog lang niet volgroeid. Dus nog een beetje doorgaan met opvoeden! Anders wordt de huwelijksmarkt kleiner Misschien is dit ook een motivatie voor hem?
Zoek samen een leuke winkel en goed broekenmerk en laat hem zijn eigen maat uit zijn hoofd leren. De volgende keer kan hij het zelf. En in een goede winkel kan hij een verkoper om advies vragen.

Hiltje

Hiltje

18-12-2013 om 10:12

webwinkels

Hoi Jutta,
soms geef ik een van mijn zonen een heel sturende opdracht: voor zondagavond 20u heb jij een jas besteld via internet of er een in de stad gekocht.
Anders gebeurt het bij hem niet...

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2013 om 22:12

Wel lef dus

Je zoon heeft wel lef dus. Leuk dat hij dat doet.

Ik lees dat Druif zich irriteert aan 'het is nu wel eens tijd dat...' en daar heeft ze op zich gelijk in. Maar ik vind toch ook wel dat uit jouw verhaal de les te leren valt, dat kleedgeld niet moet wachten tot een jongen 17 is. En ik vind het ook niet kloppen om het af te schuiven naar, dat lees ik ook in reacties, wat maakt het uit of iemand zijn eigen kleren kan kopen?

Gonniegans zegt zelfs: Kleding kopen.. ach.. bovendien vinden veel vrouwen dit hartstikke leuk om voor hun man/vriend te mogen doen."

Pardon? Wat een tuttige opmerking en dat zeg ik niet snel. Ik koop wel eens kleren voor mijn man, omdat hij ook nooit op het lumineuze idee komt om eens iets nieuws te kopen als hij door zijn zoom heen is getrapt. Ik zou het véél leuker vinden als hij daar meer initiatief in zou vertonen en gewoon lekker iets gaat kopen wat zijn smaak is. Zolang dit gedrag nog bijgeschaafd kan worden, vind ik dat daar een poging toe gedaan moet worden. Jongens van 17 moeten, vind ik, dus ook wel aangemoedigd worden om hun eigen kleding te kopen. Dat doe jij. Prima dus. Maar misschien had je er iets eerder aan moeten beginnen. Mijn dochters kregen met 12 jaar al kleedgeld.

Ik vind de tip om via internet kleren te kopen wel een goeie. Ik weet bijvoorbeeld voor mezelf dat een bepaalde broek lekker zit, dus die zou ik zonder passen makkelijk via internet kunnen bestellen. Ik heb afgelopen maand schoenen, een trui en een vest via internet gekocht. Niet dat ik een hekel aan winkelen heb, maar dit waren leuke aanbiedingen en ik had geen tijd om naar de winkel te gaan. Ik ben wel blij met internet in dat soort gevallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.