Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Simoooone

Simoooone

10-09-2014 om 17:09

Kleedgeld

Tango

Tango

12-09-2014 om 20:09

Ja, uitjes e.d.

Die kosten inderdaad ook veel geld. Zwembad, bioscoop e.d. Daar hebben we ook nog niet echt een weg in gevonden. Soms betalen wij, soms moet dochter (een deel) zelf betalen. Ligt er ook een beetje aan hoeveel van dat soort uitjes ze heeft in korte tijd. Meestal komen we er wel uit, soms met wat meer strijd, soms wat makkelijker. Maar ja, dat gaat zo met pubers.
Ik merk wel dat dochter steeds bewuster met geld om gaat en beter beseft wat wel en niet kan. Soms is dat lastig. Ze heeft bijvoorbeeld een vriendin met hele rijke ouders die zomaar even een shirtje van 40 euro mag kopen om 1 keer te dragen met een optreden. Dochter snapt dan heel goed dat wij dat niet doen. Het shirt was ook haar smaak niet, dus dat scheelde dan ook wel weer.

hier

krijgt dochter van 12 jaar 40 euro kleedgeld per maand. Alle kleding/ schoenen koopt ze hiervan. Wij betalen winterjas.
Ze krijgt 20 euro zakgeld voor mobiel, kadootjes, uitjes, verzorgingsspullen ed.
Gaat prima.
Ze vraagt ook kleding voor haar verjaardag of geld om te shoppen. Daarbij past ze op en verdient ze wat bij. Ik heb de indruk dat ze prima uitkomt.

hier geen kleedgeld

Met dank aan Piano voor dit topic .

Ik begrijp dat de leeftijd voor het geven van kleedgeld gemiddeld op 13-14 jaar ligt? Ik loop achter .

Zoon is 13 en heeft/krijgt dat niet nog. Uiteraard wel zakgeld. Kleding kopen we zo'n 2x per jaar. Nieuw, maar krijgen soms ook dingen van de broer van zijn vrienden. Vind ik prima want ondanks FT betaalde baan ben ik niet elke maand in de gelegenheid om nieuwe kleding te kopen. Schoenen bezuinig ik niet op trouwens. Goed schoeisel vind ik belangrijk, ook al is hij nog in de groei.

Zoon maakt duur of goedkoper qua kleding trouwens niet uit. Zolang het maar goed past. Hij is nogal een mager kind (kan eten wat hij wil) en veelal hangt zijn kleding toch nog als een zak om hem heen. De lengte heeft hij dan echter wel nodig alleen de wijdte/breedte komt niet overeen, tenzij insnoeren. Best lastig winkelen soms.

Lea

Lea

14-09-2014 om 02:09

Hier minder...

Hier krijgen ze al jaren 40 euro in de maand als zak- en kleedgeld. Mobiel abo komt daar nog bij. Ik betaal 2 x per jaar een paar schoenen en soms breng ik iets mee uit de uitverkoop of krijgen ze een extraatje. Ze redden het en sparen er ook nog van. Als je ze veel geeft, gaat het ook op. En nu zijn ze creatief en weten ze goed wat iets kost, en wachten tot de uitverkoop. Dochter koopt veel tweedehands en ruilt. Soms verkoopt ze ook weer wat via Marktplaats. Ik vind dat goed, zo leren ze met weinig rond te komen.

100 p/mnd

Mijn zoon (12, brugklas) krijgt sinds 2 jaar EUR 100 per maand. Daar moet hij alles van kopen (zakgeld, kleding, jassen, kapper, cadeautjes, beltegoed, etc.) Het enige wat ik nog voor hem betaal zijn schoenen en contributie voor de sportverenigingen.

Het bedrag is vastgesteld na het maken van een jaarbegroting, in overleg. Vervolgens alles opgeteld en door 12 gedeeld.

Gevolg is dat ik veel minder geld aan hem uitgeef, hij een stuk blijer is met zijn zelfstandigheid, en er geen gedoe meer is over kleding kopen. Hij gaat er goed mee om. Sinds zijn 12e verjaardag heeft hij zelf de beschikking over z'n bankpas. Ik kijk mee op z'n rekening zodat ik kan ingrijpen als dat nodig is. Gelukkig is hij heel zuinig. Hij heeft razendsnel de waarde van geld geleerd.

Barvaux

Barvaux

11-10-2014 om 18:10

maar

Ik snap dan niet waarom je dan die schoenen en de contributie er dan niet ook even bij doet als hij ook al zelf de kapper en de telefoon betaalt.

Marieke

Marieke

12-10-2014 om 19:10

hier 45 en 20 euro per maand

45 euro is het kleedgeld, 20 euro zakgeld. Wij betalen 2x per jaar schoenen, indien nodig de jas en lingerie. Wil ze meer schoenen/jassen/bh's, dan moet dat van het kleedgeld. Ze is hard aan het groeien, dus soms redt ze het niet omdat ineens alle broeken te kort zijn of de lange mouwen driekwart mouwen zijn geworden.Dan springen wij bij. Dochter vindt het prima als ze van anderen een tasje kleding krijgt, Marktplaats wordt ook bijgehouden en kan hier normaal gesproken prima hiermee rondkomen. Van het zakgeld moet ze uitjes betalen, cadeautjes, wat lekkers op school of zo en sparen voor grotere aankopen. Ook dit gaat goed. Daarnaast kan ze wat extra's verdienen met extra klusjes in huis: een keer de was vouwen, gras maaien of onkruid in de tuin wieden. Ook de auto wassen levert extra zakgeld op.

Chippi

Chippi

30-10-2014 om 22:10

Hier speelt het nog niet...

Hier speelt het nog niet. Zoon houdt erg van winkelen en eigenlijk vind ik het helemaal niet zo gezellig dat hij in zijn eentje gaat shoppen .
Hij krijgt nu 25 euro zakgeld pm en moet daar alle uitjes, keertje iets lekkers op school, kadootjes, etc van kopen. Dat is ruim genoeg maar hij verbrast het geld niet maar is ook niet gierig.

Qua kleedgeld zit ik wel te denken aan zeker 60 euro per maand. Misschien exclusief jas en ondergoed. En dan misschien wat extra in augustus/september omdat de wintergarderobe toch een stuk duurder is dan de zomergarderobe.

Ben wel heel benieuwd hoe jullie het met sportkleding doen. De een voetbalt en heeft alleen een paar voetbalschoenen en sokken nodig en krijgt de rest van de club. De ander schaatst en heeft schaatsen, skeelers, hardloopschoenen, schaatspakken, handschoenen, skeelerkleding, helm, beschermers etc nodig en de skeelerkleding kun je weggooien na een valpartij. Idem qua contributie: voetbal kost 130 euro per jaar, schaatsen 550.

Hadewich

Hadewich

31-10-2014 om 07:10

60 euro per maand??

Daar moet je kind toch ook wel een winterjas en ondergoed van kunnen betalen?
Mijn kinderen krijgen allebei 40 euro per maand in totaal, dus zak- en kleedgeld samen. Daarvan moeten ze dus kleding kopen, schriften enzo voor school, cadeautjes etc. Het zijn allebei kinderen die alleen gaan winkelen als het dringend nodig is. Dat is dus ongeveer 2 keer per jaar en dan geven ze per keer 100-150 euro uit. Inclusief schoenen en jassen. In principe kunnen ze er van rondkomen. Ook krijgen ze wel eens wat tweedehands, vinden ze ook geen probleem. Ze hebben wel allebei een baantje. Oudste heeft daardoor nu een wat duurdere winterjas kunnen kopen dan anders. Geld dat ze verdienen wordt verder gebruikt voor uitjes en electronica.

Hadewich

Hadewich

Chippi, jij wil evt. in augustus/september nog wat bijleggen omdat winterkleding duurder is. Dat is m.i. nou juist het nut van kleedgeld: dat kinderen leren dat winterkleding duurder is en dus al eerder daarvoor geld apart moeten houden. Ik meld hier zelf vaak al in juli dat ze daar rekening mee moeten houden.

Barvaux

Barvaux

inderdaad

Mijn hemel dat is 720 euro per jaar! Als daar geen jas en ondergoed af kan heb je wel een dure smaak, dat kan maar daar gaat je kind niets van leren als die van 720 euro een paar sokken, twee/drie maal schoenen, een paar keer een broek, wat shirts en een paar truien voor moet kopen en dan ook nog extra krijgen voor de winter? Juist moet je kind leren budgetteren voor die winter.

Sowieso zou ik ondergoed er in doen want als ze daar een dure smaak krijgen ben je echt het haasje (15 euro per stuk).

Ik denk dat je moet bedenken WAAROM je kleedgeld geeft. Wil je dat om je kind bewuster met geld te leren omgaan, budgetten maken etc of wil je dat je kind niet meer alleen naar de merkkleding kijkt die extreem duur is, of nog anders?

Misschien is je kind nog te jong om dit allemaal te leren en wil je makkelijk beginnen maar je kunt niet na een paar jaar zeggen: nu begrijp je het, we gaan je korten.

Wat wel handig is als je nog geen kleedgeld wil geven is met een budget kleding kopen. Mijn oudste van 15 wil geen kleedgeld en ik zie het nut ook niet maar we spreken dan bijvoorbeeld 110 euro af en daar moet dan een broek, 3 shirts en twee truien van gekocht worden (ik roep maar wat) en dat vindt hij wel leuk zo. Ik ben er dan wel bij of in het winkelcentrum en ik kan heus wel veranderen in bedrag als daar reden toe is (opeens naar een volwassen spijkerbroekmaat scheelt wel bijv) maar zo is het niet heel makkelijk shoppen en je hand op houden.

Ik weet nog niet wat mijn jongste voor kind is, hij is tot nu toe ook heel makkelijk maar als hij wel merkkleding wil die boven mijn budget gaat krijgt hij daarvoor kleedgeld maar eerst probeer ik het met 'shoppen met een lijstje met budget'.

60 euro

Hier krijgt jongste (oudste is al het huis uit) 6o euro zak en kleedgeld.
Jassen/schoenen/ondergoed en sportkleding betalen wij. Jas is om het jaar zomerjas en om het jaar winterjas. Of ze zou nog erg moeten groeien of er zou een ongelukje gebeurd moeten zijn.
Verder betaald ze alles zelf. Ook de zeer smalle broeken. En schoenen is gewoon fasoenlijke dagelijkse schoenen. De hoge hakken betaald ze zelf. Sportspullen is ook de gewone noodzakelijke dingen. Leuke truitjes voor bij het hiphoppen is ook voor eigen rekening.
Is genoeg om je te kleden. En te weinig om ruim van te leven als puber zijnde.
Stimuleert ze ook om er bij te gaan werken als ze oud genoeg zijn om te gaan stappen b.v.
groeten albana

Barvaux

Barvaux

31-10-2014 om 10:10

oja de sportende kinderen van chippi

Zolang de voetballer op schaatsen mag als die dat zou willen zou ik het zo laten maar wellicht geef ik die voetballer dan wel eens wat anders tussendoor als ik het geld er voor zou hebben. Als ik het al moeilijk vind om de eindjes aan elkaar te knopen met zo'n schaatssporter dan niet.

Chippi

Chippi

31-10-2014 om 15:10

Ik zal eens gaan bijhouden...

Ik zal eens gaan bijhouden wat ik nu uitgeef aan kleding. Ik zie nu wel dat de brugpieper heel wat minder broeken verslijt dan de op het schoolplein voetballende basisschoolleerling. Als ik het ongeveer uitreken dan heb ik dit jaar voor hem heb gekocht: winterjas (90 euro), 2 paar schoenen plus sneakers/slippers (270 euro), vijf broeken (5 x 30 = 150 euro), 3 truien en 1 vest (140 euro), 1 overhemdblouse (20 euro, voor feest gekocht), 1 spijkerblouse (30 euro), 2 longsleeves (30 euro), 7 tshirts (70 euro), 3 korte broeken (70 euro). Totaal 540 euro. Daarnaast nog sokken, ondergoed, slippers, stapel witte t-shirts.

Dit jaar had hij veel korte broeken nodig, t-shirts zijn meestal na een zomerseizoen wel redelijk op, vijf broeken is wel het minimum en hij was helemaal door truien. Maar dat is eigenlijk elk jaar zo.

Wat doen jullie met gymspullen voor school?
Onderbroeken: de twee zonen zijn even groot en het is onmogelijk om sokken, witte t-shirts, ondergoed uit elkaar te houden; dus daar doen ze samen mee. Of kan dat op een gegeven ogenblik niet meer?

Barvaux

Barvaux

31-10-2014 om 15:10

chippi

Hoezo kan dat niet meer? Breng ze niet op ideeën en als eentje het niet meer wil voor bijv onderbroeken dan koop je voor hem andere kleuren.

Chippi

Mijn tweeling heeft ook dezelfde maat en zij hebben tig allemaal dezelfde donkerblauwe boxershorts. Ik kan natuurlijk niet zien welke boxer in de wasmand van wie was, dus dat gaat hier ook door elkaar.

By the way: kleedgeld hoeft toch niet te betekenen dat je kind alleen op pad moet om kleding te gaan kopen? Dat kan evengoed nog gezellig samen, alleen betaalt hij de aankopen dan van zijn kleedgeld i.p.v. dat jij je knip trekt.

skik

Hadewich

Hadewich

31-10-2014 om 16:10

Jee Chippi

Wat koop jij veel kleding voor je kind! 7 t-shirts en dan nog een stapel witte? En toch wel een stuk duurder dan we hier kopen. Maar je kind zou dus met 60 euro kleedgeld per maand wel rond moeten komen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-10-2014 om 20:10

Ik vind 7 t-shirts op jaarbasis juist helemaal niet veel. Die heb je toch gewoon nodig? Of je moet iedere dag de wasmachine aanzetten?

Hadewich

Hadewich

31-10-2014 om 20:10

7 shirts

7 shirts vind ik niet veel, maar dan ook nog een stapel witte erbij vind ik veel. 7 shirts is hier voor twee weken, 2 dagen per shirt. Dan hoeft echt niet iedere dag de wasmachine aan.

Chipi

Ik kom uit op 870 als ik je bedragen optel? Excl. Sokken, ondergoed, slippers etc. Dat komt dan neer op 75euro per maand?

Veel of niet veel

Mijn jongens groeien langzaam maar gestaag en meestal koop ik de kleding ruim, zodat ze zeker twee seizoenen met hun kleding doen. Ze hadden deze zomer dus ook wel zeker 7 t-shirts in hun kast liggen, alleen waren die niet allemaal nieuw gekocht. Maar als ze net een groeispurt hebben moet je wel alles nieuw, want groter hebben. En 7 t-shirts is toch niet veel?

skik

Chippie

Chippie

01-11-2014 om 16:11

Witte t-shirts

Witte t-shirts gebruiken we hier als hemd. dus in de winter dragen ze onder elke trui, blouse, etc een wit shirt. In de zomer dragen ze eigenlijk nooit alleen maar een wit shirt maar altijd een gekleurd shirt met print. Maar ik hoor net dat zoonlief het liefst effen shirts wil in de zomer (we zijn de zomerspullen aan het opruimen); haha die kosten 5-6 euro bij de WE.

Ik vind 7 shirts ook niet veel. Ik wil hier minimaal een week vooruit kunnen zonder te moeten wassen.

Hadewich

Hadewich

01-11-2014 om 22:11

Zoals ik al schreef, met 7 t-shirts doen wij 14 dagen. Mijn kinderen hebben denk ik 5 à 6 t-shirts voor de zomer. Die gebruiken ze 's winters voor onder de kleding. En dan in het voorjaar weer wat nieuws.

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 08:11

hadewich

Tja dan is bij jou het puberzweet nog niet begonnen? Hier valt dat ook wel mee maar alles wat hier direct op het lichaam wordt gedragen gaat na 1 dag in de was. Dus sokken, onderbroeken en tshirts.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-11-2014 om 09:11

Hier ook

Broeken kunnen wel een dag langer mee, maar de verdere kleding gaat elke dag in de was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.