Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Simoooone
10-09-2014 om 17:09
Kleedgeld
Mijn dochter (13) wil grag kleedgeld en het lijt mij ook een slim plan zo kan ze zelf beter met geld om leren te gaan. Nou staat er sat de gemmidelde op deze leeftijd 30-50 is. Nou zit het zo dat ik haar schoenen en jassen best wil betalen alleen met broeken heeft ze hele lange en hele dunne benen waardoor een skinny jeans van de hm al snel veel te breed is. Nu koop ik voor haar wat duurdere broeken rond de 40 euro die ze dan wel past. Maar als we haar dan kleedgeld volgens de richtlijnen geven zal na 1 broek al haar kleedgeld op zijn. Al koopt ze maar een paar keer per jaar kleding, lang niet elke maand.
Nu dus... Help me!! Iemand advies??

amk
10-09-2014 om 17:09
wat besteed je nu?
wat besteed je nu aan kleding, trek daar een bedrag af voor de dingen die jij nog zelf wilt kopen of waar je zeker van wilt zijn dat er geld voor is.
Dat jaarbedrag deel je door 12 et voila kleedgeld. En als ze het dan naar jou inzicht niet goed besteed, halveer je het weer, zal ze eerder bij jou moeten aankloppen.
Dit is het idee dat een vriendin en ik hebben bedacht voor als onze 9 jarigen over een paar jaar naar de middelbare gaan.

Piano
10-09-2014 om 18:09
Hier
dochter van 13 en zoon van 15 die sinds ze naar de middelbare school zijn, 75 euro per maand krijgen. Hier hoeven ze qua kleding alleen hun broeken en shirts e.d. van te betalen en het is ook zakgeld, dus ze moeten het ook gebruiken als ze cadeautjes voor vrienden moeten kopen of iets voor zichzelf.
De rest betalen wij. Dus jassen, schoenen, ondergoed e.d., maar ook verzorgingsproducten.
Op die leeftijd vind ik een broek van 40 euro nog wel meevallen eigenlijk...

Lilian1
10-09-2014 om 19:09
dochter kreeg
dochter kreeg toen 25 euro per maand voor shirtjes,sjaaltjes,accesoires etc en wij kochten de duurdere broeken idd omdat rest niet paste. Ze zou na een half jaar mogen gaan proberen om alles zelf te doen maar dat lukte niet. Ze kocht te veel sjaals etc en vergat dat ze ook iets aan moest Naderhand ging het beter. Nu mag ze best al t kleedgeld zelf indelen maar kiest nog steeds voor 30 euro en de broeken van ons ( jas,schoenen etc krijgt ze 2x een los budget voor 200 euro in de winter en 125 in de zomer, naar eigen inzicht in te delen over t seizoen)

Katniss
62,50 euro zak/kleedgeld
Mijn 15-jarige krijgt al een paar jaar 62,50 per maand aan zak- en kleedgeld. Het is wat mij betreft uitwisselbaar, maar ze moet er wel zelf mee uitkomen. Ze moet er alles van doen, ik koop alleen af en toe wel ondergoed of panty's voor haar als ik toch bij de Hema ben. Toen we er net mee begonnen heeft ze een aantal paar dure schoenen gekocht, en was ook aan het puzzelen ('over anderhalve maand kan ik weer voor 130 euro schoenen kopen'). Helaas voor haar zat ze toen in november zonder shirts met lange mouwen Dat heeft ze creatief opgelost door een maand later bij Primark goedkope shirts te kopen.
Ze komt er goed mee uit en heeft ook best veel kleding. Ze maakt haar eigen afwegingen, en soms probeer ik bij te sturen. Voor het goede heeft ze bijv. nu een nieuwe spijkerbroek nodig, maar ze heeft al haar geld opgemaakt aan de zoveelste shirtjes en vestjes. Vervolgens kwam ze erachter dat de goedkope spijkerbroeken allemaal super low waist waren, en de betere kwaliteit en pasvorm 40 euro. Maar ja, die vestjes daar kun je niet zonder. Dan maar volgende maand, en ze draagt ook haar winterjas van vorig jaar nog een keer.

Thursday Next
hier
krijgt dochter vanaf dat ze naar de brugklas gaat (ze zit nu in de 2e) 55 euro per maand zakgeld & kleedgeld samen. Hiervan moet ze in principe alles betalen, dus ook jassen en schoenen. Ze krijgt ook geregeld wat kleren, dus het afgelopen jaar ging dat prima. Als ze hier niet genoeg aan heeft kijken we of ze meer gaat krijgen.

Barvaux
katniss
Wat gebeurt er eigenlijk als de winterjas kapot gaat (ze blijft ergens achter hangen per ongeluk en er komt een scheur in) en ze heeft dan geen geld meer?

ijsvogeltje
hier een hoger bedrag
Onze oudste zoon heeft vanaf zijn 14e kleedgeld. Een wel wat hoger bedrag dan ik in de andere reacties lees, namelijk 70 euro per maand. Daarvan moet hij wel ALLE kleding betalen, dus ook sportkleding, hardloopschoenen, spikes etc. Wij maken wel onderscheid tussen zakgeld en kleedgeld (die 70 euro is dus echt kleedgeld). Nou ja, beter gezegd: het eerste jaar maakten we dat onderscheid nadrukkelijk. We wilden voorkomen dat hij geen kleding zijn kopen maar helemaal los zou gaan met games, muziek etc.:-).
Hoe hoog je bedrag ook is (en hoe je postuur ook is), je kind zal moeten leren budgetteren en aankopen plannen. Niet altijd makkelijk voor een puber, maar wel heel leerzaam.
Wat voor jullie een redelijk bedrag is, kun alleen jijzelf bepalen. Hangt natuurlijk ook af van wat je nu uitgeeft aan haar kleding. Als haar kleding nu gemiddeld 75 euro per maand kost (ik noem maar een bedrag), dan lijkt het mij niet logisch haar 40 euro te geven. Tenminste; ik zou als kind dan echt geen kleedgeld willen hebben.

Katniss
Leermomentje ;-)
"Wat gebeurt er eigenlijk als de winterjas kapot gaat (ze blijft ergens achter hangen per ongeluk en er komt een scheur in) en ze heeft dan geen geld meer?"
Dat kan maar het best aan het eind van de maand gebeuren want de 1e wordt haar geld weer gestort. Eigenlijk had ik daar nog nooit over nagedacht want winterjassen gaan niet zomaar stuk, maar ik zeg wel regelmatig dat ze iets achter de hand moet houden.

Annet
10-09-2014 om 20:09
Begonnen met alleen shirts/broeken e.d.
Vanaf de brugklas kreeg oudste 35 euro per maand. De eerste twee jaar groeide ze nog en heb ik soms meebetaald aan een broek. 40 euro hebben we nog nooit uitgegeven aan een broek, hoewel zij toen ook erg smal was en relatief lang. Goed zoeken helpt ook.
Ondergoed ben ik blijven betalen omdat borsten langer in de groei blijven. Schoenen omdat ze hele smalle voeten heeft en ik niet wilde dat ze goedkope brede exemplaren zou kopen.
Met dit budget kon ze prima uit.
Nu is ze 16. We zijn gestart met 50 euro kleedgeld per maand voor alles. Ze is op alle fronten uitgegroeid en zit goed in de kleren. Om de voorraad bij te houden, vind ik dit bedrag voldoende. Bij een jongen zou ik misschien meer betalen als die nog nog groeit.
Sportkleding is niet meer zo vaak nodig. Schoenen en wedstrijdshirt e.d. gaan lang mee. De rest betaalt ze zelf.
Ook hier geldt dat zoon straks langer extra geld zal krijgen (of dat wij de spullen betalen). Hij zal langer elk seizoen nieuwe schoenen nodig hebben.

Vera*
"noodgevallen"
Een groeispurt of kapotte winterjas zijn "noodgevallen" en afhankelijk van de situatie wil ik best bijleggen. De wil is wel groter als ze verder goed met hun budget omgaan :)

Dendy Pearson
Hier
krijgt dochter van 12 eens in de 3 maanden 50 euro en daar kan ze van gaan shoppen. Ze hoeft dan alleen shirtjes enz. te kopen. Leuk om te merken dat ze dan toch eerst bij de goedkopere zaken langs gaat. Of de beslissing neemt om dat ene loeidure truitje te kopen en verder niets.
Als mijn dochter uit haar broeken is gegroeid, dan moet ze ook meteen een aantal nieuwe. Soms gaat een winterjas 2 jaar mee en soms moet ik halverwege de winter een nieuwe kopen wegens te klein. Tegen groeispurten kan zij niet opsparen. En van schoenen koop ik graag nog goede (en dus wat duurder) nu ze nog zo in de groei is.
Ik geloof dat ons systeem haar een aardig beeld geeft van de prijzen in een winkel en hoeveel- of weinig 50 euro eigenlijk is.

Katniss
Uitgegroeid
Dochter heeft al een jaar of 3 dezelfde schoenmaat en ook al ruim een jaar dezelfde kledingmaat. Met groeispurten hoeven we dus geen rekening meer te houden, vermoed ik.

Tango
10-09-2014 om 21:09
En hier
Zijn we met dochter begonnen met 25 euro per maand. Ze hoefde hier eigenlijk alleen maar de extraatjes van te kopen. Wij kopen een basisgarderobe, dus wat broeken en shirts/truien. Zij dan alles wat ze dan nog extra nodig vond. Ging niet helemaal goed want dochter kocht af en toe eens een shirtje en potte de rest op in de spaarpot waar na een jaar een flink kapitaal in zat. Intussen vroeg ze wel aan ons steeds geld want ze kreeg zo weinig kleedgeld. Heb dus onlangs het hele kleedgeld teruggedraaid en ze krijgt nu gewoon weer 3 euro per week. Onlangs even met haar geshopt bij Coolcat (want 2e helft van de prijs-actie) maar wel gezegd dat we ook bij Primark en H&M gaan kopen want ik vind Coolcat flink aan de prijs. Ze vindt het helemaal prima.
Ik vind bedragen als 70 tot 75 euro per maand echt heel hoog trouwens. Dat zou ik eigenlijk niet eens kunnen missen en dat geven we ook echt niet elke maand uit aan kleding voor dochter. Aan het begin van het seizoen vaak even een flink bedrag maar de maanden daarna weer veel minder.
Schoenen worden hier overigens gefinancierd door een hele lieve oma, 2 paar per jaar. Is ook nog eens mooi meegenomen.

ijsvogeltje
10-09-2014 om 22:09
Tango
"Ik vind bedragen als 70 tot 75 euro per maand echt heel hoog trouwens."
Hij kan er prima mee rondkomen inderdaad.
De sportkleding (die hij ook zelf betaalt) hakt er bij hem wel flink in. Hij loopt ondermeer intensief hard, dus zeker twee paar loopschoenen per jaar + spikes, wedstrijdkleding, thermoshirts voor in de winter etc. Als je wat serieuzer sport, dan volstaan sportschoenen van 30 euro van de Schoenenreus helaas niet meer. Hij zit al snel aan schoenen van 100 euro per paar. Als je dat soort kosten optelt, dan is 70 euro opeens niet meer zo'n gek bedrag.
Maar je hebt natuurlijk gelijk, je moet het wel kunnen missen. Of het nu om kleedgeld gaat, of als je het als ouder direct betaalt.

AnneJ
10-09-2014 om 23:09
geen kleedgeld
Vader gaat af en toe grootschalig winkelen met de kinderen. Zomers ga ik vaak in de vakantie met ze aanschaffen wat ze aan sportkleding en dergelijke nodig hebben voor school maar ook soms last minute een nieuwe zwembroek voor de vakantie of zo.
We krijgen ook nog vrij veel kleding via via of zoon kan iets overnemen van vrienden, soms voor een klein bedrag.
Voor ik kinderen kreeg ging ik ook 1 of 2 keer per jaar wat inslaan.
Dus ik krijg dat hier niet zo goed bedacht in kleedgeld.
Zoon verdient zijn eigen zakgeld en dochter krijgt een paar tientjes per maand waar ze heel zuinig mee is en soms ook nog kleding van koopt als het niet uitgegeven is aan make up of andere dingen, filmkaartje of zoiets.
Het eindexamenfeest van zoon was wel zo duur dat hij van mij geen geld meer kreeg voor lenzen zodat hij een paar maanden met zijn bril gelopen heeft.
Nou ja, zo gaat dat dan.
Ik heb grofweg in mijn hoofd wat ik wekelijks en maandelijks kan besteden en alleen in uitzonderingsgevallen wordt mijn buffer aangesproken, anders is het gewoon opschuiven naar de volgende maand of anders regelen.

Karin
11-09-2014 om 08:09
minimum-garderobe
Los van de hoogte van het zak/kleedgeld hebben wij met onze zoon een 'minimum-garderobe' afgesproken. Dus een minimum aantal broeken/shirts/truien/ondergoed hij in de kast moet hebben om te voorkomen dat hij al zijn geld aan hippe schoenen uitgeeft maar geen schone broek meer heeft om aan te trekken. Ook wil ik niet 'moeten' wassen omdat hij 2x per week hetzelfde shirt aan moet.
Dat geeft hem een goede richtlijn wanneer hij waaraan zijn geld uit moet geven.

Barvaux
11-09-2014 om 08:09
geen kleedgeld
Wij doen niet aan kleedgeld. Mijn oudste kan prima met geld omgaan en we kopen als er wat nodig is. Alleen kleedgeld geven voor shirts en truien vind ik wat onzinnig, daar leren ze te weinig van als je het doet om ze wat te leren. Als hij wat nodig heeft dan zeg ik hoeveel van dit en van dat en onder welk bedrag hij moet blijven en dat lukt altijd prima. Jongens beginnen vaak met groeien als ze 13 zijn en als je dan met kleedgeld begint kun je niets berekenen aan de hand van de 'resultaten uit het verleden'. Meiden zijn dan al wat de lucht in geschoten.
Ik koop ook schoenen als ze die nodig hebben, dat is niet te budgetteren. Ik overweeg het alleen bij jongste als die, in tegenstelling tot oudste, een hele dure smaak zou krijgen. Anders niet.

klaar
11-09-2014 om 16:09
ik denk hier ook niet
We zijn nogal chaotisch met kleding kopen. Soms lopen we tegen iets aan maar soms lukt het langere tijd niet iets te kopen omdat ik er niet aan toekom. Of omdat dochter niets vindt, ze is extreem kieskeurig. Omdat ze zo kieskeurig is ben ik al lang blij als we iets vinden, dus prijs kijk ik dan minder naar.Compenseert zich wel omdat ze zo weinig leuk genoeg vindt dus we kopen weinig.
Zoon zou geen kleding kopen van kleedgeld dus daar begin ik nog maar niet aan.
Al bij al is het enorm wisselend wat er hier uitgegeven wordt.

Suze
11-09-2014 om 17:09
Eerst jaartje bijhouden
Ik heb het eerst een jaar bijgehouden wat we aan alles (ook ondergoed en sokken en zo) uitgegeven hebben. Moet nog kijken waar ik op uitkom. Oudste wil zelf trouwens nog geen kleedgeld. Let sowieso wel op niet de duurste spullen te kopen en als ik iets leuk vind en niet te duur, is het al gauw goed (ook omdat ze niet mega veel koopt en het langer kan doordragen.
Ik vind het sowieso veel uitmaken of kind nog in de groei is of niet (hier niet meer). Kind dat uitgegroeid is heeft natuurlijk minder nodig.
Ik geloof niet dat het voor alle kinderen noodzakelijk is. Ik heb zelf nooit kleedgeld gehad en kan prima met geld omgaan.
Voor sommige kinderen is het vermoedelijk wel heel nuttig en zeker als je minder te besteden hebt kan het handig zijn je kind te leren ook met minder om te gaan, voordat ze het helemaal zelf met weinig moeten doen.

wil40
11-09-2014 om 23:09
Geen kleedgeld.
Mijn 15 jarige zoon krijgt geen kleedgeld. Hij houdt niet van winkelen en ik weet precies wat hij leuk vindt, dus ik koop praktisch alles voor hem, zelfs schoenen. Hij vindt het wel leuk om iets te kopen via internet, dat doen we ook. Overigens kan hij prima met geld omgaan. Zelf heb ik ook nooit kleedgeld gehad en heb mijn financien ook prima op orde, meestal:-)

Lou
12-09-2014 om 10:09
Leuk
Mijn dochter (13) vindt het vooral erg leuk om kleedgeld te krijgen. Ze koopt haar eigen kleren al sinds ze 9 is. We hebben het een beetje opgebouwd en in het begin goed bijgehouden. Nu doet ze het helemaal zelf. Ze krijgt €35 per maand, wij kopen de goede schoenen en de winterjassen. Daarnaast krijgt ze €3 per week zakgeld. Tegenwoordig mag ze al haar geld op een hoop gooien, in het begin was het nog strikt gescheiden maar dat hoeft nu niet meer. Ze komt prima uit, koopt vaak een boek in plaats van een broek. Ze houdt van koopjes, dat scheelt ook. Veel verder dan de H&M, The New Yorker en de Primark komt ze niet. Oja, de kringloop, daar komt ook een deel van haar garderobe vandaan.

Sawo
12-09-2014 om 12:09
50 euro
Mijn kinderen kregen 50 euro pm ofwel eens per 3 maanden 150 euro kleedgeld. Hier hoefden ze geen schoenen, winterjassen ondergoed en sportkleding van te kopen.
Hier konden ze goed mee toe. Zorgen dat ze voldoende kleding hebben als je begint. En de meeste meisje s groeien niet meer zo hard als ze 14 zijn. Mijn dochter van 20 past nog steeds veel uit die tijd dus zoveel hebben ze op een gegegevn moment ook niet meer nodig. Een goede broek van 40 euro gaat toch wel 1 of 2 jaar mee?
groet
Saar

marke
12-09-2014 om 14:09
niet alleen kleding.
En moeten ze elk jaar een nieuwe winterjas? Of 2 a 3 paar nieuwe merkschoenen per jaar? Mijn dochter houdt heel erg van kleding en mode in het algemeen. Daarnaast zijn er ook veel uitgaven als hapjes en drankjes en bioscoop en zwembad etc. Valt haar niet mee met 60 euro inclusief zakgeld. Ze is net 14 geworden.

Piano
12-09-2014 om 17:09
Winterjas
kan bij ons soms nog wel een jaar mee, maar met schoenen komen we toch wel op 2 à 3 paar per jaar (hoge, lage, laarzen).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.