Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Okie Dokie
22-02-2015 om 18:02
kleding vergeten
Mijn zoon is vertrokken naar de andere kant van het land om te logeren..hartstikke gezellig. Voor die tijd heeft hij degene waar hij mee gaat geholpen met klussen, dus zijn logeertas hadden we ervoor al ingepakt. Bus is hij daar aangekomen, heeft kluskleren nog aan en zijn tas met schone kleding vergeten.
Dus mama bellen, of ze even wat extra geld stort zodat hij morgen een nieuwe broek kan kopen. Lekker makkelijk. Ben best wel boos, het is al een knul waar ik constant a hterna moet lopen, hij heeft ADHD en veregeet nogal eens wat. Maar daarom pak je al samen een tas in, er niet op rekenend dat hij de helft eruit gooit en alsnog geen schoon goed genoeg heeft.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Vooralsnog hebben we gezegd dat het betekent dat hij het van zijn zakgeld terugbetaald...dat houdt wel in dat hij voorlopig geen rooie cent heeft, de komende.... 6 weken, afhankelijk van de prijs van zijn nieuwe kleding. Vind ik een beetje sneu, maar ja....hoe gaat hij het ooit leren anders?

wil40
Misschien niet te veel woorden aan vuil maken en hij mag de broek in 12 weken terugbetalen? Heeft hij toch nog wat geld en hij leert toch dat hij wat minder chaotisch moet zijn. Valt niet mee, hij zal de diagnose adhd niet voor niets hebben.

Angela67
lenen
als je nou gewoon eens nee zegt? Dan wordt hij vast creatief, leent een broef of koopt een tweedehandsje. . . of hij wast de klusbroek en legt 'm op de verwarming zodat ie morgen droog is.
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
gr Angela

AnneJ
Inderdaad
Bespreek wat opties met je zoon, op afstand, om het zo handig en goedkoop mogelijk op te lossen want daar gaat het om. Van straf of betaalregelingen gaat een kind dat moeite heeft met impulsiviteit of ongeorganiseerdheid niet beter functioneren. Je helpt je kind zo goed mogelijk de opties te zien en helpt met het leren organiseren.
Maar als het mis gaat help je zo goed mogelijk oplossen.
Ongeduldig en boos worden als ouder is iets waar je aan kunt werken.

Okie Dokie
hm...
De tweede hands tip is een goede. Meneertje kennende vindt hij dat idee iets minder...maar dat is wel mooi eigenlijk.
Nee, met recht, de diagnose heeft hij niet voor niets...is het herkenbaar?

Okie Dokie
22-02-2015 om 19:02
en anne j.
Ongeduldig en boos worden mag vlag. Mij best! Waarom zou ik er aan moeten werken?
Ik merk dat sommige dingen beter aankomen als ik soms even boos wordt en dat het daarna beter gaat. Ik doe niets buitenproportioneels en naast soms boos worden help ik ook constructief met het aanleren van methodes om dingen te vergeten.
En Angela, nee zeggen is geen optie vind ik, al was het alleen al dat hij kou loopt te lijden omdat hij geen vest of trui bij zich heeft, ook niet aanhad. Zo met tshirt in zijn jas geschoten...

Nur
Zelf oplossing laten bedenken
Ik zou hem zelf een oplossing laten bedenken. Eventueel wat geld voorschieten als hij echt niks meer heeft maar dan moet hij het wel terug betalen. Ik zou het wel echt zijn verantwoordelijkheid laten zijn. Ik heb zelf ook een zoon van die leeftijd met ADHD en ik probeer steeds meer een beroep te doen op zijn eigen improvisatie vermogen. Jouw zoon heeft zelf al een oplossing bedacht: geld geven zodat hij kleding kan kopen. Dat is op zich een oplossing maar ik zou het hem dan wel terug laten betalen en het bedrag klein houden. Tweedehands is inderdaad ook een oplossing. Maar wel van zijn eigen geld. Dat hij dan een paar weken helemaal niks te besteden heeft is niet zo'n ramp. Dat heeft mijn zoon ook wel eens en daar leert hij toch wel van.

four
drama om niks
Hier zou dat een combi van lenen en wat nieuws kopen worden. Blijkbaar reist hij zelfstandig dus ik zou zeggen tijd voor kleedgeld. Dan kan hij zelf beslissen of hij nieuw of tweedehands koopt.
Overigens moeten pubers toch regelmatig nieuwe kleding, wat maakt het voor verschil dat dat nu net wat eerder aangeschaft moet worden?

Mach
Zou er me toch niet zo druk om maken
gewoon een nieuwe broek laten kopen, om mij part 1 van een tientje bij de zeeman ofzo.
Hij heeft toch ooit wel een broek nodig toch?
Hoe oud is hij trouwens, dat zou voor mij ook nogal uit maken.
Kan gebeuren, een geldelijk straf helpt echt niet om het de volgende keer niet weer te vergeten.

Nur
Niet als straf
Terugbetalen zou voor mij geen straf zijn maar gewoon als je geld leent moet je dat terugbetalen. Onze zoon krijgt wel kleedgeld nu dat is misschien ook anders. Hij is dus zelf verantwoordelijk. Het is hier wel eens gebeurd dat hij alles had opgemaakt en toen moest hij lenen omdat hij geen winterjas meer had. Dat hebben we toen gedaan maar dat betekende wel dat hij het moest terugbetalen.

Katniss
Boos worden
Boos worden moet je bewaren voor ernstige misstanden. Dit lijkt me iets wat jou zelf ook zou kunnen overkomen, al is het vreselijk stom natuurlijk. Het zou hier ook makkelijk kunnen gebeuren. Dochter krijgt kleedgeld, dus daar kan ze dan iets van kopen. Als er niet genoeg op haar rekening staat wil ik ook wel iets voorschieten en dat verrekenen met haar komende zak/kleedgeld. Ze heeft trouwens wel eens voor een vakantie vergeten om sokken in te pakken, net die ene keer dat ik haar tas niet gecheckt had. Nou ja, dan koop je ter plaatse een stapeltje sokken. Daar heb je altijd wat aan.

wil40
Ten dele herkenbaar.
Mijn zoon heeft geen diagnose maar bijna iedere moeder met een puber herkent wel iets in je verhaal. Jouw zoon is misschien nog erger verstrooid, maar qua aanpak zal dat niet veel uitmaken.
Wat vind je zelf de aanpak die het best bij jullie en je zoon past? Geld overgemaakt voor een broek en hij moet het terugbetalen? En medelijden omdat hij de komende weken dan geen/minder geld heeft is niet nodig. Uitgedrogen en honger lijden, dat is sneu:-)

Tango
22-02-2015 om 20:02
Snap het niet helemaal
Is hij nou de hele tas vergeten of heeft hij er een deel van de kleding uitgegooid zodat hij daar niet genoeg heeft. Dat maakt nogal uit natuurlijk. En hoe lang blijft hij logeren?
Verder zou ik ook gewoon geld overmaken zodat hij iets kan kopen. Niet te duur, inderdaad Zeeman o.i.d. En (deels) terugbetalen, dat zeker.
Ik vind het overigens ook wel puber eigen hoor. Dochter hier gaat ook regelmatig uit logeren en vergeet ook erg vaak iets: tandenborstel, pyjama etc. Meestal kan ze wel iets lenen van de vriendin bij wie ze is, dus maak me daar nooit druk om. Maar vaak gaat het dan ook maar om 1 nachtje.

Okie Dokie
22-02-2015 om 21:02
hij heeft
Daar zijn kluskleren aangedaan en zijn goeie kleren laten liggen,Tango.
Opsturen gaat niet, hij komt dinsdag terug, niet handig. Geld is overgemaakt, hij moet later maar voelen dat zijn geld op is.

Mach
22-02-2015 om 22:02
Komt dinsdag al terug?
Ach dan kan hij toch gewoon in zijn klusklerebn? Snap het probleem niet, daar is hij de heenweg ook in gereist. En had hij wel ondergoed mee? Een trui of jas is voor die ene dag wel te lenen toch.
Ik zien niet in waarom dit zo'n item is.
Pick your battles.

wil40
Leeftijd.
Dinsdag terug, hij moet dus alleen voor de maandag iets kopen? Ik dacht ook dat hij minstens een week ofzo ging logeren.
Het is nog al verwarrend. Ik begreep dat hij ging reizen in nette kleren, toen ging klussen en daarna in zijn kluskleren naar het logeeradres ging. Zijn nette kleren liggen nog op het klusadres? Kon hij die niet ophalen?

Barvaux
tjonge
Kan hij van niemand even een broek en een riem lenen voor een dagje? Ja het zal niet goed passen maar wat heb je aan een zeemanbroek? Die pasvorm is ook vaak niet om over naar huis te schrijven of je moet wel heel erg gemiddeld zijn.

Elisa Gemani
Vergeten
Hou oud is hij eigenlijk? Ik heb zelf ook een puberknul (14) met ADHD en tja, pubers met ADHD puberen in het kwadraat dus ze zijn nog vergeetachtiger dan anders. Als je je om zoiets kleins al zo opwindt... Hij kon in zijn kluskleren daarnaartoe, dan kan hij ook in zijn kluskleren terug. Een t-shirt met een jas erover kan prima; daar wordt hij niet ziek van hoor. Twee dagen zonder schoon ondergoed of sokken is ook niet zo'n enorme ramp. Of hij leent wat (schone) kleding ofzo. Maar goed, je hebt al geld overgemaakt. Hij kan best wat bij de Zeeman kopen; hoeft niet veel te kosten. En we praten dus maar over een paar daagjes, geen week. Niets om je zo over op te winden. Hij vindt dit zelf zeer waarschijnlijk ook niet leuk. Zijn lesje heeft hij nu al wel geleerd. Ik zou me er verder niet druk om maken en niet boos zijn.

n@nny
23-02-2015 om 12:02
huh?
Hij komt morgen alweer terug toch? Nou, dan zou ik hem lekker die kluskleren aan laten houden. Als het nou zes weken waren, maar die twee nachtjes. Pfff.
Ben als scouting-moeder wel wat gewend geloof ik ;)

bromvlieg
23-02-2015 om 16:02
even wat lenen van de mensen daar
en verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Voor twee nachtjes is dit toch geen ramp?
Ik heb weleens een koffertje vol zwemkleding thuis laten staan toen we een midweek naar Centerparcs gingen. Heb geen adhd, maar ja, zulke dingen kunnen gebeuren als je je gedachten er even niet 100% bij hebt.

Ginny Twijfelvuur
23-02-2015 om 16:02
Boos worden is verspilde energie
Dit hoort gewoon bij de ADHD....
En voor een dagje zou ik niet zo moeilijk doen. Dan leent ie maar een vest.

Monique D*
23-02-2015 om 19:02
Medicijnen vergeten is erger
Dat heb ik met mijn kinderen meegemaakt toen zij voor een week met kamp weggingen. De tas met kleding was mee, maar de tas waarin de medicijnen waren waren wij vergeten mee te nemen.. en dat kamp was zeker zo'n 2 uur rijden.
Gelukkig had ik een kennis die toch even die kant op moest en kon hij die tas zo meenemen.
Maar Oki Dokie, dit zijn gewoon kleding voor 2 nachtjes! Kluskleding kan hij daar wassen en wat is er zo moeilijk aan om even een broek en een trui te lenen? Ondergoed kan hij wel even kopen bij eventueel Zeeman of een andere zaak. Hoe moeilijk kan het zijn? Bovendien is het ook zijn verantwoordelijkheid.
Groeten van Monique van wie de zoon zo vergeetachtig is dat hij zelfs zijn schooltas vergeet... en nee, hij heeft geen ADHD!

Meisje Klein
23-02-2015 om 20:02
Precies
Gewoon kleren lenen van zijn vriend of iemand in hn omgeving. Dat moet toch wel te regelen zijn? Anders iets nieuws kopen, hij toch wel ooit weer een nieuwe broek nodig hebben? Dus helemaal verspild is het niet. En dan gewoon een broek die hij gaat dragen, niet een Zeeman broek die hij daarna wellicht in de kast laat liggen (tenzij hij altijd in Zeeman broeken loopt natuurlijk).
Gevalletje beetje dom, maar kan gebeuren...

albana
25-02-2015 om 09:02
zijn mobiel
Mobiel zeker niet vergeten???
Nou ik bedoel maar............
Albana
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.