Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sus-anne
04-06-2009 om 21:06
Kleding troubles
pffffffff , net een hele discussie met dochter van 12.
twee maanden terug was ze uit bijna al haar kleding gegroeid en heeft ze een hele stapel nieuwe kleding gekregen,zelf uitgezocht ,alles was helemaal geweldig.
en nu baalt mevrouw,ze vind dat ze stomme kleding heeft,en wil Nu nieuwe kleren want ze loopt voor schut.
mijn reactie,je hebt het zelf uitgekozen,en zolang het nog past draag je het maar gewoon,waarop zij antwoordde,je begrijpt toch wel dat mijn smaak kan veranderen,ik hoef toch zeker geen drie!! maanden met kleding te doen???
Nee liefje ,elke keer als je smaak veranderd krijg je een hele nieuwe garderobe ,oke?
herkennen jullie deze discussie?

reina
04-06-2009 om 22:06
Kleedgeld
Mijn kinderen kregen vanaf hun 12e kleedgeld. Dochter wilde dat graag, zoon zag al aankomen dat hij daar niet beter van zou worden :-), maar kreeg het toch.Ga om tafel zitten, schrijf op wat ze zoal nodig heeft door het jaar heen en spreek af hoeveel ze per maand krijgt. Wedden dat ze dan heel anders aan gaat kijken tegen nieuwe kleren kopen?

sus-anne
je hebt gelijk Reina,oudste dochter kreeg ook kleedgeld op haar twaalfde,zoon was 15 toen hij er behoefte aan had en middelste was 14.
jongste gaat in augustus naar de middelbare school,een goed moment om met kleedgeld te beginnen denk ik.

sophia912
Hoeveel?
Hoeveel kledinggeld krijgen jullie kinderen?
Mijn 2 dochters (14 en 17) krijgen 50 euro per maand plus ik betaal een paar (fatsoenlijke!) zomer- en winterschoenen en een zomer- en een winterjas. Dit omdat ik wil dat ze goed warm hebben en geen zweetvoetjes krijgen. Dan ga ik in de zomervakantie een keer met ze naar Antwerpen om te shoppen en dan mogen ze zich allebei een keertje flink uitleven. Maar meisjes op die leeftijd heben natuurlijk graag een uitgebreide garderobe en ik vraag me af of die 50 euro niet te weinig is. Tenslotte geef ik voor mezelf ook meer uit.

Myar
04-06-2009 om 23:06
Lachen
Ik hoef toch zeker geen 3 maanden met kleding te doen, geweldig Mijn antwoord zou zijn: helaas, al win ik een miljoen, deze kleding is nog prima en daar doe je het voorlopig maar mee. Eventueel gevolgd door een preek over verspilling of een "wil je nog een koekje opmerking" (beetje flauwe opmerking waarbij ik duidelijk het lachenniveau van haar opmerking zou benadrukken). Goed kans dat ze snel inziet dat haar opmerking leuk geprobeerd maar jammer dan was. En kleedgeld is een prima idee.

rosa
05-06-2009 om 11:06
Kleedgeld
Tja, drie maanden? Jammer dan. Dat is toch echt te snel. En er zit ook niet iets wereldschokkends tussen als naar een nieuwe school, met andere kledingnormen?
En beginnen met kleedgeld inderdaad.
Makkelijk gezegd, want hier is dat een heet hangijzer. Dochters beseffen goed dat ze zonder kleedgeld beter af zijn. Bij jongste (13) geeft me dat bovendien nog het vetorecht dat ik af en toe toepas. Jongste zou het meest gebaat zijn bij kleedgeld (geeft graag geld uit aan kleding), terwijl het oudste (15) veel minder interesseert. Ik zou eigenlijk het liefst hen beiden tegelijk kleedgeld beginnen te geven, maar, zegt jongste 'dat is niet eerlijk', want oudste heeft dan langer geen kleedgeld (dus meer/duurdere kleding) gekregen dan ik.
Wat is wijsheid: tegelijk beginnen of zo snel mogelijk oudste kleedgeld geven en jongste laten wachten tot ze even oud is?
rosa

Brianna F
05-06-2009 om 12:06
Rosa
Ze heeft een punt. Ik zou het kleedgeld gewoon op een bepaalde leeftijd invoeren en niet allebei tegelijk.

Tirza G.
05-06-2009 om 14:06
Sus-anne
Jemig zeg, dat je een kind drie maanden in dezelfde kleren laat lopen, schandalig. Dat kán toch helemaal niet? Tsssssss.
Mèn mèn mèn ik lig onder tafel van het lachen. Ik zie haar gewoon staan redeneren, geweldig.
Mijn dochter kreeg tot vorig jaar (toen werd ze 18) 60 euro in de maand. En daar deed ze alles van, ook schoenen en winterjas.
Tirza

sus-anne
05-06-2009 om 14:06
Haha tirza
ja,ik ben wel een van de allerbelabberste moeders die er bestaan ,ik zal je nog erger vertellen,ze moeten soms wel een jaar!!! met hun kleding doen;-)

albana
06-06-2009 om 08:06
60 euro
Hier 60 euro per maand, maar daar zit zakgeld bij in. Jassen en schoenen krijgt ze van ons 2 keer per jaar. Maar zoals afgelopen winter wilde ze een wel erg dure jas en hebben we afgesproken dat die dan voor 2 winters is. Ze is 15 dus extreem groeien doet ze niet meer.
Dochter is ook erg 'handig' geworden qua kleding kopen. Merkkleding is hier wel 'in' maar daar is ze van genezen toen ze een tijdje maar 1 broek had en in d'r joggingbroek naar school moest omdat ie gewassen moest worden (ben ik een erge moeder niet?). Tegenwoordig is ze ook 'om' qua 2de hands kleding. Zo heeft ze 2 geweldige merk-zomer-jassen gescoord op een vrij-markt.Samen voor 10 euro (!!!!!). Als ik een feestje heb leen ik ze wel eens (dat is dan 1 euro 'leengeld' mam...). In plaats van een zomerjas krijgt ze nu een extra paar schoenen voor als ze een feestje heeft (hakken, dus niet voor gewoon) en die betaal ik i.p.v. de zomerjas die ik anders had zullen betalen.
Broeken komen dus gewoon van een of andere goedkope winkel (gemiddeld 10 euro). Truien/shirts koopt ze wel 's een duurdere en dan nog wat goedkope ernaast en wat 2de hands of outlet en ze is weer klaar.
Véél makkelijker dat kleedgeld. We hebben nog wel eens discussie over 'feesten' , wij hebben de laatste tijd nog wel eens bruiloften waar we de hele dag zijn uitgenodigd en ook nog wel 'sjiek' en tsja wie betaald dat? Dochter 'dreigt' gewoon in d'r spijkerbroek te gaan want: geld op. En tsja een sjiek jurkje wat moet ze er ook 'gewoon' mee? Dus heb ik toch maar een jurkje gekocht en zij de panty erbij (was ook 10 euro,een mooie dat wel). Zo is er altijd wel weer wat....(zucht) of 't is gewoon haar 'handigheid'en ik trap daar dus in.
groeten albana

Ellen Wouters
07-06-2009 om 12:06
Goeie truc
"Dochter \'dreigt\' gewoon in d\'r spijkerbroek te gaan want: geld op."
Hele goeie truc van dochter. Moraal: kleedgeld werkt alleen als het jou niet kan schelen wat ze aantrekt.
Moeders die graag willen dat kind er piekfijn uitziet zijn potentiele slachtoffers van chantage ;-)

albana
08-06-2009 om 08:06
Normaal en speciaal
Jaha dat realiseer ik me ook wel...maar normaal, zeg maar in het dagelijks leven interesseert het me ook eigenlijk niet.Al gaat ze in d'r pyama naar school....'t zou me een zorg zijn. Maar op zo'n feest, een bruiloft nog wel en dan de hele dag uitgenodigd....kinderen ook, dan kan je het toch niet máken om in je dagelijkse klofje te komen?? Ik vindt het ook niet kunnen tegenover het bruidspaar ofzoiets....
En om helemaal eerlijk te zijn, met dit soort dingen had ik ook geen rekening gehouden toen ik ooit het budget voor d'r kleedgeld afsprak met deze dame. Na die bruiloft hadden we nog een verjaardag van oma(groots gevierd met alles erop en eran) en had dochter nog feest van de ouders van d'r beste vriendin (25 jaar getrouwd) en van de zomer hebben we wéér een bruiloft (neef die trouwt) . Op zich viel de 'investering' dus nog mee....een jurk mét een jasje. 1ste bruiloft beide aangehad, bij oma een spijkerbroek mét een eigen blouse én het jasje van de jurk, naar feest van vriendin alleen de jurk met een eigen truitje eronder (was van de winter) en die bruiloft van neef is midden in de zomer dus w.s. alleen het jurkje.
Dochter zal wel pleiten voor weer een nieuw jurkje, maar deze keer laat ik me niet chanteren....ze hééft tenslotte een mooi sjiek jurkje en 't past nog ook. En die nieuwe schoenen met hak heeft ze nog tegoed omdat ze d'r zomerjas zelf heeft betaald.
Ik mag denk ik nog van geluk spreken dat ze niet in tussentijd een groeistoot heeft gehad...
groeten albana

mirreke
09-06-2009 om 07:06
Kleedgeld
Dochter (12) krijgt 35 euro kleedgeld, 12,50 zakgeld en 7,50 beltegoed per maand. Daarvoor hoeft ze geen winterjas en geen schoenen te kopen, en ik koop meestal sokken voor haar op de markt. Na de zomervakantie krijgt ze 40 euro. Ze vindt het zelf ongelooflijk weinig, maar is inmiddels heel erg creatief geworden en loopt in de leukste kleding.
Oh, en ze is heel gemotiveerd geworden voor klusjes waar ze extra geld mee kan verdienen, doet zelfs (betaalde) klusjes op school.

Tirza G.
09-06-2009 om 14:06
Veel!
Ik vind het veel Mirreke. Hier kreeg dochterlief (nu 19) tot voor kort 60 eu kleedgeld en 20 eu zakgeld. In dat zakgeld zat 2,50 beltegoed, zodat ik nooooit het smoesje aan zou hoeven te horen dat ze me niet kon bellen omdat haar beltegoed op was........Ik vind 2,50 per maand nog veel, zoveel belt ze me niet uit nood :-)
Waarom krijgt jouw dochter zoveel beltegoed? Belt ze je iedere dag?
Tirza

mirreke
09-06-2009 om 15:06
Reden beltegoed
Wij wonen in Duitsland en dochterlief gaat in Nijmegen naar school. Nu heeft ze nog geen dualsim (ik heb inmiddels een site die iets verkoopt waarmee je in een gewone telefoon twee sims kan doen, dus in ons geval een Duitse en een NLse) en ik wil persé dat ze bereikbaar is, juist vanwege de afstand (uur met de bus en dan nog fietsen). Als ik haar bel en ze is nog in NL kost haar dat toch 30 ct per minuut. We bellen wel heel kort maar toch gaat het redelijk snel op.
Vandaar dat hoge beltegoed. Het is niet bedoeld om leuk mee te sms'en...
Maar ik bedacht me net nog dat ik snel dat dualsimkaartje ga bestellen.

mirreke
Oh, en
ze krijgt het niet als geld. Ze krijgt het opgewaardeerd, en dat kan bij Aldi alleen maar per 15 euro. Dus ze krijgt het voor 2 mndn ineens.
De eerste keer was het binnen een week op...

mirreke
Dussss...
ze krijgt het meer voor mijn welbevinden dan voor haar zelf, vandaar...
Overigens, nu bellen we al veel minder, inmiddels is het ritme gevonden. Maaar toen ze net op die school zat (vanaf februari) wilde ik gewoon kunnen checken of alles liep. En zelf heeft ze ook enkele malen gebeld als er iets anders ging dan verwacht zoals bus in brand, ineens in Emmerich staan ipv Nijmegen, dat soort fratsen...

Damajo@
10-06-2009 om 09:06
Zoon krijgt 60 euro p/m en moet daar alles van doen.Soms pas ik iets bij want hij past weleens op zijn kleine broertje. Overigens krijgt hij het kleedgeld achteraf, moet het eerst zelf voorschieten. Voorheen ging het namelijk nogal eens op aan uitgaan en liep hij er vervolgens als een landloper bij.Hij levert nu bonnen in en dan stort ik het op zijn rekening. Beetje kinderachtig maar wel effectief.

Annet
10-06-2009 om 20:06
Kledinggeld voor 12-jarige
Iemand nog een idee voor kledinggeld voor dochter die volgend schooljaar naar het VO gaat.
Het idee is dat ze daar alleen bovenkleding van moet betalen, dus broek, shirt, trui, e.d. Dat leek mij voldoende voor het eerste jaar.
Ondergoed, sokken, jas en schoenen doe ik nog. Daarmee neem ik gelijk de grote groeispurt voor mijn rekening die net gestart is en dus zeker nog volgend schooljaar zal duren.
Ik weet dat voor het totale pakket ongeveer 45-50 euro per maand staat. Maar wat houd ik nu voor ons pakket aan?

maggietel
12-06-2009 om 12:06
Annet
Ik heb er nog geen ervaring mee, mijn oudste (jongen) gaat ook na de zomer naar het vo. Mij lijkt iets van 35/40 euro een leuk bedrag om mee te beginnen. Bij houden wat er van gekocht wordt en dan eventueel na een jaartje of zo bijstellen of zo nu en dan iets kopen als je toch op pad bent voor ondergoed en sokken als blijkt dat het niet helemaal uitkomt.

Janboel
15-06-2009 om 23:06
Kledinggeld
Wij geven 50 euro in de maand. Hiervoor koopt ze alles, behalve schoenen (alle), zomer en winterjas, en alles mbt sport op school en hockey.

Astrid Peters
23-06-2009 om 11:06
Kleedgeld en zo
Mijn zoon van 16 werkt en dat geld mag hij houden. Wel moet hij maandelijks de helft van zijn loon op de spaarrekening zetten voor onvoorziene uitgaves en om te sparen voor later.
Zakgeld krijgt hij 10 euro per week. Kleedgeld 50 per maand (of eigenlijk 150 in de 3 maanden tegelijk) dat op zijn rekening wordt gestort.
Van zijn zakgeld en geld dat hij verdient moet hij dus alles doen, zoals dadelijk de benzine voor zijn scooter en verzekering betalen maar ook zijn telefoonabo.
hij is in mei 16 geworden en toen is deze regeling in gegaan. Ben dus heel benieuwd hoe het gaat lopen. Ik blijf via internetbankieren zijn uitgaves in de gaten houden en hebben al heel duidelijk afgesproken dat hij zijn bankpas in moet leveren op het moment dat het de spuigaten uit gaat lopen.

MaximeM
23-06-2009 om 16:06
Herkenbaar
Hoi,
Dochter van 13 (bijna 14) redeneert net zo, ik heb stomme kleren en ik wil dat kleedgeld niet (ze had natuurlijk dondersgoed in de gaten dat ze voordien soms beter af kwam) maar ik ben er zo wel blij mee, om de haverklap wilde ze andere kleren en ook vaak dure kleren. Nu moet ze toch de waarde van geld leren kennen, leren sparen en vooruit denken. Ze heeft dus nu heel veel truitjes en vesten maar heeft er niet over nagedacht dat ze ook nog broeken nodig heeft. Verder is haar garderobe ook na 3 maanden ' stom' en wil ze wat anders (waar ze geen geld voor heeft en dus stevig baalt) Een bijbaantje wil ze niet...dus ik laat haar maar lekker balen.
Ze krijgt per maand 50 euro kleedgeld, 10 euro zakgeld, 10 euro beltegoed (zet ik op haar toestel) en ik betaal de helft van de prijs van haar schoenen en jassen (als ik de volle mep betaal wil ze 3 paar uggs, en dat doen we dus niet) Ze voelt zichzelf erg benadeeld (omgeving met rijke kinderen) en zielig... maar tja.. als ik het hier zo lees heeft ze het hartstikke goed eigenlijk.
Maxime
(sterkt me weer in het voet bij stuk houden)