Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sieta

Sieta

08-05-2014 om 08:05

kinderen nachtje alleen laten

*bella*

*bella*

11-05-2014 om 06:05

niet

Ik zou het niet doen in deze situatie, omdat je aangeeft dat de 16 jarige niet de eindverantwoordelijkheid kan dragen. 12 vind ik nog wel wat jong, hoe verantwoordelijk ook. (jong in de zin van nog moeilijk te voorspellen in gedrag, op die leeftijd kunnen ze zomaar nog anders reageren dan je verwacht)
Ook geef je hiermee aan dat deze situatie kan, dus voor hehaling vatbaar is. Terwijl het zomaar kan dat volgend jaar niet meer kan omdat jongste flink gaat puberen en opeens niet meer zo verantwoordelijk is. Voor alle duidelijkheid zou ik dus nog vasthouden aan veiliger constructies.

caton

caton

11-05-2014 om 15:05

denk van niet

maar dat kan ik niet helemaal zeker zeggen. Mijn oudste is 12 en komt nog bij mij in bed als het onweert. Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze is als ze 16 is. Wat ik me wel afvraag: je zegt dat die van 16 (nog) niet zo verantwoordelijk is. Wat als de oudste vrienden uitnodigt en er wordt (te veel) alcohol gedronken? Is dit een scenario dat zou kunnen gebeuren? Want dan is die van 12 wel te jong om dat op te lossen.
Kortom, ik zou nog eens heel goed nadenken of er een andere oplossing is.

Sieta

Sieta

12-05-2014 om 11:05

een heleboel beren zijn te tackelen

Jullie reacties, ook de minder positieve (die leest ik minstens zo graag hoor Mussie) geven wel een aantal aandachtspunten weer. Ten eerste is de buurvrouw uiteraard de eindverantwoordelijke (Zoals ze wel vaker is als wij bijv. aan het werk zijn) dus die afspraken liggen er al. Verder staat nergens dat die van 16 NIET verantwoordelijkheid is, ik heb aangegeven dat die van 12 minstens zo verantwoordlijk is. Scenario van vrienden uitnodigen is ook niet aan de orde. Dat gaat hij echt niet durven met de buurvrouw die m makkelijk in de gaten kan houden.
Dingen zoals kortsluiting etc. zijn idd. wel eng, das een goed punt, ook al is de kans dat het gebeurt uitermate klein. Maar alle stekkers verder eruit halen is wel iets wat we dan zeker zullen doen. Adapter verlichting garderobekast zou ik niet aan gedacht hebben. De tip van Kaaskopje om even te kijken of er geen belangrijke toetsen e.d. op die dagen zijn of andere dingen waarvoor het fijn is dat ouders in de buurt zijn nemen we zeker mee. We hoeven niet ruim van te voren te reserveren dus dat is goed in te plannen.
De motivatie van *bella* datje hiermee aangeeft dat deze situatie kan, dus voor herhaling vatbaar is. Terwijl het zomaar kan dat volgend jaar niet meer kan omdat jongste flink gaat puberen en opeens niet meer zo verantwoordelijk is. .... daar kan ik niets mee. Is ook totaal niet aan de orde en het is zeker geen verworven recht van de kinderen dat ze het rijk dan een keer alleen hebben.
Zoals Annet al aangeeft gaan we ook niet verder dan 2 uur, verder is ook niet bespreekbaar voor mij met deze constructie.
Kortom, we gaan en ik heb er alle vertrouwen in dat de 2 het samen rooien, ook al omdat ze zelf aangeven dat ze het wel zien zitten, ook nadat ze er over na hebben kunnen denken. We hebben zelf ook al andere mogelijkheden voorgesteld (slapen bij een vriendje of vriendinnetje, slapen bij de buurvrouw, oma in huis, in het weekend en dan bij vrienden van ons) maar dat wilden ze allemaal niet. Willen ze het alsnog niet dan verzinnen we een andere oplossing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.