Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

03-02-2011 om 23:02

Kinderen alleen thuis

Als ik moet werken zijn mijn kinderen van 10 en 13 na school een paar uur alleen thuis. Dat gaat prima. Ik werk 2 dagen. Nu wil ik 3 dagen gaan werken, maar twijfel omdat ze dan nog vaker alleen thuis zijn. Verlies ik dan niet de controle, of zal het even bellen na school volstaan wat het ouderlijk toezicht betreft ? Voor de goede orde, ze kunnen zich prima vermaken, zijn verantwoordelijk en zelfstandig, en zelf vinden ze het tot nu toe geen probleem, maar nu is het nog maar 2 dagen. De twijfel ligt bij mij. In hoeverre zal het doorwerken, teveel vrijheid, Krijg ik dan losgeslagen kinderen. Omdat ik niet aanwezig ben, of zou dat lijfelijk aanwezig zijn echt niet zo veel waarde hebben. Ik vind het moeilijk om te beslissen. Ze hebben de leeftijd dat er de komende jaren nog zoveel gaat veranderen enz.. Heeft iemand ervaring en tips misschien ? bedankt !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer een gevoelskeuze

Ik vind je geen ontaarde moeder en denk ook niet dat je kinderen direct losgeslagen pubers gaan worden als je niet thuis bent na schooltijd.
Maar persoonlijk zou ik het niet "gezellig" vinden. Ik heb een 12 jarige zoon en als hij uit school komt vindt hij het gewoon gezellig als ik er ben. Hij kan zijn verhaal kwijt en we drinken samen wat.
Als ik langere dagen zou moeten werken, meerdere dagen per week zou ik opvang regelen. Het scheelt misschien wel dat jouw jongens gezelschap hebben aan elkaar.
"Een paar uur" vind ik ook wat lastig te beoordelen. Ik vind tot 17.00 uur weer wat anders als tot 19.00 uur.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2011 om 00:02

Kan mij je twijfel voorstellen

Maar welbeschouwd gaat het om 3 van de 7 dagen. Ze kunnen dus op 4 dagen hun verhaal wel direct kwijt en op 3 dagen iets later. Dat moet lukken lijkt mij.
Ik vind het belangrijker hoe je inschatting is van hun gedrag. Ze gedragen zich goed zonder jouw aanwezigheid, weet je dat zeker? Zou je dat ook zeker weten als je thuis bent? Je bent er dan immers ook niet altijd bij als ze buiten zijn of bij een vriend.
Is er iemand waar ze naar toe kunnen als er iets gebeurt?
Lossen ze onderlinge ruzies redelijk op? Dus kunnen ze sámen goed alleen zijn?
Even los van de vraag of 3 dagen gaan lukken: gaat het jou echt om dat je de derde dag 8 uur extra wilt werken? Zou je ook 3 dagen kunnen werken met iets minder uren per dag? 3 dagen met 7 uur bijvoorbeeld. Dan heb je toch voor 5 uur meer salaris, maar ben je iedere dag een uur eerder thuis dan bij een 8-urige werkdag.

Biene M.

Biene M.

04-02-2011 om 08:02

Ervaring

Mijn dochter was vanaf een jaar of 10, 11 drie middagen per week alleen thuis. Ze belde me als ze thuis kwam en als ze dingen van school kwijt wilde vertelde ze die meteen. Als er wat was kon ze me altijd bellen. Ze kwam rond 15.15 uur thuis en ik was er om 17.00 uur. Overigens delen we het portiek met nog 5 woningen en we hebben goed contact met de buren van wie er altijd nog wel een paar thuis zijn.

Puck

Puck

04-02-2011 om 08:02

Ben je wel bereikbaar?

Als 2 middagen goed gaat dan zie ik niet zoveel verschil met 3 middagen. Wat ik wel belangrijk vind is of je bereikbaar bent. Kunnen ze je bellen? Ik merk zelfs nog bij mijn brugmug dat hij soms uit school even zijn verhaal kwijt wil en dan belt hij me gewoon even. Jongste van 9 gaat naar de BSO. Ik denk dat ze het prima thuis zou redden, maar daar heeft ze aanspraak, gezelligheid, etc.

Vic

Vic

04-02-2011 om 12:02

Mijn 11-jarige is nu een middag per week alleen thuis, van 15.30 tot ongeveer 17.30 uur. Daarnaast heeft ze 2 middagen BSO. Volgend jaar gaat ze naar het v.o., en niet meer naar de BSO. Dan is ze dus 3 dagen alleen thuis 's middags. Ik ga ervan uit dat dat allemaal wel goed gaat, en maak me alleen nog een beetje zorgen over de vakanties. Drie hele dagen lijkt me nl wel een beetje veel om alleen thuis te zijn, maar ik kan moeilijk alle vakanties vrij gaan nemen.

Fraz

Fraz

04-02-2011 om 13:02

Vic bijna zelfde schuitje

dochter ook 11 en in groep 8. Ze blijft nu een middag thuis en gaat 1 middag naar de BSO (sinds kort). Tijdens de vakanties mag ze ook een dag thuis blijven maar ik wil dan wel dat ze iets van een afspraak maakt. Of ze spreekt af met een vriendin of ze gaat even langs bij opa of oma. Ik wil namelijk niet dat ze een hele dag alleen maar thuis hangt en niemand spreekt of ziet. Die bezoekjes hoeven echt niet lang te duren maar er even uit vind ik wel belangrijk. Zoon gaat nog wel naar de BSO want die vind ik daar nog te jong voor (9 jaar) maar daar heeft ze dus ook geen gezelschap aan.

yvonne

yvonne

04-02-2011 om 14:02

Gaat goed

hier dochter van 12, zoon van 9. Ik werk onregelmatig en dan gaan ze 2 dagen zelf naar huis en zijn dan 1-3 uur alleen thuis. Dochter doet dat al 2 jaar, zoon vanaf dit schooljaar want omdat de BSO niet leuk meer was. Dat gaat verder prima. Als ik op woensdag moet werken gaat zoon naar oma en dochter gaat vaak ff bij oma lunchen en dan alleen naar huis om de hondjes uit te laten. die is dus soms 3 middagen alleen thuis.
In vakanties slapen ze eerst lekker uit en gaan daarna ff naar oma. En ik zorg dan wel dat ik eem dag minder hoef te werken of bijvoorbeeld maar een halve dag ipv een hele dag.

Knap hoor, dat zou met mijn kinderen nooit gewerkt hebben. Die vochten elkaar het huis uit. Dat zou echt het recht van de sterkste zijn geworden. Ik vind basisscholieren wel wat jong om alleen thuis te zijn maar karakter, onderlinge verhoudingen is wrs bepalender.

Samen alleen thuis

Naast de bekende instructies als nooit reageren op de voordeurbel, mij bellen, bij brand direct het pand verlaten enzovoort.
Kinderen mochten bij thuiskomst iets lekkers in de keuken halen en dan verplicht naar je kamer om te spelen tot ik thuis ben. Kwamen ze tot rust en er ontstond geen geharrewar. Bij elke vraag belden ze mij.
Einde van de basisschool hebben ze ook niet altijd zin meer in de opvang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.