Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ellie Johansson
10-11-2017 om 23:11
Kind bedtijd & .......
Goedenavond,
Allereerst wil ik mijzelf voorstellen. Ik ben Ellie, een van oorsprong Zweedse dame van middelbare leeftijd. Wij zijn een aantal jaren naar Nederland verhuisd, omdat dit 'moest' vanwege mijn (Nederlandse) man zijn werk. Dat was allemaal niet de bedoeling, maarja.... Ik heb 1 kind, een jongen van 13.
Ik ben het hele internet al afgespeurd, maar ik vind alleen maar 'normale' bedtijden, alsof het van tevoren al bepaald is. Hier kan ik mij echter niet helemaal in vinden en zie het dan ook als een soort 'standaardadvies'.
Ik heb een jongen van 13 die in Zweden geboren is, Zweeds en Nederlands praat, en in het tweede jaar van zijn atheneum zit. Hij doet erg zijn best, haalt hele, maar ook echt hele hoge cijfers (8/9/10!), waar ik als moeder erg trost op ben. Ik heb hem nooit moeten aansturen en het voelt net alsof er ooit iemand ''jij gaat je best doen, altijd'' tegen hem gezegd heeft toen hij jonger was. Heel erg ontspannend voor mijn man en ik. Als hij klaar is met zijn huis- en leerwerk, gaat hij achter zijn computer zitten. Hier komt hij even bij vandaan als hij moet eten, en gaat er weer achter zodra hij, en iedereen uiteraard, klaar is. Daar zit hij dan tot ongeveer 22/23 uur. Dan gaat hij naar boven om zijn tandjes te poetsen. Daarna gaat hij zijn bed in en kijkt hij filmpjes tot 23/24. Wij, als ouders, vinden dat toch wel erg laat. Wij werken beiden fulltime (ik sinds kort) en gaan ongeveer rond 10 uur naar bed, om vervolgens rond 7 uur er weer uit te moeten.
Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoe laat hij naar bed gaat, zolang hij maar goed presteert. Hij is tegen ons een hele lieve jongen en doet wat hij gevraagd wordt. Ook op school hebben wij te horen gekregen dat hij heel erg goed zijn best doet en heel bescheiden, fatsoenlijk en normaal is. :D:D:D:D!
Het probleem is dat wij het liefst hebben dat hij veel eerder naar bed gaat. Wij zijn geen artsen, maar kunnen zelf wel concluderen dat dit niet het gezondst is. Maar wij willen hem ook niet storen in zijn leven. Atheneum 2, hele goede cijfers, heel lief tegen ons, etc..... Als wij hem vragen om 10 uur naar bed te gaan, dan doet hij dit zonder problemen. En omdat wij zelf eerder naar bed gaan dan hij, zijn wij vaak verbaasd dat hij ook echt om jouw tijden naar bed gaat (achteraf zijn telefoon checken op geschiedenis). Heel erg lief. Maar doe je dat meerdere keren, dan is het (wel in het Zweeds): ''Mama, alsjeblieft, ik wil graag nog dit en dit en dit doen.'' Dan zie ik die mooie blauwe oogjes alweer kijken en kan ik eigenlijk geen nee zeggen. Ook zijn vader heeft er moeite mee. Want ja, waarom........
Sociaal gezien is er ook niks aan de hand; hij heeft veel vrienden. Hij vindt het echter wel 'leuker' om op de computer met zijn Zweedse vriendjes te spelen omdat het toch zijn taal is. Al probeer ik er wel voor te zorgen dat ook ikzelf Nederlands tegen hem praat, omdat ik ook bij hem grammaticale fouten hoor. Dat heeft bijna iedere buitenlander, ook ik, maar ik wil niet dat hij zich teveel focust op Zweeds, maar gewoon goed Nederlands moet kunnen. Ikzelf probeer hem zelf nog wel even grammaticaoefeningen te laten maken op dezelfde manier zoals ik Nederlands geleerd heb.
Wat zeggen jullie? Zijn mooie patroon breken en gewoon eisen stellen, of hem zijn gang laten gaan?
Ik ben nu al zo trost op hem. Het is een schatje en doet niks verkeerd. Ik ben aan het twijfelen.... We zien en merken niets van van hem. We zien hem alleen tijdens het avondeten. Maar als hij dat prettig vindt, prima.
P.S. Misschien hebben jullie ook adviezen over hij en zijn Zweeds... Ik vind het allemaal prima en heb hem zelf ook alles geleerd (aanvullende dingen, hij is tenslotte een 'native'), maar ik wil wel echt dat hij in Nederland gaat wonen en zijn toekomst op gaat bouwen. Als Zweeds zijnde vind ik het wel prettig om Zweeds te praten, maarja, het gaat om zijn voortgang....
Misschien een hele lange tekst, maar ik moet mij gewoon even goed verwoorden.. Het gaat wel om mijn kleine Elias.
P.S. Sorry voor eventuele aparte taal- of spellingsfouten; Ook ik ben tenslotte een native!
Groeten, Ellie

Kaaskopje
21-11-2017 om 12:11
Met dit: Ik krijg een beetje het idee dat je wel erg veel over hebt voor het geld en wat minder tijd en aandacht voor je zoon op dit moment. === kreeg ik de indruk dat je vond dat ze meer belang hecht aan geld dan aan aandacht voor zoon en dat is naar mijn idee totaal niet zo. Wat ik er wel een beetje in zie, is dat ze zó druk is met de toekomst veilig te stellen wat studiegeld betreft en dergelijke, dat ze het heden een beetje uit het oog verliest. Misschien bedoelde jij het ook zo .

Lou
21-11-2017 om 14:11
Klopt Kaaskopje
Ja, wat jij zegt bedoelde ik ook eigenlijk. Geld voor zoon later versus tijd en aandacht voor zoon nu. Zo is het helderder, dank.

Ellie Johansson
21-11-2017 om 22:11
Hier
Goedenavond,
Bedankt Saar, zeker insgelijks! Gelukkig ben ik niet de enige.
Bedankt Kaaskopje. Bij mij is hij ook niet erg actief in de ochtend en moet hij altijd nog even opstarten. Ontbijten doet hij wel: een broodje met wat drinken.
Bedankt Lou. Hij heeft zelf de keuze over alles, maar ik weet niet precies wat je bedoelt. Hij bepaalt, net zo goed als wij, mee met alles. Als hij mij zou vragen of ik met hem zou willen ontbijten, dan zou ik mijn werktijden misschien kunnen aanpassen. Als hij het niet fijn vindt als ik hem kus of hij mij 'moet' kussen, dan zou ik daar uiteraard mee ophouden. Ik kan aan zijn lach en gedrag wel zien of hij zoiets bijvoorbeeld wel leuk vindt.
Ik bedoelde dat met dat spaargeld voor zijn studie, etc. niet zo letterlijk, dat ik speciaal werk voor dat geld. Alleen het geeft wel meer mogelijkheden als ik werk, meer vrijheid, financiële vrijheid. Wij zouden nog liever onze auto's verkopen en met de fiets naar het werk gaan dan gaan lenen voor zijn studie. Lenen is voor ons een ding waarvan we beiden zeggen dat het geen goed plan is. Ik snap je punt wel, het moet niet ten koste van hem gaan.
Onze werktijden aanpassen is misschien wel mogelijk, en als hij er ooit om zou vragen of wanneer wij het doorkrijgen dat hij dat wil, dan doen we dat ook. Alleen, zoals anderen al aangaven, is het denk ik belangrijker om hem wanneer wij wel thuis zijn, de juiste aandacht te geven. Ik vind/vond het ook weinig, maar het ging altijd wel goed zo. Hij ook. Wij gaan sowieso meer met hem proberen te doen. Ik heb al heel veel leuke ideeën gezien, ook voor op een doordeweekse dag.
Sporten is sowieso een punt waarmee we bezig zullen gaan.
Misschien is het inderdaad niet zo'n goed plan om zoiets als zijn schriften voorlezen te doen, ook al is het voor de lol en hij het ook leuk vindt. Ik besef me eigenlijk nu pas dat ik daarbij best wel in zijn schoolleven kijk, wat hij misschien niet leuk zou kunnen vinden, aangezien ik ook hartjes, etc. heb gezien. Maar ik was dan wel zo nieuwsgierig om te lezen wie, maar dit zijn niet allemaal dezelfde namen, ha ha. Ik weet niet hoe en wat hoor! Misschien is het wel normaal om ook meisjes als vrienden te hebben, en dit zomaar zonder echte betekenis neer te zetten. Maar misschien is het ook maar goed dat ik me daar niet mee bemoei.
Bedankt Kaaskopje, ik snap wat je bedoelt. Ik snap het punt van het artikel, maar dat is op mij niet echt van toepassing. Nederland is in best wel veel dingen verschillend, zoals de dichtbevolktheid, de werkgelegenheid, de omgang met elkaar, etc. Anders, maar Zweden is zeker weten niet beter hoor. Misschien is het voor de één beter daar, en voor de ander beter hier. Carrière maken kan ik ook niet echt begrijpen, aangezien er bij mij op het werk redelijk veel vrouwen zijn. Maar ik kan niet uit ervaring spreken, omdat ik nog niet zo lang in Nederland werk. Zwangerschapsverlof was ik niet op de hoogte van. Ik meende dat men in de Europese Unie allemaal ongeveer dezelfde regels hadden.
Mijn man heeft nog geen tijd gehad om alles te lezen. Aankomende zaterdag, of zondag, gaan we met z'n allen uiteten, omdat ik afgelopen weekend jarig was. Dat vindt hij vast en zeker leuk, ook omdat er neefjes en nichtjes van hem komen. Voor de rest heb ik nog niets gepland. We gaan binnenkort even kijken bij een voetbalclub net buiten de stad. Ik heb hier toevallig een collega over gevraagd toen zij begon over haar zoon.
Fijne avond, Ellie

Kaaskopje
22-11-2017 om 09:11
Ellie
Ik denk dat jij inmiddels op zoveel bent ingegaan, ook van mij, dank je wel :-), dat ik vind dat je nu gewoon met tips, e.d. weer lekker je eigen gang moet gaan. Iedere ouder doet de opvoeding op zijn of haar manier, soms is het fijn als andere mensen even met je mee willen denken,maar verder moet je het gewoon doen zoals het goed voelt.
Wat ik van mijn eigen jeugd heb geleerd, is dat ouders fouten maken. Maar wat doe je vervolgens met die fouten? Hou je stug vol dat je altijd gelijk had, of kun je toegeven dat je die fouten gemaakt hebt? Mijn vader hield altijd vol dat hij gelijk had en zei nergens 'sorry' over. Dat wilde ik zelf anders doen. Kinderen mogen best weten dat je niet perfect bent, je mag fouten maken, maar ook toegeven dat je dat doet en sorry kunnen zeggen.
Ik heb de indruk dat jij ook zo bent, je geeft toe dat je er wel eens naast zit en je wilt eraan werken. Dat doe je goed! Geniet van het fijne contact met je zoon. Het kan best zijn dat hij opeens PUBER wordt en vraag je je af waar je lieve zoon is gebleven, ook dat komt weer goed, als jullie maar praten, niet teveel regels opleggen (alleen wat je écht noodzakelijk vindt) en de humor overal een beetje in proberen te blijven zien.
De enige vakantie in het buitenland met mijn ouders was overigens in Zweden. Ik vond het er geweldig! Een neef van mij woont in Zweden samen met een Zweedse. Dus ik heb een heel klein bandje met Zweden .
Ik heb wel eens de indruk dat het in Zweden allemaal beter geregeld is, omdat Zweden met de andere Scandinavische landen bijna altijd bovenaan de lijstjes staat van onderwijs, sociale zaken e.d.. Nederland staat daar regelmatig niet ver onder, dus zo slecht en anders is het hier inderdaad absoluut niet, maar ik kan me toch voorstellen dat je wel aan een paar dingen hebt moeten wennen hier in Nederland .

Ellie Johansson
22-11-2017 om 22:11
Kaaskopje
Goedenavond,
Dankjewel. Ik hoop niet dat hij geen pubergedrag krijgt Ik heb een paar topics op dit forum doorgelezen en ik zie al dat er nog heel veel op mijn pad kan komen. Ik ga zeker weten van hem genieten. Ik hoop dat jij dat ook mag doen met jouw kinderen.
Leuk, een vakantie in Zweden. Daar moet ik Zweden dan wel in prijzen; het is op sommige plekken echt heel mooi (als je bijvoorbeeld van de natuur houdt).
Ik snap wat je bedoelt. Op de meeste vlakken is het wel wat beter, als je alleen naar de cijfers kijkt, maar daar merk je niet zoveel van hoor. Ik zou het omschrijven als 'meer gecontroleerd', 'nuchter', minder open naar elkaar, etc. Maar dat eigenlijks ook weer niet, want daar zijn Nederlands ook perfect in. Ik weet niet hoe je het zou kunnen omschrijven...
Ik denk dat ik nog wel af en toe kijk op dit forum, aangezien sommige onderwerpen interessant zijn om te lezen.
Hij gaat nog steeds om 10 uur naar boven, heel fijn.
Bedankt allemaal voor jullie, misschien wel tijdrovende, reacties. Heel erg bedankt daarvoor, allemaal uit goede wil voor hem en mij. Heel erg fijn.
Tusen tack och god kväll! Ellie
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.