Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ellie Johansson
10-11-2017 om 23:11
Kind bedtijd & .......
Goedenavond,
Allereerst wil ik mijzelf voorstellen. Ik ben Ellie, een van oorsprong Zweedse dame van middelbare leeftijd. Wij zijn een aantal jaren naar Nederland verhuisd, omdat dit 'moest' vanwege mijn (Nederlandse) man zijn werk. Dat was allemaal niet de bedoeling, maarja.... Ik heb 1 kind, een jongen van 13.
Ik ben het hele internet al afgespeurd, maar ik vind alleen maar 'normale' bedtijden, alsof het van tevoren al bepaald is. Hier kan ik mij echter niet helemaal in vinden en zie het dan ook als een soort 'standaardadvies'.
Ik heb een jongen van 13 die in Zweden geboren is, Zweeds en Nederlands praat, en in het tweede jaar van zijn atheneum zit. Hij doet erg zijn best, haalt hele, maar ook echt hele hoge cijfers (8/9/10!), waar ik als moeder erg trost op ben. Ik heb hem nooit moeten aansturen en het voelt net alsof er ooit iemand ''jij gaat je best doen, altijd'' tegen hem gezegd heeft toen hij jonger was. Heel erg ontspannend voor mijn man en ik. Als hij klaar is met zijn huis- en leerwerk, gaat hij achter zijn computer zitten. Hier komt hij even bij vandaan als hij moet eten, en gaat er weer achter zodra hij, en iedereen uiteraard, klaar is. Daar zit hij dan tot ongeveer 22/23 uur. Dan gaat hij naar boven om zijn tandjes te poetsen. Daarna gaat hij zijn bed in en kijkt hij filmpjes tot 23/24. Wij, als ouders, vinden dat toch wel erg laat. Wij werken beiden fulltime (ik sinds kort) en gaan ongeveer rond 10 uur naar bed, om vervolgens rond 7 uur er weer uit te moeten.
Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoe laat hij naar bed gaat, zolang hij maar goed presteert. Hij is tegen ons een hele lieve jongen en doet wat hij gevraagd wordt. Ook op school hebben wij te horen gekregen dat hij heel erg goed zijn best doet en heel bescheiden, fatsoenlijk en normaal is. :D:D:D:D!
Het probleem is dat wij het liefst hebben dat hij veel eerder naar bed gaat. Wij zijn geen artsen, maar kunnen zelf wel concluderen dat dit niet het gezondst is. Maar wij willen hem ook niet storen in zijn leven. Atheneum 2, hele goede cijfers, heel lief tegen ons, etc..... Als wij hem vragen om 10 uur naar bed te gaan, dan doet hij dit zonder problemen. En omdat wij zelf eerder naar bed gaan dan hij, zijn wij vaak verbaasd dat hij ook echt om jouw tijden naar bed gaat (achteraf zijn telefoon checken op geschiedenis). Heel erg lief. Maar doe je dat meerdere keren, dan is het (wel in het Zweeds): ''Mama, alsjeblieft, ik wil graag nog dit en dit en dit doen.'' Dan zie ik die mooie blauwe oogjes alweer kijken en kan ik eigenlijk geen nee zeggen. Ook zijn vader heeft er moeite mee. Want ja, waarom........
Sociaal gezien is er ook niks aan de hand; hij heeft veel vrienden. Hij vindt het echter wel 'leuker' om op de computer met zijn Zweedse vriendjes te spelen omdat het toch zijn taal is. Al probeer ik er wel voor te zorgen dat ook ikzelf Nederlands tegen hem praat, omdat ik ook bij hem grammaticale fouten hoor. Dat heeft bijna iedere buitenlander, ook ik, maar ik wil niet dat hij zich teveel focust op Zweeds, maar gewoon goed Nederlands moet kunnen. Ikzelf probeer hem zelf nog wel even grammaticaoefeningen te laten maken op dezelfde manier zoals ik Nederlands geleerd heb.
Wat zeggen jullie? Zijn mooie patroon breken en gewoon eisen stellen, of hem zijn gang laten gaan?
Ik ben nu al zo trost op hem. Het is een schatje en doet niks verkeerd. Ik ben aan het twijfelen.... We zien en merken niets van van hem. We zien hem alleen tijdens het avondeten. Maar als hij dat prettig vindt, prima.
P.S. Misschien hebben jullie ook adviezen over hij en zijn Zweeds... Ik vind het allemaal prima en heb hem zelf ook alles geleerd (aanvullende dingen, hij is tenslotte een 'native'), maar ik wil wel echt dat hij in Nederland gaat wonen en zijn toekomst op gaat bouwen. Als Zweeds zijnde vind ik het wel prettig om Zweeds te praten, maarja, het gaat om zijn voortgang....
Misschien een hele lange tekst, maar ik moet mij gewoon even goed verwoorden.. Het gaat wel om mijn kleine Elias.
P.S. Sorry voor eventuele aparte taal- of spellingsfouten; Ook ik ben tenslotte een native!
Groeten, Ellie

Ad Hombre
14-11-2017 om 07:11
Triva
"Als Nederlands jouw moedertaal niet is ben jij de eerste aan wiens taal/spelling ik dat niet kan zien. Heel knap."
Dan moet je toch een bril met zo'n leesstukje nemen, ze is namelijk gewoon geboren in Nederland!
Quote: "Ook ik ben tenslotte een native! :)"
(dat, of haar Nederlands is toch niet zo geweldig)

Kaaskopje
14-11-2017 om 09:11
Ellie
Hij doet dat omdat hij een lieve jongen is, althans, ik heb nooit iets aparts gemerkt. Wat bedoel je precies met niet brutaal durven doen?===
Sommige kinderen zouden wel brutaal tegen hun ouders willen doen, maar hebben het gevoel dat dat niet mag, dat de ouder daar boos om zou worden of ervan zou schrikken.
Nu ik toch aan het typen ben: ik had ook het gevoel dat jij van geboorte Zweeds bent. Is dat niet zo?

Kaaskopje
14-11-2017 om 09:11
Ad Hombre
Ook nog even over dat native... ook iemand die van klein kind af aan in Zweden heeft gewoond, stel dat dat zo zou zijn, kan volledig opgegroeid zijn met Zweeds en Nederlands als wel gehoorde, maar niet gesproken tweede taal. Dan begrijp je wel Nederlands, maar is schrijven toch een ander verhaal. Ik zie dat ook bij een vriendin van dochters en mijn 'voor de grap'-pleegkind. Als zij met haar ouders meegaat naar hún geboorteland, kan ze niet meepraten of de taal schrijven, terwijl de ouders alleen maar hun moedertaal spreken in huis. Ze verstaat het dus wel, maar praat Nederlands terug.

Triva
14-11-2017 om 10:11
goh Ad
Waar lees ik dan zo fout?
Al in zin twee: " Ik ben Ellie, een van oorsprong Zweedse dame van middelbare leeftijd."

Triva
14-11-2017 om 10:11
en in #5
"Bedankt! Ik heb zelf Nederlands van mijn man geleerd. Alleen de uitspraak is wat 'Zweeds-ig', net zoals mijn zoon. Na al dat boerenkool en patatjes oorlog wordt het wel wat beter hoor!! "

Ad Hombre
14-11-2017 om 13:11
Triva
Ik denk dat ik verkeerd begreep dat ze bedoelde dat ze een Nederlandse native was, maar bij herlezen denk ik dat ze bedoelde dat ze een Zweedse native was...
Maar dan nog, haar Nederlands is wel goed maar niet foutloos:
"Misschien hebben jullie ook adviezen over hij en zijn Zweeds"
"Het is een schatje en doet niks verkeerd."
Vooral die eerste is een echte non-native fout...

Krisje
14-11-2017 om 13:11
Ellie
Ik vind het een hartstikke goed idee dat je me er met je zoon wil ondernemen, maar naar de sinterklaasintocht is toch niet meer iets voor zijn leeftijd? Dat is leuk zolang ze geloven, maar echt niet meer op die leeftijd.
Moet je je voorstellen wat er gebeurt als hij maandag op school vertelt dat hij naar de intocht is geweest of dat hij bijvoorbeeld vol in beeld komt 's avonds op het journaal.

Kaaskopje
14-11-2017 om 16:11
Tjonge wat maakt het uit!
Als Ellie met haar zoon naar de intocht wil, gaat ze met hem naar de intocht. De winkels zijn gewoon open tijdens de intocht, dus als iemand hem 'betrapt', kan hij er altijd nog van maken dat hij toch al met zijn moeder in de stad was en even een kijkje heeft genomen bij de intocht.

Ellie Johansson
14-11-2017 om 20:11
Bedankt
Bedankt voor je leuke reactie Triva. Sinds 2002.
We gaan naar de intocht om even door de stad heen te lopen, het hele gebeuren te zien en misschien nog even wat te gaan eten. Uiteraard niet om ook echt voor sinterklaas en zijn pieten te komen, daar gelooft hij al lang niet meer in. Ik snap wat jullie bedoelen.
Bedankt Ad, als je bedoelt dat ik die zinnen verkeerd geformuleerd heb, excuses.
Als je bedoelt dat mijn Nederlands niet goed is, ik doe mijn best.
Bedankt Kaaskopje, oke. Ik heb niet het gevoel dat hij zich inhoudt, of dat hij een soort van bang is om iets verkeerds te zeggen/te doen.
Dit is een totaal beetje on-topic irrelevant verhaal, maar misschien leuk om te lezen voor de geïnteresseerden.
Ik heb mijn man in 2002 ontmoet toen wij met een aantal vriendinnen op vakantie waren in Nederland. Toen zat ik nog in de studententijd. Eerst dacht ik nog dat het gewoon een vakantievriendje zou zijn, maar..... Sindsdien ben ik langzaam maar zeker begonnen met Nederlands en hij met Zweeds. Mijn man heeft Zweeds wel wat sneller opgepakt dan ik Nederlands. Ik leerde het hem en hij mij. Hij heeft een goede studie gehad en kon bij het bedrijf waar hij bij zit (een internationaal bedrijf) een plek krijgen in Zweden. Wel zou dat dan een lagere functie zijn en daar hoorde helaas ook een lager salaris bij. En van het één komt het ander: Elias was er opeens. Geen zorgen over persoonlijke informatie hoor; volgens mij is het één van de bekendste jongensnamen in Zweden. Ook is hij redelijk tweetalig opgevoed, aangezien mijn man zoveel mogelijk Zweeds probeerde te praten en ik zoveel mogelijk Nederlands. Maar mijn zoon focuste er niet op, alhoewel hij wel redelijk zijn best deed voor mijn man. Tot een aantal jaren geleden mijn man een heel goed aanbod kreeg om een functie te gaan vervullen in Nederland. Een stap in zijn carrière. Qua financiën waren we er allebei wel over eens. Hij kon zoveel meer verdienen. Hij had jarenlang redelijk onder zijn niveau gewerkt, maar ja, beter wat dan niks zei hij dan. Door zijn opleiding en werkervaring was het aanbod dan ook niet meer dan realistisch, maar een hele verandering voor ons. Alleen dat was totaal niet ons plan. Want ja, we vonden het wel een hele rare 'switch' voor hem om van Zweden naar Nederland te gaan. Hij kon toen wel redelijk Nederlands. We wilden allebei graag, maar ja, het belang van onze zoon was er ook. Toen we een financiële toezegging (back-up) kregen van mijn man zijn ouders, zijn we verhuisd. Voor het geval mijn man opeens (je weet het nooit) zijn baan verloor. Ik vond ook redelijk snel een parttime baan. En mijn zoon had een goede aansluiting op de basisschool. Op een aantal vakken ook een redelijke voorsprong, zoals Engels.

Yaron
Maar
Zie je hem dan echt alleen bij het avondeten? Als je zelf niet mee krijgt dat hij op tijd opstaat, maar dat via de presentielijst kan zien. Hij krijgt dan ook niet de kans om zich tegen jullie af te zetten, dat doet hij al een beetje. Ik sta met m'n kinderen op ze ontbijten niet dergelijk i.v.m wisselende schooltijden, maar ik zit erbij of ben in de buurt. Als ze uit school komen blijven ze eerst een poosje beneden om wat te eten en drinken, daarna huiswerk of computer of bed. Tijdens het avondeten zitten we bijna alle dagen met ons complete gezin aan tafel en 's avonds gaan de pubers vaak nog een poosje naar binnen, maar ze komen ook vaak bij ons zitten, al dan niet met hoofdtelefoon en iPad. Leuke dingen samen doen willen de oudsten van 13 en 15 bijna niet meer, alleen in de vakanties, op zaterdag spelen ze een voetbalwedstrijd en daarna spreken ze af met vrienden. Op zondag uitslapen, gamen en nog een beertje huiswerk en in de middag houden we vaak een gezellig moment met z'n zessen met wat lekkere hapjes erbij.

Yaron
Vervelende spellingscontrole
Dergelijk is tegelijk
Binnen is boven
Beertje is beetje

Ellie Johansson
14-11-2017 om 21:11
Yaron
Leuk gezin. Wij zijn beiden al naar het werk wanneer hij opstaat, dus we kunnen het helaas sowieso niet meekrijgen. Hij wil wel bij ons gaan zitten, maar ik heb het idee dat hij zich dan zit te vervelen. Wel leuk dat ze bij jou beneden komen. Hij heeft af en toe dat iemand uit zijn klas langskomt, jongen of meisje. En hij gaat er ook wel eens heen. Maar dit zijn enkele keren per week en in sommige periodes minder dan de andere. Over een gemiddelde schooldag gesproken zie ik hem inderdaad alleen bij het avondeten.
Leuk zo'n middagje met zijn zessen. Drukke boel (voor mijn doen dan ).
Misschien klinkt het een beetje treurig zoals iemand al zei, maar hij heeft het grootste plezier achter de computer. Al had ik hier al een bericht gelezen waarbij ze ook veel met elkaar deden. Erg leuk om te lezen van beiden. Dat is ook wel iets waar wij naartoe willen. Ik ga mijn best doen.
Bedankt voor je bericht, leuk.
Ellie

Ad Hombre
14-11-2017 om 22:11
Ellie
Ad:
"Maar dan nog, haar Nederlands is wel goed maar"
Ellie:
"Als je bedoelt dat mijn Nederlands niet goed is, ik doe mijn best."
Het is heel goed, maar niet zo fantastisch als Triva het afschildert. Heel veel Nederlanders doen allang hun best niet meer.

Ellie Johansson
14-11-2017 om 22:11
Ik weet niet of ik dit als een constatering of als iets anders moet zien. Toch bedankt (waarschijnlijk bedoel je het goed).
Fijne avond. Groeten Ellie

Jackie
14-11-2017 om 23:11
Ellie
Even een offtopic vraag: hoe leer je iemand een taal? Je vertelt dat jij je man Zweeds en hij jou Nederlands heeft geleerd, dat vind ik echt bijzonder knap. Hoe ging dat dan?

Jackie
14-11-2017 om 23:11
Als ik het zo teruglees zie ik dat mijn post sarcastisch over kan komen maar dat bedoel ik helemaal niet hoor, ik vind het echt knap! :-)

Triva
15-11-2017 om 06:11
Taal
Ad, je hebt gelijk dat het Nederlands zo hard achteruit gaat dat de gemiddelde expat het al snel beter doet maar ja die leert ook alle regeltjes en past ze toe. Jij komt vast veel vaker in contact met mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben, ik niet en toch vind ik dat je echt moet zoeken naar de fouten. Ze maakt er minder dan onze lerares Frans hier, die ook niet Nederlands als moedertaal heeft, volgens mij.
Overigens maakt iemand die Nederlands niet als moedertaal heeft in ieder geval geen fouten met sowieso, gewoon omdat dat woord geleerd is maar ze heeft echt een enorme woordenschat ook. Ze gebruikt zelfs het woordje 'er' wat één van onze lastigste woorden is.

Yaron
15-11-2017 om 08:11
Ellie
Het is niet altijd gezellig of leuk hoor, dat bedoelde ik niet met mijn post, maar ik wilde meer de momenten benoemen waarop ze beneden zijn. Ik heb het geluk dat mijn werkdag pas om 9 uur begint en ik niet ver hoef te reizen, ik werk daarbij drie dagen en man vier, dus ze zijn maar twee middagen tot half zes alleen, de jongsten gaan dan naar de bso. Onze dertienjarige wordt ook erg blij van computeren, maar gelukkig moet hij de computer delen met zijn broer, waardoor hij ook nog andere dingen doet.
Ik heb jouw eerdere posts nog eens doorgelezen en volgens mij willen jullie vooral vriendjes met hem zijn, dat kan in jullie situatie misschien, maar wij willen vooral de ouders zijn. Niet autoritair, maar bijsturen, afspraken maken over bijvoorbeeld bedtijd, klusjes in en om huis, met jongste puber de planning van zijn schoolwerk bijhouden, dat lukt hem nog niet. Praten over wat drugs en alcohol met je doet maar ook samen lol maken, hoeft niet moeilijk te zijn, gewoon een grapje over iets wat je leest of wat je hebt meegemaakt bijvoorbeeld.

Kaaskopje
15-11-2017 om 09:11
Ellie
Wat leuk om wat meer te lezen over jullie ontmoeting en verdere leven. :-)

Ellie Johansson
15-11-2017 om 21:11
Goedenavond
Dankjewel Jackie. Ik begon met zo'n vertaalboekje van Zweeds-Nederlands. Daar stonden dan basis dingen in. Ook heel veel meest voorkomende teksten, zoals 'hallo, hoe gaat het?' Het meeste heb ik wel te danken aan mijn man, die heel veel avonden met mij aan de tafel heeft gezeten. Ik overigens ook met hem. Eerst letterlijke vertalingen, basiszinnen op kunnen bouwen, een beetje woordvolgorde krijgen en een woordenschat opbouwen. Heel veel oefenen. Op dat moment zat ik op een niveau dat ik hem redelijk kon verstaan en ik een redelijk basisgesprek kon voeren. En daarna steeds verder. Maar Nederlands is echt een taal waar ik van dacht: waarom? De hond, de honden, de hondjes, de kleine honden, het kleine hondje, etc. Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat het echt veel moeite heeft gekost om redelijk Nederlands te kunnen praten, maar vooral te schrijven. De/het, jij/jou, werkwoorden: ik lach, wij lachen, ik lachte en ga zo maar door. Gelukkig lijken Zweeds en Nederlands redelijk op elkaar. Niet echt specifiek op elkaar, maar een beetje hetzelfde als Nederlands en Engels, maar dan net iets minder naar mijn gevoel. Toen ik naar Nederland verhuisd was, heb ik het nog verbeterd (specifieke dingen). Formele schrijftaal is voor mij makkelijker, omdat je vaak simpele mededelingen moet schrijven. Informele schrijftaal, zoals hier gebruikt wordt, is soms lastiger omdat je een normaal leesbaar, samenhangend verhaal wilt schrijven. Tenminste, voor mij.
Bedankt Triva, heel aardig van je. Uiteraard insgelijks, maar dan bij jou net wat beter :)!
Goedenavond Yaron, handig als de werkdag om 9 uur begint. Ook handig dat jullie beiden niet fulltime werken. Dan heb je net wat meer tijd om de kinderen wakker te maken, ontbijten, etc. Ik denk dat je gelijk hebt over vriendjes met hem zijn. Ik heb bij mezelf niet het gevoel om de ouder te zijn, omdat hij al redelijk volwassen overkomt qua luisteren, school, etc. Hij weet wel wie uiteindelijk ja of nee zegt, dus de ouder is, maar dat is bijna altijd om een reden. Als we bijvoorbeeld aan het winkelen geweest zijn: 'Mama, zullen we naar de MC Donald's gaan?', uiteraard. Maar als mijn man bijvoorbeeld gekookt heeft, zeg ik: 'Nee, papa heeft al gekookt.' Maar dan zeg ik dat niet 'omdat', als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet niet of het gebruikelijk is dat kinderen standaard klusjes doen, maar mijn zoon hoeft van mij niks te doen. Ik praat bijna nooit met hem over potentieel negatieve dingen zoals drugs en alcohol. Ik heb zelf het idee dat hij zelf wel de gevaren in kan schatten. Althans voor nu. Ik snap wel wat je bedoelt hoe jij met je kinderen omgaat. Misschien een beetje anders dan ik gewend ben, maar iedereen doet het uiteraard een beetje anders dan de ander. Leuk om ook eens wat uit andere gezinnen te lezen.
Bedankt Kaaskopje.
Fijne avond, Ellie

Ellie Johansson
15-11-2017 om 21:11
Vergeten
Vergeten te melden, maar ik heb hem sinds zondagavond elke avond om 10 uur naar boven laten gaan. Ik heb het gevoel dat hij zijn avond al een soort van in plande met zijn spelletjes, omdat hij gister al een soort van 'klaar' zat om weg te gaan, top. Ik heb nog geen tegengeluid gehoord. Al lacht hij wel, alsof hij denkt dat ik hem altijd toevallig moet hebben. Ik koop wel iets lekkers/leuks voor hem, dat doet hem wel goed Ik kan nog niet aan hem zien dat hij meer slaapt, maar misschien komt dat nog wel.
Groeten, Ellie

Ellie Johansson
17-11-2017 om 18:11
Zielig
Goedenavond,
Ik kwam gisteren in zijn kamer en hij wilde dat ik bij hem kwam. Hij vroeg aan mij of hij alsje, alsjeblieft nog even mocht spelen op de computer. Maar ik zei dat het beter voor je is als je veel slaapt. Dit voorkomt ziektes en houd je gezond (ik weet niet of dit zo is, maar ik moest iets zeggen). En hij begon kusjes te geven en te lachen, maar ik bleef erbij dat het beter was. En dan zie je hem heel rustig naar boven gaan.... Ik kan hier echt niet tegen. Ik kan dat echt niet. Zo lief, maar ja. Maar anders gaat hij weer naar zijn oude slaaptijden en dat wil ik ook niet. Nog steeds elke dag 10 uur maar het begint wel moeilijker te worden voor mij. Hoe durf je, denk ik bij mezelf.
Groeten, Ellie

Jippox
17-11-2017 om 19:11
ouder
Je neemt geen ouderrol in. Je laat je kind veel te veel aan zichzelf over (zelf uit bed komen, ontbijten, naar school gaan, ziet hem alleen bij het avondeten etc), voedt hem niet op (gaat er vanuit dat hij zelf wel weet hoe en wat met alcohol, drugs, seks, schermgebruik etc.), praat over hem als een kleuter maar laat verder alles aan hem zelf over.
Je kind is 13! Je rol als ouder is nog lang niet klaar! Ik zou om te beginnen jullie werktijden zo aanpassen dat er vaker iemand thuis is als hij thuis is. Verder zou ik hem weer op sport doen en heel veel gaan investeren in tijd samen. Ga dingen ondernemen met hem en práát met hem!
Zoals ik het lees, krijg ik een beeld van een doodeenzaam kind dat veel te veel aan zijn lot wordt overgelaten. Dat daarom zijn heil zoekt achter het scherm en daar inmiddels zo aan verslaafd is geraakt dat niets anders meer echt leuk lijkt. Hij weet niet beter meer.
Stel eens voor om met z'n allen (ja, jullie als ouder ook) een schermvrije week te houden. Wat gebeurt er dan?

Yaron
17-11-2017 om 21:11
Niet zielig
Je bent zijn moeder, op die leeftijd weten ze echt nog niet waar goed voor ze is. Ook niet als ze slim zijn, onze oudste twee zitten ook op het gymnasium, maar dat betekent niet dat ze alles weten en dat we ze niks hoeven uit te leggen of te waarschuwen. En ik vind het normaal dat ze af en toe helpen, doen we niet structureel, maar een keer tafel dekken, vaatwasser in of uitruimen, koken en eigen kamer schoon en netjes houden hoort er wel bij. Ze doen dat heus niet altijd zonder te mopperen. En inderdaad zoals Jippox ook schrijft laten jullie hem wel veel alleen en erg vrij, hij moet zichzelf opvoeden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.