Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

damtony

damtony

10-11-2014 om 19:11

Kiezen van een opleiding

Mijn ouders zijn niet echt opdreef met het kweken van bepaalde gedachtegangen over opleidingen bij mijn zusje. Ze stimuleren haar niet te kijken naar verschillende beroepen en laten haar een beetje wateren zonder toekomstvisie.

Momenteel doet ze mavo en zie ik zelf haar niet verder ontwikkelen tot iemand met een salaris dat boven het gemiddeld inkomen ligt. Ze gaat met vriendinnen om die op het VWO zitten en beroepen willen uitoefenen die veel geld verdienen ten opzichte van de huidige samenleving.
Haar consumentengedrag typeert zich als behoeften naar luxe, zoals een iPhone en mooie kleding. Deze combinatie van factoren zien ik niet als zijnde mogelijk te combineren. Ze wordt naar mijn verwachting ongelukkig door het niet kunnen leven naar de haar nu huidige levensstandaard.

De overheid is vrij gebrekkig de jeugd tot een hoger niveau op te leiden waardoor deze geld kunnen verdienen in andere markten, zoals Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Grootste gedeelte van de arbeidsmarkt bestaat uit MBO opgeleide, welke niet eens wordt ontwikkeld tot geldverdiener in het buitenland.

Mijn probleem is mijn zorgen over mijn zusjes toekomst. Tevens ziet ze het zelf steeds somberder in. Haar opleidingsniveau is niet wat ze graag wilde. Ze wil meer, maar waar ze mee is geboren zorgt niet voor de nodige capaciteiten verder te komen in de arbeidsmarkt. De overheid is ook te dom voor woorden. Ze laten de jeugd aan hun lot over. Er zijn geen bruggen om hoger op te klimmen.

Welke structuren om hoger op te komen, naar een beroep toe te werken die boven het gemiddeld inkomen ligt, kennen jullie?

Van mavo naar havo is geen optie, de kinderen zijn veel te jong. Mijn ouders zijn zelf te laks om erover na te denken aan tafel of tijdens wandelingen buitenshuis.

bertje1

bertje1

10-11-2014 om 20:11

hoi; ik hoop dat je een serieuze vraagsteller bent

wat een wijze woorden; hoe oud ben jij zelf?
Waarom kan ze niet naar de havo en wat bedoel je met 'de kinderen zijn veel te jong'?? Ik denk dat als je de capaciteiten hebt voor de havo, dat je het moet doen. dit kost niets, alleen tijd. Dit kan zij zelf ook bedenken.
Het is natuurlijk wel zo dat ook de wat 'lagere opleidingen' zoals kapster, of mbo opleidingen (ik noem maar wat), je heel prettig werk kunt hebben , dit hoeft niet altijd op hoog nivo te zijn; je hebt dan gewoon prettig werk en kunt je redden!
Heb je niet een kennis, oom, iemand van school die haar kan helpen/jullie kan helpen?

Mieke

Mieke

Ik snap niets van je betoog.

Je zusje zit op de Mavo. Ze kan als haar cijfers dat toelaten hierna door naar de Havo. Waarom zijn die kinderen te jong? Je zus is hooguit een jaar ouders dan haar klasgenoten op de Havo. Lukt dat niet dan kan ze ook naar het MBO en daarna naar het HBO.

En wie zegt dat ze straks geen fatsoenlijk inkomen kan verdienen met alleen een MBO opleiding?

Ik werk bij een bedrijf waar continu jonge mensen aangenomen worden. Zowel met een MBO als met een HBO opleiding. Allemaal kunnen ze, als ze hier blijven werken, een goed inkomen verdienen. Mijn collega houdt voor ons de administratie bij. Zij heeft een MBO opleiding. Haar man heeft ook een MBO opleiding en werkt als lasser. Beiden verdienen ze goed genoeg om een huis te kunnen kopen, twee kindjes te krijgen en ze heeft een gloednieuwe Samsung S5 (blijkbaar erg belangrijk voor je).

De rest vind ik behoorlijk geneuzel. Zo slecht in het Nederlandse onderwijs niet. Geloof je nou werkelijk dat in Frankrijk en Duitsland alleen Universitair geschoolde mensen van school afkomen? En dat die allemaal een goede baan kunnen vinden. Ben je de rellen in Frankrijk misschien vergeten? Heb je enig idee hoe moeilijk het is om in Frankrijk als afgestudeerde een baan te vinden.

Misschien kan je iets positiever naar je zus kijken en samen uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wat wil je zus? In welke richting denkt ze zelf? Welk jaar zit ze nu en hoe staat er ervoor?

Barvaux

Barvaux

Precies

Er is genoeg te verdienen met een goed MBO4 opleiding en daarna kun je ook door naar de HBO. Ze zal dan inderdaad gemiddeld maar 1 jaar ouder zijn dan de meeste Havisten tenzij ze al eens is blijven zitten maar er gaan veel mavo'ers door naar havo dus ze zal niet de enige zijn. Stimuleer haar in ieder geval om dat te doen!

Annet

Annet

10-11-2014 om 21:11

Ik zou deze vraag opnieuw stellen

zodat je er meer aan hebt.
Laat alle kritiek over het Nederlandse onderwijssysteem weg. Als je daarover wilt discussiƫren, kun je dat beter in een apart draadje doen. Dit helpt je zusje op geen enkele manier.

Beschrijf de vraag zo duidelijk mogelijk. Hoe oud, welke klas, welke potentie (eindcito, huidige cijfers). Wat is dan het probleem? Etc.
Je zit hier prima voor adviezen op onderwijsgebied. Zolang de vraag maar goed is.

Mindshift

Je zusje wordt volgens jou niet gelukkig als ze later niet genoeg verdient om haar luxe wensen te kunnen financieren? Dan lijkt het me beter om te gaan werken aan een realistischer verwachtingspatroon en een ander referentiekader van geluk. Want al verdien je tonnen, je materiƫle wensen groeien meestal mee, dus je zal dan altijd Rupsje Nooitgenoeg blijven.

"maar waar ze mee is geboren zorgt niet voor de nodige capaciteiten verder te komen in de arbeidsmarkt. De overheid is ook te dom voor woorden." Schrijf je hier nou eigenlijk dat je zusje te dom voor woorden is? Misschien moet je je eigen mindset ook even aanpassen. Er is meer in het leven dan een hoge opleiding en een dik salaris. Best kans dat je zusje de toekomst niet zo rooskleurig ziet met iemand in haar buurt die haar het gevoel geeft te kort te schieten. Met een baan op mbo-niveau en een modaal salaris ben je al behoorlijk spekkoper.

skik

zebra

zebra

12-11-2014 om 07:11

eerst op het gemak

de mavo afmaken en dan verder zien. Als je zusje de capaciteiten en de motivatie heeft om havo te doen dan kan dat ook nog. Zo niet, dan is er de mogelijkheid om naar mbo te gaan, ook niks mis mee. Daar zijn ook allerlei leuke opleidingen, een meisje dat ik ken volgt een opleiding tot tandartsassistente en kan daarna eventueel nog opleidingen volgen als ze daar zin in heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.