Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sassie59
08-02-2010 om 12:02
Keuze vervolgopleiding
Ik heb een vraagje: onze puberzoon van bijna 16 doet dit jaar MAVO4 eindexamen, het lijkt erop dat hij het met de hakken over de sloot gaat halen.
Echter, hij weet niet wat hij verder wil.
Liefst HAVO, maar omdat de MAVO al een zware dobber voor hem is (hij heeft erg veel moeite om aan het werk te komen en zich te concentreren, heeft ADHD maar reageert niet goed op medicatie), ben ik bang dat dat te hoog gegrepen is. Bovendien wordt zijn keuze voor HAVO vooral ingegeven omdat-ie 't niet weet.
Hij wil niet iets 'verkeerds' kiezen en jaren leren voor iets wat hij niet leuk vindt.
Ook werken spreekt hem niet aan, mijn suggestie om een vakantiebaantje te zoeken (hij heeft straks 3 hele maanden vrij) wordt van tafel geveegd.
Hij heeft geen noemenswaardige hobby's, anders dan computeren (met muziekprogramma's rommelen), tv-kijken en rondhangen met vrienden.
Ik zit langzamerhand met m'n handen in het haar en weet niet goed hoe ik hem kan begeleiden bij een keuze, maar denk dat-ie toch íets zal moeten.
Hou me aanbevolen voor alle opmerkingen en suggesties!
groetjes, Sassie

Damajo@
08-02-2010 om 14:02
Sassie
Een tip:Ik heb mijn zoon ( met duidelijke ADD-trekken)bij een kennis aan de keukentafel gezet, hij ging daar 3x week heen om te leren en verslagen te maken. Met de kennis had ik afgesproken dat hij niet boven op een kamertje achter de computer mocht vertoeven, hooguit wanneer er echt een opdracht in zijn agenda stond en hij ook daadwerkelijk nadien resultaten kon laten zien. Dus geen gesjoemel. Hij heeft ( met een herexamen om het extra spannend te maken;) zijn HAVO-diploma gehaald maar heeft nu wel meer keus in wat hem interesseert.Dus misschien best een idee om de HAVO te proberen. Wel duidelijk doorspreken met zijn toekomstige mentor dat jullie hem in de peiling houden.
Inmiddels zit mijn zoon op het HBO en ik bemoei me nergens meer mee maar het lijkt te lukken, hij wordt in de studie meegesleept door medestudenten en moet wel aan de bak.
Zowiezo heeft mijn zoon nooit een computer op zijn kamer gehad in zijn middelbare schooltijd, omdat ik weet waar het bij hem toe leidt: tot weinig presteren.Toen het slecht ging op de HAVO hebben wij een duidelijk computertijdslimiet ingesteld en afspraken gemaakt.Vaak tot zijn grote ergernis maar het is dan toch gelukt.Als ze 2 jaar verder zijn hebben ze soms zomaar wel een idee van wat ze willen gaan doen.
Damajo

kaatje43
08-02-2010 om 17:02
Ik zou toch niet op 1 paard wedden
Als het er naar uitziet dat hij met de hakken over de sloot zijn examen gaat halen, zal het niet waarschijnlijk zijn dat ze hem op de HAVO toe laten. Vaak moet je gemiddeld een 7 staan.
Hij zal zich dus wel op een MBO-opleiding moeten richten. Als hij het nog niet weet is dat lastig. Aan de andere kant hoorde ik bij een profielkeuze avond dat de helft van de studenten al in het eerste jaar spijt hebben van hun keuze en overstappen naar een andere studie. Sterkte ermee.

Damajo@
08-02-2010 om 19:02
In elk geval
Ik zou bij de keuze van een MBO school in elk geval heel erg goed kijken hoe de school staat aangeschreven en ook hoe het met het lerarentekort/uitval van lessen is.Dat is op sommige scholen schrikbarend veel.Liever wat uit de buurt en een goede school dan om de hoek en een slechte opleiding.
Een thuis zittend kind zou voor mij geen optie zijn : niet naar school is gewoon fulltime gaan werken.Ik zou dan ook nog zo streng zijn om kostgeld te vragen.Anders leert hij nooit hoe het leven ( financieel) in elkaar zit.
Damajo

tonny
09-02-2010 om 08:02
En die drie maanden vakantie...
... echt vasthouden aan een baantje zoeken hoor! Alleen door te doen ondervind je wat je in het leven echt wél en beslist niet zou willen doen.
Drie maanden thuis hangen is erg lang. En het leven wordt nog duur genoeg, dus aan de slag!
tonny

joer
09-02-2010 om 20:02
Precies mijn zoon..
maar dan zonder ADHD.
Is na het VMBO HAVO gaan doen. Hij had ook geen enkel idee wat voor MBO-opleiding hij zou willen doen. Geen enkel idee wat hij leuk zou vinden of waar zijn interesse naar uit zou kunnen gaan.
Omdat het niet zeker was of hij toegelaten zou worden voor de HAVO (ook niet al te beste cijfers) hadden wij hem ook ingeschreven voor de ITC-academie (met het achterliggende idee: hier heb je altijd iets aan) We moesten echt even op meerdere paarden wedden.
Uiteindelijk werd hij toegelaten tot de HAVO en hebben we de ICT-academie weer geannuleerd.
Maar het is geen succes. Het is zwaar, zoon lief heeft er geen zin in en doet dus niet echt zijn best. Met als gevolg slechte cijfers.
Dus daar moeten we ons nu weer verder over buigen. Wat als hij HAVO-4 niet haalt. Overdoen, andere school, toch MBO-opleiding zoeken?
Echt lastig allemaal. Succes met je keuze.
Groeten JOER.

Rembrand
10-02-2010 om 09:02
Joer.
Onze zoon heeft een soortgelijk verhaal. Hij heeft vijf jaar op het voortgezet onderwijs gezeten ( begonnen op Havo ) en heeft uiteindelijk VMBO-t examen gehaald. Hij was absoluut niet gemotiveerd om nog langer op die school te blijven en zit nu op de ICT academie. Hier heeft hij het erg naar zijn zin en haalt met gemak hoge cijfers. Natuurlijk hadden wij liever gezien dat hij deze opleiding op HBO niveau had gedaan, maar het was nu eenmaal niet anders. We hopen dat hij na het behalen van dit diploma nog verder gaat leren in de IT, want op MBO niveau zijn de banen niet voor het opscheppen.
( mijn man werkt zelf in de IT en in het bedrijf waar hij werkt nemen ze echt geen MBO-ers aan ).
M.

kaatje43
10-02-2010 om 10:02
Damajo
Thuis zitten is inderdaag geen optie. Want hij is nog gewoon leerplichtig.

kaatje43
10-02-2010 om 10:02
Joer
Bij mijn weten mag hij 4 Havo niet overdoen, omdat hij dan 3 x in de 4e zou zitten. Hij zal dan naar een MBO-opleiding moeten. Buiten dat: als hij er nu al geen zin in heeft, zou een jaar overdoen (als dat al kon) kansloos zijn.