Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

anoniememama

anoniememama

18-02-2010 om 18:02

Kan vaginisme bij 17 jarige?

Onze 17 jarige zoon heeft beetje bij beetje verteld dat hij en zijn ook 17 jarige vriendin problemen bij de gemeenschap hebben. Ze hebben 2 jaar een relatie en sinds ongeveer een dik jaar geslachtsgemeenschap. In het begin ging de gemeenschap goed en was het fijn, alleen kon het niet heel lang, omdat het meisje dan pijn ging ervaren. Maar nu gaat het helemaal niet meer, volgens onze zoon is penetratie eigenlijk niet mogelijk vanwege pijn. Meisje beschrijft het als brandende pijn. Ze is al eens bij de huisarts geweest( ze ging heen voor een andere klacht, maar noemde dit ook) de huisarts had op dat moment weinig tijd en adviseerde haar een nieuwe afspraak te maken voor dit probleem. Maar ze durft niet, is bang dat haar ouders er achter komen, schaamt zich ook om heen te gaan. Onze zoon wil met haar mee en dat wil ze ook graag, maar de drempel is voor haar heel hoog.Wat ik best begrijpelijk vind.
Ze zijn elkaars eerste partners, en ze zegt dat ze nooit iets vervelends heeft meegemaakt op seksueel gebied. Het is niet zo dat ze geen seks wil, of niet opgewonden raakt, alleen het lukt niet vanwege pijn. Zoon wordt er ook onzeker van en vraagt zich af of het aan hem ligt of dat hij iets verkeerds doet, ondanks dat vriendin zegt dat het echt niet aan hem ligt en hij heel begripvol en lief reageert. Gelukkig kunnen ze er samen goed over praten, maar is er geen oplossing. Ze hadden samen al op internet gezocht en kwamen uit op vaginisme, en zijn daar best van geschrokken. Zoon kwam met vragen bij mij, maar ik heb geen antwoorden voor ze. Ik heb zelf ook op internet gekeken en kan me voorstellen dat wat ze daar gelezen hebben niet echt iets is waar ze vrolijk van worden. Ik heb wel aangeraden om toch naar de huisarts te gaan, en zoals het nu lijkt gaat dat volgende week gebeuren. Via internet heb ik begrepen dat er best veel vrouwen last hebben van vaginisme, heeft iemand tips of adviezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

19-02-2010 om 13:02

Schimmeltje?

Hallo
Ten eerste vind ik het heel bijzonder dat je 17-jarige zoon zulke dingen met je deelt.
Weet je ook of zijn vriendin die branderige pijn alleen bij gemeenschap heeft of heeft ze er anders ook wel eens last van? Want dan zou ze misschien last kunnen hebben van een vaginale schimmel? Maar ja dan moet ze natuurlijk wel naar de huisarts om dat na te laten kijken.
Hoe is jouw relatie met haar? Misschien kan jij met haar mee naar de huisarts? Of anders met z'n drietjes?
En waar zouden haar ouders achter moeten komen? Zijn zij er tegen dat ze (al) sex hebben? Is ze bang dat haar eigen huisarts het verteld aan haar ouders? Wat eigenlijk niet zou kunnen, omdat de huisarts beroepsgeheim heeft? Of is ze bang dat haar ouders dan de rekening zien? Een optie zou kunnen zijn dat ze dan naar jullie huisarts gaat?
In elk geval hoop ik dat het iets onschuldigs is, zoals een schimmeltje en dat ze snel weer kunnen gaan genieten van het samen zijn.
sterkte

anoniememama

anoniememama

20-02-2010 om 14:02

Marie

Hoi Marie,

Zelf vind ik het ook bijzonder hoor dat onze zoon hiermee bij mij kwam,en ik ben ook wel blij dat hij het vertrouwen heeft om er mee naar mij te komen. En het is ook niet zo dat hij gelijk zei, mam dit is het probleem. Zoals ik al zei ging het beetje bij beetje en ik merkte wel aan hem dat hij iets vragen wilde of delen en niet goed wist hoe. Als ik het goed begrepen heb is de pijn alleen bij geslachtsgemeenschap. Ik heb ook voorgesteld om evt met haar mee te gaan als ze dat wil, maar ze gaat liever alleen, wat ik ook wel kan begrijpen. Ze heeft met haar ouders door omstandigheden niet zo'n hele goede verstandhouding jammer genoeg, en vooral de band met haar moeder is slecht. En door die slechte verstandhouding, wil ze dus ook niet dat haar ouders er achter komen dat ze naar de huisarts gaat.Inderdaad zou onze eigen huisarts dan een optie kunnen zijn, had ik even niet aan gedacht.
Maar naar wat ik heb begrepen, wil ze maandag een afspraak maken, dus ik wacht maar even af.
Ik hoop ook voor ze dat het iets onschuldigs is.
Bedankt voor het mee denken.

Primair/secundair vaginisme

Beste anoniememama,

Ook ik vind het net als Marie heel bijzonder dat je zoon dit aan je heeft verteld. Het is denk ik sowieso fijn voor je zoon en zijn vriendin dat een volwassene weet van dit probleem. Ik kan me dit zo voorstellen omdat ik zelf zolang als ik me herinner last heb gehad van vaginistische klachten en ik me hier erg 'alleen' over heb gevoeld.
Bij veel meiden/vrouwen is het heel onduidelijk hoe vaginisme is ontstaan. Zelf heb ik ook geen vervelende seksuele ervaringen opgedaan, maar is het meer van altijd wat ongemakkelijk en onprettig overgegaan naar niet meer mogelijk en verkramping. Wat je je zoon misschien vooral op het hart moet drukken is dat het belangrijk is om eventuele fysieke zaken (schimmel, wondje) uit te sluiten. Als er inderdaad sprake zou zijn van vaginisme is het belangrijk om te kijken wat ze zouden willen aan eventuele hulp of begeleiding. Ik heb zelf erg prettige gesprekken gehad met een seksuoloog, wat ook redelijk heeft geholpen. Jaren niets doen (een patroon van vermijden, niet aan seks denken) helpt in elk geval niet, weet ik uit ervaring .
Zelf heb ik overigens geleerd een heel fijn seksleven te hebben met weinig penetratie. Zou het je zoon helpen om hier over te praten? Wat zijn de opties om toch lekker te vrijen zonder dat er te veel druk ligt op 'het' dat moet gebeuren.
Heel veel succes, vooral voor de vriendin van je zoon,
MarV

Titel vorige berichtje

Nu zie ik dat de titel van mijn posting niets met de inhoud te malen heeft... Wat ik wilde schrijven is dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen primair vaginisme (nooit gemeenschap kunnen hebben) en secundair vaginisme (aanvankelijk gemeenschap kunnen hebben, maar later het ontstaan van klachten). Misschien vind je meer relevante informatie als je op sencundair vaginisme zoekt op internet?

anoniememama

anoniememama

25-02-2010 om 15:02

Naar dokter geweest

MarV ook bedankt voor het meedenken, zoals ik al zei, was ik ook wel verbaasd over zijn openheid, maar ben wel blij met het vertrouwen. En zelf vindt hij het ook prettig dat een volwassene het weet en raad zou kunnen geven. Maar vriendin is ondertussen naar de huisarts geweest, en heeft in eerste instantie na een inwendig onderzoek een vaginale crème tegen bacteriën mee gekregen.En het advies om het na een paar weken voorzichtig te proberen. Natuurlijk hoop ik voor hen dat het werkt en dat het probleem zo eenvoudig op te lossen is, maar ik ben bang van niet. Ik weet ondertussen dat er inderdaad verschil is tussen primair en secundair vaginisme, en ook dat het al op vrij jonge leeftijd voor kan komen. Ik wacht af, ik heb aangegeven dat ik het fijn vindt om te horen of het helpt, en dat ze bij me terecht kunnen, maar dat ik het ook begrijp als ze mij er verder niet in willen delen.

Afwachten dan maar...

Hallo anoniememama,

Fijn voor je zoon en zijn vriendin dat je zo open je hulp hebt aangeboden en helaas kun jij niet voor ze bepalen dat het verstandig zou zijn als ze daar gebruik van maken .
Ik hoop voor hen beiden dat de creme helpt. Misschien brengt het in elk geval een gunstig placebo-effect met zich mee? Verder zou ik hen wel adviseren (als ze daar voor open staan) om op tijd weer aan de bel te trekken bij de huisarts als er na een paar weken geen verbetering is. Zelf ken ik het patroon van in eerste instantie intimiteit vermijden, maar later ook aanrakingen, maar al te goed omdat de associatie van 'pijn en niet prettig' steeds sneller optreedt.
Heel veel succes voor hun allebei!
MarV

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.