Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Elisabeth
11-12-2015 om 16:12
kan ik dit maken??? Kind en vriendinnen brengen en halen
Voor de zoveelste keer moet ik heen en weer rijden naar een feest van dochter en haar vriendinnen. Er is nog nooit een ouder geweest die ze ook eens ophaalde,want dan kan er niet gedronken worden of het komt niet uit. Ik ben dat een beetje zat merk ik. Ik ben geirriteerd daardoor en heb nu gezegd dat ik alleen mn eigen kind ophaal. Dochter vindt dat weer rot om te zeggen tegen haar vriendinnen,maar ik heb gewoon geen zin meer om weer midden in de nacht naar 4 verschillende adressen te moeten rijden omdat die andere ouders te bezopen zijn om hun eigen kind op te halen. Ben ik de enige of herkent iemand anders dit ook?

swaen
resultaat
Welk resultaat wil je dat dat op gaat leveren? Denk (of hoop) je dat de betreffende ouders de volgende keer de dames zullen gaan ophalen en ook jouw dochter thuis brengen?
Als het antwoord daarop 'nee' is lijkt het me verstandig een andere aanpak te kiezen. De ouders bellen? De vriendinnen vun eigen ouders te vragen eens te rijden? Een ophaalschema maken? Ze een taxi laten bellen?

Yaron
Ja, dat kun je maken
Wij kunnen in zo'n geval, na een paar keer, gewoon niet. Voor eigen kind kunnen we eventueel iemand regelen, maar niet voor de rest. Er is dan altijd wel iemand die toch wel kan. Rijd jij ze dan heen en terug? Bij ons rijdt de ene ouder heen en een ander haalt ze weer op.

V@@s
11-12-2015 om 17:12
natuurlijk kun je het maken om de rest niet thuis te brengen
maar ik zou ze wel mee laten rijden naar jullie.

Thomas
Ook zoiets
Ik rij zelf geen auto maar mijn vrouw had ook zoiets aan de hand gehad. Zij zou een dochter en drie vriendinnen ophalen en als eindtijd werd 00.30 afgesproken. Werd ze gebeld door een ouder met de vraag of het later kon, want zij had haar dochter een eindtijd van 01.00 beloofd en nu wilde haar dochter niet meerijden en dat was zielig voor die moeder want dan zou ze tot 01.00 uur moeten opblijven om haar kind zelf op te halen.
Dus mijn vrouw zei in vriendelijke bewoordingen 'graag of niet' en toen hoorden we later viavia dat die moeder het zo belachelijk vond dat het niet later kon. Mensen zijn makkelijke wezens als ze een ander voor hun karretje kunnen spannen.
Dus ik vind dat je het kan maken, je kan wel vragen of de vriendinnen bij jullie komen slapen, maar daar moet je ook maar zin in hebben.

Jamie
je had eerder duidelijk moeten zijn
tegen je dochter: meid ik haal je nu maar de volgende keer niet. Dat doe ik niet om jou te pesten maar omdat die andere ouders ook wel eens wat mogen doen.
Verder: waar gaan die ouders dan naar toe dat ze willen drinken of gaan die mensen elke avond thuis zuipen? Wat dan als je plotseling weg moet ivm ziekte, huisartsenpost of wat dan ook?

Hortensia
Drank
Als drank inderdaad de reden is dat jij hier telkens voor opdraait zou ik inderdaad ook alleen nog maar mijn eigen kind ophalen en de rest mag het mooi uitzoeken.
Als er bijv. sprake was van iemand die echt geen vervoersmogelijkheid had, zou ik er minder moeite mee hebben. Maar drinken is toch echt iemands keuze waar jij niet keer op keer voor op hoeft te draaien.

Hortensia
nog even dit
Ik zou wel mijn dochter blijven ophalen en dit niet over laten aan de mensen die blijkbaar slecht zonder hun alcohol kunnen. Maar niet meer als taxi fungeren voor de andere meisjes.

Lynn
bespreken?
Ja, natuurlijk kan je het maken. En ik begrijp je ergernis. Hier gelukkig niet zo.
Maar de vraag is waar je het meeste mee bereikt.
Ken je de ouders?
Zo ja, dan misschien zelf met ze opnemen en gewoon vriendelijk zeggen dat jij na X keer brengen en halen (of na X keer halen) nu wilt dat zij een keer halen.
Zo nee, dan kan je dochter dit toch aan de vriendinnen doorgeven. Dat jij X keer gehaald hebt en dat de komende keren de andere ouders maar moeten halen om de taken een beetje te verdelen. Dat het jou ook niet uitkomt. Kan me voorstellen dat die vriendinnen dat wel zullen begrijpen.
En zijn die ouders verslaafd of zo, dat ze niet een keertje niet kunnen drinken?
Maar anders gezegd: misschien werkt een "boze" actie (alleen dochter ophalen) het beste, maar zelf zou ik eerst nog een gesprek daarover voeren met de ouders of via de vriendinnen. Jouw actie kan je altijd nog doen of evt. de suggestie van V@@s volgen als dat jouw ergernis al zou wegnemen.

Lynn
Hortensia
Oh, zie jouw reactie nu. TS, als je vreest dat ze inderdaad dan toch gewoon te veel drinken als ze hun dochter ophalen, dan vind ik Hortensia's voorstel wel een goede. Daar wil je je dochter niet aan blootstellen.
Maar verdrietig is het wel als die ouders dat doen.

dc
11-12-2015 om 20:12
voor jezelf duidelijk zijn
Je moet je dochter toch halen. Is het echt heel erg veel moeite om de anderen thuis te brengen? Erg veel om?
Zo niet, dan zou ik het doen voor die meiden, en niet voor de ouders.
Ik werd vroeger nooit gehaald. Ik moest regelmatig 's nachts een uur naar huis fietsen van een schoolfeestje bijvoorbeeld. Ik heb mezelf beloofd dat ik echt nooit moeilijk ga doen met het halen en brengen van mijn kinderen :-)

Maan
11-12-2015 om 21:12
Het kunnen maken?
Vind ik in deze flauwekul. Ik zou het niet doen als ik jou was, zo'n statement maken. Wat weerhoud je ervan om gewoon de andere ouders op te bellen en rustig te vragen hoe zij dit zien en het gesprek aan te gaan? Ik snap de neiging om via dit soort acties te communiceren niet zo goed, je bent niet echt duidelijk en vriendelijk is het ook niet dus waarom doe je dan zo? Gewoon in gesprek gaan is toch veel constructiever en een beter voorbeeld voor je kind?

Flanagan
Elisabeth,
Weet je zeker dat je dochter hier geen rol in heeft? Misschien weten die andere ouders niet eens dat jij het beu bent doordat je dochterr aangeeft dat jij het altijd graag doet.??
Leg je dochter uit dat je eentje extra meeneemt die het dichtst in de buurt woont en dat de andere meiden iets met een van hun ouders moeten regelen OMDAT je nu eenmaal geen taxichauffeur bent.
Vroeger ging ik nog liever met de fiets dan dat mijn vader mij kwam ophalen. Ik begrijp daarom wel waarom sommige meiden liever door jou dan door hun eigen ouders opgehaald worden, je bent nogal soepel.

Jamie
Toch is het voor ons heel belastend, vaak moeten wij vroeg op dus midden in de nacht ophalen haalt je helemaal uit je slaap.
Maar zoals Hortensia al zegt: als je bang bent dat ze beschonken die meiden gaan halen dan zou ik het zelf doen.

Amelie
11-12-2015 om 22:12
Overleggen met de andere ouders.
S nachts is hier nog niet aan de orde maar wel met halen en brengen naar bijvoorbeeld sport. Ik reed ook altijd vrij vaak en bracht altijd iedereen maar thuis. Op een gegeven moment was ik dit zat dus heb ik een app groep aangemaakt en daarop gevraagd of het misschien een idee is om in de toekomst op toerbeurt te rijden. Vervolgens iets van, als ik nou vanmiddag breng, kan er dan iemand anders halen etcetera. Daar werd gelukkig wel positief op gereageerd.
In jouw geval zou ik dat ook doen. Een app groep aanmaken en daar inzetten dat je het vervelend vindt om steeds te rijden dus dat je wilt voorstellen om omstebeurten de meiden te halen. Mijn ervaring is dat als 1 ouder positief reageert, de druk voor anderen om akkoord te gaan groter is. En misschien vindt iedereen het wel makkelijk zoals het nu gaat maar minder een probleem om te halen dan je denkt.
Ik zou dus niet zomaar alleen mijn eigen kind ophalen en dit eerst bespreken. Als ouders dan echt het lef hebben om te reageren met sorry daar heb ik geen zin in want ik wil een wijntje drinken, dan zou ik zeggen dat jij ook geen zin hebt om steeds s nachts het hele dorp door te rijden dus dat je alleen je eigen dochter nog maar ophaalt maar ik kan me dat bijna niet voorstellen, dat zou wel heel asociaal zijn.

Hortensia
Jamie
"Maar zoals Hortensia al zegt: als je bang bent dat ze beschonken die meiden gaan halen dan zou ik het zelf doen."
Ik bedoelde niet zo zeer alle meiden, maar vooral je eigen dochter.
Soms moet je, heel radicaal, grenzen trekken. Want bij dit soort situaties kom je al snel terecht in de rol van "ach, we nemen er nog eentje, want zij rijdt toch wel."
Ik zou wel eerst het overleg aangaan, en aangeven: "Sorry, maar ik wil niet altijd de BOB zijn."
Maar als dat niets uithaalt, en men liever het drankje boven het kindje laat gaan, wordt het tijd voor stevige grenzen. Ofwel: eigen dochter wordt opgehaald, maar ik wens niet de groepsBOB te worden.
Dat je daarmee de andere meisjes in gevaar brengt is een gruwelijk dilemma.
Maar boven alles: eerst in gesprek gaan en aangeven, dat je géén zin hebt in de groepsBOB uithangen omdat jij ook een leven hebt.

bieb63
Ik denk er toch eitje anders over. Het gaat hier over tieners en vaak ken je de andere ouders niet eens ( of het moet zijn dat je ze al kende vanuit de bs tijd). Maar iig wij kennen de meeste ouders niet van vo vriendinnen. Dus de communicatie en afspraken, zover nodig, lopen via de meiden. Zo ook afspraken over halen en brengen bij een evt feest. Mijn mening: dochter moetveilig naar huis, dus ik haal haar en fijn als het per toerbeurt kan. Ben zeker niet te beroerd om een ander kind, zonder al teveel omwegen, thuis te brengen. Ook niet als ik wat vaker ' de sjask' ben een andere ouder. Maar er zij wel grenzen...... Als het gemeengoed lijkt te worden dat er vanuit gegaan wordt dat ik altijd de taxi ben, nou nee..... Dan haal ik mn eigen kind op en dan mag een andere ouder de rest doen. Met de kanttekening dat ik er vanuit ga dat ik de andere ouders in principe niet ken.

Pug
12-12-2015 om 08:12
Is het feest al geweest? Hoe heb je het gedaan?
Ik herken dit soort profiteren wel. Als je eens goed rondkijkt gebeurt het zoooo vaak. Andere mensen vinden het wel prima als er eentje is die het oplost.
Ik denk dat hard een grens trekken het enige is dat werkt. Maar dan wel van tevoren. Zodat ze eventueel niet gaan drinken (dat drinken snap ik niet zo - zijn al die ouders iedere vrijdag aan de drank dan?). Je kunt het niet pas na het wegbrengen zeggen. Maar dan zou ik wel je eigen dochter alleen ophalen. Zodra één van de andere ouders dan ook eens zelf heeft moeten rijden komen ze misschien wel met een roulatievoorstel. Maar daar zou ik dan niet te snel in meegaan, want voor je het weet reden ze maar eenmalig, want de week erna komt het toch weer even minder goed uit voor ze etc etc.
Zij moeten maar omschakelen: nu hebben ze een dochter die naar feesten wil, en dus kunnen ze zelf niet iedere vrijdag meer drinken. Hun probleem. Nu los jij het voor ze op. Hoe die andere meiden thuiskomen is óók niet jouw probleem als je het van tevoren hebt aangegeven. Ik kan me haast niet voorstellen dat er 8 tot 10 ouders (hoeveel andere meisjes zijn het?) allemaal zoveel alcohol drinken dat ze niet kunnen rijden. Dat moet toch wel een smoes zijn, of ga ik gewoon met heel andere mensen om? Ze hebben gewoon geen zin in een onderbroken nacht.

Rozemarijn
12-12-2015 om 08:12
regelen
Kan het ook niet anders liggen? Mijn dochter vond het altijd wel fijn als ik reed. Ik weet niet waarom maar dat is verder ook niet belangrijk. Zij riep altijd dat ik wel wilde halen. De anderen vonden dat prima. Op een gegeven moment had ik het helemaal gehad met halen en brengen. Dochter bekende toen dat zij altijd zei dat ik wel wilde rijden. Dat ze vaak ook smoesjes had gebruikt. De anderen hadden het ook wel prima gevonden. Sindsdien vraagt ze het en ook de anderen. Dus nu is het als de oudersvan die en die halen, wil jij dan brengen? En dat werkt heel goed.
Een appgroep met andere ouders zou ik niet maken. Pubers kunnen het heel goed onderling regelen. Ze staan toch vrijwel 24/7 in contact met elkaaar. Ik zou wel even met je dochter om de tafel gaan zitten en overleggen en vragen hoe deze situatie is ontstaan en dat jij niet altijd wilt rijden. Dat je alleen nog in overleg wilt rijden, dus dat is niet altijd. Mochten de ouders van de anderen weigerachtig blijven, dan zou ik alleen mijn eigen kind halen. Dan is het genoeg geweest.

Rozemarijn
12-12-2015 om 10:12
schiet me nog te binnen
Of misschien dat de andere meiden het niet fijn/leuk vinden als hun ouders rijden (schaamte?), dat ze daarom met smoezen komen? Behalve als ouders stevige drinkers zijn, lijkt mij niet kunnen drinken een smoes te zijn.

klaar
12-12-2015 om 11:12
jeetje
Er zijn zoveel redenen waarom ik niet zou kunnen. Ik werk nl vaak op die tijden. Of moet om 5 uur op om te gaan werken. Ben regelmatig ziek waardoor ik oververmoeid ben. En eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. (en nee, de reden 'zuipen' zit daar niet in)
Soms gaan die dingen zo. Dan zeg ik nee dochter, je kunt niet gaan, want ik kan je niet halen. Oh, dat is geen probleem zegt dochter dan, ik vraag wel of ik met marietje mee mag rijden.
Dan zeg ik prima. En denk prima.
Hier leer ik dat dat niet prima is. Dat ik moet zeggen nee dochter, ik moet eerst gaan tellen hoevaak de moeder van marietje al gereden heeft, en of dat niet vaker is dat ik zelf gereden heb. In..? Wat, een jaar, half jaar, leven?
En dan moet ik tegen dochter zeggen nee dochter, je mag niet vragen of je mee mag rijden, want ik ben aan de beurt om te rijden denk ik, maar ik kan dus niet. Misschien kun je het pietje vragen want ik geloof dat de moeder van pietje ook nog niet zo vaak gereden heeft. Of wacht, vraag het annie want haar moeder heeft nog nooit gereden.

klaar
dochter is startend puber
Feestjes zijn nog niet veel aan de orde. Maar dit speelt natuurlijk ook met clubjes, kinderfeestjes etc.
Waar ik in deze fase nog weleens tegenloop is het verschil in ouders die met ouders willen overleggen en ouders die dat bij hun kind laten.
Ik merk geregeld dat dat misverstanden oproept.
Bijv bij logeerpartijtjes. Er zijn ouders waarbij het soepel loopt, de meiden regelen gewoon alles. Maar ik merk soms ook ouders stomverbaasd over een afspraakje dat ze niet wisten, waarbij ze mij vragend aankijken terwijl ik dan niet snap dat ze hun dochter niet vragend aankijken;) want die heeft toch echt dat afspraakje met mijn dochter gemaakt.

Jamie
die app
ik vind dat appidee ook een beetje vreemd hoor. Ik ben niet van het apptijdperk op de basisschool maar appen met ouders van andere pubers? Nou nee. Ik ken ze allemaal niet en daar ga ik dus ook niet mee appen. Dat regelen de pubers zelf maar.

Angela67
12-12-2015 om 13:12
klaar
misschien kun je het eens een keer kort toelichten aan de ouders die jouw dochter regelmatig meenemen? Niet omdat ik vind dat je je moet verontschuldigen, en als ik een van die ouders was zou ik het ook gewoon aan jou vragen, maar wellicht dat het gewoon handig is om het even te zeggen.
Enige misverstanden etc. ben je dan voor.
Want ik vermoed dat als jij kon rijden, je het wel zou doen. Toch?
gr Angela

klaar
Angela
Ik ben zo'n ouder die eerder meer dan gemiddeld rijdt dan anderen dan minder. Als ik kan doe ik nooit moeilijk, vind het geen enkel probleem.
Maar...
Op bs bij dochter werden ieder jaar klassen gehusseld. Daardoor, en omdat dochter sowieso altijd veel verschillende contacten had, zijn in de loop vd jaren de groepjes waarin ze vertoeft flink gewisseld.
Voor mijn eigen weegschaal, die staat dus zeker op positief. Maar dat geldt misschien niet voor ieder groepje of contact dat er ooit is geweest of is. En eerlijk gezegd houd ik dat allemaal ook niet zo precies bij. Al zou ik willen, lukt me nooit.
Er is wel één clubje geweest waar we in toerbeurten reden en ik zat net in een heel zware periode. Ik liet toen vaker verstek gaan en dat viel me zelf wel op en heb ik toen ook gemeld.
Maar als ik dit draadje lees en wat er allemaal bijgesleept wordt..dan denk ik zomaar dat iemand dat ook weleens bij mij gedacht kan hebben.
Nu regel ik helemaal niets meer met ouders, alleen nog met dochter zelf dus ja, kan best weleens 'mis' gaan.

Angela67
sorry klaar
ik geloof dat je me op het verkeerde been zette. Je inleidende alinea is: "Er zijn zoveel redenen waarom ik niet zou kunnen. Ik werk nl vaak op die tijden. Of moet om 5 uur op om te gaan werken. Ben regelmatig ziek waardoor ik oververmoeid ben. En eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. (en nee, de reden 'zuipen' zit daar niet in)"
Daarop reageer ik. Als dat dus het geval zal blijken te zijn in de toekomst zou ik in jouw geval dat gewoon een keertje te zeggen als de gelegenheid zich voordoet. Niet meer en niet minder. GEwoon om in het sociale verkeer zoiets bespreekbaar te maken en evt scheve gezichten voor te zijn.
gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.