Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pippa
18-10-2017 om 11:10
Jas met echt bont
Mijn 16 jarige heeft een mooie winterjas gezien van het merk Airforce. Inderdaad een erg leuke en denk ik warme jas, maar volgens mij met echt bont aan de kraag. Ik heb daar een hekel aan. Nu dus in een pittige discussie met puberella. Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Kaaskopje
19-10-2017 om 16:10
Sinbad's vrouw
Een lammycoat zal vast lekker zijn. En inderdaad.. zo'n lammetje is in diverse uitvoeringen op diverse borden en in hondenvoer terechtgekomen. Dus de vacht kan dan maar beter tot iets nuttigs verwerkt worden. Maar als iemand tegen mij zou zeggen dat, meestal een, zij een nertsjas nódig heeft, dan vind ík dat onzin. Ofwel, dan wordt het pronken met andermans haren.

Kaaskopje
19-10-2017 om 16:10
Ik las trouwens pas dat sommige kleding verkocht wordt als kunstbont, terwijl er stiekem *echt* bont in zit. Wederom hilarisch.===
Ja, je moet enorm goed opletten wat je koopt, dat is waar. Dat vind ik totaal niet hilarisch, maar bedrog.

willie
19-10-2017 om 17:10
Moeilijk hoor
Ik vind het maar dubbel.
Dat wijzen op principes stoort me. Dochter eet sinds een poos geen vlees of vis meer en ze krijgt enorm commentaar hierop. Ze wordt gewezen op haar inconsequenties hierin. Zo eet ze wel eieren bijv.
Ik vind het stuitend hoor. Zodra je maar íets wil op dit gebied vindt 'iedereen' het nodig je erop te wijzen dat je écht wel all the way moet gaan. Bizar. Iemand die vrolijk vlees eet wordt altijd met rust gelaten.
En dochter praat er verder niet over, wil niemand bekeren. Anders snapte ik het wel.
Maar toch, bont, tsja. Een beetje hypocriet vind ik het ook wel. Op bont rust idd een groot taboe. Is bont nu zoveel dieronvriendelijker dan het veel gebruikte en alom geaccepteerde dons? Dat zit zo'n beetje in bijna alle winterjassen.

Sally MacLennane
19-10-2017 om 17:10
mijn 2 centen
Op die leeftijd zou ik het niet verbieden, maar ik zou wel mijn mening laten horen.
Mijn mening over bont en leer: als het functioneel is, zoals leren schoenen of de lammycoat in de winderige polder aan zee, dan zeg ik: moet kunnen.
Als er puur vanwege een mode-aspect een dier is gedood (bontrandje), dan is het over mijn persoonlijke grens.
Een ander mag daar anders over denken, als ik het ook maar mag.
Daarbij: worden bontkragen niet geassocieerd met een groep jongeren met wie je liever niet geassocieerd wenst te worden?

Ad Hombre
19-10-2017 om 18:10
Kaaskopje
"Ja, je moet enorm goed opletten wat je koopt, dat is waar. Dat vind ik totaal niet hilarisch, maar bedrog."
Ik vind het hilarisch dat wereldverbeteraars zo makkelijk in allerlei onzinverhalen trappen die dan achteraf juist niet blijken te deugen. Dat hele gedoe met biologisch eten blijkt steeds weer na onderzoek niet beter voor het milieu en niet beter voor de gezondheid te zijn. Het blijft natuurlijk wel beter voor de portemonnee van de fabrikanten.
Maar de massa blijft gewoon trouw biologisch kopen en koopt daarmee het gevoel dat ze 'iets doen'... Doet een beetje denken aan de aflatenhandel in de middeleeuwen.

Kaaskopje
19-10-2017 om 19:10
Willie
Ik heb ook geen donzen dekbed. Er zijn goede alternatieven. In jassen ook niet. Zodra je dons in de wasmachine gooit gebeuren er vreemde dingen mee, dus ik vind het ook niet praktisch.
Uiteraard kun je stellen dat vlees eten ook niet nodig is. Stel dat we als maatschappij op een punt zouden komen dat we vlees eten echt niet meer acceptabel vinden, zou ik dat geen ramp vinden. Dan is dat 'gewoon' zo. Ik vraag me alleen af of dat punt er ooit zal komen.

Willie
19-10-2017 om 19:10
Kaaskopje
Dat snap ik niet zo goed. Bedoel je dat je geen vlees meer zult eten als het niet meer geaccepteerd wordt?
Dat zal inderdaad nooit gebeuren, als meer mensen erin staan zoals jij.
De maatschappij dat zijn we zelf natuurlijk. Open deur maar toch.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.