Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Els

Els

02-03-2016 om 12:03

Intrinsieke motivatie

Naar aanleiding van een reactie van M Lavell heb ik een vraag: valt er aan intrinsieke motivatie nog iets te leren, stimuleren?
Dit naar aanleiding van puber (16) die in zijn hoofd wel wil (leren, dingen afmaken, dingen regelen) maar op het moment suprème het erg lastig kan opbrengen. Ik denk dat als er sprake is van voldoende (intrinsieke) motivatie dit gemakkelijker zou moeten kunnen gaan. Of dat het dan wel lukt.
Het lijkt erop dat puber zijn huiswerk vooral maakt als er een sanctie staat op het niet doen, bijvoorbeeld. Ik zou graag zien dat hij niet een sanctie (of regel) nodig heeft om te doen wat nodig is om zijn doel (diploma en daarna studeren) te bereiken. Ofwel: zijn intrinsieke motivatie prikkelen. Kort door de bocht zijn er natuurlijk 2 mogelijkheden: sanctioneren of 'zoek het maar uit en zit op de blaren'. En dat laatste dan in de hoop dat de straf zwaar genoeg is om in het vervolg beter te doen. Ik denk dat het ook anders zou moeten kunnen maar hoe?

Stenna

Stenna

04-03-2016 om 15:03

rijping en internaliseren

Ik denk dat je tamelijk veel verwacht van een 16 jarige. Intrinsieke motivatie is bovendien, naar mijn ervaring dan, niet perse een trek die je hebt of niet hebt, maar iets dat kan groeien over tijd. Met hersenrijping, opvoeding, inzicht, ouder worden, etc. Een beetje extrinsieke druk (straf, beloning, praten) is helemaal geen slechte methode om met name pubers ergens toe te bewegen volgens mij. Sterker nog, er zijn onderzoeken die laten zien dat in sommige gevallen extrinsieke motivatie over tijd internaliseert en kan overgaan in instrinsieke motivatie. Bij mijn puberzoon ging het in elk geval zo dat de succeservaring van goede cijfers halen en echt wat leren, die het gevolg was van zeer extrinsiek omkopen (belonen), een nieuwe ongekende ervaring bleek te zijn die hem wel beviel, zodat de beloning na verloop van tijd inderdaad niet meer nodig was. Zal niet altijd zo zijn natuurlijk, maar extrinsieke druk sluit niet bij voorbaat de kans op intrinsieke motivatie uit, wil ik maar beweren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.