Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Intelligent kind van 12 jr met vmbo advies ... wat nu

Mijn zoon van 12 jaar is intelligent, snel van begrip, erg alert, geinteresseerd in de wereld om hem heen. Hij heeft een leidende rol binnen z'n verschillende vrienden-kringetjes en hij is erg sociaal.
Echter hij is ook lui, slordig en dyslectisch voor spelling. Die laatste combinatie heeft er nu voor gezorgd dat hij een vmbo advies heeft. Wij zijn bang dat hij daar niet genoeg uitgedaagd gaat worden. Iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van vmbo naar vwo

een vriendin van mijn dochter begon in de brugklas op t vmbo, maar daar ging het al snel zo goed (gemotiveerd!) dat ze uiteindelijk overging,naar de 2de vwo.Ondertussen zit ze in de 3de vwo bij mijn dochter en het gaat nog altijd goed.
Als een kind wil en kan, staat school er wellicht voor open. Mss. kan je daarnaar vragen bij de schoolkeuze?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2010 om 17:01

Dochter

Mijn dochter: intelligent (HAVO niveau qua algemene ontwikkeling), neemt snel de leiding zo her en der, maar ondermaats wat rekenvaardigheid betreft... vmbo basis. Ze heeft onder haar niveau op school gezeten. Als ik het over kon doen had ik minstens aangedrongen op 1 stap hoger. Minstens Kader dus. 1 Niveau hoger scheelt al enorm bij de instroom van de vervolgopleiding. Ik zou in jullie geval aandringen op minstens 1 stap hoger dan het advies (mits dit écht realistisch is). Ik zou dat ook eerlijk met je zoon bespreken. Mocht hij dan toch het niveau niet aankunnen dan weet hij dat het echt geen schande is maar dat nooit geschoten altijd mis is.
Achteraf gezien vind ik het jammer dat wij dat niet gedaan hebben.

Komt wel

Een vmbo advies heb je wel in veel gradaties. Er zit een heel verschil tussen vmbo t (gewoon de oude mavo) en vmbo kader of basis. Kijk of je zoon naar een school kan waar ze een gemengde instroom hebben in de brugklas (dus vmbo-t met havo). Of in ieder geval een school waar ze ook havo brugklassen hebben. Dan is de overstap in de toekomst makkelijker. Een advies is toch niet alleen de cito maar ook het advies van de leerkracht die hem al een jaar in de klas heeft en een overzicht van zijn vorderingen de afgelopen jaren.

Als hij echt meer aankan komt dat er op school wel uit. Alleen lijkt het mij dan wel een probleem dat hij lui en slordig is. Om een hoger schoolniveau aan te kunnen moet je niet lui maar actief zijn en doorzettingsvermogen hebben.

San

San

15-01-2010 om 13:01

Herkenbaar

Herkenbaar verhaal. Onze dochter had VMBO-T advies, om dezelfde redenen die u schetst.
Wij hebben toen voor een Dalton school gekozen waarbij de eerste 3 jaren een combinatieklas van VMBO-T/HAVO/VWO is.

Op dit moment zit zij in 4-VWO. Zij heeft alle uitdagingen in de combi-klas gekregen die zij nodig had en uiteindelijk is het niveau eruit gekomen wat wij gedacht hadden dat zij aan zou kunnen.

Omgekeerd

Zoon heeft een VWO advies...ik szie het niet gebeuren dat hij daadwerkelijk het VWO kan voltooien maar we geven hem wel de kans.

Overigs is het een voorlopig advies immes de NIO en de Cito toetsen meoten nog plaatsvinden. Op dit moment denken ze dat hij rond de 548/550 uitkomt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.