Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Prikkie
01-04-2010 om 10:04
Inenting hpv
De oproep voor de HPV inenting lag op de mat. Ik had mij er nog niet zo in verdiept. Hoe kijken jullie ertegenaan? En welke informatie verschaf je je dochter zodat ze zelf een beslissing kan nemen? Op de site waarnaar verwezen wordt staan ook hele rare vragen en onderwerpen waarvan ik het weer niet nodig vind dat dochter daar nu mee geconfronteerd moet worden. Ook niet nodig voor het nemen van een beslissing lijkt mij. Maar welke informatie is wel goed en voldoende?
Wat ik ook zo vreemd vind is dat de inenting slechts 7 jaar werkt. Het lijkt mij dat het probleem op je 19e nog niet over is. Wie weet hoe dat zit?

maan.
01-04-2010 om 12:04
Weet nog steeds niet..
Ik weet nog steeds niet wat we met dat ding aan moeten, wij krijgen volgens mij volgend jaar een oproep (?).
Heb al zoveel tegenstrijdige verhalen gehoord, (natuurlijk ook indianenverhalen) maar ik weet het écht niet.
Toevallig was er op het jeugdjournaal pas ook iets over. Ik vroeg me af of het een objectief item was of overheidsgestuurde info.
Bijkomend probleem: Na destijds de laatste prik heb ik mijn prikbange dochter nietswetend beloofd dat dit ook de laatste prik zou zijn..
(Pasgeleden trouwens het boek 'dag der dagen' gelezen en dat had ik misschien beter niet kunnen doen...)

tonny
lastig hoor. Deze inenting heeft maar een beperkte werking en daarnaast blijven de gebruikelijke controles evenzeer van belang. Ik zie de meerwaarde niet zo. Naar mijn idee had dit gezondheidszorggeld véél nuttiger worden ingezet.

moe
Dochter
Ik heb altijd gezegd dat dochter die prik wat mij betreft niet hoefde te halen, een condoom zou niet alleen tegen allerlei soa's helpen maar ook tegen dit virus. Totdat ik een vriend van mij sprak die bij de afdeling soa's werkt bij een ggd. Deze vertelde dat een condoom slechts 50 % van de gevallen tegen hield, dat de inenting ook tegen genitale wratten hielp en dat het virus ook onder nagels kan zitten en op die manier verspreid kan worden. Volgens die bekende had dit vaccin geen invloed op de vruchtbaarheid van vrouwen. En volgens die vriend lijkt de werkzaamheid van het vaccin langer dan tot nu toe aangenomen wordt. Die bekende ziet dagelijks ellende van allerhande soa's langskomen. Vervolgens sprak ik nog een vrouw die baarmoederhalskanker heeft gehad en die gelukkig er goed uitgekomen is, echter zij kan geen kinderen krijgen. Zij benadrukte de vaccinatie te gaan halen. Ze is geen type dat van bed naar bed hopt en hopte.
Ik heb daarna met dochter en man gesproken, dochter heeft zelf ook nog gesurft en gesproken met vriendinnen en daarna heeft zij aangegeven dat zij dat vaccin wil halen. En dat heeft zij eergisteren gedaan, de eerste althans.

Annet
01-04-2010 om 13:04
Wij stellen de beslissing een jaartje uit
Dochter is 12 jaar. De prikken moeten bij voorkeur gegeven worden voordat ze sexueel actief worden.
We hebben er samen over gesproken en besloten dat in dat geval het komende jaar echt geen inenting nodig is.
Gevoelsmatiger heb ik deze inenting ook liever als ze qua puberteit verder zijn. (bijvooorbeeld op z'n minst al menstrueren).
Volgend jaar bekijken we het opnieuw.

Fatima
01-04-2010 om 14:04
Menstrueren
Wat heeft menstrueren hier nu mee te maken? Het ene meisje begint met 10 jaar en het andere met 15 maar menstruatie staat los van het hebben van seksuele contacten.

Annet
01-04-2010 om 15:04
Hormonen
Menstrueren heeft met hormonen te maken, dus ook met je lichamelijke ontwikkeling, geslachtsrijp zijn en sexuele interesse voor een ander.

Moyodo
01-04-2010 om 15:04
Voor de menstruatie
Als een meisje laat ongesteld wordt kan het dus ook gebeuren dat zij daarvoor al sexuele contacten heeft gehad. Daarom is het juist belangrijk het inenten daarvoor te laten gebeuren. Die van mij heeft alle prikjes gehad en heeft geen bijwerkingen gehad .
Of het over een paar jaar bijwerkingen heeft zullen wij dan ook pas veel later zien. Wil je dat afwachten ben je ook gelijk over de leeftijd heen dat ze met sex beginnen en heeft het ook geen nut meer.

Biene M.
01-04-2010 om 19:04
Waarom eigenlijk níet?
Waarom zou je je dochter niet laten inenten? Je beschermt haar tegen een heleboel narigheid en de risico's zijn, zoals voor alle vaccinaties geldt, lager dan de risico's van het oplopen van een besmetting.

Plien
01-04-2010 om 21:04
Weet niet meer waar ik het las
... maar ik geloof dat het in Groot-Brittannië was, dat ze nu al konden constateren dat het aantal gevallen van genitale wratten spectaculair is gedaald sinds de baarmoederhalskankerprik...

Annet
01-04-2010 om 23:04
Te vroeg
Ik heb vorig jaar de discussies redelijk gevolgd (toen dochter nog te jong was voor deze inenting). Het is mij duidelijk geworden dat de beslissing over deze inenting minder simpel is dan die in de baby/kleutertijd.
Dit jaar ben ik er niet opnieuw ingedoken maar heb alleen met dochter gepraat. Ja, je kunt gemeenschap hebben voordat je menstrueert. Maar de gemiddelde leeftijd voor de 1e keer ligt in NL nog steeds op 17 jaar.
Wij durven het aan om nog een jaar te wachten. En daarna misschien nog wel één (of twee).

Biene M.
02-04-2010 om 07:04
Leeftijd eerste keer
Dat is al met 15 jaar Annet http://www.soaaids.nl/actueel_bericht/1023.
Heb je nagevraagd of je de vaccinaties kunt laten geven wanneer je maar wilt?
Ik heb een laat puberende dochter, maar ik heb hier geen risico mee genomen; liever een jaar "te vroeg" dan een week te laat. We hebben in onze nabije omgeving veel narigheid van hpv-infecties gezien, vooral bij jonge vrouwen.

sita
02-04-2010 om 11:04
Zit met dezelfde vraag..
Ik weet ook niet wat we moeten doen.
heb er al veel over gelezen maar weet het nog steeds niet. Dochter aangespoord ook eea te gaan lezen maar dat komt er niet van ;( (zie mijn stukje hieronder, heeft ze geen tijd voor...)

Sarcas
02-04-2010 om 16:04
Begrijp het niet
Dochterlief was twee maanden te oud om in aanmerking te komen. En zelf betalen kon ik het simpelweg niet. Ik begrijp niet waarom iemand zijn kind niet zou willen laten inenten. Ik begrijp niet waarom iemand zijn kind pas *later* wil inenten. Wat schiet je daar mee op? Spelen diezelfde dilemma's ook bij de andere inentingen?
S.

Emmalynn
02-04-2010 om 20:04
Dochter krijgt 'm wel
Mijn dochter krijgt 'm wel. Vond het wel lastig met alle verhalen die je hoort en leest, maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de prik tóch te halen. Dochter heeft het hier zelf ook over gehad met andere meiden en ze wil 'm zelf ook hebben.
Ook al is ze op dit moment nog helemaal niet bezig met jongens (of sex). Dat iemand daarom een jaar zou wachten, zou echt niet bij mij opkomen. Als was 't alleen maar dat je 't dan zelf moet betalen. (En ze zou in de tussentijd maar ineens wél sexueel actief worden...)
Emmalynn

Prikkie
05-04-2010 om 21:04
Nagels
Ik schrik. Als het virus ook al onder de nagels kan zitten kunnen kinderen het dus ook al op zeer jonge leeftijd hebben opgelopen, zonder sexueel contact. Denk maar aan krabben bij jeuk bijvoorbeeld. Hoe weet je nou of een meisje het virus niet al bij zich draagt? Dan heeft inenten geen zin meer. En als de inenting slechts 7 jaren beschermd hoe zit het dan als je 19 bent en dan sex hebt. Die kans is natuurlijk groter dan op je 13e. In dat geval heeft wachten misschien weer wel zin.

Karin*
05-04-2010 om 22:04
Nagels?
Prikkie, dan moet je dochter toch wel sexueel actief zijn hoor, anders krijgt ze het toch ook niet aan haar handen?
"HPV wordt overgebracht door seksueel contact. Dit hoeft niet per se vrijen te zijn, het virus kan ook door huid-op-huidcontact worden overgedragen, vooral via de huid in de schaamstreek."

tante soa
08-04-2010 om 15:04
Annet
Maar de gemiddelde leeftijd voor de 1e keer ligt in NL nog steeds op 17 jaar.
sinds ik zelf bij een instelling werk waar anonieme soa's en abortussen worden gedaan ben ik wel geschrokken van de leeftijd van de tieners die we binnen krijgen , vanaf 13 a 14 zijn er die al vaker dan 1 keer terugkomen...
dat zijn dan nog degene die durven komen om te testen...

Annet
08-04-2010 om 23:04
Ik kijk naar mijn kind
en de kans dat zij het komende jaar op een afdeling van soa's en abortussen terecht komt is kleiner dan de kans dat zij hpv oploopt.
Tegelijk is het triest dat er jonge pubers zijn die daar wel terecht koen.

Sarcas
09-04-2010 om 10:04
… dempt men de put.
Tante SOA schreef:
"Maar de gemiddelde leeftijd voor de 1e keer ligt in NL nog steeds op 17 jaar."
Mmm, dat hangt er vanaf hoe je de statistieken leest:
"Voor de groep 12- tot en met 18-jarigen is de gemiddelde leeftijd 15,1 jaar bij de eerste keer geslachtsgemeenschap"
en
"De gemiddelde leeftijd van de eerste keer voor alle jongeren tussen de 12 en 25 jaar is 16,6 jaar"
(bron: Factsheet 'Seks onder je 25e', Rutgers-Nisso groep, http://www.soaaids.nl/documenten/seksonderje25efs.pdf )
Als je de factsheet leest (9 pagina's, veel duidelijke tabellen, best te doen), zie je dat de jonge jongeren (12-15 jaar) ook al seksueel actief zijn, al hoeft dat nog niet all-the-way te zijn. Maar het voelen/strelen en het elkaar bevredigen is theoretisch al voldoende voor een HPV besmetting.
Dus als je als ouder zegt 'mijn dochter doet nog niet aan seks', bedenk dan dat seks niet alleen neuken is. Friemelen is óók seks. Orale seks is óók seks, al vindt Bill Clinton van niet ;)
Statistisch gezien valt het te verwachten dat je 12-jarige ergens in de komende paar jaar iets aan seks doet. En de kans dat je daarover eerst wordt ingelicht is niet bijster groot. De 'wachters' met de HPV vaccinatie wachten naar mijn mening tot hun kalf hen vertelt dat het bij de put gaat spelen…
Sarcas

moe
09-04-2010 om 13:04
Ook de reden
Voor mij was dat ook de reden het nu te doen, dat je ook van friemelen het in theorie kunt krijgen. En dochter is nu nog helemaal niet bezig met jongens maar dat kan snel veranderen, is mijn ervaring. En meestal begint het met wat friemelen. En vooral als ze nog een stapje verder gaan, condooms beschermen ook niet helemaal, slechts voor 50 % en dat was voor mij en dochter ook een belangrijke reden. Je kunt je er niet op een andere manier tegen beschermen.
En ik hoop dat dochter tegen die tijd genoeg naar mij geluisterd heeft om toch altijd voorzichtig te zijn, zondooms te maken en uitstrijkjes laat maken.

tante soa
09-04-2010 om 18:04
Eh tante soa zei niet
dat zei annet :
Afzender: Annet [adres bekend bij de redactie]
Ik heb vorig jaar de discussies redelijk gevolgd (toen dochter nog te jong was voor deze inenting). Het is mij duidelijk geworden dat de beslissing over deze inenting minder simpel is dan die in de baby/kleutertijd.
Dit jaar ben ik er niet opnieuw ingedoken maar heb alleen met dochter gepraat. Ja, je kunt gemeenschap hebben voordat je menstrueert. Maar de gemiddelde leeftijd voor de 1e keer ligt in NL nog steeds op 17 jaar.
unquote
ik zie juist vanuit mijn werkbasis dat meiden veel jonger zijn dan 17jr en dat zijn zeker geen uitzonderingen....

Erna
09-04-2010 om 22:04
Heldere zuiderburen
Ik heb zelf lang getwijfeld.
Uiteindelijk heeft deze site met m.i. heldere info mij ,en mijn dochter, meer kunnen overtuigen dan die hele Nederlandse campagne.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4448
Erna