Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Ineens veel eten (vooral tosti's en zo) en dik worden | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ineens veel eten (vooral tosti's en zo) en dik worden

Hoi, zoon zit in de 2e en sinds hij op de middelbare school zit is hij behoorlijk aangekomen. Het was altijd een hele slanke jongen, hij hield ook niet van snoepen of zo, at heel gewoon. Maar nu eet hij het liefst de hele dag door! En dan bij voorkeur niet de gewone maaltijden maar 3 tost's als hij uit school komt, bij voorkeur aangevuld met nacho's of 2 toetjes na het eten en daarna nog 3 koeken bij de thee. En op school eet hij ook lekkere dingen, wat eerder ook nooit kon natuurlijk. We hebben het nu wel beperkt door hem maximaal 2 keer per week geld mee te geven maar dan nog leent hij wel eens geld en het zijn toch niet echt gezonde dingen op school. Inmiddels heeft hij een behoorlijke pens. Al die skinny broeken die zo in zijn daar komt hij echt niet in. Hij vind het zelf ook niet leuk maar als hij uit school komt schreeuwt hij honger!!!!! en dan kan ik wel een appel geven of zo maar dat helpt niks. Dus geef ik een broodje of zo, heeft hij nog honger. Ik heb zelf totaal geen ervaring met dieet en zo maar ik krijg nu toch wel het idee dat ik hem op dieet moet zetten. Maar moet je dat hongergevoel dan gewoon negeren? O ja, hij heeft altijd 3 broodjes mee naar school. Groetjes, Leentje

Miekemieke

Miekemieke

26-04-2015 om 09:04

3 broodjes?

Bedoel je echt 3 boterhammen? Dat is wel erg weinig voor een jongen van die leeftijd. Mijn broers namen op die leeftijd een half brood mee plus dat ze alles wat los en vast zat opaten. Oudste broer werd ook eerst heel dik en toen schoot hij de hoogt in.
Mijn dochters namen toch ook wel 4 boterhammen mee plus dat er thuis ook echt pubervoer gegeten werd, tosti's en dergelijke.

Geen dieet

Ben je gek, je gaat toch niet overstappen op een dieet? De jongen zit in de groeispurt en zijn lichaam schreeuwt om voedingsstoffen. Heel veel 'gewone' voedingsmiddelen laten eten, meer dan een appel of een broodje als hij thuis komt. Hoe erg zijn tosti's? Of yoghurt met muesli. Of pannenkoeken, brood met spiegelei en kaas etc. Laat hem zelf maar maken. 'Ik geef hem een broodje' betekent dat hij 'fastfood krijgt: hij hoeft er niets voor te doen. Dan gaat hij buiten ook 'fastfood' eten. Laat hem zelf maar met alles wat je in huis hebt (meer halen) eten klaarmaken. Genoeg bewegen en genoeg eten, dan komt het wel goed. Dat hij dikker wordt nu komt omdat zijn lichaam vet ophoopt voor de groeispurt. Dat vet moet je nu niet weghalen. Hij zal straks niet meer het magere jongetje zijn wat hij was, maar een gezonde jongen kan het wel nog worden.

Tsjor

dorothea

dorothea

26-04-2015 om 09:04

sparen

Dat klinkt alsof hij aan het sparen is voor de groeispurt. Voordat zoon zijn groeispurt kreeg (eind 3e klas), heeft hij ook veel gegeten en toen werd hij ook wat dikker. Daarna schoot hij de lengte in en nu is het weer de dunne jongen die hij was. En hij eet ook de hele dag door. Als het aan hem lag, at hij ook veel ongezonds maar wij proberen hem toch te stimuleren te zoeken naar alternatieven. Maar desalniettemin, eet hij ook wel eens buiten de deur ongezonde dingen.
Tosti's eet hij ook veel. Maar hij heeft er alleen een normale hoeveelheid kaas op en een scheutje ketchup en soms wat pesto.
Oh ja, en kliekjes hebben wij ook niet meer, dat is dan weer een voordeel.

Mixer

Mixer

26-04-2015 om 10:04

Gezond

Hij is aan het groeien, en dus moet hij eten. Het enige wat jij kan doen is zorgen voor gezonde dingen in huis. Tosti's zijn prima, maar zorg dan wel voor donker brood en geen grote klodders saus erbij. En beperk de hoeveelheid snoep, chips en koek die je in huis haalt. Wat er niet is kan hij ook niet eten.

Als hij met honger uit school komt kan je hem natuurlijk prima 'n appel aanbieden. Als hij daarna nog wat wil, dan kan hij alsnog een tosti of boterham nemen. En inderdaad: zelf z'n brood laten maken!

In mijn familie zijn stevige tieners ook stevige volwassenen geworden. Maar vooral door blijvende ongezonde keuzes: te weinig bewegen, ongezond eten.

mirreke

mirreke

26-04-2015 om 10:04

Groeispurt

Ik sluit me bij de vorige schrijfsters aan. Er komt vast een groeispurt aan! Wat je zou kunnen doen als je je zorgen maakt over wát hij eet, is voorkomen dat hij teveel lege koolhydraten en suikers naar binnen krijgt. Geen of nauwelijks koek en snoep, geen frisdranken, geen chips, geen of weinig toetjes. En ik zou het hem inderdaad zelf laten maken. Wat belangrijk is, is om wel te ontbijten, en ik zou hem ook meer brood voor op school laten maken dan drie broodjes. Jongens met zes dubbele boterhammen zijn echt geen uitzondering hoor.
En trouwens, bedenk eens wat hij drinkt. Je hebt alleen het eten genoemd, maar drinkt hij daarbij veel frisdrank, of thee met veel suiker? Hierdoor kun je ongemerkt grote hoeveelheden suikers naar binnen krijgen. Ook light-versies zijn niet goed voor je. Daardoor raakt het lichaam gewend aan zoet en vraagt het steeds meer. Zelfde met chips, het is zo gemaakt dat ons lijf het heel erg lekker vindt (zout en vet) en niet kan stoppen met het eten ervan.

Enfin, je zoon moet gewoon goed en gezond blijven eten. Maar hongergevoel negeren lijkt met geen oplossing. Kunnen pubers dat trouwens wel?

Leentje74

Leentje74

26-04-2015 om 10:04 Topicstarter

meer brood

Ja ik vroeg me ook al af of he niet wat weinig brood was. Hij zegt zelf dat hij er 3 mee wil maar volgens mij is de helft in de eerste pauze al op. Op zich eet hij veel gezonde dingen, ik zou de mayo nog kunnen schrappen. En de groeispurt heeft hij nog niet gehad. Ik zie andere jongens van zijn klas ineens boven hem uit torenen, die hebben al duidelijk wel de groei erin. Hij is verder ook nog niet aan het puberen (op het eten en bank hangen na dan). Ik was alleen een beetje bang dat ik te makkelijk zou denken: straks komt de groeispurt en dan is ie dat buikje wel kwijt, en dat er dan geen groeispurt komt! Bedankt voor jullie tips allemaal!!!!
Leentje

mijk

mijk

26-04-2015 om 11:04

ik smeer wel zelf

Als ik het hem laat doen smeertie er inderdaad 3 en gaat bijsnacken. Als ik er 6 smeer gaan die gewoon op. Koken doet ie dan weer wel ;)

bertje1

bertje1

meer eiwitten, vet

dat vult tenminste! van brood blijf je eten.
kwark (gewoon volle), noten, volle yoghurt met muesli, veel groente, bananen (dat zijn natuurlijk wel KH).
ga af van 'vet is slecht' want dat valt best mee.

Fiorucci

Fiorucci

Eens

Hij zit waarschijnlijk vlak voor een enorme groeispurt. En pubers in de groei hebben ook vet nodig, niet schrappen!

Mijntje

Mijntje

soep

Ik zou geen mayonaise smeren op zijn boterhammen, zo 'kweek' je slechte eetgewoonten. Liefst de tosti's bakken in weinig of geen vet. En behalve noten en avocado's tussendoor ook dikke soep (groenten met veel bonen), dat vult ook en zit amper vet in.

Mijn kleine vent van 10 eet al 3 boterhammen 's middags, dus ik zou om te beginnen meer brood geven als hij zo snel al weer honger heeft. En bruin brood, dat vult beter. En weinig frisdrank, daar worden kinderen ook dik van.

Thursday Next

Thursday Next

26-04-2015 om 12:04

hier

wil dochter van 12, bijna 13 ook eten als ze thuiskomt. Ze maakt dan soep, noedels, rest eten van de dag ervoor of aardappelpannekoekjes of zo.
Soms eet ze dan bij het avondeten niet veel meer, maar de kliekjes eet ze de volgende dag wel weer op.
We maken geregeld een grote pan soep en doen die in porties in de vriezer.

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 12:04

Waarom...

Waarom hamert iedereen zo op vetloos? Nogmaals: kinderen in de groei hebben vet nodig!

ik denk...

omdat als een kind en chips, en koeken, en mayo en tosti's (met kaas) en toetjes enz. eet, je je dan echt geen zorgen hoeft te maken of hij wel genoeg vet binnen krijgt, maar je je wel af kunt vragen of het niet te veel is.

Ja, een kind in de groei heeft vet nodig, maar toch niet onbeperkt? En dan ook liever goede vetten dan slechte (dus liever een moot zalm, dan patat met mayo en liever een hand noten dan een gevulde koek).

Mijntje

Mijntje

26-04-2015 om 13:04

vet en vet

Idd, net als Jippox scchrijft. Je hebt vet en vet. Daarbij vind ik het niet goed om aan te leren dat je overal mayonaise/ketchup etc. bij moet doen.

atie

atie

26-04-2015 om 16:04

hier

zoon van nu 15 eet al vanaf z'n 13de veel. Ook altijd heel slank-nu nog steeds. Ik denk dat je zoon honger heeft omdat hij groeit/ gaat groeien en dat hij te dik wordt omdat hij snackt als hij honger heeft.
Zoon neemt 8 boterhammen mee naar school. (ontbijt ff met 2 boterhammen/ of onderweg - moeite met opstaan;-). Beleg is ham en zoetigheid (vruchtenhagel/anijshagel/jam). tegen 15.00 komt hij thuis en smeert weer 4-6 boterhammen. Eet goed warm. 's avonds een koek ; stroopwafel ofzo en om 22.00 rustig weer 4 boterhammen. Snoet heus wel eens wat tussendoor maar niet veel. Krijgt zakgeld (20 euro per maand) waar hij zich mee moet redden (bios, kadootjes, en lekkers op/na school). Hij koopt op school nooit wat- zonde van z'n geld. Gaat wel met regelmaat (eens per week denk ik naar de snackbar voor een zak friet of naar de turk voor broodje shoarma/ turkse pizza.)

Ik zou hem geen geld meer geven voor school. Hij kan goedkoop thuis brood meenemen of z'n zakgeld spenderen maar dan blijft er weinig over voor andere dingen.

atie

atie

oh ja

en geen frisdrank maar water/thee drinken. Hier alleen in het weekend 's avonds cola, door de week altijd water/thee en soms een glaasje sap.

Barvaux

Barvaux

Drie boterhammen mee naar school

Vind ik niet echt schokkend, mijn puber van 13,5 zit op zes boterhammen per dag, oudste van 16 (groeispurt gehad) ook op zoiets. Er zijn hier nooit halve broden door heen gegaan maar met ons vieren eten we 1,25 brood per dag.

Je hoeft niet op vet te letten maar een kind wennen aan tosti met mayo of boter is helemaal niet nodig. Wij bakken tosti's zonder extra vet, zit al genoeg in ham en kaas in een tosti-apparaat.

In dit geval zou ik wel beginnen met een extra boterham naar school en verder natuurlijk geen geld meegeven voor mee naar school. Sorry maar dat doen ze hier maar van hun zakgeld, geld meegeven? Geen haar op mijn hoofd!

Fiorucci

Fiorucci

26-04-2015 om 19:04

Jippox

Eens,maar ik lees hier zo vaak de term: vetloos dat ik het toch wilde aangeven.

Leentje74

Leentje74

26-04-2015 om 20:04 Topicstarter

Geld mee naar school

Ik lees hier strenge berichten over geen geld mee naar school Ik dacht dat alle kinderen geld mee kregen. Hoe blijft die kantine anders draaien Maar goed, misschien is dat van hun zakgeld. Zoon krijgt niet zoveel zakgeld en dat is echt voor leuke dingen. Het is misschien wel een idee om geld bij zijn zakgeld te doen en dan zelf de keuze geven,. iets leuks kopen of iets op school. Maar goed, ik zal er eens over denken. Het is voor mij ook een nieuw fenomeen dat hij gaat snacken en snoepen, en dat gaat op school natuurlijk heel makkelijk.

Moni

Moni

26-04-2015 om 20:04

Net gevraagd aan zoon

Hij zit ook in 2e klas VO. Van zijn klas kopen 3 à 4 kinderen geregeld eten in de kantine (dit zijn altijd dezelfde kinderen). De anderen kopen af en toe iets.

Zoon krijgt 20 euro zakgeld per maand. (beltegoed betaal ik nog maar dat is heel weinig). Hij vindt het zonde van zijn geld om eten te kopen op school.

Het lijkt me een goed idee om geld bij zijn zakgeld te doen. Bijvoorbeeld om één keer per twee weken iets te kunnen kopen.

Meer brood mee lijkt me ook handig. Portie voor de eerste pauze en portie voor de lunchpauze? Een gekookt eitje extra doet het hier ook goed. Of gebakken ei tussen tussen twee boterhammen.

Barvaux

Barvaux

26-04-2015 om 23:04

Ik voel me niet verantwoordelijk voor het wel of niet blijven bestaan vd kantine...inderdaad meer zakgeld geven en zeker geen geld van jou voor eten kopen op school als je het mij vraagt. Ik wist toen oudste in gr 8 zat dat ik geen zin had in alle dagen die discussie in de ochtend. Jongste heeft de eerste wk ook op 1 dag in de week wad gekocht en nu hoeft hij dat niet meer en geeft zijn geld liever aan wat anders uit met eten van thuis.

Mixer

Mixer

27-04-2015 om 07:04

Geld

Hier hebben ze geld mee als noodoplossing of voor 'n ijsje als de ijscoman er staat op warme dagen... Het is niet vaker dan 2x per maand dat ze er iets mee doen. En nee, ze spekken de kantine ook niet van hun eigen geld, want dat staat op een rekening waarvan de pas thuis ligt ;)

mirreke

mirreke

29-04-2015 om 10:04

Over vet

Vet is niet perse slecht, maar suiker wel. En vetten in chips ook, want dat zijn vetten zonder verdere waarde, met ook nog suikers en erg veel zout. Dat soort eten zou ik dus vermijden. Doe dan inderdaad eerder een tosti van bruinbrood.

Gezonde vetten in kaas, vlees, noten, enz. heb je als puber juist hard nodig. En aan je suikers kom je voldoende als je enigszins fruit eet. Bovendien zit tegenwoordig in alles veel suiker, zelfs in pindakaas en vleesbeleg.
Vet is inderdaad veel minder schadelijk dan suiker.

Maar eigenlijk geldt natuurlijk: "alles met mate", dan is er niets aan de hand.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 10:04

Mirreke

Je slingert van links naar rechts over vetten. Waarom zouden vetten uit 48+kaas nu zoveel gezonder zijn dan die uit chips? Als een kind in de groei aan zijn voedingsstoffen komt heeft hij nog steeds extra kcal nodig, waar die uit komen op die leeftijd vind ik niet zo belangrijk.

mirreke

mirreke

30-04-2015 om 19:04

Barvaux, over vetten

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/130683-wat-zijn-goede-eiwitten-goede-koolhydraten-en-goede-vetten.html

Vetten
Bij een gezond eetpatroon komt tussen 20 en 40% van de energie uit vet. Het is belangrijk om voor de goede vetten te kiezen. Goede vetten zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Verzadigde vetten zijn daarentegen ongezond en kunnen het beste vermeden worden. De inname van gezonde vetten kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Wat zijn de beste vetten?

De beste vetten

Vette vis zoals makreel, haring en zalm
Olijfolie en olijven
Lijnzaad en lijnzaadolie
Noten zoals amandelen en cashewnoten

Goede vetten

Volle zuivelproducten
Kokosmelk
Roomboter

Slechte/Matige vetten

Zonnebloemolie
Dieetmargarines die beweren het cholesterol te verlagen
Koekjes
Chips, patat en snacks

Los van het feit dat in chips en snacks slechte vetten zitten: ze zijn ook nog eens heel zout, en dat is slecht en je went aan de smaak. Vaak zit er om dat zout te compenseren ook weer eens een flinke schep suiker in.
Allemaal niet nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.