Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

F
08-02-2015 om 15:02
Ik moet naar de universiteit...
Hallo,
Ik weet echt geen raad meer en daarom plaats ik hier een berichtje.
Ik ben 17 jaar oud en doe nu 5 havo, ik wil na mijn havo graag verder naar het hbo.
Al sinds ik op de basisschool zat wilde ik naar het vwo, tenminste dat dacht ik...
Mijn broer heeft vwo gedaan (met moeite... hij is pas de derde keer geslaagd voor zijn eindexamen) en doet nu met moeite zijn opleiding op de universiteit.
Mijn moeder wilde altijd heel graag dat ik ook vwo zou doen en wil dat nog steeds. Ze denkt dat ik slimmer ben dan mijn broer en dat ik alleen op de havo zit omdat ik lui ben, mijn broer is heel ijverig en wil altijd de top bereiken met alles. Doordat dit mij altijd werd verteld thuis dacht ik ook dat het een goed idee was om naar het vwo te gaan alleen nu denk ik er anders over na...
Ik ben misschien lui ja, dat klopt maar ik ben zeker niet zo slim om naar het vwo te gaan. De fouten die ik tijdens toetsen maak zijn meestal de inzichtsvragen en ik vind praktijk veel leuk dan theorie. Mijn docenten denken ook dat het erg lastig zal worden voor mij op het vwo.
Mijn moeder zei wel altijd dat ze wilde dat ik ook naar het vwo ging maar ze zei ook dat ze het helemaal niet erg vond dat ik nu havo doe en dat ze het juist beter vindt voor mij omdat ze niet wil dat ik net als mijn broer het moeilijk krijg op het vwo, volgens haar is het beter om 5 jaar havo toe doen om vervolgens 2 jaar vwo te doen in plaats van 6 jaar vwo. Ik heb mijn moeder vorige week kunnen overhalen om naar het hbo te gaan en dan mijn propedeuse te behalen om vervolgens naar de universiteit te gaan.
Ik ben sindsdien druk bezig met het zoeken naar opleidingen, ik had een hele leuke opleiding gevonden maar aangezien de arbeidsmarkt niet erg breed is voor zo een studie heb ik toch besloten om voor een studie te kiezen waar ik altijd wel een baan mee kan vinden. Ik ben er net achtergekomen dat ik niet precies dezelfde studie kan doen op de universiteit maar een afwijking daarvoor moet doen, ik heb hier helemaal geen zin in aangezien de vervangende studies niks voor mij zijn, want ik heb al met moeite een andere leuke studie kunnen vinden.
Toen ik dit tegen mijn moeder zei, deed ze net of er geen probleem was en ontweek ze eigenlijk datgene wat ik probeerde te zeggen... ik probeerde te zeggen dat ik de studie die ik had uitgekozen gewoon op het hbo wilde doen en niet naar de universiteit wilde gaan... Mijn moeder zei dat ik dan toch gewoon een soortgelijke studie kon doen op de universiteit... ik heb haar na een kwartier ongeveer duidelijk proberen uit te leggen dat ik toch echt graag naar het hbo wilde in plaats van naar de universiteit, ik kan op het hbo namelijk de studie doen die ik wil en ik heb ook een veel groter kans op een baan op het hbo dan op de universiteit aangezien we stages moeten lopen op het hbo. Mijn moeder werd toen heel boos en zei dat ik haar niet zou kunnen overhalen om een hbo diploma te behalen, ze zei dat het misschien wel makkelijk was geweest om haar over te halen om via hbo naar de universiteit te gaan maar dat ze het absoluut niet zou accepteren als ik alleen maar hbo zou doen. Ik vertelde haar dat ik na mijn 4 jaar hbo een soort master zou doen op de universiteit als ze dat heel graag wilde maar ze luisterde al niet meer en vond het onzin...
Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik zie mijn vader niet meer dus die kan ik er niet bij betrekken, mijn broer vind de universiteit ook veel beter dus die kan mij ook niet helpen. Mijn docenten op school hebben mijn moeder al vaak genoeg verteld dat het vwo niks voor mij is en dat ik beter naar het hbo kon gaan maar dat wil mijn moeder niet geloven en praten met haar is ook onmogelijk want ze loopt meteen weg. Ik heb erover na gedacht om een brief te schrijven maar dat zal ook zeker niet helpen aangezien ik weet hoe mijn moeder is.
Ik weet echt niet wat ik moet doen... dit is mijn leven en ik wil zelf in staat zijn om mijn keuzes te maken. Als er iets niet goed gaat met mijn studie wil ik zelf van mijn fouten leren en niet mijn moeder de schuld geven, omdat zij mij gedwongen heeft om een opleiding op de universiteit te volgen.
Ik weet echt geen raad meer en zit hier al de hele tijd te huilen op mijn kamer...
Weten jullie hoe ik dit het beste kan oplossen zonder mijn moeder te kwetsen of een keuze te maken zonder dat mijn moeder er achter staat?

rode krullenbol
10-02-2015 om 08:02
Spreuk
Diep verankerde culturele verschillen hebben universele waarden als tegenhanger. Ervan uitgaande, dat je moeder je graag gelukkig ziet, kun je haar misschien met de volgende spreuk overtuigen:
"Succes is niet de sleutel tot geluk. Geluk is de sleutel tot succes. Als je houdt van wat je doet, zul je succesvol zijn", Mark Verhees.

AnneJ
11-02-2015 om 00:02
studiekeuzetoets al in maart
Even opletten dat je je tijdig aanmeldt bij de opleiding van je keuze. Je moet namelijk een studiecheck doen. Als die onvoldoende wordt behaald moet je alsnog elders aanmelden.
Studiekeuzetoetsen kunnen al in maart afgenomen worden (maar dan vaak ook op een later datum). Als je twijfelt over de uitkomst kun je beter tijdig inschrijven zodat je ruimte houdt om nog voor een andere studie te kiezen als het advies negatief uitvalt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.