Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ik ben het nog niet gewend [16 jarige gaat uit]

Zoals de titel al zegt: Ik ben het nog niet gewend dat mijn 16 jarige zoon uit gaat. Het is een echte thuiszitter, weinig vrienden, weinig actie, maar hij vind het wel best zo.
Er begint echter enige beweging in te komen. Hij is vorige week met twee jongens naar de film geweest, was om 23 uur thuis, vind ik acceptabel op een doordeweekse schooldag. Vanavond heeft ie met dezelfde jongens afgesproken. Eerst afgesproken bij de Kentucky, wat snacken en dan door naar de film, in een bios 15 km verderop. Op de fiets dus. De jongens komen alledrie uit een ander dorp en de bios is in de "grote" stad.
Nou belde zoon mij net dat de film niet doorging, de projector was stuk ofzo; ze hadden dus nu maar besloten om te gaasn poolen. Vind ik prima, ben allang blij dat er enige actie in komt. Nu stelde een van die andere jongens voor om dan maar de film van 22 uur te nemen. Zoon vroeg aan mij of dat oke was. Ik had daar bezwaar tegen, hij zou dan pas tegen kwart voor een vannacht thuis kunnen zijn. Op een doordeweekse dag....
Mijn man vindt nu dat ik overdrijf. Dat ik hem los moet laten. Dat kwart voor een best wel mee valt. En eigenlijk twijfel ik zelf ook we een beetje. Maar hij moet die laatste 10 km wel alleen fietsen. En hij moet morgen gewoon naar school.
Kijk, ik ben het dus niet gewend, een puber die 's avonds uitgaat. Weet dus ook niet zo goed of ik nu mutsig bezig ben of dat mijn man iets teveel vrijheid wil geven.
Kortom: hoe gaan jullie met zoiets om, hadden jullie toestemming verleend in deze situatie? Ik ben benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vast heel onverantwoord

Vast heel onverantwoord, maar van mij had hij gemogen. Ik zou het enorm toejuichen dat hij, zoals je zelf zegt, eindelijk wat gaat ondernemen en daarom vrij flexibel zijn. Als het niet werkt (volgende dag moe, chaggerijnig, resultaten op school achteruit, veel te laat thuis, weet ik veel) dan heb je een mooie aanleiding daar over te praten en te gaan bedenken hoe je er in de toekomst mee om gaat gaan. 16 is een mooie leeftijd om hem wat verantwoordelijkheid te geven en te laten ervaren dat het misschien niet heel handig is om pas zo laat thuis te komen als je de volgende dag naar school moet. Liever ervaren en dan onderbouwd afspraken maken dan bij voorbaat van alles verbieden.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er anders over zou denken als het om een meisje zou gaan en dat ik vast ook minder enthousiast zou zijn als een meer ondernemende puber ineens regelmatig om 1 uur thuis zou willen komen, maar in dit geval zou ik vooral erg blij zijn dat hij wat onderneemt en hem daarin vrijheid geven.

Vreemde reactie

Dat vind ik nou een vreemde reactie,zoon mag wel 10 km alleen fietsen en dochter niet,net alsof je om het ene kind zuiniger bent dan op het andere.Want zeg nou zelf,beide kan iets overkomen .

Vreemd?

Ja, ik vind het minder prettig wanneer mijn dochter alleen fietst dan wanneer mijn zoon dat doet. Is dat raar? Natuurlijk kan ze beide iets overkomen, maar dat kan ook op andere tijden en plaatsen. Dochter wordt na het uitgaan thuisgebracht door vrienden, zoon fietst met meisjes mee die naar huis moeten en fietst dan dus een stuk alleen naar huis. Vast heel traditioneel en niet van deze tijd, maar zo gaat het hier echt al jaren.

Hier is dat anders

zoon en dochters mogen op die leeftijd niet alleen naar huis fietsen,of ze gaan met een groep of we halen ze op.

Sim

Sim

27-05-2010 om 23:05

Laten gaan

Als dit een regelmatige situatie zou worden zou ik daar een stokje voor steken, omdat het niet in het weekend is. Maar in dit geval zou ik ook blij zijn dat hij eindelijk wat actie gaat ondernemen en hem lekker laten gaan.

Ik heb ook zoiets aan de hand. Dochter van bijna 16 wil dolgraag naar de Twilight marathon die in de bioscoop komt. 6 uur film, het zal je hobby maar zijn. Is ook niet in het weekend en 2 dagen erna begint haar toetsweek. Resultaten zijn altijd prima. Heb met haar nu afgesproken dat ze mag gaan mits er een week eerder begonnen wordt met leren en dat ze de dagen ervoor wat eerder naar bed gaat. Marathon is om 1 uur afgelopen, dus half 2 in bed. Voor een keer vind ik dit prima, vooral omdat ze zo gek is van die films.

Maylise

Maylise

28-05-2010 om 03:05

Anke

Lastig inderdaad. Van mij zou het wat tijdstip betreft wel mogen. Ik vind het een keer doordeweeks wat later naar bed geen probleem. 1 uur vind ik voor af en toe geen probleem.

10 km alleen door de polder fietsen in de nacht zou ik echter minder zien zitten. Even goed om 23h als om 1h overigens. Ik denk niet dat daar veel verschil tussen zit wat gevaarlijkheid. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik op dat gebied helemaal niks gewend ben. Wij wonen in een buitenwijk van de stad dus bij nacht en ontij hele einden fietsen hoeft hier nooit. Ik kan me voorstellen dat als je sowieso al gewend bent aan het 's nachts door de polder fietsen gedeelte dat het misschien helemaal niet zo eng is. Objectief zal de kans dat er wat gebeurd ook heel klein zijn natuurlijk.

Ik had hem in dit geval waarschijnlijk laten gaan en hem dan dat laatste stuk even met de auto opgehaald (die 10 km die hij anders alleen zou moeten fietsen dus)

Maylise

Maylise

Maylise

28-05-2010 om 03:05

Sus-anne

Hoe feministisch en zo ik ook probeer te zijn ik merk zelf ook wel dat ik toch net even wat makkelijker omga met jongens die 's nachts door eenzame oorden gaan dan meisjes. Ik vind het niet echt goed van mezelf maar om de een of andere reden heb ik toch het idee dat het gevaarlijker is. Terwijl jongens natuurlijk net zo gevaar kunnen lopen natuurlijk.

Ik dacht er laatst nog aan dat mijn man altijd een van de jongens stuurt om de meisjes op te halen maar nooit andersom. Dat zit er blijkbaar zo diep in. Of het terecht is weet ik niet maar zo gaat het eigenlijk automatisch met veel dingen.

Maylise

Nee hoor niet alleen

Hier mag 16 jarige (meisje) echt niet alleen zo laat nog alleen fietsen of het moet een klein stukje zijn (b.v. vanaf vriendin of werk) en in bebouwde (verlichte dus) kom. En áls het al zo laat is en ze komt alleen dan moet ze sms-en als ze vertrekt en zo kunnen wij checken of ze binnen de normale tijd retour is....(of we bellen even tussendoor).
Op onverlichte fietspaden mag ze alleen overdag binnen redelijke tijden, als het dus drukker is...b.v. de ochtenduren of de vroege avond (zeg tot uur of 22.00 uur en dat is echt het maximum).
De reden is dat het dan te rustig wordt. Er komt amper een kip langs...áls er iets gebeurd ziet ook niemand je, te laat om ergens aan te bellen als je hulp nodig hebt en ook te laat om te verwachten dat er iemand iets hoort als je om hulp zou schreeuwen.En dan nog onverlicht...dus ook niemand die je ziet.
En als laatste reden...ik en man willen ook een keer naar bed...en als ze alleen is en ze zou een lekke band krijgen...kunnen wij d'r ophalen. Daar zitten wij niet op te wachten als we morgen weer moeten werken.
Is ze met iemand samen..dan kunnen ze elkaar helpen (hup achterop en de fiets laat je staan en haal je morgen op).
Voor zover ik weet hanteren ongeveer alle ouders (een enkeling uitgezonderd) ongeveer dezelfde richtlijnen. Ook voor jongens (mijn buurvrouw heeft jongens en die heeft dezelfde richtlijnen ongeveer..).
In de zomer zijn we iets soepeler dan in de winter. De reden is dat er meer mensen buiten zijn (fietsen, hooien, etc.etc.) zolang het licht is.
In het weekend zijn er meer vervoersmogelijkheden dus speelt het probleem minder..dan pakt ze de bus of trein als het echt laat wordt.
Maar over het algemeen gaat ze gewoon met iemand samen, of ze blijft bij iemand slapen (b.v. bij vriendin waarmee ze samen gaat of vriendin hier).
Maar deze dame gaat wel al zoveel mogelijk 'weg' dus de situatie is ook gewoon anders.
Zou je hem in dit soort gevallen niet kunnen ophalen?
Doen wij ook wel eens...b.v. als er een iemand jarig is en ze wil door de week tot 23.00 uur blijven en niemand om mee terug te fietsen. Dan halen we haar gewoon op. Fiets mee en klaar.
groeten albana

tonny

tonny

28-05-2010 om 09:05

Mijn zoon werd altijd erg kwaad

van de opvatting dat jongens 'veiliger' over straat kunnen dan meisjes. Volgens hem is dat totaal niet het geval, jongens lopen andere risico's maar ze zijn niet minder groot.

Dochter gaat altijd 's avonds alleen naar huis, ze vindt het haar volste recht ongestoord over straat te kunnen. Eerlijk zegt ze erbij 'Als er ooit iets vervelends voorvalt zal ik daar anders over denken, maar tot dat moment ga ik gewoon mijn gang. Ik vind het belachelijk om vanwege eventueel gevaar allerlei beperkingen te hebben.'
Nou ja, is ook zo. Hoe oud is het wel te doen dan? Op alle leeftijden kun je te maken hebben met crimineel gedoe. Dat stopt echt niet als je eenmaal 18 of 21 bent.

emma43

emma43

28-05-2010 om 09:05

Niet alleen

Hoi Anke,

Mijn dochter zou ook niet zolaat thuis mogen door de week.School staat even op de eerste plaatst nu en naar de film kan ook op een andere dag.Of het moest echt iets speciaals zijn,dan zou ik wel een uitzondering willen maken.
Alleen fietsen zo en zo niet.
Mijn dochter mag niet eens alleen op eenzaam stuk naar school fietsen,dan wil ik dat ze langs een alternatieve weg komt.Ze moet een stuk door het bos,dat mag ze in een groep,maar als ze alleen is,wil ik dat ze langs een drukke weg komt,met fietspad,dat is wel iets om.
Hier worden trouwens de meisjes ook ouderwets thuisgebracht door de jongens.ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Anke,het is natuurlijk fijn dat je zoon leuke dngen gaat doen in zijn vrije tijd en het is even wennen,maar waarschijnlijk snapt hij zelf toch ook wel dat dit geen gewoonte moet worden,door de week om 1 uur thuis?Daar kun je toch gewoon met hem over praten,dat je dit voor een keer goedkeurd,omdat je het niet wilde verpesten voor hem,maar dat hij er rekening meehoudt dat het niet de bedoeling is dat dit regelmatig gebeurt,zal hij zelf ook wel begrijpen.

Sterkte ermee.

Anke3

Anke3

28-05-2010 om 12:05 Topicstarter

Alles op een rijtje gezet

Als eerste: mijn zoon zeurde en klaagde gisterenavond aan de telefoon absoluut niet na mijn weigering. Nam het kalmpjes op. Hij kwam tegen elf uur thuis en had een hele leuke avond gehad. De andere jongens waren wel enigszins teleurgesteld dat hij niet mocht, maar ze zijn toch met zijn drieën bij elkaar gebleven. Vind ik heel erg sympathiek van die andere twee. Ze hadden ook kunnen beslissen zelf wel naar de late film te gaan.
Achteraf gezien had ik het hem denk ik toch niet moeten weigeren. Zoals al gezegd: hij doet tenminste eindelijk 's wat, en daar ben ik al heel erg blij mee. Mijn angst is nu, dat door mijn actie die andere jongens mijn zoon niet meer mee gaan vragen een volgende keer. Ik heb dus tegen mijn zoon gezegd dat als dit weer een keer voor zal komen dat hij dan toch wel mag blijven. Zo vaak zal dat niet gebeuren. Het viel gisterenavond gewoon wat koud op mijn dak. Kon zo snel niet schakelen.....
Hoe ik gereageerd zou hebben als ik een dochter zou hebben gehad? Die had ik denk ik zowiezo na de film met de auto opgehaald. (toch raar dat ik daar dan bij mijn zoon helemaal niet aan denk.....) Ik vind meisjes toch kwetsbaarder. Mijn zoon is een uit de kluiten gewassen knaap van bijna 1 meter 90, met nogal wat volume. 't Is toch een verschil, vind ik.
Bedankt voor de input. Het grote loslaten is nu echt begonnen. (En nog twee te gaan.. :o))

En waarom klaagde hij niet?

ja ik weet niet hoor...als mijn dochter het zou vragen en klakkeloos zou aanvaarden dan had ze het al 'verwacht' omdat het een vrij 'gewone reactie' is. Dus ongeveer hetzelfde als haar kenissen.
Is het niet zoiets dat ie zo makkelijk accoord ging en zijn vrienden ook?
En ik ben ook niet bang dat dochter zich zo makkelijk laat óvervallen....zit al jaren op karate en is behoorlijk sterk, goede conditie en bepaald niet bang (ook niet te krijgen) en niet gemakkelijke te intimideren, wat dat betreft is ze net een jongen.
groeten albana

tonny

tonny

28-05-2010 om 14:05

Helemaal eens, cobi

Zoiets als jij beschrijft is afschuwelijk.

Maar wat moet je...

Je kunt toch niet te allen tijde zorgen dat er iemand met je meereist of je komt ophalen? Naar mijn idee zit er geen leeftijdsgrens aan.
Mijn schoondochter reisde met wisselende diensten van Amsterdam naar Amersfoort, per openbaar vervoer - en aansluitend op de fiets.

Het is ellendig als je moet aannemen dat er per definitie gevaar dreigt als je als vrouw in je eentje op straat bent.

Hoe ben je trouwens op een dag weer alleen gaan reizen, na die nare ervaring?

reina

reina

28-05-2010 om 20:05

Jongens - meisjes

Ze lopen beiden risico's, jongens én meisjes. Aangerand of verkracht worden moet afschuwelijk zijn om mee te maken, maar bedreigd worden met een mes of pistool of in elkaar geslagen worden, ook dat heeft grote impact, onderschat dat niet. Mijn dochter heeft zich altijd veiliger op straat gevoeld dan mijn zoon, haar is nooit iets ernstigs overkomen, hij is herhaaldelijk overvallen en beroofd en ik kan je zeggen dat je dan als ouders net zo goed geen oog dicht doet ... Beiden lopen gevaar en dat stopt niet als ze 18 of 20 zijn, je zult er tot op zekere hoogte mee moeten leren leven.

Gaat om verlichting en drukte

Volgens mij gaat het hier de gemiddelde ouder niet eens om jongens/meisjes. Maar legt het gros van de ouders (dus ook voor de jongens) de grens bij wel of geen verlichte wegen en of er veel verkeer is.
Op buitenwegen is er én geen verlichting én geen drukte. Ik denk dat als je zelfs zonder overvaller/verkrachter of weet ik wat van je fiets valt omdat je je niet lekker voelt, het niet ziet en de sloot in rijd of dronken bent ook tot morgenvroeg ligt. Weinig kans dat je kind dan ooit nog vindt...zelfs als je zou gaan zoeken.
Er waren hier pas nog 2 19jarige jongens (broers van vriendinnen van dochter) om een feestje te vieren, 2 meter, uit de kluiten gewassen en wonen in het (onverlichte) buitengebied. Maar die moesten mooi wel samen naar huis fietsen en aldaar werd 1 van de broers opgepikt door een ouder voor het laatste stukje.En dat was niet om de zussen te escoteren, want die bleven hier slapen. Het was wel nog later...om 1.00 uur 's nachts.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2010 om 22:05

Voor het blok gezet

Ik zou me in de door jouw beschreven situatie enigszins voor het blok gezet voelen, ik zou het moeilijk vinden om te weigeren. Als ze het vooraf zou vragen zou ik het zeker niet goed vinden. Doordeweeks ga je als 16 jarige niet om 10 uur naar de film vind ik, tenzij er de dag daarna geen school is. Maar als kind zou bellen dat er iets misgegaan was met de film en graag wil blijven om toch te kijken zou ik dus over mijn hart strijken, maar met tegenzin.
Misschien niet zo'n aardige gedachte van mij, maar weet je zeker dat de late film niet vanaf het begin de bedoeling was?

Anke3

Joh, is jouw oudste alweer 16? Ik denk altijd dat alleen onze eigen kinderen groter worden ;-)
Ik kan me je gevoel wel voorstellen, dat je hem de volgende keer meer los wilt laten om leuk iets met vrienden te doen. Onze oudste is ook niet zo'n initiatiefnemer. Nu heeft hij toch zelf geregeld dat hij afgelopen zaterdag op zijn verjaardag met vrienden naar de bios ging en daarna nog even naar de mac. Ze waren op de fiets om 22:30 thuis. Dat vond ik al heel wat voor een nét 14-jarige ;-)

Anke3

Anke3

02-06-2010 om 13:06 Topicstarter

In de herkansing

Nou, voor morgen hebben de heren opnieuw het plan opgevat om naar de film te gaan. Deze keer dus wel graag die van 22.00 uur. Ik heb zoon gezegd dat hij wel mag, maar dat dit wel een uitzondering is, op een doordeweekse schooldag. (Kan ie meteen ervaren hoe het is om halfbakken 's morgens weer in de schoolbanken te zitten.)Ik heb ook met hem overlegd dat ie de route moet nemen langs de grote weg, dus niet binnendoor. En mobiel opgeladen, met voldoende beltegoed.
@ Kaaskopje: nee echt, zoon zal er niet om liegen, als het plan vorige week direct al was om de film van 22.00 te pakken.
@Silone: Ja, J. is alweer 16!! Gelukkig absoluut geen puberale lastpost. Alleen met schoolwerk moeten we hem af en toe een preek geven. Eigenlijk is het een jongen die we best los kunnen laten, alleen mijn zorgelijke moederhart wil d'r nog niet aan...........

Leuk dat hij er wat meer op uit trekt! En nu zelf niet de hele avond op het puntje van de stoel gaan zitten, hè? ;-)

Wat ook nog kan

Mijn zoon blijft met enige regelmaat na het uitgaan bij zijn vrienden slapen, dat kan natuurlijk ook als het heel laat wordt.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.