Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Flora B
06-09-2010 om 18:09
Ik ben even de weg kwijt..
Onze oudste gaat nu voor de 2e week naar de brugklas ( D stroom) en hij vind het helemaal niks. Hij is ook bij geen enkele bekende in de klas gekomen, alleen 2 meisjes van zijn oude klas. Hij schrikt zo van het taalgebruik, het schijnt dat iedereen elkaar "homo" noemt, te pas en te onpas de middelvinger opsteekt.... vandaag had hij een pen gegeven aan een klasgenoot die hem had laten liggen, krijgt hij als antwoord 2 middelvingers!!
Nou moet ik zeggen dat wij ook uit een piepklein dorpje komen ( noorden van nl) en hij naar school gaat in een kleine plaats, daar kan hij de 1e 2jaar van zijn havo doen, straks moet hij echt naar de grote stad.
Op dit moment voelt hij zich heel erg alleen binnen de grote school en als hij aansluiting zoekt... gaan ze opstaan en verder lopen, heel vreemd... ik weet hij is de stoerste niet, altijd erg sociaal en maakt met iedereen een praatje... maar blijkbaar val je dan buiten de boot. Hoe is het bij jullie met taalgebruik....

Mama
Wat vervelend
Ik herken het niet.
Maar ik kan me voorstellen dat je zoon hierdoor aardig van slag kan raken. Ik weet trouwens niet wat je met D stroom bedoelt, hier is dat het laagste nivo, maar jij hebt het over de havo. Dat is hier de A stroom.
Wij wonen ook in een klein dorpje in het noorden. Als je zoon toch naar de havo gaat is het dan niet prettiger om direct naar de "grote" stad te gaan?
Het kan best zijn dat hij daar veel meer zielsverwanten vindt dan op zijn huidige kleine school.

Flora B
Stroom
D stroom is Havo- VWO, A stroom is praktijk onderwijs. Het is precies andersom dan de basis school, het schijnt dat hij niet "zomaar" alvast naar de grote stad kan, het is de school van hetzelfde bestuur.Ik denk als je heel erg je best doet, dat je het als ouders wel voor elkaar kunt krijgen. Maar ik verbaas mij over het feit dat die pubers zo'n achterlijke taal tegen elkaar hebben. Mijn zoon heeft op de basisschool alleen maar met 2 andere jongens en verder allemaal meisjes in de klas gezeten ( maar 12 kinderen) hij is dus ook niet veel gewend, dit maakt het heel verwarrend allemaal.... en veel buikpijn bij hem.

Hillary
07-09-2010 om 08:09
Wat raar
Hier een havo/vwo brugklas in dorpje in de randstad. Geloof niet dat de kinderen en het taalgebruik zoveel anders zijn dan op de basisschool. Met name de jongens zijn allemaal redelijke sportfanaten, dus ze hebben al snel wat gemeen. Sommige kinderen kende hij ook al van gezicht door het sporten. Ik zou gewoon de mentor eens bellen over dat taalgebruik.

Vera*
07-09-2010 om 09:09
Vanochtend
Vanochtend is zoon om half acht vertrokken met regenpak aan. Normaliter fietst hij 'graag' in de regen zonder regenbroek of -pak maar het was zo nat dat hij vandaag uit zichzelf een regenpak aantrok.
Vera

elsje78
07-09-2010 om 21:09
Naar zeg
Ik vind het heel vervelend voor jullie!
Ik zou zsm de mentor bellen, want dit moet snel uit de wereld, desnoods een andere klas...
Ik ben zelf mentor en ik zou gebeld willen worden (ben ook al gebeld dit schooljaar) en dit soort problemen in "de kiem" smoren!
sterkte!

reina
08-09-2010 om 07:09
Mentor
Ik zou ook contact met de mentor opnemen. Aangeven hoe je zoon zich voelt, maar ook dat je schrikt van het taalgebruik etc., lijkt me ook zinvol als daar op school aandacht aan besteed wordt!

Flora B
08-09-2010 om 19:09
Gebeld...
Ik heb maandagavond al gebeld, het gaat van kwaad naar erger, schijnt dat hij de pispaal van de groep is. Mentor had het nog niet zo in de gaten gehad, maar vond het een klas met erg veel onzekere kinderen. Er zitten een paar stoere kinderen in en die worden op dit moment erg gevolgd om maar niet zelf buiten de boot te vallen. Hopelijk lukt het om het in de kiem te smoren, ik heb een kind dat met vreselijke buikpijn naar school gaat. ( ze gooien nu al flesje water over hem heen, laten hem struikelen...etc) en het stopwoordje is Homo... Ik weet zelf uit werkervaring hoe het kan functioneren in een groep, het heeft ook even tijd nodig maar ik schrik heel erg van gedrag onderling, maar goed wat betreft ben ik ook niet zoveel gewend.

elsje78
08-09-2010 om 22:09
Flora
Ik ben wel heel wat gewend, als leerkracht maar het is goed dat je meteen aan de bel trekt en blijf dat doen.
Een kind dat zo naar school moet is vreselijk, laat staan dat hij nog wat moet leren!
Dit is echt niet normaal hoor, al is het helaas niet op zichzelf staand. Blijf de mentor op de hoogte houden, want reken maar dat die de helft niet ziet, zo slim zijn ze wel.
Sterkte!! Ook voor je zoon!

Hillary
09-09-2010 om 08:09
Bizar
Ik vind het echt bizar wat je vertelt. Heel moeilijk voor te stellen. Het is pas de tweede week. Zoon is inmiddels al in derde week bezig en ik heb het idee dat dat zich nog helemaal geen groepjes hebben gevormd en rollen zijn toebedeeld. Volgens mij gaat zoon nog voornamelijk met zijn oude vrienden om en lopen ze nog allemaal redelijk schuchter rond en is het kopen van een saucijzenbroodje in de kantine nog wel het spannendste dat ze kan overkomen.
Zijn de pestkoppen kinderen die hij helemaal niet kent of kende hij ze wel al van zijn oude school ofzo? Eigenlijk denk ik dat hij per direct naar een andere klas/school moet. Misschien moet je daarnaast eens kijken wat de reden kan zijn dat je zoon tot pispaaltje gebombardeerd is. Waarmee ik pesten zeker niet goed wil praten hoor, ik ben zelf gepest in de brugklas dus weet als geen ander wat dat met je doet, maar weet dus ook heel goed hoe menselijke mechanismen werken met dit soort dingen. Zo droeg ik veel zelfgemaakte kleding, een stomme bril, was heel slecht in sport en was zo stom om eerlijk te antwoorden hoe lang ik voor een proefwerk had geleerd (te kort in hun ogen en toch een hoog cijfer).

Poezie
09-09-2010 om 09:09
Geen herkenning
Dit is inderdaad niet in de haak hoor. Zelf heb ik vorig jaar een jaartje op een middelbare school gewerkt, dus ik heb ze (leerlingen) van dichtbij kunnen zien. Nou, daar kwam dit écht niet voor! En anders hadden er meerdere wat van gezegd.
Hier ligt een schone taak voor de leerkrachten om dit zo snel mogelijk de kop in te drukken! Maar eigenlijk denk ik (als moeder zijnde) dat ik het zelf al te laat zou vinden, inderdaad: dat er al dit soort ernstige dingen in de tweede week gebeuren vind ik erg heftig.
Zelf zou ik dan z.s.m. op zoek gaan naar een andere school.
Gr. Poezie.