Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Cindy

Cindy

25-09-2010 om 12:09

Hulp gezocht

Mijn zoon is 12 jaar en zit in de brugklas. Hij is zo ontzettend in de puber(s)t(r)ijd geschoten dat wij nu al niet goed meer weten wat we moeten doen. Eigenlijk is het een heel lief en sociaal kind maar hij is op dit moment zo tegendraads dat het moeilijk is met hem te praten. Hij voelt zich snel aangevallen en zei gisteren dat hij het gevoel heeft dat hij niets goed doet. Dat vind ik heel erg want het laatste wat ik wil is dat hij negatief over zichzelf gaat denken. We zeggen ook heel vaak wat er allemaal goed gaat. Maar het probleem is wel dat het op een aantal vlakken niet goed gaat. Wij moeten hem voor alles achter zijn vodden zitten. Huiswerkplanning, op tijd komen, afspraken nakomen. Hij is zo makkelijk!! En overal discussie over, het ligt nooooiiit aan hem. En ik durf te zeggen dat wij absoluut geen strenge ouders zijn. Er mag veel maar zo is de lol er wel een beetje af. Zijn oudere zus is zonder problemen de pubertijd door gerold dus we hebben weinig ervaring. Wat is de beste strategie. Stoppen met hem overal mee helpen en alle valkuilen voorkomen of is het daar nog te vroeg voor en moeten we nog even doorzetten. Ik houd mijn hart vast voor als hij 14 is.
Graag wat ervaringstips!!

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 13:09

Idd hulp nodig

Hij heeft jullie nu nodig om hem veel liefde te geven, zijn wereld en zijn hormoon huishouding staan op zijn kop! Zoek dus iemand die hem kan helpen met huiswerk begleiding, het plannen, zijn agenda op orde houden. Dan hoeven jullie zelf daar met hem de strijd niet meer over aan te gaan.
Groet, polly

Onze puber van 13

Hier ook zo'n potret. Wij hebben gezegd dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen huiswerk. We vragen 1x, bieden 1x aan te helpen en wil hij niet is het zijn probleem.
Zoon heeft inmiddels een fikse consequentie van school gehad en 3x de lernliste moeten overschrijven. Die maakt nu echt zijn huiswerk wel!

We zijn te snel geneigd om ze te helpen. Hoe moeilijk het ook is, niet doen!

Wat wij hem duidelijk hebben gemaakt is dat onze liefde onvoorwaardelijk is en dat wij nooit teleiurgesteld zullen zijn in hem. Dit omdat wij vinden dat teleurstelling voortvloeit uit verwachtingen. Als je als ouder teleurgesteld bent heb je blijkbaar de verwachtingen te hoog gespannen. Wel hebben we gezegd dat afspraken nagekomen moeten worden en zo niet is daar een afgesproken sanctie voor. Ook hebben wij als ouder het recht om iets jammer te vinden. Dit heeft onze zoon een hoop opluchting gegeven! Hij voelt zich velig en is veel gemotiveerder!

Geef liefde, veiligheid en gheborgenheid maar wordt niet het brein van je kind. Ze moeten het zelf doen! Laat hem wennen aan zijn nieuwe ik. Er komt zoveel op ze af!

Mayke70

Mayke70

04-10-2010 om 19:10

Hier hetzelfde

Een heel verhaal getypt en weg is ie. Dus maar weer opnieuw.

Mijn puber (12 jaar en brugklasser)lijkt erg op de jouwe. Voelt zich ook snel aangevallen en het ligt nooit aan hem. "ja maar, ik dacht dat jij dit of dat zei.." of "jaaaahaaah kan ik toch niks aan doen want blah blah..". Vanaf de dag dat hij 12 is geworden is hij het ene moment heel lief en aanhankelijk en 't volgende moment chagrijnig en is niks goed en alles te veel en stom. Erg vermoeiend. Ook wij zijn zeker niet streng. Soms vraag ik me af of we juist niet veel strenger zouden moeten zijn.

Toch vind ik het belangrijk om hem het vertrouwen te geven dat hij steeds meer zijn eigen beslissingen kan nemen, dat de uiteindelijke beslissing bij ons ligt maar er wel naar hem geluisterd wordt en zijn mening ook telt.

We hebben de afspraak gemaakt dat hij door de week in de avond mag gamen (als zijn huiswerk af is) zolang het niet ten koste gaat van school. Zodra zijn schoolresultaten niet goed zijn en hij doet ook zijn best daar niet voor, dan mag hij door de week niet meer gamen. Hij wil dat ik hem nu nog help met zijn huiswerk, hoe het aan te pakken en in te delen want dat valt hem nog niet mee. Als hij het ritme te pakken heeft dan bemoei ik me er niet mee tenzij hij me daar om vraagt.

Maar hij wordt natuurlijk super chaggie van de hoeveelheid huiswerk en dan is het een en al gemopper. Hij had zijn huiswerk tijdens dat gemopper al lang af kunnen hebben maar goed. Vraagt hij of ik wil helpen maar krijgen we al snel woorden want hij zit er bij te kijken en laat mij denken en als ik dan zeg dat hij zelf moet denken ben ik een zeur want dat doet hij toch! Nou jongen, ik wil niet zeuren dus laat ik je lekker met rust zodat je het zelf kan doen en dan baalt ie weer. GRRRRRRR.

Hoop dat je veel reactie gaat krijgen, kan ik misschien ook wat mee

Talia

Talia

06-10-2010 om 17:10

Helpen

Misschien zou je op een neutraal moment eens kunnen vragen hoe hij het beste geholpen wil worden? Wat hij het liefst zou willen dat er gebeurt met zijn huiswerk en andere verplichtingen (dat het verdwijnt, ja natuurlijk, maar als het er nu toch is)? Vaak weten ze ergens wel wat er moet gebeuren, maar als er maar genoeg gemopper en gedoe over is, leidt dat ook lekker af van het plannen en werken. Probeer dan afspraken te maken aan de hand van wat hij zegt dat hij wil/nodig heeft en hou je daar ook een tijd aan. Laat hem zelf ervaren of zijn ideeen werken of niet.
Verder: grijp elke kans aan om te laten weten dat hij een prima knul is en straal vertrouwen dat het een fase is, om zijn gevoel dat hij niets goed doet te verminderen.
Oh ja, betrek school erbij, als je dat nog niet gedaan hebt. Hij is niet de enige brugklasser die moeite heeft met huiswerk en afspraken en zo. Misschien heeft hij het op school alleen nog niet laten merken. Bel eens met zijn mentor voor ervaringen en advies.
Succes!

Mayke70

Mayke70

06-10-2010 om 18:10

Ik heb hem inderdaad vorige week de vraag gesteld wat hij het liefste heeft. Hoe ik hem het beste kan helpen. Hij wil dat ik hem help zoals we dat nu doen maar dat is zijn verstand denk ik. Zijn gevoel zegt hem op het moment van huiswerk moeten maken even wat anders.
School of mentor bellen doe ik liever wat later als het dan nog nodig is. Eerst maar even de tijd geven om te wennen aan het huiswerk en een ritme hierin krijgen.

En tjah, vertel hem regelmatig dat ik onvoorwaardelijk van hem hou, ook als hij even wat moeilijk of chagrijnig is. Pubers...het is niet makkelijk voor de ouders maar ook voor de puber zelf niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.