Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Asje linx
14-06-2009 om 12:06
Houding: cursus - tips?
Mijn zoon van bijna 18 j weet vaak met z'n houding geen blijf, hij weet zich geen houding te geven en gaat dan soms zelfs een beetje 'raar' doen, mislukt grappig ed. Dit bij leeftijdsgenoten maar ook bij ouderen.
Het is wel zo dat hij destijds versnellingen heeft gedaan (wat ik zéker niet meer opnieuw zou laten doen)omdat hij een heel slim kind is, maar hij had een late puberteit en daarom denk ik dat hij soms wel bekeken werd (als dat superslimme kleine ventje)en zichzelf daar geen houding mee wist te geven
Bestaan er cursussen of iets waarmee hij zich terug goed weet houding te geven bij leeftijdsgenoten ed? Hij zal door z'n intelligentie wel altijd andere interesses blijven hebben maar toch... wat kan hij doen om zich een houding weten te nemen ?

Zusenzo
17-06-2009 om 00:06
Cursus?
Ik weet zo geen cursus. Heeft zijn "geen houding weten" te maken met te weinig zelfvertrouwen, onzekerheid? Wat voor opleiding doet je zoon nu? En hoeveel jaren heeft hij versneld? Mijn dochter is van vreemde eend veranderd in stralend jonge meid/vrouw toen ze, inmiddels op de universiteit, peers vond. Ik ben laatst op 'n feestje geweest daar. Op zich stuk voor stuk nerds, maar zoveel nerds bij elkaar en dan valt het nerdische weg, dan blijken ze opeens heel gewoon te zijn. Hoogstens wat merkwaardige gespreksonderwerpen maar "gelijkgestemde leeftijdsgenoten" was voor mijn dochter wel een verademing.

Asje linx
17-06-2009 om 08:06
Vreemde eend
tja, ik denk dat hij zich nog steeds bekeken voelt, hij heeft nu bijna het 3e jaar unief met grote glans af (hij had de vorige jaren als enigste grootste onderscheiding) Ik denk ook wel dat hij nu niet meer zo bekeken wordt als voordien (hij heeft z'n groeispurt ed nu wel al ruim achter de rug) maar ik denk dus wel dat hij dat nog meedraagt, dat hij zich nog zo bekeken voelt bij momenten (het is echt wel erg geweest, ik weet nog toen de ouders eens op een dag in school uitgenodigd werden dat ik overal wijzende vingers achter mij voelde van medeleerlingen welke aan hun ouders wezen dat dat 'die' jongen was )
Het is wel al minder, zou het vanzelf nog 'beteren' ? Hij heeft ook de neiging van met kromme schouders te lopen

Tinus_p
17-06-2009 om 09:06
Accepteren 2
Lara tegen Asje:
"Kun je accepteren dat je zoon een nerd is? Zonder hem in het keurslijf te willen duwen van een zelfverzekerde jongen die met een rechte rug gemakkelijk contacten maakt?"
Precies. Wat is het probleem nu eigenlijk? Heeft hij een probleem?
En als hij een probleem heeft; hij IS nu eenmaal zo. Het is niet verstandig om dat te ontkennen, om hem dramatisch te willen veranderen. Hij kan beter een omgeving (werk,vrienden) zoeken die bij hem past, dan zich aanpassen aan een omgeving die niet de zijne is.

Asje linx
17-06-2009 om 10:06
Meisje versieren // gewoon zijn
Het is gewoon dat hij zich heel moeilijk een houding weet te geven, vooral als de ogen op hem gericht zijn, doet hij zo vreselijk ongemakkelijk
Ik weet ook dat zijn interesses ed op andere vlakken liggen dan de doosnee leeftijdsgenoten maar gelukkig ligt de richting welke hij volgt hem goed, Het is een knappe jongen, maar ik denk dat een bvb zelfzekerheidstraining of iets dergelijks hem wel goed zou doen, hij slaat soms echt wel een figuur door zijn 'rare' houding wanneer hij in de aandacht staat
Nerd wil hijzelf niet zijn, ookal is hij het wel door zijn ontempbare intelligentie en interesses
Hij is eigenlijk zo'n beetje een vreemd professortje in zijn houdingen (en hijzelf wil zo graag 'gewoon' zijn)

Tineke
17-06-2009 om 11:06
Nu pas?
Wat lastig dat jij/ hij er nu pas mee komt. Jaren voorbij gegaan waarbij hij had kunnen accepteren dat hij nu eenmaal 'anders' is. Als het echt een probleem is voor hem, zou een psycholoog wel kunnen helpen.

Tinus_p
17-06-2009 om 21:06
Niets zo charmant als een spreuk aan de wand
"Hij is eigenlijk zo\'n beetje een vreemd professortje in zijn houdingen (en hijzelf wil zo graag \'gewoon\' zijn)"
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen.
(ik dacht dat deze van Loesje was maar kan hem niet terugvinden op de site)
Trouwens, wil hij een meisje versieren, of jij?

Zusenzo
17-06-2009 om 23:06
Cursus/nerd/etc
Je zoon heeft ongetwijfeld een zeer hoge intelligentie, in die zin zal hij dan ook nooit < gewoon> worden. Misschien kan het boek < te veel mens, te weinig dier> hem helpen te accepteren en waarderen.
Cursussen zijn vaak ook lastig omdat die niet afgestemd zijn op zijn belevingswereld. Misschien dat hij via www.hiq.nl kan informeren of er iets dergelijks bestaat (of informeren bij mensa). Of wie weet een cursus < spreken in het openbaar> waarbij ook aandacht besteed wordt aan zelfvertrouwen.
En die meisjes die komen nog wel een keer, nerds of zo hij wil niet-nerd maar anders dan anderen zijn daar regelmatig veel later mee.

incar
17-06-2009 om 23:06
Cursussen via studentenpsycholoog of vertrouwenspersoon
misschien kan hij eens op zijn universiteit informatie opvragen over het bestaan van bv sociale vaardigheidstrainingen oid. Dit zal gaan via de vertrouwenspersoon of aan de uni verbonden studentenpsycholoog.
De TU bij mij in de stad heeft dit zover ik weet in zijn pakket zitten.
Zit je direct met gelijkgestemden, qua niveau en interesse.

MaximeM
18-06-2009 om 12:06
Haptonoom
Hoi,
Ik lees jouw verhaal over je zoon en moet meteen aan haptonomie denken, google maar eens op haptonomie, ik denk dat hij daar baat bij zou hebben.
zie hier ook wat uitleg: http://www.xs4all.nl/~tijdhof/praktijk_haptonomie_definitie.htm
mvg
Maxime

Tineke
18-06-2009 om 19:06
Jep hapto
Die hapto strijkt wat iq-weg, kneedt er wat sociaals in en hoppakee, je zoon is er een van dertien uit een dozijn.

MaximeM
22-06-2009 om 17:06
Meen je dat
Hoi Kaatje,
Goh,...zou iedere haptonoom zo met zijn clienten omgaan.... daar kan ik me nu niets bij voorstellen, of heb jij er persoonlijk slechte ervaringen mee soms?
Maxime

Tirza G.
Maxime
Dat is wat Asje Linx als het probleem definieert: te hoog IQ en te weinig sociaal. Tja, wat gaat die haptonoom dan óen? IQ weghalen en socialerigheid er in brengen? Lijkt me een knap kunstje.
Haptonomie is een nogal controversiele behandelwijze.
Tirza

Asje linx
Houding
Tja, wat ik als probleem aanhaal is dat m'n zoon zich heel ongemakkelijk voelt wanneer de aandacht op hem gericht is, hij weet zichzelf geen houding te geven en dat is ergens wel zielig, mogelijks zou wat meer zelfzekerheid op sociaal vlak hem kunnen helpen
en neen, het is hijzelf wie graag een meisje zou hebben, maar ook daarmee weet hij zich duidelijk geen houding mee

Tirza G.
22-06-2009 om 22:06
Het lijkt me dan een goeie voor het programma "The Beauty & The Nerd". Je geen houding weten te geven is volgens mij tamelijk normaal voor pubers/adolescenten. Heeft-ie hobby's? Sport? Bij dansen bijv., zowel streetdance als stijldansen, is het contact met de andere sekse eenvoudig, logisch en automatisch. Bovendien is het goed voor je houding, omdat je je als "heer" wat stoer dient te gedragen.
Tirza

mirka
27-06-2009 om 22:06
Sova training
Dit lijkt me inderdaad sociale onzekerheid.
Daar zijn SOVA trainingen voor. Hij is zeker niet de enige! En het is voor hem zelf heel onprettig. En het wordt op deze manier alleen maar een cirkeltje. Hij doet raar, mensen reageren raar op hem en hij wordt nog onzekerder.
Moet je eens googlen. En Bureau Jeugdzorg biedt ook dergelijke cursussen aan.
groetjes Mirka