Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Laura

Laura

19-09-2015 om 09:09

Hoge rekening mobiele telefoon

De titel zegt het al... Ik kreeg vanmorgen een mail van de provider dat mijn zoon zijn nummer is geblokkeerd ivm hoge kosten. We hebben een abonnement voor 14€, dat is 1000MB en 100 belminuten. Het abbonement delen we met hem, ieder 7€ per maand. De kosten voor deze maand zijn nu 93€, hij heeft een bankrekening waar nog wat verjaardags geld op staat, hij gaat een deel ervan meebetalen. Ben nu zo pisseg dat ik hem ook een straf wil opleggen, weet alleen nog even niet hoe en wat. Hoe pakken jullie dit soort questies nou aan ?

Els

Els

Afspraak

Wat heb je hierover vooraf afgesproken? Is het voor het eerst? Hoe oud is zoon?
Hoe heb je afgesproken dat hij een deel gaat meebetalen? En, als je daarover hebt gesproken waarom ben je dan nog steeds pissig? Gesprek is toch geweest? En 'oplossing' (deel meebetalen) ook?

Angela67

Angela67

overstappen op prepaid

lijkt misschien een straf voor hem :-), maar is een betere oplossing. Je kunt dat zelf dan prima online in de gaten houden en er bijv voor zorgen dat hij altijd 2 euro heeft om in ieder geval te kunnen bellen. En voor de rest betaalt hij gewoon zelf als hij meer wil.
Ik zou dat niet verlangen van een kind (ik neem aan dat hij nog 'kind' is), hoewel het hier thuis wel goed gaat - ik heb uitgelegd dat bellen met die smartphone belachelijk duur is. Ze zijn ook niet echt in situaties dat ze veel moeten bellen.
Dus daar zou ik met hem toch wel naar kijken, wat zijn dan die kosten geweest?
gr Angela

Moni

Moni

19-09-2015 om 10:09

Hij heeft zijn straf al, namelijk betalen

Is het haalbaar dat hij alles betaalt. Jij betaalt toch 7 euro per maand mee, niet de helft van wat hij extra verbelt?

Als het kan qua abonnement zou ik overstappen op prepaid of op een abonnement dat waarschuwt als belminuten of mb's bijna op zijn.

Nastia

Nastia

Betalen

Omdat kinderen minder geld hebben zou ik 50% van de kosten op mij nemen, de andere helft zou hij zelf moeten betalen (bij 'n jong kind (<10) zou ik misschien voor 75/25 kiezen). Maar dat doe ik maar één keer.

Als hij (mee)betaalt is dat toch voldoende straf? De andere 50% is leergeld voor jou, omdat je geen duidelijke afspraken hebt gemaakt en een abonnement hebt gekozen waarbij er ruimte is voor je zoon om zulke kosten te maken.

Laura

Laura

Belgedrag

We weten inmiddels al wie hij heeft gebeld, zijn vriendinnetje. We waren in de veronderstelling dat hij tijdens het mindcraften via de koptelefoon zat te kletsen maar het bleek dus dat hij belde. Hij is overigens 13 jaar.
Ik zal eens kijken op de site van de provider of je met een abonnement ook een op is op regel hebt.
Het is opzich haalbaar dat hij meebetaald aan de rekening , dan is z'n rekening wel bijna leeg, hij spaarde voor een game maar dat kan hij voorlopig wel vergeten.

Angela67

Angela67

19-09-2015 om 11:09

nou . . .

ik vind het wel wat hard hoor, had je 'm al heel vaak gewaarschuwd dit niet te doen? sommige dingen zijn voor ons heel duidelijk, maar voor kinderne die in deze tijd opgroeien zijn die niet zo evident. Het verschil bijv met het telefoonabonnement op onze vaste telefoon en de kosten van de tikken van een prepaid kindermobieltje zijn groot maar dat weten zij niet als je het niet uitlegt. Zoiets als netnummers en 06-nummers enzo.
Ik bedoel maar: als dit bij herhaling gebeurde dan zou ik 'm alles laten betalen wat jij teveel vindt, maar als het de eerste of tweede keer is dan zou ik abonnement opzeggen en prepaid regelen en vanaf dat moment veel duidelijker afspraken maken.
gr Angela

Thomas

Thomas

19-09-2015 om 11:09

Wifi

Als hij thuis op de computer speelt, moet ie gewoon via whatsapp bellen, dat is gratis, en natuurlijk ook op de wifi en niet van zijn eigen mb's. Ik neem aan dat hij thuis zijn internet via zijn tel uitzet en alleen wifi gebruikt?

Els

Els

19-09-2015 om 12:09

jij betaalt

Ik vind ook dat jij deze 'te veel' rekening moet betalen. Eens met Angela67, je kunt niet verwachten dat hij dit uit zichzelf goed inschat. Hij heeft vast al gemerkt hoe erg je het vindt. En natuurlijk maak je nu duidelijke afspraken: hij installeert een app of zorgt dat hij een account heeft bij de provider waar je kunt zien hoe je verbruik die maand is. Met 13 en als modern kind snapt hij al snel beter dan jij (waarschijnlijk) hoe hij dat in de gaten kan houden. Zo gaat het bij ons in elk geval. Zoons hebben de instellingen zo gemaakt dat zij bij 50% en bij 80% (ofzoiets) verbruik een sms-bericht krijgen. Oudste zoon heeft deze maand per ongeluk ergens data aan laten staan. Is eerder gebeurd, toen hebben wij betaald; nu zegt hij zelf al: stom. Dat is geen internet meer deze maand, hij werd immers gewaarschuwd middels de sms en heeft snel 4G uitgezet. En nu niet meer internetten dus, totdat het de 1e van de maand is.

Moni

Moni

19-09-2015 om 12:09

Ik heb ook een dertienjarige

En zeker weten dat hij een deel zelf zou moeten betalen.
Net zoals hij zelf een nieuwe rekenmachine moet betalen als hij 'm kwijtraakt.
Hij heeft geluk. Tot nu toe blijft het nog bij een geodriehoek en een passer.

Ik neem aan dat telefoon en abonnement niet alleen overhandigd zijn met : veel succes! Hij weet hoeveel belminuten hij per maand heeft. En hij weet dat er 60 minuten in een uur zitten. En in zijn abonnement zitten 100 belminuten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2015 om 16:09

Betalen

Hoeft natuurlijk niet per se via de portemonnee te gaan.
Dochter heeft haar rekening met klusjes afbetaald.

Hier krijgen we een sms als abonnement voor 3/4 verbruikt is. Maar het kan hard gaan. Oudste heeft in uurtje trein voor 300 euro mbs verbruikt. Dacht dat ie op de wifi zat.
Dat kon afgekocht worden met een duurder abonnement. En dat hebben we dus gedaan. We betalen beide het verschil.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Beide =

Samen, als in 50-50.

Veer

Veer

ieder de helft

Fouten maken mag. Straf vind ik daarvoor niet nodig hoor. Waarom ben je zo boos? Hij is 13 en deed het vast niet expres.

Ik zou het hem (deze eerste keer) waarschijnlijk 25% laten betalen. Of ik betaalde alles. En niet boos zijn en zeker geen straf geven. Als het in de puberteit niet erger wordt dan 1 keer een rekening van 93 euro:)

En inderdaad bellen via Skype is gratis.

Mijn dochter heeft één keer mb's gebruikt terwijl zij alleen een sms/bel-kaartje had. Eén telefoontje aan de provider, Tele2, was voldoende om rekening kwijt te schelden, we hoefden niets te betalen omdat het zo duidelijk afweek van het normale verbruik. Het was duidelijk dat mijn wel de mb's had gebruikt, maar per ongeluk.
Nu hebben we een abbo voor 8 euro bij tele2, met 100 mb. En daar kan zij niet boven komen. Boven de 100 mb wordt het internet op 'traag' gezet. Bellen, daar zou ze wel over heen kunnen, maar ze bellen nooit, ze appen en skypen.

four

four

hollandse nieuwe

Hier 'mag' een abonnement pas als er verdiend wordt. Dan ga ik er ook vanuit dat er zelf betaald wordt bij overschrijding. Dat spreken we dan ook duidelijk af van te voren. Momenteel een abonnement bij Hollandse Nieuwe, beltegoed. MB's en SMS'jes gaan allemaal uit 1 bundel en op is op.

Hortensia

Hortensia

19-09-2015 om 17:09

mijn 2 centen

Ik weet niet in hoeverre je kind al eens gewaarschuwd is voor de kosten van telefoneren. Toen mijn kinderen mobiel gingen heb ik ze gewaarschuwd voor met name de kosten voor streamen en zo.
Als je kind echt oprecht geschrokken is van de kosten zou ik me wat milder opstellen. Eventueel in termijnen of met klusjes af te lossen.

Overigens ben ik ook erg voor een op-is-op-abo. Ooit heb ik per ongeluk een radiostream aangezet. Na een kwartier was mijn bundel schoon op, en de nieuwe maand was maar net ingegaan zodat ik een extra bundel moest kopen. Dat deed auw maar als ik geen op-is-op-bundel had, zou het nog veel meer auw hebben gedaan.

Jamie

Jamie

19-09-2015 om 18:09

nou

Mijn oudste neemt binnenkort die gratis mogelijkheid met 100 mb, 100 sms en 100 belminuten en dan krijg je ook gewoon een waarschuwing als je bijna bij je grens zit.

Een 13 jarige gaat daar dus echt voor mee betalen tenzij je hem natuurlijk niets hebt uitgelegd over hoe het werkt.

mirreke

mirreke

19-09-2015 om 20:09

Onzin, bij per ongeluk de eerste keer

zou ik het betalen. Hij heeft nu natuurlijk heel goed gezien wat er gebeurt. Zie het als een les. Voor hem en voor jou.

Het was ook nog eens gewoon ondoordacht, gewoon thuis, niet bij stilgestaan.

Zijn straf is ook al dat het abo geblokkeerd is, heeft'ie nu dus bijna twee weken geen telefoon.

Jaina

Jaina

19-09-2015 om 20:09

Zelf

Ik zou hem zelf laten betalen. Ik heb met mijn kinderen de afspraak dat ze al hun telefoonkosten zelf betalen. Ze krijgen wat extra zakgeld en ze mogen zelf weten hoe ze dit besteden. Als ze willen bellen daarvan mag het. Een abonnement mogen ze alleen een geblokkeerd abonnement (dus je kan niet meer dan zoveel bellen per maand)

Maar wat hebben jullie afgesproken over kosten buiten de belbundel? Het is natuurlijk niet handig om daar helemaal geen afspraken over te maken. Als er helemaal geen afspraken over waren zou je hem misschien omdat het de eerste keer was de helft kunnen laten betalen. Immers dat is ook de basisafspraak voor het abonnement. Dan lijkt het me het meest logisch dat dit ook voor de rest van de rekening geldt. Hoewel ik het niet onterecht zou vinden als je hem de hele rekening liet betalen. Hij wist tenslotte best dat die afspraken alleen golden voor het abonnement.

Overigens ken jij je eigen kind natuurlijk het beste. Het zou voor mij ook een verschil maken of het een oprechte vergissing was en kind vol berouw is of dat kind van zichzelf nogal slordig is en wel vaker dit soort fouten maakt. In het eerste geval zou ik genegen zijn de helft te betalen. In het tweede geval zou ik kind de hele rekening laten betalen.

Slecht geïnformeerd.

En eerlijk gezegd bedoel ik dan jou, als ouder.

Je sluit een abbo af voor een 13 jarige en je gaat na een hoge, onverwachte, rekening op de website van de provider info opzoeken over bellen buiten de bundel en een op=op regeling.
Slecht geïnformeerd en (te makkelijk?) een abbo afgesloten.

Afspraken gemaakt over de gewone abbo kosten maar juist onverwachte extra onkosten wil je toch uitsluiten?

Je geeft een 13 jarige daarover de verantwoording terwijl je zelf niet goed op de hoogte bent.

Ik zou de rekening betalen, zorgen dat dit niet meer kan gebeuren en ook zorgen dat je samen meer inzicht hebt.

dorrie

dorrie

20-09-2015 om 01:09

ook een keer

We hebben ook een keer gehad dat een van de kinderen buiten de bundel ging en het ging ook om een behoorlijke rekening. Was niet met opzet gebeurt. Het kan een keer gebeuren dat je niet oplet en je buiten de bundel gaat. Mijn man en ik hebben het alle 2 ook een keer gehad, zeker net na het ingaan van een abonnement met data. We snapten het wel. Kind uitgelegd hoe het allemaal werkt en wat je kunt doen om dat te voorkomn. Met kind afgesproken dat wij een deel betaalden, kind betaalde een deel met geld en een deel met klusjes. Het is daarna nooit meer gebeurt. Nu heeft ze een abonnement dat als je buiten de bundel komt je nog wel mb's hebt maar met lagere snelheid. Whatsapp kan, youtubefilmpjes niet.

vlinder72

vlinder72

20-09-2015 om 12:09

wat doen ze dan?

Mijn zoon heeft een prepaid telefoon. Hij komt nooit daar zijn beltegoed heen. Een in de zoveeltijd laad ik zijn tekefoon met 10 euro op om zijn nummer actief te houden en om ervoor te zorgen dat aks hij toch een keer moet bellen of een sms wil sturen dat dat mogelijk is.

Geen mobielintenet dus. Hij gebruikt altijd wifi op zijn te l efoon. Om te appen maar ook om te bellen.

Ook hij zit de hele dag op zijn mobieltje te prutsen. Meer dan 15 euro per jaar ben ik niet kwijt aan beltegoed. En hij heeft een Samsung S4 mini.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-09-2015 om 14:09

Bellen, appen en smsen

En nog een beetje surfen.

Oudste, jongen belt inderdaad niet zo heel veel en wil daarom graag een abonnement met alleen Mbs.
Dochter is de hele dag sociaal bezig op dat ding. Die zou het met prepaid niet redden met 10 euro per maand.

dorrie

dorrie

20-09-2015 om 14:09

hoge rekening

Bij mij was de rekening hoog omdat ik niet wist dat ik in het buitenland dataroaming uit moest zetten en dus lekker duur aan het surfen was en pas toen ik tegen de 100 euro gesurft had, een waarschuwingssms'je had, man had geen waarschuwingssms gehad dat ie tegen het einde van zijn data zet en lekker (duur) buiten zijn bundel zat te surfen en dochter had van die buitenlandblokken en daar krijgt ze ook een waarschuwingssms'je van maar 1 keer niet.
We zijn daar nu natuurlijk erg alert op.
Zoon redt het met prepaid, dochters niet. Die socializen heel wat af.

Jade

Jade

29-09-2015 om 18:09

Tja....

Eens met Wil40......eerst informatie opzoeken over belbundels, belplafonds etc. en dan pas afsluiten. Dan krijg je dit soort "verrassingen" niet meer.

Maar goed, het is al gebeurd. Ik zou voor nu deze rekening betalen, duidelijke afspraken maken en sowieso kijken of je provider aan een belplafond doet (maar dat zal vast wel).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.