Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

suikerspin
03-09-2010 om 09:09
Hoever loslaten?
mijn zoon is 15 jaar en heeft sinds een half jaar een vriendin. in begin ging het heel leuk en kwam ze ook bij ons thuis. nu school is begonnen en hij weer doordeweekse avonden thuis moet zijn om 10 uur zijn de problemen begonnen. ze hebben al sex en zij en haar ouders verlangen dat hij elke minuut met haar doorbrengt. na schooltijd is hij daar ieder weekend elke vrije minuut eigenlijk. ik heb nu gezegd dat hij om het weekend thuis moet slapen eigenlijk wilde ik dat hij thuis zou blijven maar dat zou hij echt niet accepteren. zijn vriending wil sinds kort niet meer hier thuis komen dus staat hij tussen zn ouders en haar in.
ik vind het belachelijk dat hij meer bij zn vriending thuis is en daar eet dan bij ons. hij komt eigenlijk alleen thuis om te slapen tegenwoordig.
moet ik hem meer aan banden leggen met oorlog tot resultaat of is dit een fase?

Tirza G.
05-09-2010 om 14:09
Wil40 (licht ot)
Volgens mij is-tie van Wim Sonneveld...........ik prees hem regelrecht zijn graf in.........
Tirza

bromvlieg
05-09-2010 om 19:09
'sonneveld' werkt alleen in het geval van
een generatiekloof. Nog vanzelfsprekend in zijn tijd.
Als ouders en pubers 'beste vrienden' zijn, is dit niet het handige systeem. Dan zou de boodschap precies andersom uitpakken.

Yta Chalne
06-09-2010 om 07:09
Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat ik erg meegaand ben, maar ik neem het terug als ik dit lees. Ik ben heel streng. Geen sprake van dat een vijftienjarige de hele week samen doorbrengt met een vriendje/ vriendinnetje. Het is absoluut nicht im Frage. Volwassene spelen doen ze maar als ze een paar jaar ouder zijn.
Maar goed, daar heb jij niks aan natuurlijk. Hoewel ik er geen problemen mee zou hebben de boel terug te draaien onder het mom 'we hebben het geprobeerd maar het is duidelijk dat jullie nog niet oud genoeg zijn om hier op een leeftijdsadequate manier mee om te gaan'. Wat zou er dan gebeuren, denk je?

Bellefleur
06-09-2010 om 10:09
Suikerspin,
Zou je alsjeblieft hoofdletters willen gebruiken bij het begin van de zin? Ik kan niet door de brij van woorden heen komen.

dorle
06-09-2010 om 11:09
Uit de hand gelopen
Als ik dit verhaal zo lees denk ik dat de situatie al een hele tijd behoorlijk uit de hand gelopen is. Goed dat je om hulp vraagt. Maar om dan hier te verwachten dat je met simpele tips hem weer een beetje in het gareel krijgt lijkt me, tamelijk naief. Het gaat niet meer om een peuter, die nog wat makkelijker bij te sturen is als je als ouders een andere manier van opvoeden gaat hanteren. Je hebt het over de politie, over geld stelen, over een seksueel actieve 15 jarige die praktisch bij zijn vriendin woont, over totaal niet naar je luisteren, schelden. Wat vind je man ervan? Hoe doet ie het op school?
Ik denk dat je in dit geval echt aan professionele hulp moet denken. En inderdaad, gebruik hoofdletters dat leest veel prettiger voor degene die je willen helpen. Sterkte ermee.

suikerspin
06-09-2010 om 12:09
Uit de hand gelopen
Het is inderdaad uit de hand gelopen. Op school doet hij het goed en is elke dag aanwezig. De moeder van zn vriendin vind zoals het nu gaat allemaal best. Ik denk dat professionele hulp de enige optie is hem weer in het gareel te krijgen. Hij vind dat hij zich netjes aan de regels houd en zelf kan bepalen hoe hij zijn vrije tijd doorbrengt. In zekere zin ben ik het daarin met hem eens want de meeste kinderen van zijn leeftijd brengen veel tijd op hun kamer door of zijn met vrienden op pad. Ik heb hem uitgelegd dat hij beter wat meer tijd met zijn vrienden door kan brengen in mijn ogen is dat gezonder dan de hele godganse dag bij dat meisje lanterfanten. De regels van voor dat hij een vriending had zijn niet veranderd alleen toen was hij gewoon in het weekend thuis en ging smiddags dan weg of was gewoon thuis. Nu dat hij een vriendin heeft is hij constant daar maar is wel op tijd thuis en gaat netjes naar school dus professionele hulp zal ik niet krijgen denk ik. Het feit dat hij nu een grote mond heeft is wel nieuw. Daarom is het denk ik beter zoals kaaskopje zei meer de nadruk op het positieve te leggen dan te blijven hameren op het feit dat hij bijna nooit thuis is.

Kaaskopje
06-09-2010 om 17:09
Waarom ermee bemoeien?
Ik denk dat ik het minder als probleem zie. Zolang hij het goed doet op school, overal op tijd is e.d., vraag ik me af of wat er speelt ernstig is. Ik zou het niet goed vinden als mijn kind tijdens de schoolweek bij vriend(in) zou blijven slapen, in het weekend maakt mij dat niet uit. Als kind liever bij de andere ouder eet dan thuis komt dat misschien vervelend binnen (dat kan ik mij heel goed voorstellen), maar is het érg? Ik denk dat je onderscheid moet maken in waar je écht een punt van wilt maken en waarvan niet. Daar kun je ook gebruik van maken misschien. "Ik vind het prima dat je daar eet, dat je je vrienden nu op de tweede plaats zet is jouw pakkie an, maar ik wil wel dat je om 10 uur (bijvoorbeeld) thuis bent." Positief, positief... en dan jouw 'eis'.
Je zoon kiest nu voor deze tijdsinvulling, als dat tegen hem gaat werken verandert hij het misschien wel weer. Persoonlijk heb ik mij nooit in serieuze mate bemoeid met hoe mijn kinderen met hun vrienden en vrije tijd omgaan. Mijn oudste dochter heeft geen verkering, maar is zo'n beetje getrouwd met scouting. Als ze daar kon wonen deed ze het volgens mij. En als ze niet bij scouting zelf zit, is ze wel met of bij anderen van scouting. Deze week eet ze bijvoorbeeld maar 3 keer thuis. Ik weet niet beter meer. Het hoort bij kinderen die groot en volwassen worden.

suikerspin
06-09-2010 om 19:09
Puberen
Ik denk inderdaad dat het een fase is. Als ik mijn vriendinnen hoor over hun kinderen zeggen die ook mijn zoon/dochter heeft geen vriendje of vriendin maar die zit ook veel op zn kamer. Het is denk ik de pubertijd. Dat hij veel bij haar ouders doorbrengt steekt natuurlijk wel ook omdat we haar warm onthaald hebben en ze nu niet meer wil komen om een of andere reden. Mettertijd zal die reden ook wel boven komen drijven. Ik ga het van de positieve kant benaderen en neem de tips die ik hier heb gekregen mee. Hoop dat het dan veel beter zal gaan. In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp.