Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Geldschieter

Geldschieter

24-04-2011 om 14:04

Hoeveel zakgeld is normaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

27-04-2011 om 08:04

Bijbaantje, geldschieter

Misschien moet je dochter eens rondkijken naar een beter betalend bijbaantje? Mijn zestienjarige verdient 4,50 met zaterdagbaantje en 5 euro p.u. met oppassen. Word je ook niet rijk van, maar ze houdt er maandelijks wel 120 euro aan over (of meer). Overigens geef ik bij bijbaantjes die (zoals oudste al snel had) meer dan 150 euro per maand opleveren ook geen zakgeld meer. En bij 200+ vervalt ook het kleedgeld. En dat vinden ze hier niet erg, ze zijn er reuze trots op (en weten ze ook wel dat zak- en kleedgeld in het niet valt bij muziekles en huiswerkbegeleiding etc., en dat betaal ik dan weer )
Je vijftienjarige sigaretten geven: hm, denkelijk ben je zowat de enige in het hele land die dat doet. Bizar idee. Gauw weer mee ophouden :-)

Milkshake

Milkshake

27-04-2011 om 09:04

Waarom

al die aparte potjes? zoveel zakgeld, zoveel kleedgeld, zoveel beltegoed? Besteden ze dat geld ook voor di doelen? Ik zou gewoon 1 bedrag per maand of per week geven en daar moeten ze zelf maar kijken wat ze er mee doen. Lijkt me veel handiger, toch?

tonny

tonny

27-04-2011 om 11:04

Welnee, geen potjes

maar bij het vaststellen van het zakgeldbudget heb je als ouder in je hoofd wat er redelijkerwijs van dat geld betaald moet worden. Het moet een bedrag zijn dat klopt met de werkelijkheid.

norma

norma

27-04-2011 om 14:04

Ja in 1 keer

Maar dochter weet ook heel wat de bedoeling is,hoeveel zakgeld enz.Als ze dit anders verdeeld kan dit.
Ik vind dat ijvogeltje wel gelijk heeft,zakgeld hoeft niets alleen voor de leuke dingen.
Wat doen julie met de kapper enzo??
Ik heb de afspraak met mijn dochter dat ik haar normale knipbeurt betaal,nu wil ze haar haren verven,maar dat betaal ik niet.
Ik vind het moeilijk ,hoor,wij leven zelf heel makkelijk,daar wordt ze ook opstandig van,als ik dan zuinig doe tegenover haar.

Annet

Annet

27-04-2011 om 18:04

Wel potje kleedgeld

Hier wordt zakgeld en kleedgeld wel apart bijgehouden. Ik wil niet dat kleedgeld aan andere dingen wordt besteed. Andersom mag uiteraard wel.
Als dochter uitgegroeid is, dan wordt dat een ander verhaal.
Beltegoed zat eerst bij zakgeld in, is nu abonnement op mijn naam. Dus dat is vanzelf al een potje. Gaat ze over de minuten heen, betaalt ze de rest zelf.

De kapper betaal ik. Als ze speciale dingen zou willen, zou ik verwachten dat dit van haar eigen geld moet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2011 om 21:04

Pelle

Mijn dochters hebben een andere leerschool gehad en weten waar ze de koopjes vandaan moeten halen. Die dure agenda gun ik ze van harte. Ik weet nog hoe leuk ik zelf een mooie agenda vroeger vond. Ik vind een monitor van zo'n andere orde dan een mooie schoolagenda dat ik mijn dochters niet tussen die twee zou laten kiezen.
Mijn dochters kregen, zoals gezegd, 25 euro. Daarvan moesten ze 10 euro gebruiken voor beltegoed, van mij kregen ze niet meer voor belkosten. Cadeautjes voor vrienden moesten er ook mee betaald worden, maar schoolspullen niet. Ik vind dat geen zakgeld´ding´. Waarom zou ik bovendien elke maand hetzelfde bedrag geven voor zaken als schoolspullen, terwijl er ook maanden zijn waarin geen schoolspullen gekocht hoeven te worden? Nee hoor, het ging hier prima. Ze weten heel goed hoe ze voordelig in moeten slaan en laten mij altijd trots weten hoe goed het weer gelukt is. Die paar keer per jaar dat er nieuwe mapjes, hoesjes e.d. gekocht moe(s)ten worden kosten me de kop nu ook weer niet. Ieder zijn mening hierover toch?
Met geld leren omgaan is overigens ook een karakterkwestie. Ik heb twee kinderen, de een heeft niet altijd goed inzicht, de ander is er fantastisch mee. Met de een moet ik me dus meer bemoeien dan met de ander.

Beltegoed op en dan?

hier twee zonen, eentje had altijd beltegoed 'over', de ander altijd tekort... nu heeft zoon 1 een vriendinnetje en guess what? altijd te kort haha!!!
hier krijgen ze dus een bedrag per maand, moeten ze alles van betalen,
wat ik wel moeilijk vind, als ze dus geen geld meer hebben ,dus ook geen beltegoed, kunnen ze mij niet meer bellen ... hoe doen jullie dat?

norma

norma

28-04-2011 om 13:04

Dan doe ik niets

Ik vind het ook wel lastig,mijn dochter heeft een sms bundel,dus ze kan me nog wel smsen of ik haar wil bellen.Ik maak me er niet druk meer om,dochter heeft na een week al geen beltegoed meer.Ik heb niet altijd mijn mobiel naast me liggen,dus soms duurt het weleens te lang voor ik terug bel of ben ik te laat,dat is dan pech.Maar nog nooit zo erg jammer geweest dat ze een beetje beltegoed overhoud.
Laats was er een blokje los van haar beugel,smst ze of ik de ortho wilde bellen,dat doe ik dus niet.Ook geen huisarts of kapper,afspraken maakt ze zelf,dus ik als ze geen beltegoed heeft,moet ze wachten tot ze thuis is en met de huistelefoon een afspraak maken voor de volgende dag.

Beltegoed op = pech

hiet zit een kind weleens 2 weken te balen omdat het beltegoed op is.
dat is dan jammer.op = op.

MerelR

MerelR

05-05-2011 om 13:05

Op is op.

Onze dochter heeft een abonnement maar als aan het eind van de maand het beltegoed op is heeft ze pech. Anders leert ze nooit dat op ook echt op is. In geval van nood kan ze natuurlijk wel bellen maar dit kost haar dan gewoon haar eigen zakgeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.