Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Geldschieter

Geldschieter

24-04-2011 om 14:04

Hoeveel zakgeld is normaal?

Wij hebben hier heftige discussies over het zakgeld wat wij aan onze dochter van bijna 16 geven. Ze heeft een zaterdagbaantje, dus ze verdient een heel klein beetje bij (uurloon 2,58 hum...). Nu hebben we het dus steeds over de hoogte van het geld wat zij van ons krijgt. Ze rookt dus ze is voor sigaretten al behoorlijk wat kwijt, daar zijn we het trouwens niet echt mee eens, maar ja verbieden kan gewoon niet want dan roken ze wel van een ander. En dat is iets wat je ook weer niet wilt. Nu roken haar vriendinnen allemaal klare sigaretten (L&M 5,00 ). Ze doet ongeveer 2 dagen met 1 pakje, ook omdat ze uitdelen. Ik ben absoluut niet van plan om sponsor te worden van die sigaretten. Nu heb ik haar een aanbod gedaan dat ze 1 pakje sigaretten in de week van me krijgt en 5 euro zakgeld. Maar volgens haar is die 5 euro per week echt te weinig. Als je ook nog eens op stap gaat en een ijsje eet met vriendinnen, dan heeft ze niet genoeg. HELP!?!? Hoeveel geld geven jullie je kinderen van (bijna) 16?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou in elk geval absoluut niet dat pakje sigaretten geven. Vind ik een slecht gebaar. En dat ze ervan uitdeelt is haar probleem. Trouwens, deelt zij alleen of deelt de rest ook uit? Dat zou betekenen dat ze netto gewoon 3,5 pakje per week rookt en dat vind ik echt veel. (en duur!) Verder hangt het er natuurlijk maar net van af wat ze moet doen voor die ca 20 euro per maand. Alleen voor uitgaan? Beltegoed? Kadootjes voor vriendinnen en familie?
Mijn dochter van bijna 15 krijgt 6,5 euro per week. Die koopt hiervoor haar beltegoed, kleinigheden zoals een lekker broodje in de pauze, een keer oorbellen/make-up en kadootjes voor vriendinnen en familie. Ze heeft genoeg en vindt het zelf ook genoeg. Ik weet dat haar vriendinnen vergelijkbare bedragen krijgen. Ze werkt nog niet. Echt uit gaat ze nog niet, wel chillen bij vriendinnen en een keer een feestje van school of bij iemand.

Niets

bij ons krijgt een kind zodra het zijn eerste baantje heeft,geen zakgeld meer.
tot het zo ver is krijgen ze € 15 p/m.
hiervan kopen ze beltegoed,kadootjes voor jarige vriendinnen en gezinsleden ,make-up e.d.
overigens,ik zou nooit sigaretten voor mijn kind gaan kopen.
Je zegt dat je kind al een bijbaantje heeft en weinig verdient,hoeveel uur werkt ze dan per week?

Sigaretten betalen? geen sprake van!

Als ze zo nodig moet roken, dan gaat dat ten koste van andere zakgeldbestemmingen. No way dat ik roken zou sponsoren. Ben je mal!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2011 om 16:04

Bij ons

Wij zijn in de brugklas gestart met 16 euro, maar dat is later opgeschroefd naar 25 euro, met daarbij de ´opdracht´ dat 10 euro voor beltegoed was. Of ze dat deden was hun eigen zaak. Zolang ze het niet nodig hadden was het dus over en dan mochten ze het ergens anders aan uitgeven. Vanaf hun 18de kregen ze geen zakgeld meer.

Brianna F

Brianna F

24-04-2011 om 18:04

Hier

25 euro per maand vanaf hun 16e tot ze een echte baan hebben. beiden studeren nu nog.
En echt geen haar op mijn hoofd die een pakje sigaretten erbij zou geven, echt nog niet misschien.
16 jaar en al 3,5 pakje per week. Het zijn haar longen, dan ziet ze maar hoe ze eraan komt. Bietsen bij anderen, oke, dat worden de anderen vanzelf ook wel zat.

Anastasia

Anastasia

24-04-2011 om 19:04

Geen zakgeld

Hier krijgt dochter van 17 geen zakgeld, wel betaal ik haar maandelijkse telefoonabonnement (ca 30 euro)

Omdat zij niet in staat is om te werken, krijgt ze 100 euro per maand voor diverse uitgaven. Dit geld komt overigens niet uit mijn portemonnee, maar van een spaarrekening van haarzelf waar niets mee gebeurd.

Sus-anne zegt: 'Bij ons krijgt een kind zodra het zijn eerste baantje heeft,geen zakgeld meer'. Dit lijkt me niet helemaal eerlijk; het kind wordt 'gestraft' als hij of zij op jonge leeftijd een baantje heeft gevonden. Mijn kinderen krijgen tot 18 jaar zakgeld, daarna vervalt het. Met andere woorden: als dochterlief 18 wordt, moet ze haar eigen telefoonrekening betalen.

Bav

Bav

24-04-2011 om 19:04

Dat pakje sigaretten ging ik ook niet betalen.
Onze dochter van 16 krijgt 25 euro zakgeld per maand. Hiervan betaald ze een gsm-abo van 6,95 van Ben, kadootjes, uitjes die ze met vrienden onderneemt(zwemmen ed), drinken op een schoolfeest enz.
Ze verdient zelf 180 euro per maand bij, ook ongeveer 3/3,50 euro per uur en spaart daarvan voor grote dingen zoals concerten/vakantie/apparatuur.

Kleedgeld 50 euro per maand.

Annet

Annet

24-04-2011 om 23:04

Met 25 euro per maand houdt het hier op

Hier een 13-jarige in de 2e VO. Ze krijgt 25 euro per maand inclusief beltegoed (nu als abo van 5 euro per maand). Volgens mij is dit ook het gemiddelde dat Nibud aangeeft.
Ik heb aangekondigd dat het niet meer verhoogd wordt als ze ouder wordt. Heeft ze meer nodig, dan zal ze moeten bijwerken. Daar is ze ook al mee begonnen.
Mocht ze beginnen met roken, dan zijn de financiën haar probleem.
Daarnaast krijgt ze nog kleedgeld.
We betalen wel haar sport en extra's voor school zoals reis naar buitenland en zo.

Biene M.

Biene M.

25-04-2011 om 07:04

7,50

Mijn dochter kreeg 7,50 per week tot ze 16 werd. Daarvan bekostigde ze ook beltegoed, cadeaus, feestjes. Nou ja, alles dus. Toen ze 16 werd ben ik gestopt met haar zakgeld te betalen omdat ik wil dat ze een baantje gaat zoeken (overigens meer dan een half jaar van te voren aangekondigd).

Sigaretten zou ik nooit financieren. Sterker: als mijn dochter was gaan roken toen ze nog zakgeld kreeg, zou dat reden zijn geweest geen zakgeld meer te geven. Het enige wat ze nog zou krijgen waren preken over hoe moeilijk het is met roken te stoppen en waar het allemaal slecht voor is (en ik kan het weten). Dit is een mooie gelegenheid om je dochter op haar weg naar volwassenheid te leren dat er consequenties kleven aan haar keuzes.

Straf? anastacia?

ik zie dat niet als straf hoor,zodra een kind zelf geld verdiend ga ik het toch niet meer sponsoren?
bovendien,een bijbaantje levert veél meer op dan de €15 p/m wat kind van ons krijgt,dus het kind gaat er sowieso op vooruit.

Jij stopt toch ook met betalen van je dochters telefoonabbo als ze 18 is? zie je dat dan ook als straf?

Anastasia

Anastasia

25-04-2011 om 08:04

Sus-anne

Nee, dat zie ik niet als straf. Maar hier is het duidelijk: met 18 jaar stopt het zakgeld. En als ik de andere reacties lees, is dat vrij normaal.

Ik behandel mijn twee kinderen gelijk; als bij de één zakgeld stopt omdat hij/zij een bijbaan heeft, en bij de ander pas op 18-jarige leeftijd, zou ik dat niet eerlijk vinden.

20 euro

Hier per maand 20 euro. En zodra ze eraan toe zijn 40 euro kleedgeld. Bijbaantje of niet, dat doet er niet toe. Tot hun 18de dan krijgen ze studiebeurs en komt dat in de plaats van........
Bijbaantje heeft oudste (17) wel. Dat verdiend trouwens wel beter dan geldschieter aangeeft.
groeten albana

Ernesta

Ernesta

25-04-2011 om 12:04

5,50

Mijn zoon van 15 krijgt 5,50 zakgeld per week. Hiervan moet hij beltegoed en kado's betalen.
Hij heeft een bijbaantje en dat is gewoon extra. Als hij dan zijn zakgeld zou moeten inleveren en zuslief zou nog gewoon zakgeld krijgen omdat ze niet werkt, vind ik dat geen stimulans om te gaan werken.
Als ze meer onkosten gaan maken door bijvoorbeeld roken, teveel bellen, teveel uit willen gaan of wat dan ook is voor mij geen reden om het zakgeld te verhogen. Daar leer je dan niets van.

norma

norma

25-04-2011 om 13:04

Oei,

Onze 16 jarige mag niet mopperen geloof ik,
20 euro zakgeld per maand plus 20 euro beltegoed.Dan nog per week 6 tot 8 euro erbij van een baantje.
Nog 5 euro per week van oma.En 250 euro kleedgeld per kwartaal.
Dus ze heeft per week rond de 18 euro,daar koopt ze ook sigaretten van,helaas.

Paal

Paal

25-04-2011 om 14:04

16 jaar

Dochter, maar ook zoon van 14, krijgt van ons 90 euro per maand. Dat is all inclusive. Kleding, telefoon, uitgaan (ook taxi), kadootjes. Zelf verdient dochter zo'n 40 euro per maand erbij. Op is op. (meestal, soms wil ik haar gewoon wat geven) Ze leert er in ieder geval van dat merk kleding erg duur is en dat je vooruit kan denken als je iets leuks ziet om iemand te geven.
Ze rookt niet, anders zou ik het zeker niet betalen.

MerelR

MerelR

25-04-2011 om 19:04

25 euro

Zoon en dochter kregen op hun 16de 25 euro per maand. Dit was volgens het Nibud het gemiddelde. Zoon kwam hier wel van rond, dochter niet. Maar voor sommige pubers is het nooit genoeg en op is nu eenmaal op, dat moeten ze ook leren. Net zoals de meeste voorgaande reacties zou ik de sigaretten van mijn dochter echt niet betalen en haar duidelijk maken dat je dit afkeurt. Ik begrijp dat zij in een vriendengroep zit waar iedereen rookt en het voor haar heel moeilijk is om te stoppen maar toch zou ik het opnieuw bespreken. Misschien dat het haar motiveert dat ze meer zakgeld krijgt als ze stopt met roken of in ieder geval minder rookt.

ik geef ze wel veel geloof ik, omgerekend 110 euro per maand, moeten ze alles van betalen, kleding, uitjes, etcetera. geen winterkleren, geen schooluniform en geen andere schoolkosten (wel kantine) ... komt de een meer dan prima mee uit, de ander absoluut niet...

pecas

pecas

26-04-2011 om 09:04

Wat weinig in nl

Hier krijgen kinderen veel meer. Mijn 16 jarige zoon krijgt nu 40 Euro per maand, telefoonabbo wordt door ons betaald, dus daar betaald hij metro, uitgaan, bioscoop, uit eten gaan, van, en dan is het echt krap. Hij is ook wel degene die het minst krijgt van zijn ouders. Kadootjes kopen van 6 euro per week! Je zou een moeten kijken waar ze hier mee aan komen, kadootjes van zo'n 15 a 20 euro zijn heel normaal dus dat lukt écht niet. Ook gaan tieners vaak naar film en daarna hapje eten, dan zijn ze toch al gauw z0'n 12 euro kwijt, bioscoop alleen al kost 8 euro.

Ik las toch laatst dat tieners zo'n 109 euro per maand gemiddeld te besteden hebben in NL? Hoeveel uur werken ze dan en hoeveel krijgen ze daarvoor? Jammergenoeg bestaan bijbaantjes voor jongeren hier niet, voor je 18e is het studeren en verder niets.

Pecas

Hanny61

Hanny61

26-04-2011 om 09:04

Mijn 17-jarige

krijgt 10 Euro zakgeld in de week en 50 Euro kleedgeld per maand. Daarnaast krijgt hij nog 20 Euro beltegoed in de twee maanden. Hij heeft een bijbaantje, sinds kort, en dat betaalt per maand, achteraf, uit. Hij moet dus nog even wachten op het verdiende geld.

Over het roken: vorig jaar rookte hij en wij waren het daar uiteraard niet mee eens en hebben hem regelmatig op de gevaren gewezen. Oma had hem, bij niet-roken tot zijn 18e, een mooi geldbedrag beloofd en mijn man had hem een rijbewijs beloofd. Helaas bleek dit toch onvoldoende stimulans. Oma vond dit heel vervelend en heeft toegezegd, dat ze bij onmiddelijk stoppen alsnog een (lager)bedrag voor hem zou reserveren op zijn 18e. Verder heb ik een rekening geopend waarop ik iedere maand 25 euro stort, die hij ook op zijn 18e krijgt. Hij kan zelf zien hoe hoog het bedrag aan het worden is. Dit heb ik ook voor onze jongste gedaan. Hij is nu 13 en kan op zijn 18e echt een mooi bedrag tegemoet zien. Oma zal hem dan ook een bedrag geven. Onze oudste is inmiddels al meer dan een half jaar van het roken af. Hij vond het heel moeilijk, maar het is hem wel gelukt! Misschien is dit een tip voor TO.

Andere gewoontes pecas

Hier gaat mijn puber nooit uit eten. Wel eens naar de bioscoop ( meestal met een 1 of andere kortingsbon) en evt een patatje van 1 euro 50. Of een belegd broodje. Maar echt ergens eten is voor haar en haar vriendinnen veel te duur. Is ook niet de gewoonte.
Verder hoeft ze niet met de metro, alles kan op de fiets. Ook naar school (12 Km) gaan ze op de fiets.
En cadeautjes voor vriendinnen kunnen hier inderdaad best voor een paar euro. Make-up, oorbellen enz. zijn er voor een paar euro.
Ze is bijna 15, werkt (nog) niet maar heeft ook niet behoefte aan meer geld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-04-2011 om 14:04

Wat mij blijft verbazen

Wat mij blijft verbazen, is dat zoveel ouders én zakgeld geven én beltegoed én soms nog een ander bedrag (zoals voor sigaretten). Ik snap dat niet zo goed. Daar leert een kind toch helemaal niets van? Ik vind bijvoorbeeld 10 euro beltegoed behoorlijk veel (daar doet mijn zoon zeker een half jaar mee), maar als een kind iedere maand automatisch weer een prepaidkaart van pa en ma krijgt, zal het niet snel bedenken dat het best wel wat zuiniger kan.
Wij hebben dus voor 1 bedrag per maand gekozen (25 euro) en aan zoon om te bepalen waaraan hij dat besteedt. Schoolagenda, schriften, kadootjes en kantine moeten daar ook van worden betaald, dus blindelings verbrassen is niet handig. En ik moet zeggen: hij is daardoor erg kritisch geworden. Dit schooljaar hoefde hij opeens geen agenda meer van 15 euro, maar kocht hij een exemplaar van 4 euro. Daarover hebben we geen discussies gehad, het is een keuze die hij zelf heeft gemaakt. Hij vindt andere dingen belangrijker dan een dure agenda en dure schriften.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2011 om 21:04

10 euro voor een half jaar?

Belt je zoon verder op jouw kosten dan? Of is dit een verschilletje tussen jongens en meisjes? Mijn jongste dochter heeft nu een abonnement, maar daarvoor kocht ze Blox voor een tientje per maand en dat ging meestal helemaal of voor een groot deel op. Dat zijn dus 1000 sms'sjes. En alle beslissingen zijn persoonlijk natuurlijk, maar een kind van zijn zakgeld schoolspullen laten kopen vind ik niet de bedoeling. Over de prijs van een agenda kun je discussiëren natuurlijk, maar een mooie agenda hoort er wat mij betreft toch een beetje bij dus die krijgen ze van mij.

Kobalt

Kobalt

26-04-2011 om 22:04

Hier ook hoor, 10 euro/half jaar

Onze dochter (14) belt ook maar voor tien euro per half jaar of zo. Ze gebruikt die telefoon echt bijna nooit.
We hebben gezegd dat als ze meer gaat bellen, ze dat van haar zakgeld moet doen.
Ze krijgt 5 euro per week en maakt het volgens mij niet op. Soms gaat ze met een vriendin lunchen, ze koopt er cadeautjes voor, make-up, sieraden, spullen voor haar aquarium en tekenspullen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-04-2011 om 22:04

Kaaskopje

Tja, mijn zoon is niet zo van het bellen. Stuurt zo nu en dan een SMS'je en dat is het dan. En heeft al helemaal geen zin om daar zijn kostbare geld aan te besteden. Als hij van ons apart beltegoed zou krijgen, zou hij denk ik wel meer SMS'en en bellen.
"maar een kind van zijn zakgeld schoolspullen laten kopen vind ik niet de bedoeling"
Grappig, ik heb daar dus echt een andere mening over. Waarom zou zakgeld alleen maar 'voor de leuk' moeten zijn? Ik vind het juist erg goed als een kind leert dat je van je geld ook dingen MOET. Daarmee wil ik niet wachten tot ze 18 zijn. En van 25 euro per maand kun je prima wat geld reserveren om nieuwe schriften en een agenda te kopen (zonder schoolspullen zouden we een lager bedrag hebben gegeven). Dat is niet zielig, dat is een kind verantwoordelijkheid én vrijheid geven. Hij bepaalt zelf wat hij belangrijk vindt, en past daar zijn uitgaven op aan. Bellen en een dure agenda vindt hij niet zo belangrijk, een nieuw beeldscherm voor zijn PC bijvoorbeeld wel. Of naar de bioscoop met een paar vrienden. Maar hij weet dat hij altijd een buffertje moet hebben om een kapot geodriehoek te vervangen of wat nieuwe schriften te kopen. Net als in het echte leven

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2011 om 23:04

Mijn dochter

Koopt uit zichzelf wel eens een paar schriften van haar eigen geld. Helemaal goed. Maar als ze vraagt of ik het wil betalen zit ik daar niet mee. Nu zit ik inmiddels in de situatie dat ze een studiebijdrage krijgen en ik ben wel van mening dat ze hun spullen daarvan moeten kopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.