Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jm

Jm

15-06-2019 om 13:06

Hoeveel geld per dag en op zoek naar werk

Pirata

Pirata

20-06-2019 om 10:06

Haha

Voor dat musicalzingen weet ik het ook niet.

Maar het MBO waar mijn geslaagde volgend schooljaar heengaat, houdt een stage/werkplekkenmarkt. Dan zie je het hele aanbod naast elkaar. Per studierichting, geloof ik.
Even kijken of de huidige werkgever van mijn kind er toevallig ook bijhoort, dat zou makkelijk zijn. 😊

typen

Je kunt ook eenvoudig typen in een zoekopdracht: vacature leer-werkplek. En dan de gewenste richting. Vaak hebben scholen ook wel een adressenbestand of kontakten met bedrijven. Het bedrijf moet wel een erkend leerbedrijf zijn.
De 17-jarige zal wel nu aan de slag moeten gaan als hij iets wil vinden voor augustus/september.

Tsjor

Noor

Noor

22-06-2019 om 11:06

Stagemarkt

Als je voor -haha- 'musicalzingen' of 'paardenmanagement' een stageplek zoekt, kun je kijken op stagemarkt.nl . Van bbl opleidingen met moderne machines en theorie boven VWO niveau weet ik dan weer niks.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-06-2019 om 12:06

Paarden

Grappig dat dat genoemd wordt. Voor mbo’ers dierverzorging of paardenmanagement is het echt geen probleem om aan een stageplek te komen. Maneges draaien voor een groot deel op vrijwilligers en stagiaires. Bij de manege van mijn dochter staan 14-jarigen al stallen uit te mesten in ruil voor een gratis les.

Merz

Merz

23-06-2019 om 09:06

Stagemarkt

Precies Noor, het gemakkelijkste vonden wij ook stagemarkt.nl Je vult woonplaats en afstand in tot hoever je wilt gaan en in welke richting je zoekt en ziet dan welke bedrijven in de regio ingeschreven staan maar ook meteen hoeveel leer/werk plaatsen ze open hebben staan en ook of dat voor BOL of BBL schoolgangers is. Ook zie je de opleiding vernoemd staan waaruit het bedrijf vist en welk niveau ze zoeken, 1 t/m 4.

https://www.stagemarkt.nl/Zoeken

Daarnaast kun je ook nog bij organisaties zoals IW(vraag Triva)of Goflex kijken als je zoon toevallig in de richting techniek zoekt, die wijzen zelf bedrijven aan als je niets zelf wilt/kunt zoeken/vinden. (In onze regio heb je voor techniek ook nog een organisatie gericht op techniek die bemiddeld tussen MBO en bedrijf maar dat lijkt niet iedere regio aan te bieden. Toen zoon in laatste maanden examenjaar vmbo zat had hij met deze organisatie al gesprekken wat hij wilde na zijn evt. slagen. Zij zochten toen bedrijven die aansloten bij zijn wensen en die organisatie zorgde dst hij voorgesteld werd bij bedrijven. Zoon was alleen toen zelf ook al rond aan het kijken en regelde zelf zijn leerbedrijf , al voordat de eerste afspraak bij de andere geregelde bedrijven stond dus die werden tien geannuleerd.)

Pirata, het loont toch om zelf ook eens rond te kijken ipv alleen op de stagemarktavond van school te vertrouwen. Misschien komt je kind al iets tegen wat razend interessant is en wie weet ern evt blijver voor de toekomst. School kan natuurlijk nooit alle bedrijven uit jouw omgeving op laten trommelen dus je mist daardoor misschien nét die ene leukste.

Triva, je lijkt vaak nogal af te geven op het MBO en alleen UW in het zonnetje te willen zetten en dat wilde ik toch even rechtzetten.
Wat is vooral hetgeen waar je niet tevreden iver bent mbt leerstof?(benieuwd/nieuwsgierig/interesse:))
Oja, natuurlijk, ik vergat even dat je per jaar ouder worden ook salarisverhoging krijgt. Maar dan nog vind ik de korte lijn zoon-leerbedrijf wbt salaris wel fijner. Bedrijf laat zien dat ze heel tevreden zijn en uit dat in een regelmatige opslag. Dat doet IW dus niet omdat zij dat regelen met de kinderen en niet het bedrijf zelf. Zoon krijgt 40 uur betaald en ook per 4 weken, nu als 18 jarige het salaris van een 21 jarige, dar vind ik heel netjes van het leerbedrijf.

Ik ben heel erg blij dat er zoiets bestaat als BBL/leren op het befrijf. Zoon is veel beter op zijn plaats in een werksituatie dan 5 dagen op school te moeten zitten. Nu 1 dag theorie en dat is genoeg. Hij leert het snelst door de situatie voor zich te zien (werk), niet dmv een afbeelding of tekst in een boek. Dat die theorie erbij hoort snap ik ook wel, beetje kennis van ned/wis/rekenen had hij anders niet bijgehouden. De rest van theorie is gericht op toekomstig vak.
Over een week weet hij of hij geslaagd is en dan stopt hij na 2 jaar MBO. Hij heeft de planning om school even te laten rusten en dan over een half jaar eens te gaan kijken wat er gegeven wordt aan aanvullende cursussen die echt alleen op beroep gericht zijn. Nu nog even duimen dus dat de afgelopen jaren beloont worden met een diploma.

Triva

Triva

23-06-2019 om 11:06

merz

"Triva, je lijkt vaak nogal af te geven op het MBO en alleen UW in het zonnetje te willen zetten en dat wilde ik toch even rechtzetten.
Wat is vooral hetgeen waar je niet tevreden iver bent mbt leerstof?(benieuwd/nieuwsgierig/interesse:))'

Zoals ik al zei, waar ik niet tevreden over ben staat los van IW, het gaat om de leerstof die ze op het MBO ook krijgen. Die is ver boven VWOexamenniveau natuurkunde (en dan in de elektro) en never nooit niet dat hij iets van de theorie leert door vier dagen in de praktijk te werken.

Ik kan dat niet laten zien hier maar het boek is dramatisch in uitleg, bij de vragen vind je alleen een antwoord (zonder uitleg) en de hele klas werkt op het niveau waar ze zelf zitten. Ik red het nu door het zelf te leren, zelf uit te zoeken en omdat ik weet hoe mijn zoon leert. Ik vind serieus dat de eisen idioot hoog te zijn in combinatie met het boek en de uitleg. Je zou aan het boek genoeg moeten hebben om de stof te beheersen maar dat is niet zo. Dan ben je afhankelijk van de uitleg maar vooral van een leerkracht die de antwoorden uitwerkt en dat geeft. Nogmaals: dat heeft niks met IW te maken maar met het MBO. Gelukkig weet ik nu dat de stap MBO2 naar 3 peanuts is als de stap VMBO-MBO2.

Bij het bedrijf waar mijn zoon werkt moesten andere collega's na MBO2 naar avondschool en de hele week werken ipv IW. Lijkt me prima. Ik maak me nu niet zo druk om het precieze loon en ik heb niks tegen MBO's (daar komen de leerkrachten ook vandaan die les geven) ik wil dat BBL meer gepromoot wordt, of je dat nu linksom of rechtsom doet en het systeem van dat bedrijven in een sector waar veel werk is, iets opzetten als IW vind ik erg goed. Ik denk dat je daarmee ook makkelijker nieuwe mensen binnenhaalt op het VMBO ipv zoals in dit draadje: mijn zoon wil BBL gaan doen maar hoe komt hij aan een bedrijf? Het moet andersom: Hier zijn wij als bedrijven, welke VMBO leerling komt bij ONS! (en dan dus in de sectoren waar werk is, zodat die VMBO'ers niet zomaar een MBO opleiding uitkiezen).

Mireille

Mireille

03-07-2019 om 15:07

Reactie

Wij hebben met onze kinderen aan tafel gezeten wat zij zelf graag willen qua zakgeld enzo. Onze oudste gaf aan dat hij liever wekelijks geld krijgt dan 1 keer in de maand omdat het dan voor zijn gevoel sneller op gaat. Dus wij geven hem iedere week 25 euro, hier moet hij alles voor doen en krijgt hij in principe verder geen geld meer. Volgens mij is dit erg goed te doen voor hem, hij spaart ook iedere week wat bij zodat hij af en toe iets groots kan kopen.

Hij is een aantal maanden geleden begonnen met een bedrijf dat groepsuitjes organiseert en hij daar dan als begeleider naartoe moet. Hij vindt dit soms nog wel lastig (vergt veel van hem op sociaal vlak en verantwoordlijkheidsgevoel). Wat ik hiervan meekrijg is dat zij altijd wel op zoek zijn naar personeel, dus wellicht is er bij jou in de buurt een dergelijk bedrijf! Hier moet je volgens mij wel 18 jaar voor zijn. Onze middelste is vorig jaar begonnen bij de supermarkt en dat bevalt hem ook heel goed, en wilt daar het opleidingstraject in voor teammanager of locatiemanager, maar daar zal hij nog heel even geduld voor moeten hebben. Volgens mij hebben ze bij beide plekken ook vaak stagiaire functies beschikbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.