Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

linda75
13-04-2018 om 21:04
hoeveel betalen jullie mee aan uitjes
Een vraagje. Onze zoon van ruim 16 heeft een baantje waarbij we hadden afgesproken de helft te sparen voor autorijles. de andere helft ( gemiddeld 70-80 euro p mond) kan hij uitgeven waar hij dat aan wilt uitgeven ( en dat is vnl lekker eten)
Nu gaat hij regelmatig met een clubje vrienden een dagje weg in het weekend bijv even naar Amsterdam of Den haag. Ze gaan dan met de trein. Ik gaf hem altijd wel zijn treinkaartje kado maar verlang van hem dat hij zijn eten bijv daar zelf betaald. Ook als hij iets koopt dan is dat van zijn eigen geld. Nu komt hij thuis dat zijn vrienden altijd geld krijgen van de ouders voor bijv een broodje te eten. Ik heb aangegeven zijn treinkaartje al te betalen en ik niet telkens voor zijn uitjes wil gaan betalen, voor dit soort dingen werk je immers.
Waar en hoeveel betalen jullie mee voor jullie pubers? Wij wonen nogal afgelegen dus vandaag dat ik vervoer wel zal vergoeden...
Ook gaat hij met drie weken op werkweek naar Londen. de reis zelf koste al 400 euro en dan komt er nog zakgeld bij. Ik heb gem gezegd zelf 50-75 te moeten sparen en dat wij dan ook een x bedrag bijleggen voor avondeten ( dacht aan 75 euro voor 4 dagen) Vinden jullie dat raar??? Is het raar dat je van je puber verlangt dat ze meebetalen??

angel3
Supercoulant toch?
Krijgt hij naast zijn baantje ook nog zakgeld of kleedgeld of moet dat ook van het baantje?
Je kunt niet 1 op 1 met anderen vergelijken. Je weet niet hoeveel zij krijgen aan zakgeld of iets.
Zoon van 15 krijgt 20 euro pm en verdient 25 euro pm. Geen kleedgeld. Hij gaat niet heel veel weg maar als hij gaat moet hij dat zelf betalen. Trein betalen wij. Ik stort altijd zijn chipkaart vol.

Half a twin
oudste is 15
Wij wonen niet afgelegen, trein in het dorp, bus om de hoek. Dochter betaalt als zelf bij uitjes met vriendinnen.
Uitjes voor school (museum voor ckv enzo) betalen wij. Op uitwisseling zouden ze maaltijden krijgen maar daar had dochter niet genoeg aan. Bij thuiskomst had ze wat bonnetjes te declareren en daar doe ik dan niet moeilijk over dat betaal ik.
Soms sponseren we de uitjes door te brengen en halen. Incourante tijden en meisje is niet zo'n gelukkige combinatie.

Lou
13-04-2018 om 22:04
baantje is eigen geld
Nee, ik vind het ook niet raar. Bij ons is de ongeschreven regel zo'n beetje dat dochter (16) niet haar eigen eten hoeft te kopen, dus ze krijgt altijd wel of eten of geld mee als ze ergens heen gaat. Wil ze duurder eten, betaalt ze zelf bij.
Verder: wat ze met haar zelfverdiende geld doet, mag ze zelf weten.
Reiskosten gaan in overleg, ligt er een beetje aan waarvoor het is. Voor uitjes van school betalen wij alles, wil ze naar een concert in een andere stad, dan betaalt ze zelf. Misschien dat ik wel meer zou betalen als we afgelegen zouden wonen.
Ze krijgt daarnaast zak- en kleedgeld waar ze ook een beetje van spaart, maar dat is omdat ze dat zelf wil.

linda75
14-04-2018 om 12:04
Krijgt zak en kleedgeld
Hij krijgt kleedgeld 60 p mnd (incl kapper) en zakgeld heeft hij 2 jaar geleden afgekocht voor nieuw mobiel incl abbonnement. Krijgt tot 18e nu geen zalgeld meer van ons maar van oma nog wel gemiddeld 15 p mnd. Hij verdiend gemiddeld 150 euro p mnd waarvan we de helft opzij zetten voor sparen voor rijbewijs of andere grote uitgaven. Dit overigens in overleg uiteraard. Hij werkt gemiddeld drie avonden in de week en die dagen krijgt hij eten of geld voor eten mee. Zijn vrije dagen spendeert hij graag met vrienden en zo dus ook regelmatig ff de stad in.. ik heb zelf zoiets van dat mag je Zelf betalen je kan ook een boterham van thuis meenemen en een koekje maar ja dat kan natuurlijk niet. Teeinkaartjes betalen wij. We wonen nu eenmaal afgelegen daar heeft hij niet voor gekozen. Maar ja nu krijg ik het idee dat het normaal is dat ik ook voor uitjes mag meebtalen oa voor eten. Voor zijn werkweek in londen betalen we 400 euro voor drie nachten ik dacht 25 euro erbij p dag dan red je het wel... maar kennelijk is dat te weinig.. ik heb gezegd dat hij zelf wat mag bijbetalen maar volgens zijn woorden krijgen andere kinderen gewoon geld ( dubbele) van hun ouders mee..

Phryne Fisher
14-04-2018 om 13:04
Hier
Oudste is nu 18 dus betaalt alles 'zelf'. Voorheen zorgde ik voor een opgeladen OV-kaart en lunchevergoeding naar redelijkheid. Als ze thuis luncht heb ik daar ook kosten aan. Voor de schoolreis destijds heb ik volgens mij 100 euro meegegeven, daar moest ze dan ook twee keer het diner van betalen. Was wel aan de ruime kant, de meeste kinderen hadden minder winkelgeld.
Jongste heeft nog niet zo vaak uitjes, en ook haar zakgeld is nog niet aangepast sinds ze in de brugklas zit. Vind ik nu nog even verstandiger want ze heeft soms wat onbezonnen koopgedrag. Stuur haar met haar pinpas de stad in, en ze komt thuis met voor 20 euro hondenspeeltjes Laatst is ze wel kleding gaan shoppen met een vriendin. Dan geef ik duidelijke instructies mee wat ze minimaal voor dat geld (50 euro) moet kopen. Geld voor een broodje had ze nog op haar rekening.

kenfan
14-04-2018 om 15:04
Anders
Zoon van net 17 krijgt 80 euro kleed- en zakgeld, en heeft een lucratieve folderbaan. Daarvan betaalt hij telefoon, kapper ,kadootjes en uitjes zelf. Van de schoolreis dragen de kinderen een derde zelf bij, en krijgen ze wat geld mee om te eten. Hoeveel hij van zijn geld wil sparen is aan hem, daar bemoei ik verder niet mee.
Van het rijbewijs betalen man en ik de eerste 1000 euro, van de overige kosten de helft. Mits ze het rijbewijs halen.
Ik zou niet snel voor jouw constructie kiezen: wel sparen maar wel voor gewone uitgaven dokken en in feite een lening verstrekken voor een telefoon.

Silone
14-04-2018 om 15:04
beetje zoals Kenfan
Maar ook hier hadden/hebben zoons al vroeg een bijbaan met behoorlijke verdienste. Schoolactiviteiten betalen wij uit een spaarpot voor studie (maandelijkse inleg vanaf geboorte). Willen ze zelf leuke dingen doen met vrienden/ telefoon/ andere uitgaven dan betalen ze zelf. Als ze bij ons aanschuiven met eten/uitje/vakantie dan betalen wij. Zo heeft zoon 2, die een half jaar backpackend de wereld rondtrekt, zich net tussendoor heerlijk 2 weken vakantie met ons laten aanleunen (waarvan wij ook enorm genoten hebben).

Sas
14-04-2018 om 22:04
Ik vind 25 euro per dag voor Londen heel ruim
Hoezo zou dat niet genoeg zijn?
Mijn zoon is ook naar Londen geweest waar ze zelf moesten zorgen voor lunch en avondeten. Wij hebben 15 euro per dag meegegeven. Daar was zoon heel tevreden mee.
Op deze leeftijd zullen ze ook zelf moeten zorgen voor extra geld en extra wensen.
Ik zou me niets aantrekken van de mening van je zoon. Jullie dragen echt genoeg bij.

linda75
15-04-2018 om 00:04
bedankt
tuurlijk weet ik dat ze altijd geld tekort krijgen maar als ik het zo lees zitten wij aan ongeveer hetzelfde als jullie.
Bedankt iig
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.