Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

riza
01-12-2011 om 09:12
Hoelang moeten we het nog aanzien?
Mijn zoon van bijna 13 zit in de brugklas en heeft het totaal niet naar zn zin op school. In het begin was er sprake van wat pestgedrag maar nu is dat volgens hem niet meer het geval( daarin geloof ik hem wel). Als ik vraag wat hij niet leuk vindt kan hij daar niet echt een antwoord op geven.De sfeer, de docenten, "het is een stomme school".
Nu wil hij naar een andere school en heeft het er iedere dag over. Eigenlijk vind ik dat hij het nog even een kans moet geven, de overgang is erg groot voor hem. Maar hoelang moet ik dit een kans geven??En wanneer is de overstap naar een andere school de beste tijd? Na de kerstvakantie? of eerst het eerste jaar uitzitten?
Vind dit erg lastig. Aan de ene kant wil ik natuurlijk dat hij het naar zn zin heeft op school maar aan de andere kant wil ik ook dat hij om leert gaan met frustraties( zijn frustratiegrens ligt vaak erg laag).
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Heleen
01-12-2011 om 09:12
Dochter ook
Hallo Riza,
Ik lees dit draadje even mee..Zit met mijn dochter met hetzelfde probleem (zie paar draadjes hierboven)..Heeft het totaal niet naar haar zin op school, vind geen aansluiting en heeft nog steeds met pesterijtjes te maken (ene dag wel, andere dag niet)..
Vandaag begint ze met haar SOVA-training op school..Waar ze t zelf geheel niet mee eens is..Met als gevolg dat ik net een briefje gericht aan mij van haar vond dat ze niet meer naar feesten wil omdat ze toch "vriendloos"is..Ze wil zelfs liever naar een bepaalde school hier dan nog 1x naar haar eigen school..En ze eindigt met dat ze nog liever zelfmoord pleegt..
Vind dit erg heftig..Lees dus met je mee..
Groetjes, Heleen

Weggepest
01-12-2011 om 10:12
Ervaring van vroeger
Ik ben vroeger zelf weggepest in de brugklas. Geen flauw idee waarom, maar een grote groep meiden die de dienst uitmaakten in de klas had besloten dat ik tot de 'verschrikkelijke personen' behoorde samen met de meest afgrijselijke leraren. Er gingen blaadjes met karikaturen door de klas en in agenda's stond mijn naam dan bij de lijstjes met 'ongewenste personen'.
Dankzij de interventie van één zeer goede leerkracht is het in de tweede helft van het jaar wat beter gegaan en kon ik tenminste vriendschap sluiten met nog twee andere paria's van de klas. Omdat die echter aan het eind van het jaar moesten afstromen wilde ik toen ook veranderen van school. Ze hebben mij nog voorgesteld om een andere klas te kiezen, maar het was voor mij te laat. Ik had er geen vertrouwen meer in en was te bang dat het brandmerk mij op die school ook in een andere klas zou volgen.
Op de nieuwe VO-school ging het goed. Ik was niet populair, maar werd ook niet meer buitengesloten en had een paar goede vriendinnen.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat een schooljaar afwachten dat het weer goed komt veel te lang is. De school nog een kans geven wil zeggen dat je tegelijkertijd die klas ook nog een kans geeft om je kind helemaal psychisch in de vernieling te draaien. Waardoor het kind zich niet serieus genomen voelt door de hulpvraag die het met veel moeite heeft uitgesproken. Er verandert toch niks :(
Groetjes Weggepest

riza
Niet zozeer het pesten
dag Heleen,
Oh wat naar zeg dat briefje van je dochter.Jij kent je dochter natuurlijk beter dan wij die hier reageren.Ieder kind reageert op stressvolle situaties op zijn/haar eigen manier en dan is het aan ouder om dit in te schatten en mee om te gaan.
Bij mijn zoon heeft het denk ik minder te maken met pestgedrag. Ik denk dat hij de veiligheid mist van de basisschool. Daar kon hij tamelijk veel maken en had een geweldige meester. Nu moet ie leren zich te handhaven "in de grote wereld".

Hanny61
Contact met school?
Heb je hierover contact met school gehad? Mijn zoon zat vorig jaar in het eerste brugjaar en hij heeft ook erg moeten wennen aan de overgang van basisschool naar brugklas (hij heeft Asperger). Wij hebben ook overwogen hem naar een andere (kleinere) school te doen. Ik heb veel contact gehad met zijn mentor en die heeft hem er doorheen gesleept. Inmiddels zit mijn zoon in het tweede brugjaar en het gaat heel goed. Hij heeft zijn plek gevonden, heeft goede cijfers. Mijn ervaring is dus, dat de school dit soort signalen serieus neemt.

n@nny
01-12-2011 om 13:12
Probleem analyseren
Ik denk dat je eerst samen met je zoon moet analyseren wat het probleem precies is en waarom hij denkt dat het op een andere school beter gaat.
Als het probleem echt te maken heeft met het gemis aan de veiligheid van de basisschool, dan lijkt het me niet zo zinnig om naar een andere school op zoek te gaan. Dan zal hij moeten wennen aan het leven op een middelbare school.
Als hij echt concrete ideeën heeft waarom een andere school beter bij hem zou passen, dan is het een ander verhaal.
n@nny

bibi63
01-12-2011 om 16:12
Mentor
Wij hebben in dezelfde situatie gezeten. Dochterlief heeft enorm last gehad van de overgang van BS naar VO. Rode draad in haar situatie is vertrouwdheid kwijt, gewoontes kwijt enz.
Het was echt zeer moeilijk in het begin. Wij hebben de mentor hierover benaderd en hij is degene die dit moet oppakken (en in ons geval heeft hij dat succesvol gedaan). Dus trek aan de bel bij de mentor!
Gr. Bibi

riza
02-12-2011 om 08:12
Binnenkort contact op school
Bedankt voor jullie reacties.
@n@nny, het probleem analyseren valt niet mee. Natuurlijk heb ik gevraagd wat hij dan precies niet leuk vindt en wat hij op die andere school leuker zou vinden( hij heeft al een andere school op het oog(-:
"De leraren zijn stom, "de sfeer is niet leuk" en "school is stom". Dit is zo ongeveer wat ik hoor.
Over een paar weken heb ik een gesprek met zn mentor.
We zullen zien.

mniekske67
02-12-2011 om 16:12
Ander school?
Mijn zoon is 14 en zit in de 2de van mavo/havo, hij had vorig jaar al problemen op school. Maar hij is overgegaan en heeft dus nog steeds problemen op school.
Wij hebben al zoveel gesprekken op school gehad en hebben het idee dat we iedere keer tegen een muur aan lopen.
Nu zijn wij zelf op zoek gegaan naar een andere school dat kleinschaliger is dan de school waar hij nu op zit. Maar of dit de oplossing is?? Bij de nieuwe school moet het eerst voor een toelatingscommissie komen en dan moet zijn oude school het dossier nog overdragen naar de nieuwe. We hebben hem ingeschreven op de nieuwe school, maar of dat de oplossing is?? Ik weet het niet.
Succes met je beslissing wat het is zeker niet iets wat over 1 nacht ijs moet gaan.

Buzz
03-12-2011 om 19:12
Mijn dochter
Mijn dochter is ongeveer een maand geleden begonnen op een nieuwe school (ze zit in 2 H/V). Op de oude school werd ze door het overgrote deel van de meisjes genegeerd omdat ze was opgekomen voor en bevriend raakte met een meisje dat gepest werd. Ze was toen in 1 klap bijna al haar vriendinnen kwijt.
Ze is nu naar een school gegaan die veel kleiner is en op een andere manier les geeft (minder klassikaal, veel in kleine groepjes en het systeem vraagt meer van je creativiteit). Ze gaat nu blij naar school en komt blij weer thuis. En heeft een heleboel nieuwe vriendinnen. Voor haar heeft dit dus heel goed uitgepakt. Het is ook een ander 'publiek' op deze school. Meer 'alternatieve' mensen en creatievelingen. En daar past dochter naadloos tussen.