Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

linda
02-10-2017 om 14:10
hoe " vrij " laten jullie je kinderen (15.5 jaar)
Ik weet dat ik weinig klagen heb. Mijn zoon doet het best netjes op School en thuis is hij over het algemeen een nette puber met af en toe een uitbarsting. Hij houdt zich redelijk aan de regels. Maar ik merk dat hij steeds meer vrijheid begint te nemen en nog amper thuis is. En als hij thuis is zit hij 90% boven op zijn kamer te chatten ed.
Hoe vrij laten jullie je kinderen van deze leeftijd? Ik heb gezegd.. niet thuis met eten dan moet je dat even op tijd melden. en uiterlijk 20.30 uur thuis ( door de week) en laat even weten waar je bent.in de weekenden heeft hij alle vrijheid als hij zich maar meld en bij feestjes ed haal ik hem gewoon op ( hij woont alleen in dit dorp dus samen fietsen is geen optie)
Dit ging eigenlijk lange tijd goed maar nu merk ik dat hij steeds vaker zich niet afmeld of afspraken vergeet of negeert. Is vandaag bijv vergeten dat we naar het theater gaan met het gezin en wordt nu dan boos op me dat hij dat niet wist.Hij had nu een andere afspraak gemaakt voor vanavond en wilde dus niet mee naar het theater.
Ik spreek hem hierop aan dat deze kaartjes al in april heb gekocht en dat ik hem regelmatig heb verteld aan hem. Ik baal dan wel een beetje.. want hij gaat nu kennelijk liever bij een vriend hangen dan met ons naar het theater. Ik heb hem nu gezegd dat hij maar gewoon meegaat en tja nu is hij sjaggie. De lol is er bij mij dan wel vanaf eigenlijk maar goed ik blijf kalm en zeg ook tegen hem.. je hebt toch een agenda in je telefoon.. gebruik hem dan.. Ik had vorige week nog tegen je gezegd dat we vandaag zouden gaan. maar na zijn eigen woorden is dat natuurlijk niet waar..Op mijn vraag of ik dan elke dag de agenda met hem door moet nemen krijg ik het antwoord dat hij geen kleuter meer is.
Hoe doen jullie dit? Moeten ze bij jullie gewoon thuis zijn met eten of mogen ze gaan en staan waar ze willen.. Betrek je ze overal nog bij in? en hou je je zelf op de hoogte van waar ze verblijven? kauw je alles nog voor ze voor of zijn jullie daar allang mee gestopt?
Het eten op school is wel drama. Hij neemt keurig brood mee naar school maar eet het negen van de tien keer niet op en haalt dan fastfood in de pauze. Ik heb dat na eindeloze discussie en uitleg maar los gelaten.. ik ga ervanuit dat dat wel weer overgaat en er bij hoort. Wel vind ik dat hij avonds gewoon normaal moet eten en als hij niet bij een ander eet dan warmt hij het avondeten van thuis later maar op. Ik heb nu tegen hem gezegd dat als hij toch niet van plan is het brood op te eten dat hij dan ook niks hoeft te smeren dat vind ik zonde van mijn geld. Overigens betaal ik niet mee aan die aankopen. gaat van zijn eigen rekening af.. vind dat zo zonde.. maar ja, zal wel weer een fase zijn.
Mijn vraag is eigenlijk... hoe vrij zijn jullie kids van 15-16 jaar??

Paddington
02-10-2017 om 15:10
Bij ons
staat er tegenover een vrijheid een verantwoordelijkheid. Kun je de verantwoordelijkheid niet aan, dan ben je niet klaar voor de vrijheid.
Hoe hebben jullie de 'agenda' voor het gezin geregeld? Bij ons hangt er in de gang een whiteboard. Daarop staan alle belangrijke zaken. Het bezoek aan het theater zou daar dus op staan. Als kind dan aangeeft dat hij/zij het niet wist, dan zou ik daar op wijzen. Dan een goed gesprek aangaan over hoe dit kon gebeuren. Vervolgens ook de vraag stellen aan kind: kun jij deze verantwoordelijkheid aan?
Hetzelfde geldt voor de lunch. Leg het kind uit waarom het niet verstandig is. Laat hem bijvoorbeeld de documentaire "Super Size Me" kijken.
Hij is geen kleuter meer zegt hij, dan kun je hem dus ook aanspreken als iemand die geen kleuter meer is. Dan kun je dus gewoon aangegeven: deze afspraak is al langer gemaakt. Jij zegt dat je geen kleuter meer bent, gedraag je dan niet als een kleuter door het voor iedereen te verpesten, maar laat zien dat je kunt zorgen dat we het allemaal leuk hebben.

Thursday Next
hier
ook een puber van 15 in 5 VWO. Ze vraagt meestal of ze ergens heen kan (kan ik de 20e naar het feestje van X? Mag ik met Y en Z naar Duinrell de 18e?) en zet het dan (soms) in de gezamelijke digitale agenda. Niet thuis eten moet ook gemeld worden. Ze maakt brood en eet dat voorzover ik weet gewoon op.
Onze (familie-)afspraken staan ook in de agenda en die kan ze ook gewoon zien. En als we ze maken geef ik dat meestal ook meteen wel even door.

Dendy Pearson
En hier
Vraagt puber van 15 bij haar afspraken ook altijd even of het kan. Gezamelijke uitjes worden samen bedacht en uitgewerkt, dus daar weet ze dan ook van. Uitjes door ons bedacht check ik altijd even of ze wil en zo ja, dan gaat ze dus ook grwoon mee.
In principe eet ze verder s avonds gewoon mee. Als er iets tussenkomt doe ik verder niet zo moeilijk.
Maar in de praktijk is ze rond etenstijd gewoon thuis en laten we elkaar verder gewoon even weten waar we uithangen. Dat noem ik niet zozeer vrijlaten, meer volwassen benaderen denk ik.

Lou
02-10-2017 om 16:10
Best vrij denk ik
"Moeten ze bij jullie gewoon thuis zijn met eten of mogen ze gaan en staan waar ze willen.."
Dochter van 16 mag gaan en staan waar ze wil, als ze het ons maar laat weten. Vervolgens bespreken we in overleg de tijd dat ze thuis moet zijn. Doordeweeks is dat rond 21.30 uur meestal.
"Betrek je ze overal nog bij in?"
Jazeker, maar dat wil ze zelf ook. Meestal mag ze wel kiezen of ze meegaat of niet. Soms vind ik het te belangrijk dat ze meegaat, maar vaak ook niet. En soms wil ze zelf graag mee.
"en hou je je zelf op de hoogte van waar ze verblijven?"
Ja, ook. Ik wil graag weten waar ze is, dat zit in mij en heb ik haar uitgelegd. De vrijheid heeft ze, maar ik ben gewoon graag op de hoogte.
"kauw je alles nog voor ze voor of zijn jullie daar allang mee gestopt?"
Ik kauw nog best veel voor waar dat gewenst is. Planningen maken voor school bijvoorbeeld, afspraken die daardoor wel of niet handig uitkomen. Of nee, voorkauwen is niet het goede woord maar ik bemoei me wel met van alles. Wel alleen als zij dat zelf ook wil. Dus het lijkt me een stuk lastiger als een puber én geen bemoeienis van jou wil én het zelf ook nog niet allemaal overziet.
Eigenlijk bespreken we gewoon veel samen. Ik zeg ook wel dingen als: zet je het ook even in je eigen agenda, dan vergeet je het niet. Dat soort bemoeienis. Vindt dochter gelukkig alleen maar fijn.

Tango
02-10-2017 om 17:10
Best vrij
Dochter hier is 16 en heeft behoorlijk wat vrijheid. Meestal meldt ze wel netjes of ze wel of (meestal) niet thuis eet. Ze werkt heel vaak onder etenstijd dus vandaar vaak niet. Nu is dat weer iets minder omdat ze met 1 baantje gestopt is. Als ik twijfel app ik haar even. Meestal geeft ze wel antwoord. Doordeweeks moet ze om 10.00 u. thuis zijn, in het weekend mag het later. Als ik maar weet hoe laat ongeveer en dat ze door iemand thuisgebracht wordt. Dat gaat eigenlijk altijd goed.
Verder blijft het natuurlijk wel een puber. Gisteren meldde ze om 16.00 u. dat ze om 17.00 u. wilde eten omdat ze om 18.00 u. naar de bioscoop ging met een vriendin. Ik was niet thuis dus belde ze man. Toen ze 'nee' te horen kreeg, was ze flink tekeer gegaan. Ik had w.s. hetzelfde antwoord gegeven of gezegd 'prima, maar dan kook je zelf'. Toen ik weer thuis was deed ze weer poeslief natuurlijk.
Voorkauwen moet ik ook. Nu ligt bijvoorbeeld steeds haar jas weer op de bank. Dus roep ik maar weer dat ze het ding op de kapstok moet hangen. Na 3 keer roep ik dan ook dat ze toch geen kleuter meer is die dat nog moet leren. Meestal helpt dat wel. Brood neemt ze wel mee naar school maar wordt wisselend gegeten. Vandaag kwam ze in een tussenuur naar huis en pakt dan rustig weer iets anders. Noodles of zo. Maar andere keren eet ze het wel op. Ze is erg zuinig dus koopt dus niet vaak iets in de kantine.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.