Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Laura

Laura

13-07-2015 om 06:07

Hoe vermaakt jouw 13 jarige zichzelf in de vakantie?

Mijn zoon, net 13 geworden, na de vakantie gaat hij naar de brugklas, heeft nu twee weken vakantie. Ik werk 27 uur, man fulltime. Hij geniet ervan als wij thuis zijn, als wij werken is het minder gezellig maar hij redt zich opzich best. Wat mij nu zo opvalt is dat hij alleen maar activiteiten onderneemt die steeds geld kosten, het is een dag zwembad, naar de stad, er moet steeds maar geld worden uitgegeven. Hij is pas jarig geweest dus hij betaald nu wel veel zelf. Ik weet dat ik als dertien jarige ook veel de hort op was, maar niet dat ik dan steeds de drang had om te kopen.

moreen

moreen

13-07-2015 om 08:07

nee....

Ik had het vroeger ook niet zo, maar zie het nu oo bij mij zoon. Je kunt het erover hebben met ze, verder is het een kwestie van ondervinden dat je geld dan snel weer op is.

moreen

moreen

13-07-2015 om 08:07

en weet je

het is weer eens iets anders dan gamen...;-)
of doet die van jou dat niet?

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 09:07

Ik had als kind een abonnement voor het zwembad, dat koste ook geld. Daar hingen we vaak rond.

Nur

Nur

13-07-2015 om 11:07

Is wel zo

Veel activiteiten kosten nu eenmaal geld. Uitjes die volwassenen ondernemen kosten ook meestal geld. Ja, wandelen in het bos is gratis maar de gemiddelde 13 jarige zal daar niet zo veel zin in hebben. Als je in de buurt van een meertje of de zee woont dan kunnen ze daar fijn gaan zwemmen (als het weer het toelaat) en dat is dan gratis. Wij wonen niet ver van het strand dus daar gaan ze vaak zwemmen, rondhangen, bodyboarden en dergelijke. Dat is dan gratis.

Als het weer minder goed is dan is het meer behelpen. Ze gaan dan bijvoorbeeld naar het zwembad (buitenbad en binnenbad in een complex) Ze hebben een abonnement dus dat zijn eenmalige kosten. Ze krijgen van mij als ze dat willen elke zomer een abonnement op het zwembad. De voorwaarde is wel dat ze ook regelmatig gaan.
Ze gaan ook regelmatig naar de bioscoop. 's middags is goedkoper. Je hebt hier in de buurt ook een buurhuis dat filmavonden organiseert. Gaan ze ook regelmatig heen.
Het buurthuis organiseert ook tieneractiviteiten. Daar moet je ook voor betalen maar de prijs valt wel mee. Je kan ook rondhangen in het buurthuis (gratis) en daar kunnen ze dan gamen, tafeltennissen en dergelijke. En daarnaast zijn er dus allerlei activiteiten waar ze aan mee kunnen doen zoals bowlen, dagje zeilen, een keer naar een pretpark en nog meer. Zit waarschijnlijk subsidie op want de prijzen zijn laag.
Als ze willen schrijf ik ze ook in voor een (dag)kamp of dergelijke activiteit voor 1 of 2 weken. Kost geld maar is ook leuk en leerzaam.

Hun eigen hobby's/sporten stoppen deels in de zomer maar een deel gaat ook door of er zijn extra activiteiten (op de manege en op de tennisclub bijvoorbeeld) dus daar kunnen ze ook aan mee doen.Soms is dat als onderdeel van het al betaalde clubgeld maar soms zijn die activiteiten ook extra en daar betaal je dus voor (dagtocht te paard, clinic op de tennisclub)

Dus hier ook wel activiteiten die geld kosten. Ik sponsor dat ook wel. Ik heb liever dat ze van alles gaan ondernemen dan dat ze de hele zomer thuis hangen. In ruil kunnen ze dan wat extra klussen in huis doen die veel tijd kosten zoals de voorraadkast helemaal opruimen of het gras maaien.
Thuis gaan ze verder gamen, films kijken, boeken lezen en soms eens iets creatiefs doen zoals tekenen of gitaar spelen.

Mijn dochter

Van 15 slaapt heel erg veel en heel erg lang.
Dan spreekt ze met vrienden af en meestal gaan ze dan naar de stad/park of ergens wat eten/drinken. Ze moet het in principe allemaal zelf betalen. Ik hoop eigenlijk dat ze straks geld te kort komt en dan toch gaan inzien dat een baantje zo gek nog niet is.

hier

een 11 en een 14 jarige. Wat ze zoal doen de afgelopen dagen is: veel lezen, af en toe gamen. Whatsappen of 'live' afspreken met vrienden. Verder zijn ze bezig met een vlot bouwen (en testen) en zwemmen ze soms in een bosmeertje. Ze bouwen een boomhut in het bos en stoken vuurtjes in de tuin. Vrijwel elke dag rijden ze een mountainbike pad van 16,5km (soms zelfs 2x) en ze spelen met hun jongere broertje en zusje.
Tot op heden hebben ze geen activiteiten ondernomen die geld kosten. De oudste heeft alleen geld uitgegeven aan een hele stapel nieuwe boeken.

Syl

Syl

13-07-2015 om 15:07

hier

heeft iemand zo'n beetje z'n intrek genomen in minecraft ...

Tango

Tango

13-07-2015 om 19:07

Oh fijn.

Dit draadje. Ik wilde er ook al eentje starten. Dochter van 14 hier heeft al 2 weken vrij en verveelt zich behoorlijk af en toe. Vriendinnen zijn blijkbaar allemaal al op vakantie, wij gaan pas volgende week. Achteraf gezien had ze misschien gewoon een baantje moeten gaan zoeken, maar ik kwam er eigenlijk deze week pas achter dat dat al best kan met 14 jaar. Dacht dat ze 15 moest zijn voor supermarkt e.d. en aan de krantenwijk krijg ik haar echt niet.
Ze zit dus zo'n beetje de hele dag achter de ipad filmpjes te kijken, muziek te luisteren en verder veel eten (uit verveling) de kasten raken snel leeg. Morgenochtend moet ze dus boodschappen halen van mij, krijgt wel geld mee hoor. Heeft ze weer wat te doen. Vandaag had zoon van 10 een vriendje op bezoek. Meestal is dochter degene die afspreekt met vriendinnen maar dit jaar doet opeens zoon dat meer. Dochter had zich ook nog een tijd vermaakt met de jongens, vertelde man me net. Ik was werken, hij werkte thuis.
Als dochter wel vriendinnen heeft om mee af te spreken worden er overigens wel vaak uitstapjes die geld kosten gemaakt. Vorige week ging ze naar het zwembad en de bioscoop. Dat laatste betaalden wij omdat ze over was. Ze mocht met 2 vriendinnen.
Maar nu is het dus even afzien voor dochter tot we volgende week onze loge krijgen van Europa Kinderhulp en daarna op vakantie gaan. Ik probeer nog wel wat in te plannen komende week, de dagen die ik vrij ben. Maar ook niet altijd makkelijk want de interesses van haar en zoon liggen nogal uiteen. En hij wil natuurlijk ook wel iets doen.

Laura

Laura

15-07-2015 om 11:07

Gamen enzo

Ik moet zeggen dat we daar in de vakantie geen vaste regels voor hebben. Als ik werk mag hij zelf weten hoelang hij achter de PlayStation zit. Nu is hij ook wel een buiten speel kind, dus langer dan twee uur achtereen zit hij er nooit achter. De dagen dat ik thuis ben kijkt hij er haast niet naar om. We wonen idd vlakbij het strand en dit jaar mag hij van ons ook voor het eerst alleen daarheen. Vorige week is hij samen met een vriendje naar een ander dorp naar het buiten zwembad geweest. Ze hadden alleen de verkeerde afslag genomen en kwamen 4 km verderop op de golfbaan uit. Hij ligt dan helemaal in een deuk dat ze zo verdwaald waren en het uiteindelijk toch hebben gevonden!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook best spannend vind allemaal. Dit is het eerste jaar dat we iets minder weten waar hij is. Hij laat het wel weten wanneer hij gaat zwemmen of naar het strand gaat maar wat hij nu precies doet weet ik niet helemaal. En als ik het echt wil weten kijk ik even op Instagram waar hij zo ongeveer de ene selfie na de ander erop zet haha

Ik geloof dat ik het vooral zelf heel wat vind dat hij regelmatig hele dagen zichzelf vermaakt!
Soms voel ik me daar schuldig om, maar werken hoort er natuurlijk ook gewoon bij!
En hij maakt er zelf weinig van, slaapt heerlijk uit, en gaat z'n gang.
Ik denk dat ik beter een ander draadje kan starten, met " hoe vermaak ik mezelf zonder mijn kind in de vakantie "

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.