Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Heidi*
02-04-2016 om 06:04
Hoe perk ik telefoongebruik in
Hier twee jongens in huis van 13 en 16 jaar. Beiden zeer verslaafd aan de telefoon. Niet om te bellen, maar om Youtube te kijken of spelletjes te spelen. En appen natuurlijk.
We hebben de regel dat zij eerst aan school werken en eventuele klusjes doen. De telefoon hebben ze al nodig vanwege de muziek tijdens het huiswerk maken. Nadat het huiswerk is gedaan is het hangen geblazen met de telefoon en dat gaat de hele middag en avond door.
Ik vind eigenlijk 2 uur gamen/telefoon/DS/PS of ander beeldscherm genoeg per dag, maar ze verklaren me compleet voor gek en ze vliegen echt in de fik als we dat voorstellen.
Wat zijn jullie regels en hoe houd je de tijd bij?

Elfje65
02-04-2016 om 10:04
Moet even terugdenken
Maar hier hadden we niet echt regel wat betreft tijd of zo. Nu was oudste een makkie, hij had niets met telefoon. Jongste ander verhaal. Heeft sinds ruim een jaar verkering en we hebben wel eens zijn telefoon beneden gehouden bij huiswerk omdat de foon altijd voorgaat ;-( Ik moet eerlijk zeggen dat we dat ook niet lang hebben volgehouden. We vergaten het zelf en hadden geen zin meer in strijd. Hij moet zelf het licht gaan zien. Hij was toen 17. God zij dank is dat licht nu in zijn examenjaar aangegaan.
Max 2 uur per dag vind ik best kort. Die telefoon nl. is heel belangrijk voorhun sociale contacten.

Elfje65
02-04-2016 om 10:04
Wat ik trouwens grappig vond
Gisteren ging hij voor het eerst echt koken volgens recept en toen legde hij zijn telefoon weg. Anders kon hij zijn aandacht niet bij het recept houden. ;-)

Tango
02-04-2016 om 11:04
Bijna niet meer in te perken
Dochter hier is 15 en die begrens ik niet echt meer w.b. telefoon en ipadgebruik. Gelukkig doet ze ook wel andere dingen, met vriendinnen afspreken, samen hardlopen e.d. Dus dan vind ik het niet nodig om te beperken. Als ze echt niets anders zou doen, zou ik het w.s. wel meer beperken. Spreken jouw jongens niet live met vrienden af? Misschien kan je dat meer stimuleren. Verder maken ze wel huiswerk lees ik, met muziek erbij oke maar dat hoort erbij tegenwoordig. Ik zou het dus een beetje meer loslaten, tenzij de cijfers op school enorm omlaag gaan.

@Emma
02-04-2016 om 12:04
Kwijt?
Ik beperk de tijd ook niet (meer), zelf kan ik er trouwens ook aardig wat van. Ze doet genoeg andere dingen en het is idd erg belangrijk voor haar sociale contacten. Een telefoon is niet meer alleen een luxespeeltje voor volwassenen met teveel geld, daarvoor is het teveel een onderdeel van het leven geworden. Zolang het leven maar geleefd wordt......
Ze lacht mij wel eens uit omdat ik mijn telefoon regelmatig "kwijt" ben. Dan weet ik dus even niet waar hij ligt en dan roep ik weer dat er bij mij nog wel eens een paar seconden zijn dat ik dat ding niet in mijn hand hou. Als ik naar de wc ga of ga koken ofzo, of als ik door de supermarkt loop met een karretje. Dat is voor zo'n puber exht ondenkbaar:-)
In de klas en bij het bijbaantje moet hij al weg, maar verder....;-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.