Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

cor000
29-06-2010 om 22:06
Hoe pak ik dit aan? [zonder gevecht een straf uitdelen?]
Mijn puberzoon van 13 jaar was op de 2de achtereenvolgende avond te laat thuis, dus wij hebben hem naar zijn kamer gestuurd. Een kwartier later zit hij toch weer beneden op de bank. Ik heb hem opnieuw gezegd dat hij naar boven moest, wat hij pertinent weigerde.
Uiteindelijk heb ik hem van de bank afgetrokken, waarop hij begon te schoppen en te slaan, en ik heb hem hardhandig naar boven (naar de 2de verdieping) weten te krijgen.
Ik ben tegen het gebruik van lichamelijk geweld tegen kinderen, dus ik baal hier stevig van.
Ik vind het echter een groot dilemma. Ik wil mijn kinderen niet leren dat geweld een middel is waarmee je iets kunt bereiken in deze wereld, echter doordat ik hem de trap opgeduwd heb, leer ik heb dat dus wel.
Aan de andere kant had ik het pleit verloren als ik hem op de bank had laten zitten, en had hij de boodschap meegekregen dat hij een loopje kan nemen met de regels en straffen die wij hem opleggen.
hoe los ik dit op??

olief
30-06-2010 om 05:06
Hoe lang?
Hoe lang moest hij op zijn kamer zitten? Een uur? Totdat hij nagedacht had en erover wilde praten? Maw, wat was het nut van het naar boven sturen? (niet dat ik het veroordeel, maar meer om erachter te komen wat je verbale communicatie naar hem toe was.) Als ik m'n 13 jarige naar boven stuur is dat omdat ik zelf even rustig moet worden en wil nadenken over het gebeurde.

rugby
30-06-2010 om 18:06
Alleen straffen die je waar kan maken
ik heb 10 jaar in de psychiatrie gewerkt, met patienten die 2x zo oud en 10 x zo sterk en groot waren. Daar heb ik wel geleerd dat je alleen ''straffen'' (negatieve consequenties) moet bedenken die je ook waar kunt maken. Want anders wordt er idd. een loopje met je genomen. Dus zakgeld inhouden of laptop afnemen of niet samen naar de film(bv.)...?
(naast goede gesprekken etc. natuurlijk). Sterkte!

branca2
01-07-2010 om 08:07
Kwatier
Bij ons is nooit een vaste tijd over het thuis komen.
Ik zeg altijd tussen 9 en half tien of tussen 5 en half 6. Meestal zijn ze een kwartier voor de eind tijd thuis dat werkt bij ons goed.
Mijn man zegt je mag niet voor half 6 thuis komen werkt ook goed zijn ze zeker om 10 voor half thuis alleen al om pa te pesten haha.
ebben
verder straffen of iets hebben we nog nooit nodig gehad.
we hebben denk ik best relaxte pubers. (hopen dat het zo blijft;)

Nikus
02-07-2010 om 09:07
Glasghelder zijn
Hoer is het heel simpel. Zoon weet van te voren welke sancties staan op het overtreden van regels. Mobiel kwijt voor week, een week lang om half 9 op bed, Niet naar buiten na het eten, Een week geen zakgeld etc.
Dit jaar heb ik hem dus verboden om naar een schoolbazar te gaan nadat hij de regels zwaar o0vertrad. Poe hij brak de tent af maar ik hield mijn poot stijf en het gevolg is dat hij toch gaat nadenken over zijn gedrag en dit dus niet weer doet!
Het allerbelangrijkste doel dat je moet proberen te bereiken is dat ze gaan nadenken en snappen dat het hun eigen keuze is. Niet jij bedenkt een stomme straf maar hij zorgt ervoor dat hij de straf krijgt!