Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nina
03-06-2016 om 14:06
Hoe om te gaan met sexting stommiteiten
Hallo
Onze dochter (17) was haar was een paar weken geleden plotseling haar mobiel kwijt, totaal onvindbaar. Eerst was ze kwaad, chagrijnig, geïrriteerd op haar zelf en de omgeving. Ze heeft haar kamer helemaal uitgespit en opgeruimd (eindelijk), mobiel bleef onvindbaar. Uiteindelijk raakte ze in totale paniek, resulterend in hysterie met schreeuwen, huilen en de ultieme drama-queen act "mijn leven is kapot...., ik wil dood". Oorzaak van de paniek: ze had naaktselfies (iets erger dan dat)en die stonden op het toestel. Als iemand die zou vinden .....
Gelukkig liep het met een sisser af, mijn moeder had per ongeluk m'n dochters mobiel in haar tas gestopt (zelfde hoesje, en zo).
Goede les: niet je mobiel laten slingeren.
Ze bleek ook geen goede pincode voor haar mobiel te hebben, foto's werden automatisch opgeladen naar haar dropbox, dus die werden gewoon bewaard. Ze heeft foto's met whatsapp verstuurd, ook foto's waarop ze herkenbaar is.
Ik heb een goed gesprek met haar gehad, dat het heel stom is wat ze gedaan heeft. Ik begrijp ook wel dat het spannend en opwindend is Manlief en ik vinden dat zelf ook. Verbieden helpt niet maar je kunt het wel veilig doen. Een spannende foto sturen is heel leuk maar dan niet met je gezicht er op. Na versturen foto's deleten, niet bewaren. Ik heb ook nog een gesprek met dochter én haar vriend gehad.
Dus je denkt ze heeft haar lesje wel geleerd, maar.....
Ik vanochtend thuis te werken, omdat mijn dochter heeft gevraagd de licentie van de virusscanner te verlengen pak ik haar laptop. Blijkt er een SD kaartje in te zitten met..., je raad het al met filmpjes en foto's. Ik heb ze niet bestudeerd, maar de pictogrammen waren meer dan voldoende.
Ze is nu een paar dagen weg met een vriendinnen om het einde van de examens te vieren.
Hoe breng ik haar aan het verstand dat ze dit niet moet doen. Ik vind het zooooo dom. Grrrr #@%$&!.
Ik heb de SD kaart er uit gehaald, eens kijken wat de reactie is.
Verbieden helpt niet. Straks gaat het echt verkeerd en dat zit ze met de gebakken peren, dat wil ik ook niet.
Als puber heb ik ook wel eens spannende dingen gedaan zoals strippoker met een paar vriendjes en vriendinnen, borsten en elkaars geslachtsdelen bekijken in een kleedhokje in het zwembad. Ik begrijp de behoefte om te experimenteren, en dat hoort ook bij die leeftijd.
Hoe brengen jullie dat bij die pubers aan het verstand

Josje
03-06-2016 om 17:06
Niet doen
In mijn jonge jaren hebben mijn toenmalige partner en ik ook wel eens foto's gemaakt. Voor zover ik weet heb ik bij het verbreken van de relatie alle foto's en negatieven voor eeuwig vernietigd. Tegenwoordig zou ik er dus nooit meer aan beginnen, en beeldmateriaal al helemaal niet elektronisch verzenden. Mijn kinderen heb ik ook verteld dat ze dat nooit moeten doen, omdat je gewoon niet wilt riskeren dat het in verkeerde handen terecht komt.
Mijn oudste is wat dat betreft heel verstandig, die wil al niet met kleren aan op internet Jongste is wat dat betreft wat avontuurlijker. Daar heb ik laatst een halve vechtpartij mee moeten hebben om een stiekem gemaakt filmpje van mij te verwijderen van haar iPad (mama deed K3 na - met kleren aan).

wil40
03-06-2016 om 17:06
Niet.
Praten over dit soort dingen en verder.....idd, zij zit met de gebakken peren.
Ik vind het best dom en erg naïef gedrag overigens, heeft ze dat op meer punten?

Slik
03-06-2016 om 18:06
wat mij betreft
had je bepaalde details weg mogen laten, met name wat voor spannende dingen je zelf hebt gedaan, dat is niet zo relevant. Het lijkt er anders snel op dat je "er weer zo eentje bent", een trolleke. En als je dat niet bent is het toch jammer als je dan geen reacties krijgt.

Nina
@Slik
Hallo Silk
Het gaat mij erom dat ik haar niet veroordeeld heb om wat ze gedaan heeft en nog doet. Dat snap ik helemaal, ik ben zelf geen haar beter geweest. Maar wat ik niet snap is dat een slimme meid zulke risico's neemt nu alles zo makkelijk wordt verspreid.

dc
apps
Laat haar zoiets installeren:
http://mashable.com/2014/09/29/sexting-photo-apps/

Nona
04-06-2016 om 22:06
Is dit serieus?
Lieve, lieve Nina en bepaalde ouders die hierop hebben gereageerd.
Ik ben hier echt van geschrokken. Hoe kan jij, als ouder toestaan dat je kind naaktfoto's stuurt? En het in principe aansporen aangezien er word gezegd dat ze wel foto's zou kunnen sturen maar zonder er herkenbaar op te staan. Dit kan toch niet? Jij als ouder hoort je kind te beschermen, en ja ze is jong en heeft behoeftes but still? Als zij die foto's wilt sturen gaat ze het inderdaad gewoon doen ongeacht wat er als ouder wordt gezegd, maar om het aan te sporen? Je hoort een voorbeeld te zijn voor je kind, een ouder, en geen vriend of vriendin. En dit zeg ik als 16-jarige. Jullie als 'ouders' verbazen me echt.

Slik
05-06-2016 om 11:06
Nona
Geen idee of het serieus is, maar al zou het dat zijn, ik vind de reacties hier nog meevallen. Je moet ook niet vergeten dat we blijkbaar in een tijd leven dat (en dan heb ik het niet over deze reacties) ouders dénken dat het beter is je kinderen veel toe te staan en ze als gelijken te behandelen. Helemaal met je eens dus dat je als ouders een taak hebt je kinderen te beschermen en een voorbeeld te zijn en geen vriend of vriendin.

Nina
09-06-2016 om 13:06
@Nona @Slik
@Nona @Slik
Wij sporen dit helemaal niet aan. Wij wijzen juist op de gevaren van dit soort onbezonnen acties. Sexting is een ook vorm van seksueel gedrag. Je kunt jonge mensen niet verbieden om seks te hebben in wat voor 'n vorm dan ook. Je kunt alleen wijzen op de gevaren. Net als bij echte seks. Echte fysieke seks moet je veilig doen. Zorg dat je een condoom gebruikt ter voorkoming van SOA's en zwangerschap en dat bij voorkeur samen met de pil.
Bij virtuele seks helpt een condoom en de pil niet. Daarom vertel ik liever dat als je opwindende e-mailtjes of whatapp-jes stuurt je beter code-woorden gebruiken die je samen afspreekt. Als het in handen komt van anderen dan is dan weet die niet wat er bedoeld wordt. Als je het niet kunt laten om opwinden filmpjes of foto's te maken zorg er dan voor dat je onherkenbaar bent.
Daarmee bescherm je een kind beter dan een simpel verbod, waarvan je weet dat ze zich er toch niet aan houden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.